Grado SR225i mod



Grado SR225i mod

Indlægaf gumleguf » 9. mar 2016, 16:33

Hejsa,

På opfordring fremviser jeg hermed mit Grado SR225i mod projekt. Det er endnu ikke færdigt, men jeg er nået et godt stykke. Jeg vil opdatere min egen blog med mere præcise forklaringer, og den færdige udgave vil blive præsenteret her:

http://gregersblach.dk/sr225i/

I mellemtiden skal i ikke snydes for billeder og lidt tekst. Jeg mangler endnu at få mit nye læder headband hjem (plukket nyt fra en Grado RS1), samt jeg forsøger at få fat i et sæt Martin Custom audio gimbals/rodblocks, men indtil videre intet held med det. I mellemtiden har jeg monteret et par Climax Metal C-012-BO steel set screw collars, for at holde den indstillede justering af hovedtelefonen.

Jeg har beklageligvis intet måleudstyr, så jeg har ikke haft mulighed for hverken før eller efter målinger.

Billede

Beskyttelsesnettet foran driverne afmonteres let med en skarp kniv og hĂĄndkraft:

Billede

Billede

For at løsne limen i kopperne brugte jeg en hårtørrer - det tog max. 30 sekunder:

Billede

Billede

Mange melder tilbage om at det hjælper på bassen at perforere nogle, eller alle, hullerne på beskyttelsesstoffet på bagsiden af driveren. Jeg åbnede 4 huller med en skarp kniv og en pincet:

Billede

Jeg fjernede de påklistrede modelnavneskilte. Mange siger, at jo mere luft en Grado får, jo bedre bas. Det efterlader dig noget værre gris med alt det stivnede lim, smurt godt ind i gitteret:

Billede

Først prøvede jeg at bage limen af ved 300 grader...:

Billede

...med det resultat, at det mere eller mindre brændte sig fast (og sort!):

Billede

Jeg købte så noget cellulose fortynder og lod dem bade i det i nogle timer, og rensede dem herefter med en tandbørste. Resulatet blev tilfredstillende, men var blevet perfekt, hvis jeg ikke havde bagt dem først, tror jeg:

Billede

Mit nye kabel, lavet efter sørensiim's opskrift:

Billede

Mit kabel vejer ~33 gram:

Billede

Grado's kabel vejer ~110 gram og føles klodset og tungt:

Billede

Filtpuder...

Billede

...har jeg brugt hele vejen rundt på indersiden af kopperne. Efter sigendet hjælper det til med at kontrollere toppen:

Billede

Nyt kabel klar til montering:

Billede

Færdigloddet:

Billede

Billede

Billede

Billede

Sådan ser hovedtelfonerne ud på nuværende tidspunkt, men først og fremmest er der et læder headband på vej, og mon ikke der kommer lidt flere tilpasninger på undervejs:

Billede

Stemningsbillede fra "værkstedet" - primitivt, men det klarede jobbet!

Billede
gumleguf

Brugeravatar
 
Indlæg: 264
Tilmeldt: 3. mar 2012, 11:26
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Grado SR225i mod

Indlægaf gumleguf » 9. mar 2016, 16:47

Ups... Løs/dårlig forbindelse i vinkel-jackstikket. Møg. Det' en ommer.
gumleguf

Brugeravatar
 
Indlæg: 264
Tilmeldt: 3. mar 2012, 11:26
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Grado SR225i mod

Indlægaf Claus-DK » 9. mar 2016, 17:12

Det skal du da ikke skrive, det kan vi jo ikke se, bare lad som om alt er perfekt..

Flot trĂĄd, tak for det..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12674
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Grado SR225i mod

Indlægaf Tweaker » 9. mar 2016, 19:45

Ser fint ud thumbs
Amp`s: Little Dot MKIV-SE, Lake People G109S, Pro-Ject Headbox S USB.
DAC`s: Musical Fidelity V90, M2Tech Young.
DAC/Amp`s: CEntrance DACport HD, Beresford Caiman II, Beresford Bushmaster, Beresford Bushmaster II.
Bøffer: Sennheiser HD650, Pioneer SE-A1000, Creative Aurvana Live!, AKG K702, Stax SR-40/SRD-4, Beyerdynamic DT150 og DT990PRO-LE, Hifiman 400s, Koss Porta Pro, Koss BT540i, Edifier H850.
Tweaker

Brugeravatar
 
Indlæg: 314
Tilmeldt: 28. aug 2015, 17:01
Geografisk sted: København

Re: Grado SR225i mod

Indlægaf gumleguf » 9. mar 2016, 21:00

Claus-DK skrev:Det skal du da ikke skrive, det kan vi jo ikke se, bare lad som om alt er perfekt..

Flot trĂĄd, tak for det..


Haha... Ja, det kunne jeg selvfølgelig gøre, men jeg tror jeg har reddet den. Der var én dårlig stelforbindelse. Faktisk ikke noget nemt jackstik at arbejde med. Tror ikke jeg vil vælge det igen en anden gang.

Tak, hĂĄber trĂĄden kan inspirere andre.
gumleguf

Brugeravatar
 
Indlæg: 264
Tilmeldt: 3. mar 2012, 11:26
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Grado SR225i mod

Indlægaf gumleguf » 10. mar 2016, 17:05

Nu med helt nyt læder headband fra en RS1. Nu er jeg strengt taget ved at være i mål med mit mod projekt:

Billede

Jeg faldt over en tråd hvor en anden havde prøvet at sætte puderne på skævt. På det tidspunkt VAR jeg blevet "øm" i ørerne af at sidde med dem på igennem et par timer. På mig er der hele tiden et let tryk på selve ørerne, og det skaber til sidst en mindre irritation. Det var laaaaaangt bedre med puderne sat skævt på, og jeg føler ikke jeg mistede noget rent lydmæssigt. Jeg håber en producent en dag samler tråden op, og kreerer nogle nye puder til Grado'erne. Det ville gøre en verden til forskel:

Billede
gumleguf

Brugeravatar
 
Indlæg: 264
Tilmeldt: 3. mar 2012, 11:26
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Grado SR225i mod

Indlægaf JB_dk » 10. mar 2016, 17:17

Ser sku godt ud! de seneste tråde om Grado bøffer giver lystne tanker :)
Bøffer: Hifiman Ananda, Philips Fidelio X2 HR, Sennheiser HD 569
In-ear: Linsoul Tin Hifi T2, Moondrop Starfield, Earsonics S-EM6 V2
DAC/AMP: Topping DX3 Pro, Dragonfly Black 1.5, Fiio K3
DAP Shanling M6 Pro
JB_dk

Brugeravatar
 
Indlæg: 144
Tilmeldt: 15. feb 2014, 12:40
Geografisk sted: Aarhus

Re: Grado SR225i mod

Indlægaf gumleguf » 10. mar 2016, 17:20

Grado ER en sjov hovedtelefon. Den eneste anke jeg har på den p.t. er puderne. Jeg er gladest for L-cushion, men det kan altså gøre bedre. Nogle har prøvet men det er med risiko for for stor forandringen i frekvensgangen. Jeg har dog en plan, som kræver et besøg hos min lokale sadelmager i den nærmeste fremtid... ;)

Derudover prøver jeg DESPERAT at overtale Comply Foam til at kaste udviklingstimer i en ny pude til Grado'erne. De er sådan set meget nysgerrige og flinke til at svare mig.
gumleguf

Brugeravatar
 
Indlæg: 264
Tilmeldt: 3. mar 2012, 11:26
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Grado SR225i mod

Indlægaf Walbum4262 » 10. mar 2016, 18:30

Hey gumleguf

Check lige den her side med gensyn til de gimbals du leder efter
på skrivebordet: lenovo thinkpad/iphone6->tidal->david's mutant aune/Davids mutant moddet fostex t50rp mk3 med monkey pod træ kopper

PĂĄ farten: iPhone 7->Airpods eller Sony wh1000x mk2
Walbum4262

Brugeravatar
Tour Kaptajn
 
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 25. mar 2015, 18:16
Geografisk sted: Sandved

Re: Grado SR225i mod

Indlægaf Walbum4262 » 10. mar 2016, 19:05

på skrivebordet: lenovo thinkpad/iphone6->tidal->david's mutant aune/Davids mutant moddet fostex t50rp mk3 med monkey pod træ kopper

PĂĄ farten: iPhone 7->Airpods eller Sony wh1000x mk2
Walbum4262

Brugeravatar
Tour Kaptajn
 
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 25. mar 2015, 18:16
Geografisk sted: Sandved

Re: Grado SR225i mod

Indlægaf gumleguf » 10. mar 2016, 22:31

Tak for link. Jeg har kigget på, og skrevet til, http://www.martincustomaudio.com/p/sale ... locks.html men de har indtil nu ikke svaret på mine mails, desværre.

Jeg troede iøvrigt at jeg havde knækket en tap inde i plastik rodblocks'ne til sidst, da headbandet pludselig ikke ville fæstne ordentligt. Jeg spurgte Grado om mulighed for at købe to nye i plastik, men fik følgende svar hurtigt fra deres kundeservice. Så lærte jeg noget nyt i dag - sekundlim er svaret!:

This junction is glued during the manufacture process therefore this is how to reattach it:

1. obtain some Crazy Glue Gel (cyanoacrylate)
2. place a dab below the hole on both sides of the metal part of the headband
3. set the glue set up according to the glue's instruction
4. re-insert the metal into the "L" or "R" junction block
5. let cure

Please let us know if you have any further questions and thanks for enjoying Grado Headphones.
gumleguf

Brugeravatar
 
Indlæg: 264
Tilmeldt: 3. mar 2012, 11:26
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Grado SR225i mod

Indlægaf Mortenhoe » 10. mar 2016, 23:24

Det ser fanme lækkert ud! Dem kunne jeg godt tænke mig at lytte til. Skal du til meet? :-)
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Grado SR225i mod

Indlægaf gumleguf » 10. mar 2016, 23:38

Mange tak. :-)

Jeg har desværre ingen planer om deltagelse, nej.

Det jeg synes kunne være sjovt ville være at få målt mine hovedtelefoner op imod en umodificeret SR225i. Jeg synes også det kunne være interessant at lytte på den op imod f.eks. SR80 og SR325.
gumleguf

Brugeravatar
 
Indlæg: 264
Tilmeldt: 3. mar 2012, 11:26
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Grado SR225i mod

Indlægaf gumleguf » 11. mar 2016, 13:50

Min lokale autosadelmager synes desværre ikke det var et sjovt projekt at hjælpe med lidt af mine idéer til puderne, så lige nu leger jeg med gamle strømper. Komforten er betydeligt bedre, og måske fornemmer jeg en bedre/større bund? 'Tror det, men eftersom jeg ikke kan udføre målinger, aner jeg ikke om denne løsning er til det værre eller bedre:

Billede

Og JEEEEEEEEEESUS, hvor er jeg træt af det Neutrik vinkelstik! Det skal helt klart skiftes, og så lige en "mental note to self" om IKKE at bruge det igen i fremtiden. :-(
gumleguf

Brugeravatar
 
Indlæg: 264
Tilmeldt: 3. mar 2012, 11:26
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Grado SR225i mod

Indlægaf Claus-DK » 11. mar 2016, 14:12

Neutrik vinkler er noget den onde har skabt på en dårlig dag, tungt dumt og så ødelægger det alle afspillere, væk med det møg..

Jeg har en bekendt i Tyskland som for nogle år siden lavede alle mulige forskellige projekter, mener han stod bag den der "liberator" der gav mulighed for GS1000 puder på de andre modeller, jeg har ikke været meget i kontakt med Nickcheen (mener jeg han hedder på head-fi)..

Hvorom alting er er han en dejlig person og hvis Gradofolket gerne vil, undersøger jeg gerne hvad han har at tilbyde af forskellige mods..

Er det noget jeg lige skal smide et par timer i ??
Jeg vil meget gerne have de gør det selv tråde, så jeg gør det med glæde.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12674
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Grado SR225i mod

Indlægaf gumleguf » 11. mar 2016, 14:20

Jeg kigger på Switchcraft istedet. Kan ikke beslutte mig for, om den skal være vinkel eller lige. Tænke, tænke, tænke...

Jamen, alle gode forslag og input modtages med kyshånd! Mit gamle SR80i projekt var meningen skulle bestykkes med Beyerdynamic ear pads, men det ville jeg ikke denne gang. Jeg VIL finde en Gradoløsning. ;) Havde aldrig hørt om det projekt du nævner. Er det i denne tråd det er beskrevet?:

http://www.head-fi.org/t/323271/alessan ... 6k-warning
gumleguf

Brugeravatar
 
Indlæg: 264
Tilmeldt: 3. mar 2012, 11:26
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Grado SR225i mod

Indlægaf Kolind » 11. mar 2016, 21:36

Wow - Virkeligt gennemført. Det ser sgu godt ud.
Jeg mindes at have set nogle gitre i sort - Det ville da se strĂĄlende ud at male dem, nu hvor du har fĂĄet dig lidt misfarvning alligevel :)

Hvordan ser det ud pĂĄ forsiden med puderne med sokker udenpĂĄ ?

Det er ved at være noget tid siden jeg har haft et sæt Grado - De kan altså et eller andet specielt syntes jeg. Til gengæld er jeg utroligt imod deres kvalitet og produktion - At de holder fast i deres håbløse materialevalg og konstruktion med slatten plast til de mest skrøbelige dele. Og så komforten, eller mangel på samme. Det var ok for 20 år siden da der ikke var så mange alternativer i det segment. Nu syntes jeg simpelthen ikke at det er ok at sælge en hovedtelefon i den prisklasse med så skrøbelige dele. Særligt ikke hvis man går efter f.eks en GS1000i - De koster jo en pæn sum, og bruger stadig samme uduelige gaffel som igennem mange år har vist sig som en dårlig løsning. Lav dem dog i metal eller find på en anden konstruktion.
De kan jo godt - De lavede HP1000 som bruger metal gafler i stedet.

Samtidigt er kablet også håbløst, især ved splittet - De ser jo alle defekte ud selv fra nye. øv øv.

Nå - Det var lidt et gnavent sidespor. Men kæmpe thumps up herfra. Er spændt på at se hvad der mere kommer så? Og virkeligt spændende med selv en smal chance for at der måske kunne komme noget comply earpad til grado. Det ville jo potentielt være lidt af en gamechanger på komforten!
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Grado SR225i mod

Indlægaf gumleguf » 12. mar 2016, 19:07

Tak Kolind. thumbs

Du har ret - havde overvejet at give gitrene en farve. Sort? Rød? Sølv passer nu alligevel også meget godt, synes jeg.

Forsiden med sokker på ser åndssvagt ud. :grin: Stoffet skal lige "skubbes" ind i koppen, når man tager den på. Det kan lade sig gøre, men er på ingen måde perfekt.

Jeg er delvist enig i dine betragtninger. Plastikken fungerer faktisk, og har efter min erfaring hverken speciel tendens til hverken at knække eller blive ridset. Tværtimod hjælper plastikken til at holde vægten nede. Tilgengæld er standard plastik headbandet PINLIGT ringe, og det originale kabel er TUNGT og på ingen måde imponerende i kvalitet:

http://www.head-fi.org/t/558818/broken- ... st_7546194

Billede

Alligevel er der noget fedt ved Grado'erne, og efter min mening er de vildt sjove at modificere på. Alt er prøvet, så det er bare at plukke de mods man synes ser sjovest ud at kaste sig over.

Jeg prøver desperat at få fingrene i et sæt Martin Custom Audio gimbals/rodblocks, men det vil nok ende med mere end at fordoble værdien af mine hovedtelefoner!: :shock:

Billede

Helt enig - kan Comply Foam overtales til noget egentlig produktudvikling, tror jeg i den grad mange af Gradohaderne kan omvendes. Komforten er og bliver det største issue med Grado, for objektivt set så lyder de altså godt, og ellers kan de mod'es en hel del også lydmæssigt, så de passer til den enkelte. Det er det enkle, det simple ved Grado'erne jeg er så begejstret for.
gumleguf

Brugeravatar
 
Indlæg: 264
Tilmeldt: 3. mar 2012, 11:26
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Grado SR225i mod

Indlægaf Ostebaronen » 13. mar 2016, 12:05

Jeg har selv et par Grado SR325i som jeg bruger meget flittigt. Det der virker for mig med komfort er Sennheiser HD414 puder med quarter mod, altså hvor midten er skåret ud. Så kan jeg have hovedtelefonerne på i 4-5 timer uden problemer. Dog efter længere tid så kan jeg godt mærke jeg bliver øm. Har også prøvet G-cush og L-cush og synes ikke de er særlig komfortable.
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: Grado SR225i mod

Indlægaf gumleguf » 26. mar 2016, 01:16

Jeg synes de får mere fylde/varme med sokkerne på. Grimt, men det gør et eller andet. Det hjælper også svagt på comforten.
gumleguf

Brugeravatar
 
Indlæg: 264
Tilmeldt: 3. mar 2012, 11:26
Geografisk sted: Vestsjælland

Næste

Tilbage til Gør det selv

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster

cron