Russiske Slagskibe



Russiske Slagskibe

Indlægaf Boegebjerg » 12. mar 2016, 05:31

Som nogle måske ved, så kan jeg rigtig godt lide rør! Jeg kan rigtig godt lide at prøve forskellige rør. Jeg ved ikke om der er nogen interesse herinde for sådan noget, men here goes. Jeg har bestilt nogle russiske 6C33C, som er de samme rør, som bliver brugt, i den prestigefyldte Eddie Current Zana Deux (2400$).

For en lille uges tid siden fik jeg dem ind ad døren. Første tanke: "Wow, det er nogle ordenlige klepperter". Ja, de er godt nok store. Større = bedre?

Billede
Billede
Billede
INDSÆT BILLEDER HER

Kraftfulde, tror jeg er det mest beskrivende ord her. Nogle der ved hvad de 3 dutter oppe i toppen er til for? Er det noget heat-fin-agtigt noget? Anyway.

Min forstærker (Feliks Elise) benytter sig normalt af to rør af typen 6AS7G. Dette rør er en dobbelt-triode. Der er altså 4 trioder i alt i power/output delen, 2 per kanal (stereo). Her er så det første 'problem': 6C33C er IKKE en dobbelt-triode. Den er derimod en enkelt-triode.
Der er en anden gut, som også har den samme forstærker som jeg, der har taget en 6AS7G og delt den op, så den ene triode gik til den ene kanal, og den anden triode til den anden kanal. Hver kanal benytter sig altså kun af en triode i hans tilfælde. Efter at have kigget lidt ind i min forstærker giver det også god mening. Trioderne er forbundet parallelt. Så vidt jeg ved betyder det, at hvis der er to trioder, er der dobbelt så meget kraft, som hvis der kun var én. Med andre ord, det er ikke et problem for mine 6C33C, da de er mere end kraftfulde nok.

Disse store rør er sultne. MEGET sultne. De æder helt vildt meget strøm. 45W stykket. Og det er bare til at varme dem op. Min kære Elise kan slet ikke tilfredsstille dem. Hun kan give cirka 7A ved 6.3V i alt til alle rørene samlet set. Hun kan altså lige netop fodre én enkelt 6C33C. No bueno. Jeg har derfor måtte ty til eksterne strømforsyninger. Først fik jeg fat i en gammel strømforsyning til en computer på 240W. Masser af power. 6C33C er lavet så smart, at der er 4 pins til at varme dem med. Man kan enten forbinde de 4 pins i parallel og give dem 6.3V, eller man kan forbinde dem i serie og give dem 12.6V. På sådan en strømforsyning til computer er der en 12V ledning, så det er jo helt perfekt. Tolerancen for 6C33C er 11.4V-13.9V, så det burde ikke være et problem.

Da jeg så sad og kiggede på den strømforsyning slog det mig: "Hvordan pokker tænder man den?" Det er jo normalt computerens job. Når man tænder for computeren, tænder den også for strømforsyningen. Efter lidt google-fu fandt jeg frem til løsningen. Strømforsyningen har en 24-pin connecter til bundkortet i computeren. Til denne 24-pin connecter går der en grøn ledning, som er power-on ledningen. Så længe den er forbundet til jord, er strømforsyningen tændt. "Super!" tænkte jeg. I strømforsyninger er de sorte ledninger jord. Gule ledninger er 12V. Jeg fandt et lille kabel frem, og forbandt den grønne ledning med den sorte, og rigtig nok, da der var kontakt, begyndte den lille blæser i strømforsyningen at snurre. Billede
Det var dog ikke en 'switch'. Man skulle holde kontakten. Jeg besluttede mig derfor at klippe den grønne og én sort ledning af 24-pin connecteren og lodde dem sammen. Da jeg satte strømkablet i strømforsyningen, ville den pludselig ikke tænde. Mærkeligt. Jeg er ikke verdens bedste til at lodde, men så ringe er jeg da heller ikke. Kan det virkelig passe? Jeg prøvede at lodde dem tilbage på 24-pin connecteren. Måske var der indbygget noget, som skulle opfange om den var i stykker eller ej? Virkede heller ikke. Kom i tanke om, at PSU'er ikke har det for godt med at være tændt uden at have noget, som de kan arbejde med. Jeg måtte konstatere, at jeg nok havde brændt den af, så den blev smidt ud.

Jeg har så skaffet mig en ny strømforsyning. Denne gang på 350W! More power! Da jeg fik den ind og lege, testede jeg kun lige i et split-sekund, om den ville tænde ved at jeg forbandt den grønne ledning med en sort. Og det gjorde den musik17 .

Jeg har fra Kina af importeret nogle keramiske sockets. Det er rimelig vigtigt, at man ikke bruger almindelig plastik, da disse 6C33C bliver MEGET varme, som I nok kan gætte ud fra de 45W.
Billede
Billede
Her kan I se, at jeg har loddet noget kobber på. Der er som sagt 2 varmelegemer i 6C33C. Pin 1 & 2 hører sammen, og pin 3 & 4 hører sammen. Som I også kan se, har jeg forbundet dem i serie, ved at skabe en forbindelse mellem pin 2 og 3.
Pin 5, 6 og 7 hører til henholdsvis katoden, anoden og grid (kan ikke lige det danske fag-udtryk for grid).
Derudover har jeg erhvervet mig nogle meget fine, billige plastik-baser fra Kina.
Billede
Billede
Så er det bare at sammenligne hvilke pins der er hvilke på 6C33C og 6AS7G.
6AS7G:
Billede
Det bliver så til sådan en basse her:
Billede
Kobberet er stift nok til, at jeg ikke frygter, at kobber-ledningerne vil røre hinanden. Jeg kom egentlig noget heat-shrink tubing på den første adapter jeg lavede, men brugte det ikke til den anden, da jeg ikke følte, at det var nødvendigt.
Og når den anden også er lavet:
Billede
På billedet her har jeg sat de to varme ledninger i parallel, så jeg kun skal forbinde ét par til strømforsyningen. Elektrisk er det nøjagtig det samme, som hvis jeg havde forbundet dem hver for sig.

Spørgsmål: "Does it work?".
Svar: thumbs
Billede
Billede
Der er lyd! musik17
Som det skarpe øje vil spotte, så har jeg også sat en hvid/blå ledning til (sidder til højre). Dette er for at få fælles jord. Jeg må indrømme, at jeg stadig ikke forstår det 100%, men uden ledningen brummer det, og med ledningen gør det ikke. Den er forbundet til RCA-stikket bagpå forstærkeren i den anden ende.

Min forstærker har et 'auto-bias' system, som skulle optimere sig til nye tubes, når de kommer i. Dette er altså grunden til, at jeg kan køre et væld af forskellige tubes, selv tubes som systemet slet ikke er bygget til.

Så hvad mangler der? Som I nok kan se, er der en del levende ledninger. Det er som sådan ikke et problem, da det kun er 12V. Der er desuden heller ikke nogle små pilfingre i min kollegielejlighed.
De hvide keramikplader sidder heller ikke fast på baserne. Den bliver holdt på plads af kobberet og vægten af rørene. Skal have sat dem fast med noget lim eller epoxy -- eller hvad pokker man nu bruger.
Derudover er der heller ikke den bedste forbindelse til strømforsyningen. I enden af strømkablet fra strømforsyningen sidder der 4 små pins med huller i. Jeg har blot stukket kobberet derind, da diameterne næsten passer sammen. Jeg kan dog høre, at det knaser lidt, hvis jeg skubber til ledningen. Det skal jeg også lige have styr på.
Jeg har også blot forbundet den grønne ledning med en sort via et lille stykke kobber. Igen, levende ledning.

Der mangler altså lige noget clean-up, men funktionen er der.

Til sidst kan I få et par nattebilleder. Jeg har kun en mobiltelefon som kamera, så jeg undskylder den muligvis lidt ringe kvalitet.
Billede
Billede
Billede
Boegebjerg

Brugeravatar
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 5. jul 2015, 08:35
Geografisk sted: Odense

Re: Russiske Slagskibe

Indlægaf Claus-DK » 12. mar 2016, 09:10

Hold nu kæft en tråd at starte med her Lørdag formiddag, det kan kun blive en god dag nu..

Jeg har ikke rigtigt noget at sige andet end, tusind tak fordi du deler det med os..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Russiske Slagskibe

Indlægaf Burning777 » 12. mar 2016, 09:30

Sejt arbejde! Jeg ved ikke noget om rør men de ser imponerende ud.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Russiske Slagskibe

Indlægaf Buyer no 1 » 12. mar 2016, 10:46

Fedt projekt thumbs

Herligt med beskrivelsen, jeg lærer lidt hver gang jeg læser om sådanne projekter.
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Russiske Slagskibe

Indlægaf Walbum4262 » 12. mar 2016, 11:07

Fantastisk :) elsker sådan noget :)

Kan du give lidt indtryk af lyden ?
på skrivebordet: lenovo thinkpad/iphone6->tidal->david's mutant aune/Davids mutant moddet fostex t50rp mk3 med monkey pod træ kopper

PÃ¥ farten: iPhone 7->Airpods eller Sony wh1000x mk2
Walbum4262

Brugeravatar
Tour Kaptajn
 
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 25. mar 2015, 18:16
Geografisk sted: Sandved

Re: Russiske Slagskibe

Indlægaf Boegebjerg » 12. mar 2016, 13:22

Uha, er glad for den positive respons rulle2

Håber I kan klare nogle indtryk på engelsk -- er ikke så god med de danske termer, da mit liv inden for lydverdenen primært er foregået på engelsk hidtil.

-----------------------------

Bass is different from what I'm used to. Very controlled. Not tight per se. It's more of a full sound, but it's not bloated at all like a lot of 'full' bass is. Not sure what kind of bass presentation I prefer. Usually I'll say tight, but this is pretty good too. Guess I still prefer tight compared to this 'full' sound. Hmm. There's a small roll-off in the deep bass region. It's still there, but slightly recessed, for good or worse. Upper bass is VERY good. This is very tight and controlled.
Mids are where these Russian battleships mark their territory. Very clean and with a lot of power.

Separation and soundstage are both good. Nothing that makes me lose my jaw, but I don't feel anything is lacking in this regard.

IMPACT is BIG. Every pick on the guitar strings are felt.

------------------------------

Dette var efter 5 timer, og det gælder stadig. Jeg vil skyde på jeg har omkring 10-12 timer på dem nu. Jeg er ikke helt sikker på, hvor lang tid jeg skal lade dem burn-in. Det plejer at være lidt varierende. De har dog en estimeret livstid på blot 750 timer, så tænker ikke burn-in kommer til at hjælpe meget mere.

Er det god lyd? 4musik JA!
Er det bedst lyd? Nja, ikke helt.
Boegebjerg

Brugeravatar
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 5. jul 2015, 08:35
Geografisk sted: Odense

Re: Russiske Slagskibe

Indlægaf Jokke » 12. mar 2016, 14:16

Du forstår da virkelig at sætte din Elise på overarbejde ;-) Fedt projekt.
Jokke

 
Indlæg: 375
Tilmeldt: 31. dec 2014, 02:42

Re: Russiske Slagskibe

Indlægaf Claus-DK » 12. mar 2016, 14:33

Vi tager dem på russisk hvis det skal være, bare fyr løs..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Russiske Slagskibe

Indlægaf Boegebjerg » 12. mar 2016, 17:39

Hvis der er interesse har jeg også et andet par tubes, som jeg mangler at få til at virke. Har haft dem i lidt over 3 måneder nu..

Italiensk rødvin:
Billede
Senest rettet af Boegebjerg 13. mar 2016, 12:23, rettet i alt 1 gang.
Boegebjerg

Brugeravatar
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 5. jul 2015, 08:35
Geografisk sted: Odense

Re: Russiske Slagskibe

Indlægaf Ostebaronen » 13. mar 2016, 12:07

Dit google billede virker ikke (nok noget med permissions eller lign)
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: Russiske Slagskibe

Indlægaf toppe » 13. mar 2016, 12:21

Ostebaronen skrev:Dit google billede virker ikke (nok noget med permissions eller lign)


Jeg kan heller ikke se billedet på min Android telefon, men det virker fint på min Macbook...
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Russiske Slagskibe

Indlægaf Boegebjerg » 13. mar 2016, 12:24

Ostebaronen skrev:Dit google billede virker ikke (nok noget med permissions eller lign)

Jeg havde egentlig heller ikke delt billedet, men det så ud til at virke alligevel. Har delt billedet nu, så det burde virke.
Boegebjerg

Brugeravatar
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 5. jul 2015, 08:35
Geografisk sted: Odense

Re: Russiske Slagskibe

Indlægaf Michael » 19. okt 2016, 17:51

Fedt at du bare kaster dig ud i det thumbs

Men switchmode til rør er bare nogo. Hvis du ikke allerede har gjort det, så se at få lavet en liniær 12v forsyning til dem.
Beyerdynamic DT-770 Pro - SR125i - Bottlehead Crack OTL - Eximus DP1
Michael

Brugeravatar
 
Indlæg: 54
Tilmeldt: 12. jul 2011, 02:12

Re: Russiske Slagskibe

Indlægaf Mortenhoe » 19. okt 2016, 19:22

Om ikke andet, så en switchmode strømforsyning til en computer er nok ikke den reneste. Jeg vil nu også gerne sige +1 til en renere strømforsyning.

Fuldstændigt at udelukke switchmode er nok overkill, men ak ja, det er nok meget nemmere, men dyrere at lave en liniær strømforsyning.

Hvor meget strøm trækker de russere?
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Russiske Slagskibe

Indlægaf Boegebjerg » 19. okt 2016, 20:50

Michael skrev:Fedt at du bare kaster dig ud i det thumbs

Men switchmode til rør er bare nogo. Hvis du ikke allerede har gjort det, så se at få lavet en liniær 12v forsyning til dem.

Det er kun til opvarmning af rørene. "renheden" af strømmen burde derfor ikke være noget problem.

Mortenhoe skrev:Om ikke andet, så en switchmode strømforsyning til en computer er nok ikke den reneste. Jeg vil nu også gerne sige +1 til en renere strømforsyning.

Fuldstændigt at udelukke switchmode er nok overkill, men ak ja, det er nok meget nemmere, men dyrere at lave en liniær strømforsyning.

Hvor meget strøm trækker de russere?

45W til opvarming stykket.
Boegebjerg

Brugeravatar
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 5. jul 2015, 08:35
Geografisk sted: Odense

Re: Russiske Slagskibe

Indlægaf Michael » 19. okt 2016, 23:00

Så enkelt er det desværre ikke. Her er lidt info om det http://www.augustica.com/Tutorials/Tube ... _noise.htm

Bare det, at den psu står lige ved siden af kan give problemer. Har du prøvet at måle hvor meget sådan en støjer med en spectrumanalyser? Det er ikke så lidt. Det er ikke kun ved dens switching frekvens 40/50khz det er også langt højere. Mhz kan du se støj og det kan de rør altså ikke lide
Beyerdynamic DT-770 Pro - SR125i - Bottlehead Crack OTL - Eximus DP1
Michael

Brugeravatar
 
Indlæg: 54
Tilmeldt: 12. jul 2011, 02:12


Tilbage til Gør det selv

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster

cron