DIY CIEM



Re: DIY CIEM

Indlægaf mikkelmmk93 » 2. nov 2016, 08:13

Jeg må lige se om jeg kan skaffe mig lidt mere træ at prøve med :)

Jeg benytter file og ikke slibesten - sĂĄ er der ikke noget med noget der bliver for varmt ;)

Jeg bruger akryl for tiden, jeg ved ikke om det ændrer noget for hvordan du tænker det skal laves Claus?
Denon AH-D2000
ODAC
DIY O2 - viewtopic.php?f=12&t=5838
DIY CIEM - på vej. Følg udviklingen her: viewtopic.php?f=12&t=5793
mikkelmmk93

 
Indlæg: 175
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:24
Geografisk sted: Odense C

Re: DIY CIEM

Indlægaf Claus-DK » 2. nov 2016, 17:41

Aner det ikke, det var bare en tanke på hvordan du kunne få en pænere sammenføjning af materialerne, det var mest tænkt til silkonen, da den er blød..

Akryler kan vel slibes en smule til samt at du kan LIME noget fast, så der er det sikkert nemmest at lave pladen så tynd som muligt og så bare lime den på, jeg ville vente med den sidste slibning til de var monteret og så slibe den med cirukulære bevægelser, på noget korn 600-1000, hav en plade hård gummi under sandpapiret og så slibe stille og roligt, det vil helt af sig selv give en smule form, så midten af din frontplade er længst fremme, det er sådan man sleb linser i gamle dage, da de fik den rigtige koniske form helt af sig selv..

Hvis jeg kunne se processen er jeg sikker pĂĄ der ville dukke et eller andet op..

Hele min familie er farvehandlere og min far har næsten 60 års erfaring i at rådgive gør det selv folket, jeg har også selv stået i hans butik i flere perioder, så jeg har været præget af de der gør det selv idéer siden jeg var en ganske lille inear...
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: DIY CIEM

Indlægaf mikkelmmk93 » 3. nov 2016, 13:08

Claus-DK skrev:Aner det ikke, det var bare en tanke på hvordan du kunne få en pænere sammenføjning af materialerne, det var mest tænkt til silkonen, da den er blød..

Akryler kan vel slibes en smule til samt at du kan LIME noget fast, så der er det sikkert nemmest at lave pladen så tynd som muligt og så bare lime den på, jeg ville vente med den sidste slibning til de var monteret og så slibe den med cirukulære bevægelser, på noget korn 600-1000, hav en plade hård gummi under sandpapiret og så slibe stille og roligt, det vil helt af sig selv give en smule form, så midten af din frontplade er længst fremme, det er sådan man sleb linser i gamle dage, da de fik den rigtige koniske form helt af sig selv..

Hvis jeg kunne se processen er jeg sikker pĂĄ der ville dukke et eller andet op..

Hele min familie er farvehandlere og min far har næsten 60 års erfaring i at rådgive gør det selv folket, jeg har også selv stået i hans butik i flere perioder, så jeg har været præget af de der gør det selv idéer siden jeg var en ganske lille inear...

Ja man kan nemlig sagtens slibe i akryl.
De he oplader er sĂĄ.tynde at jeg pĂĄ ingen mĂĄde kan slibe dem tyndere uden at lave hul i dem. SĂĄ kun silhuetten kan rettes til.

Jeg vil prøve den teknik når jeg skaffer noget tykkere træ.

Du kommer da bare forbi en dag til CIEM sjov thumbs
Denon AH-D2000
ODAC
DIY O2 - viewtopic.php?f=12&t=5838
DIY CIEM - på vej. Følg udviklingen her: viewtopic.php?f=12&t=5793
mikkelmmk93

 
Indlæg: 175
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:24
Geografisk sted: Odense C

Re: DIY CIEM

Indlægaf mikkelmmk93 » 3. nov 2016, 13:10

Bare lige en "lille" opdatering.
Billede
SĂĄ kom der "lidt" flere legesager :D
Denon AH-D2000
ODAC
DIY O2 - viewtopic.php?f=12&t=5838
DIY CIEM - på vej. Følg udviklingen her: viewtopic.php?f=12&t=5793
mikkelmmk93

 
Indlæg: 175
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:24
Geografisk sted: Odense C

Re: DIY CIEM

Indlægaf mikkelmmk93 » 26. jan 2017, 16:37

SĂĄ er der lidt mĂĄlinger af dem :)
Der er 3 billeder - af samme enhed.
Jeg har forsøgt at måle, trykke den lidt længere ind i målemikrofonen og måle og så gøre det en gang til.
Billede
Billede
Billede
Denon AH-D2000
ODAC
DIY O2 - viewtopic.php?f=12&t=5838
DIY CIEM - på vej. Følg udviklingen her: viewtopic.php?f=12&t=5793
mikkelmmk93

 
Indlæg: 175
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:24
Geografisk sted: Odense C

Re: DIY CIEM

Indlægaf mikkelmmk93 » 26. jan 2017, 16:38

SĂĄ er der lidt mĂĄlinger af dem :)
Der er 3 billeder - af samme enhed.
Jeg har forsøgt at måle, trykke den lidt længere ind i målemikrofonen og måle og så gøre det en gang til.
Billede
Billede
Billede
Denon AH-D2000
ODAC
DIY O2 - viewtopic.php?f=12&t=5838
DIY CIEM - på vej. Følg udviklingen her: viewtopic.php?f=12&t=5793
mikkelmmk93

 
Indlæg: 175
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:24
Geografisk sted: Odense C

Re: DIY CIEM

Indlægaf Peter Jensen » 26. jan 2017, 17:40

Det ser da relativt stabilt og representativt ud sĂĄ det tegner da godt.

MĂĄler du direkte i din computers lydkort eller har du et eksternt lydkort du bruger?
Er det noget med at man kan kalibrere mĂĄleudstyret udfra at du mĂĄler en kendt driver som du har profilen pĂĄ i forvejen? Ellers kan du self. bare sammenligne og se at det er nogenlunde korrekt.
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: DIY CIEM

Indlægaf mikkelmmk93 » 26. jan 2017, 17:50

Peter Jensen skrev:Det ser da relativt stabilt og representativt ud sĂĄ det tegner da godt.

MĂĄler du direkte i din computers lydkort eller har du et eksternt lydkort du bruger?
Er det noget med at man kan kalibrere mĂĄleudstyret udfra at du mĂĄler en kendt driver som du har profilen pĂĄ i forvejen? Ellers kan du self. bare sammenligne og se at det er nogenlunde korrekt.

Ja - op til 9k Hz er den praktisk talt ens - derefter er det svært at holde det ens.
Jeg tror man kan, og noget med at man kan lave et feedbackloop - men jeg har ikke kalibreret endnu.
Og jeg bruger bare mikrofonindgangen pĂĄ min PC.
Denon AH-D2000
ODAC
DIY O2 - viewtopic.php?f=12&t=5838
DIY CIEM - på vej. Følg udviklingen her: viewtopic.php?f=12&t=5793
mikkelmmk93

 
Indlæg: 175
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:24
Geografisk sted: Odense C

Re: DIY CIEM

Indlægaf Peter Jensen » 26. jan 2017, 19:13

mikkelmmk93 skrev:Ja - op til 9k Hz er den praktisk talt ens - derefter er det svært at holde det ens.
Jeg tror man kan, og noget med at man kan lave et feedbackloop - men jeg har ikke kalibreret endnu.
Og jeg bruger bare mikrofonindgangen pĂĄ min PC.


Spændende, ser umiddelbart lovende ud. Er målingerne ens hvis du repetere dem flere gange ved samme position?
Det anbefales vist at bruge et eksternt lydkort da det skulle give bedre kvalitet, men til hygge hobbybrug syntes jeg det er forstĂĄeligt at droppe den udgift :)...

Spændende spændende, glæder mig til at se flere målinger af dine builds.
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: DIY CIEM

Indlægaf Peter Jensen » 17. feb 2017, 11:35

På søndag kl. 21 har Vibro labs en live stream af deres nyeste DIY CIEM skud på stammen som er en 4-vejs driver fra Knowles der kan købes som kit i custom eller universal konfiguration. Custom kræver at man får taget aftryk og sendt disse til Vibro. Jeg vil umiddelbart forvente at det er et relativt tilgængeligt projekt for gør-det-selv folk med lidt lodde erfaring og basalt elektronik værktøj.
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

ForegĂĄende

Tilbage til Gør det selv

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster

cron