DIY CIEM



Re: DIY CIEM

Indlægaf Peter Jensen » 25. okt 2016, 09:18

Claus-DK skrev:Jeg sidder lidt og spekulerer på hvorfor man ikke bare har et stort hul/slange?? det ville gøre konstruktionen meget mere enkel at bygge..


Uden at være ekspert så vil jeg tro det er vigtigt at man har en tæt forsegling fra lydudgangen på driveren og over i det store hul. Jeg tror renheden og kvaliteten i lyden ville blive skadet hvis driverene bare blæser ud i det fri inde i skallen. Det vil bestemt være muligt at lave sådan et system, så vil sound bore fylde hele tippen ud og have indgange som så forbinder til de forsk. drivere. Det begynder at minde lidt om den måde Ultimate Ears laver nogle af deres bores på, hvilket de også har taget patent på. Det kan muligvis holde andre fra at gøre det samme.

Andre årsager kunne være at man gerne vil have forskellige dæmpere på forskellige drivere. Dæmperene skal gerne sidde så tæt på lydudgangen som muligt, dog ikke helt op til da de så let bliver blokerede af ørevoks. Det er nok umiddelbart lettere med slanger der går hele vejen op som dæmpere kan sidde i.

Designet af sound bores betyder også en del for lyden. Så på bassen vil du gerne have en lidt tyndere slange da det fungere som low pass filter. På tweater og midt vil man måske gerne lave et horn design der forstærker de højere toner.

Endelig, hvis jeg har ret i at driverene ikke bare kan blæse frit ind i det store hul, så tror jeg det simpleste er bare at føre en slange fra hver driver op igennem tippen. Det er i hvert fald også let, sålænge der er plads nok :).
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: DIY CIEM

Indlægaf Claus-DK » 25. okt 2016, 09:55

Interessant..
Jeg har haft et sæt SE ref5 og det er de eneste inears der nogensinde har givet mig voksproblemer og det var netop fordi der var fem slanger, som er for tynde til at man kan få dem renset..
jeg fik en forklaring på at slangerne skal nå helt ud for ellers blander lyden sig uheldigt, det må være noget vrøvl, for så såre de kommer ud af monitoren vil lyden jo blande sig og sikkert blande sig uheldigt...
Dine ĂĄrsager er der i det mindste logik/fornuft i..

Jeg ville bruge slanger men lade dem slutte tidligere sĂĄ de munder ud i en "skĂĄl", der sĂĄ vil virke som skjold mod voks og andre elendigheder..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: DIY CIEM

Indlægaf mikkelmmk93 » 25. okt 2016, 10:12

Claus-DK skrev:Jeg sidder lidt og spekulerer på hvorfor man ikke bare har et stort hul/slange?? det ville gøre konstruktionen meget mere enkel at bygge..

Af flere grunde:
For det meste så er slangernes længde og diameter en kritisk komponent i helheden der udgør den CIEM.
Det har meget at sige for hvordan den endelige lyd bliver - derfor er det tit nødvendigt med flere slanger når man har flere enheder.
Denon AH-D2000
ODAC
DIY O2 - viewtopic.php?f=12&t=5838
DIY CIEM - på vej. Følg udviklingen her: viewtopic.php?f=12&t=5793
mikkelmmk93

 
Indlæg: 175
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:24
Geografisk sted: Odense C

Re: DIY CIEM

Indlægaf mikkelmmk93 » 25. okt 2016, 10:30

Peter Jensen skrev:
Claus-DK skrev:Jeg sidder lidt og spekulerer på hvorfor man ikke bare har et stort hul/slange?? det ville gøre konstruktionen meget mere enkel at bygge..


Uden at være ekspert så vil jeg tro det er vigtigt at man har en tæt forsegling fra lydudgangen på driveren og over i det store hul. Jeg tror renheden og kvaliteten i lyden ville blive skadet hvis driverene bare blæser ud i det fri inde i skallen. Det vil bestemt være muligt at lave sådan et system, så vil sound bore fylde hele tippen ud og have indgange som så forbinder til de forsk. drivere. Det begynder at minde lidt om den måde Ultimate Ears laver nogle af deres bores på, hvilket de også har taget patent på. Det kan muligvis holde andre fra at gøre det samme.

Andre årsager kunne være at man gerne vil have forskellige dæmpere på forskellige drivere. Dæmperene skal gerne sidde så tæt på lydudgangen som muligt, dog ikke helt op til da de så let bliver blokerede af ørevoks. Det er nok umiddelbart lettere med slanger der går hele vejen op som dæmpere kan sidde i.

Designet af sound bores betyder også en del for lyden. Så på bassen vil du gerne have en lidt tyndere slange da det fungere som low pass filter. På tweater og midt vil man måske gerne lave et horn design der forstærker de højere toner.

Endelig, hvis jeg har ret i at driverene ikke bare kan blæse frit ind i det store hul, så tror jeg det simpleste er bare at føre en slange fra hver driver op igennem tippen. Det er i hvert fald også let, sålænge der er plads nok :).


Det er ikke noget problem at forsegle det, for mig at se er problemet mere i at man mister kontrol over enhederne.
Men det er muligt at gøre og nogle firmaer gør det også.

Du har ret i at de ikke bare kan blæse frit - så ville outputtet fra dem blive lavt. Det er designet til at være koblet til en lille volumen.
Denon AH-D2000
ODAC
DIY O2 - viewtopic.php?f=12&t=5838
DIY CIEM - på vej. Følg udviklingen her: viewtopic.php?f=12&t=5793
mikkelmmk93

 
Indlæg: 175
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:24
Geografisk sted: Odense C

Re: DIY CIEM

Indlægaf mikkelmmk93 » 25. okt 2016, 10:33

Claus-DK skrev:Interessant..
Jeg har haft et sæt SE ref5 og det er de eneste inears der nogensinde har givet mig voksproblemer og det var netop fordi der var fem slanger, som er for tynde til at man kan få dem renset..
jeg fik en forklaring på at slangerne skal nå helt ud for ellers blander lyden sig uheldigt, det må være noget vrøvl, for så såre de kommer ud af monitoren vil lyden jo blande sig og sikkert blande sig uheldigt...
Dine ĂĄrsager er der i det mindste logik/fornuft i..

Jeg ville bruge slanger men lade dem slutte tidligere sĂĄ de munder ud i en "skĂĄl", der sĂĄ vil virke som skjold mod voks og andre elendigheder..

Er det sæt tilfældigvis i en transparant farve?
For det kunne være sjovt at se hvordan den er bygget op.

Det har de som sådan også ret - for der sker en ændring i lyden når man går fra en diameter til en anden - så ideen med skålen ville faktisk fungere lidt som et horn og forstærke diskant.
Denon AH-D2000
ODAC
DIY O2 - viewtopic.php?f=12&t=5838
DIY CIEM - på vej. Følg udviklingen her: viewtopic.php?f=12&t=5793
mikkelmmk93

 
Indlæg: 175
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:24
Geografisk sted: Odense C

Re: DIY CIEM

Indlægaf Peter Jensen » 25. okt 2016, 10:39

Claus-DK skrev:Interessant..
Jeg har haft et sæt SE ref5 og det er de eneste inears der nogensinde har givet mig voksproblemer og det var netop fordi der var fem slanger, som er for tynde til at man kan få dem renset..
jeg fik en forklaring på at slangerne skal nå helt ud for ellers blander lyden sig uheldigt, det må være noget vrøvl, for så såre de kommer ud af monitoren vil lyden jo blande sig og sikkert blande sig uheldigt...
Dine ĂĄrsager er der i det mindste logik/fornuft i..

Jeg ville bruge slanger men lade dem slutte tidligere sĂĄ de munder ud i en "skĂĄl", der sĂĄ vil virke som skjold mod voks og andre elendigheder..


Jeg ville ikke udelukke at der kunne være en forskel i hvor tidligt lyden får lov at blande sig, men det kan jo fungere ganske hæderligt i UIEM´s alla Shures hvor samtlige drivere relativt tidligt ryger ind i den samme kanal. Men som Mikkel siger skal der nok designes og tunes efter det. I tilfældet med SE Ref 5 så tror jeg at en del af forklaringen ligger i at den slags advanceret lydkanal design må være svært at lave i silikone. Så jeg ville skyde på at en del af årsagen er hvad der er praktisk i produktionen og i arbejdet med silikone (dog rent gætværk, har ingen insider informationer om dette).

I hård akryl kan man godt lade slangerne slutte tidligere. Det har jeg selv gjort på et af mine byg og syntes det blev udemærket, men jeg gik også efter en horn effekt. Ellers er der jo altid de advancerede ting som UE laver, men det kræver nok CAD (og kan ikke laves kommercielt af andre): http://www.google.com.gt/patents/US8116502

Jeg har heller aldrig helt forstået at ingen bruger wax guards i CIEM´s. De bliver brugt en del i billigere consumer IEM´s. Det må være fordi de skader lyden for meget, men det er fuldstændig standard i høreapperater for at undgå voks problemer. Overvejer at købe nogle hjem en dag for at se om jeg virkelig kan høre forskel eller ej...
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: DIY CIEM

Indlægaf Peter Jensen » 25. okt 2016, 10:56

mikkelmmk93 skrev: Det er ikke noget problem at forsegle det, for mig at se er problemet mere i at man mister kontrol over enhederne.
Men det er muligt at gøre og nogle firmaer gør det også.


Jeg tror godt man kan holde kontrol over enhederne, men et mere advanceret design som den type vil nok kræve et mere advanceret design af hele IEM´en, og så nærmer vi os nok med hastige skridt noget der kræver prof. måleudstyr og meget tid at designe.

Jeg kunne godt tænke mig at prøve nogle af de ideer UE har af på hobbyniveau. Men sådan et design får man meget bedre udnyttelse af den lille plads jeg har i kanalen. Er dog ikke helt sikker på hvornår jeg får tiden til det :)
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: DIY CIEM

Indlægaf mikkelmmk93 » 25. okt 2016, 12:27

Peter Jensen skrev:
Claus-DK skrev:Interessant..
Jeg har haft et sæt SE ref5 og det er de eneste inears der nogensinde har givet mig voksproblemer og det var netop fordi der var fem slanger, som er for tynde til at man kan få dem renset..
jeg fik en forklaring på at slangerne skal nå helt ud for ellers blander lyden sig uheldigt, det må være noget vrøvl, for så såre de kommer ud af monitoren vil lyden jo blande sig og sikkert blande sig uheldigt...
Dine ĂĄrsager er der i det mindste logik/fornuft i..

Jeg ville bruge slanger men lade dem slutte tidligere sĂĄ de munder ud i en "skĂĄl", der sĂĄ vil virke som skjold mod voks og andre elendigheder..


Jeg ville ikke udelukke at der kunne være en forskel i hvor tidligt lyden får lov at blande sig, men det kan jo fungere ganske hæderligt i UIEM´s alla Shures hvor samtlige drivere relativt tidligt ryger ind i den samme kanal. Men som Mikkel siger skal der nok designes og tunes efter det. I tilfældet med SE Ref 5 så tror jeg at en del af forklaringen ligger i at den slags advanceret lydkanal design må være svært at lave i silikone. Så jeg ville skyde på at en del af årsagen er hvad der er praktisk i produktionen og i arbejdet med silikone (dog rent gætværk, har ingen insider informationer om dette).

I hård akryl kan man godt lade slangerne slutte tidligere. Det har jeg selv gjort på et af mine byg og syntes det blev udemærket, men jeg gik også efter en horn effekt. Ellers er der jo altid de advancerede ting som UE laver, men det kræver nok CAD (og kan ikke laves kommercielt af andre): http://www.google.com.gt/patents/US8116502

Jeg har heller aldrig helt forstået at ingen bruger wax guards i CIEM´s. De bliver brugt en del i billigere consumer IEM´s. Det må være fordi de skader lyden for meget, men det er fuldstændig standard i høreapperater for at undgå voks problemer. Overvejer at købe nogle hjem en dag for at se om jeg virkelig kan høre forskel eller ej...


Man kan jo vælge at bruge det akustiske filter helt yderst som en wax guard - og så bare sælge dem med et lille "værktøj" til at skifte dem.
Det giver ogsĂĄ mersalg ;)
Og evt muligheden for at folk kan tune den til hvad de kan lide.
Denon AH-D2000
ODAC
DIY O2 - viewtopic.php?f=12&t=5838
DIY CIEM - på vej. Følg udviklingen her: viewtopic.php?f=12&t=5793
mikkelmmk93

 
Indlæg: 175
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:24
Geografisk sted: Odense C

Re: DIY CIEM

Indlægaf mikkelmmk93 » 25. okt 2016, 12:30

Peter Jensen skrev:
mikkelmmk93 skrev: Det er ikke noget problem at forsegle det, for mig at se er problemet mere i at man mister kontrol over enhederne.
Men det er muligt at gøre og nogle firmaer gør det også.


Jeg tror godt man kan holde kontrol over enhederne, men et mere advanceret design som den type vil nok kræve et mere advanceret design af hele IEM´en, og så nærmer vi os nok med hastige skridt noget der kræver prof. måleudstyr og meget tid at designe.

Jeg kunne godt tænke mig at prøve nogle af de ideer UE har af på hobbyniveau. Men sådan et design får man meget bedre udnyttelse af den lille plads jeg har i kanalen. Er dog ikke helt sikker på hvornår jeg får tiden til det :)

SĂĄ lige deres patent, det er jo kun pĂĄ koncentrisk samlede kanaler de har patent ;)
SĂĄ en samlemuffe har de ikke patent pĂĄ :D
Har i ikke den funktion i jeres software ;)
Denon AH-D2000
ODAC
DIY O2 - viewtopic.php?f=12&t=5838
DIY CIEM - på vej. Følg udviklingen her: viewtopic.php?f=12&t=5793
mikkelmmk93

 
Indlæg: 175
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:24
Geografisk sted: Odense C

Re: DIY CIEM

Indlægaf Peter Jensen » 25. okt 2016, 13:03

mikkelmmk93 skrev:SĂĄ lige deres patent, det er jo kun pĂĄ koncentrisk samlede kanaler de har patent ;)
SĂĄ en samlemuffe har de ikke patent pĂĄ :D
Har i ikke den funktion i jeres software ;)


Tør ikke udtale mig om hvordan det spiller sammen med deres patent, men softwaren har muligheder for lidt af hvert, ja :). e.g. at bruge dine egne CAD modeller, attache sound bores til dem osv osv.
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: DIY CIEM

Indlægaf Peter Jensen » 25. okt 2016, 15:48

mikkelmmk93 skrev:Man kan jo vælge at bruge det akustiske filter helt yderst som en wax guard - og så bare sælge dem med et lille "værktøj" til at skifte dem.
Det giver ogsĂĄ mersalg ;)
Og evt muligheden for at folk kan tune den til hvad de kan lide.


Har set firmaer der laver løsninger hvor filteret kan skiftes eller en IEM kan tunes på andre måder. Dog ikke hvor det også fungere som wax guard, så muligvis er det bare ikke interessant i den virkelige verden, ellers er der nogle udfordringer i at få det til at fungere ordentligt :?:
Dæmperne er hvist også lidt dyrere end den alm. kedelige wax guards :)
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: DIY CIEM

Indlægaf Peter Jensen » 25. okt 2016, 15:57

mikkelmmk93 skrev:Hvis du mangler bas sĂĄ skal du bruge en CI ;) hehehe.
Hvilken UIEM er det fra?
AltsĂĄ, Cross over er ikke sĂĄĂĄĂĄ kompliceret ;) rulle4
Man kan jo reelt set bare køre inductor og kondensator og så ikke mere - simpel high/low pass.


Hodvtec skulle nu ellers også være en kompetent dual woofer. Med en gul dæmper tror jeg på den nok skal give god bund :)
De øvrige enheder er fra en kinesisk Shure klon IEM. Findes i overflod på Aliexpress til 80-100$ for en 4 driver pr. side.

Nej, det er nok relativt lige til at lave et simpelt low/high delefilter, meen prøver lige med ren akustisk dæmpning først, så må vi se hvad det giver :).
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: DIY CIEM

Indlægaf mikkelmmk93 » 31. okt 2016, 10:59

Peter Jensen skrev:
mikkelmmk93 skrev:Hvis du mangler bas sĂĄ skal du bruge en CI ;) hehehe.
Hvilken UIEM er det fra?
AltsĂĄ, Cross over er ikke sĂĄĂĄĂĄ kompliceret ;) rulle4
Man kan jo reelt set bare køre inductor og kondensator og så ikke mere - simpel high/low pass.


Hodvtec skulle nu ellers også være en kompetent dual woofer. Med en gul dæmper tror jeg på den nok skal give god bund :)
De øvrige enheder er fra en kinesisk Shure klon IEM. Findes i overflod på Aliexpress til 80-100$ for en 4 driver pr. side.

Nej, det er nok relativt lige til at lave et simpelt low/high delefilter, meen prøver lige med ren akustisk dæmpning først, så må vi se hvad det giver :).

Ja det er den ;) Tror det er en smagssag om man vil have CI eller HODVTEC.
Ja eller der er da sikkert nogle ret gode grunde til at vælge den ene over den anden, men dem kan jeg ikke.

Lyder den klon ellers godt nok?
Denon AH-D2000
ODAC
DIY O2 - viewtopic.php?f=12&t=5838
DIY CIEM - på vej. Følg udviklingen her: viewtopic.php?f=12&t=5793
mikkelmmk93

 
Indlæg: 175
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:24
Geografisk sted: Odense C

Re: DIY CIEM

Indlægaf Peter Jensen » 31. okt 2016, 11:07

mikkelmmk93 skrev:Ja det er den ;) Tror det er en smagssag om man vil have CI eller HODVTEC.
Ja eller der er da sikkert nogle ret gode grunde til at vælge den ene over den anden, men dem kan jeg ikke.

Lyder den klon ellers godt nok?


Jeg har heller ikke den store erfaring, men købte den bare fordi den skulle have lidt mere output. Nu prøver vi og ser hvad der sker :).
Klonen lød ok men ikke super fantastisk. Har aldrig hørt en Shure 535 eller 846, men er overbevist om at de vil være bedre. Den er et stykke for lys til mig, så derfor prøver jeg at give den noget mere bas :)
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: DIY CIEM

Indlægaf mikkelmmk93 » 31. okt 2016, 14:14

Lidt billeder:
Billede

Billede
Denon AH-D2000
ODAC
DIY O2 - viewtopic.php?f=12&t=5838
DIY CIEM - på vej. Følg udviklingen her: viewtopic.php?f=12&t=5793
mikkelmmk93

 
Indlæg: 175
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:24
Geografisk sted: Odense C

Re: DIY CIEM

Indlægaf Claus-DK » 31. okt 2016, 17:10

Det er altså slet ikke grimt det der, det er heller ikke skide kønt, men det er nogle gode spring du har i din process og du er godt nok kommet langt på kort tid.. thumbs thumbs rullw3
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: DIY CIEM

Indlægaf Peter Jensen » 31. okt 2016, 17:30

Jeg er lidt pĂĄ samme vogn som Claus. Det er bestemt ganske godt og en fin start...

Hvor tykt er det træ du har brugt til faceplaten?

Har du rundet kanterne pĂĄ den ? I sĂĄ fald ville jeg runde dem en hel del mere. Typisk er CIEM faceplates meget afrundede.
Jeg ville måske også hellere have givet dem et par gange olie istedet for lak, de ser meget shiny ud :) Det farlige er at træet kan komme til at ligne plastik (men det kan self. være billederne der snyder også)
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: DIY CIEM

Indlægaf mikkelmmk93 » 1. nov 2016, 08:42

Til begge:
Tak - jeg er selv lidt splittet over det.
For det er bestemt pænere end før :D Men ikke voldsom pænt :(

Jeg har ikke mĂĄlt det men vi er nok nede i 0.6mm (std finer tykkelse).
Det var utroligt svært at give den en pæn blød og rund kant (altså set oppefra) og til sidst gad jeg ikke mere - her ville noget tykkere træ være bedre at arbejde med.

Den skal venstre har ikke fået noget lak eller UV væske på - bare ren træ.
Denon AH-D2000
ODAC
DIY O2 - viewtopic.php?f=12&t=5838
DIY CIEM - på vej. Følg udviklingen her: viewtopic.php?f=12&t=5793
mikkelmmk93

 
Indlæg: 175
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:24
Geografisk sted: Odense C

Re: DIY CIEM

Indlægaf Peter Jensen » 1. nov 2016, 08:46

mikkelmmk93 skrev:Jeg har ikke mĂĄlt det men vi er nok nede i 0.6mm (std finer tykkelse).
Det var utroligt svært at give den en pæn blød og rund kant (altså set oppefra) og til sidst gad jeg ikke mere - her ville noget tykkere træ være bedre at arbejde med.


Ja, jeg tror helt sikkert du skal op i en tykkere træ. Omkring de 2 mm vil nok være optimalt, men 3 og lidt mere fil kan nok også godt gøre det. Jeg har engang lavet en faceplate af træ hvor jeg syntes formen blev ganske god. Man skær den ud så den groft passer, limer den grundigt på og begynder så med at slibe den til. Jeg brugte en maskine med roterende slibesten som uheldigvis sved træet en del så jeg blev nød til at male den bagefter, men selve formen blev ok :).
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: DIY CIEM

Indlægaf Claus-DK » 1. nov 2016, 22:12

Jeg tror du skal lave den plade som en skål og så bruge bunden som front, så kan du få den til at favne silikonen i stedet for at have silikonen op over kanten, du kan også lave langt pænere afrundede kanter i træ..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

ForegåendeNæste

Tilbage til Gør det selv

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster

cron