Fornuftig loddekolbe til elektronik



Fornuftig loddekolbe til elektronik

Indlægaf wildstyle » 9. dec 2016, 15:22

Hej!
Jeg er efterhånden ved at være ret træt af ikke selv at have mulighed for at kunne lodde, så nu er tiden inde til at anskaffe min første loddekolbe. musik15

Jeg har ikke voldsomt stor erfaring med at lodde og har derfor også yderst begrænset viden herom. Kolben skal som udgangspunkt kun bruges til at lodde elektronik i småtingsafdelingen, som f.eks. at lodde stik på kabler og i den dur. Jeg har ingen idé om hvad der er godt og skidt, så har brug for lidt input omkring hvilken model jeg bør gå efter. Prislejet er sådan temmeligt flydende, men den må naturligvis gerne være så billig som muligt, så længe den ikke er fuldstændig ubrugelig. :-)

Hvad for noget loddetin bør jeg købe? Og er der andet tilbehør jeg vil få brug for?

Alle gode rĂĄd modtages med kyshĂĄnd. 9musik

P.S. Var usikker på hvor jeg skulle poste dette, så hvis det er det forkerte subforum, så flyt gerne indlægget. :P
OTG: iPhone 11 Pro 256 GB, Sony WH-1000XM3
wildstyle

Brugeravatar
 
Indlæg: 181
Tilmeldt: 16. dec 2012, 21:47
Geografisk sted: København

Re: Fornuftig loddekolbe til elektronik

Indlægaf Claus-DK » 9. dec 2016, 17:22

Weller WD40 hos Harald Nyborg.
Tror jeg gav 750 for min..
God stabil og hurtig loddekolbe.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Fornuftig loddekolbe til elektronik

Indlægaf Ostebaronen » 9. dec 2016, 18:17

Jeg har ogsĂĄ en Weller WHD40. Fin loddekolbe med udskifteligt spids og analog styring af temperatur.
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: Fornuftig loddekolbe til elektronik

Indlægaf wildstyle » 9. dec 2016, 18:36

Tak for input, Claus og Baron!

GĂĄr ud fra det er denne model i snakker om?
http://www.harald-nyborg.dk/p5882/welle ... tion-whs40

Det virker jo rimeligt overkommeligt. Hvad bør man vælge for noget tin? Eller har det ikke den store betydning?
OTG: iPhone 11 Pro 256 GB, Sony WH-1000XM3
wildstyle

Brugeravatar
 
Indlæg: 181
Tilmeldt: 16. dec 2012, 21:47
Geografisk sted: København

Re: Fornuftig loddekolbe til elektronik

Indlægaf Euklid » 9. dec 2016, 19:18

Du skal gå langt uden om blyfri loddetin, det er meget svært at arbejde med.
Jeg lagde ud med sådan noget og var tæt ved at opgive, så fik jeg noget gammeldags loddetin og det gik som en leg.
Til lidt hobby tror jeg ikke man behøver bekymre sig om lidt bly.

Sendt fra min HUAWEI CUN-L21 med Tapatalk
Euklid

Brugeravatar
 
Indlæg: 510
Tilmeldt: 12. okt 2013, 14:16
Geografisk sted: Køge

Re: Fornuftig loddekolbe til elektronik

Indlægaf Ostebaronen » 9. dec 2016, 20:20

Ja det er den WHS40 der. Den er helt fin. Det er dog ikke utænkeligt at der er andre kolber som er bedre eller lige så gode til prisen. Har primært brugt den WHS40 der.

Blyfri loddetin er plejer at skulle have lidt mere varme hvilket gør det lidt sværere at arbejde med. Nu da det du skal lodde nok ikke skal RoHS certificeres, så gør det nok ikke så meget der er lidt bly i, bare lad være med at indånde det.
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: Fornuftig loddekolbe til elektronik

Indlægaf Mortenhoe » 9. dec 2016, 21:49

Jeg har den her. Bruger den altid, til trods for jeg har en stor Weller station.

https://www.amazon.co.uk/gp/aw/d/B01GCL4S7Q

Du finder ikke noget bedre til den pris.

Den er desuden nem at få nye tips til. Lodder i perioder hver dag, og jeg trænger ikke til nye tips endnu. Den bliver varm på meget kort tid. Dog skal man lige skrue den ned på 200 når man ikke bruger den, ellers stikker varmen helt af.

Men det er absolut det bedste bud pĂĄ et begynder loddekolbe.

OBS du skal selv lige sætte en dansk stikprop på. Dem har de i alle byggemarkeder.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Fornuftig loddekolbe til elektronik

Indlægaf Claus-DK » 10. dec 2016, 01:47

Det er lidt sjovt med bly i loddetin, du kan ikke fĂĄ det i en elektronik forretning, men du kan fĂĄ det i de fleste byggemarkeder...
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Fornuftig loddekolbe til elektronik

Indlægaf jacobask » 10. dec 2016, 10:55

Jeg købte i sin tid noget i stil med denne nedestående og har været ret tilfreds med den (til de små RaspPI og Arduino opgaver jeg har lavet):
https://www.batterilageret.dk/shop/loddestation-digital-440p.html?gclid=CNXhpZ6g6dACFcHNGwodFF8H_A
jacobask

Brugeravatar
 
Indlæg: 127
Tilmeldt: 28. jun 2012, 09:19
Geografisk sted: LangĂĄ

Re: Fornuftig loddekolbe til elektronik

Indlægaf wildstyle » 12. dec 2016, 00:18

Tak for de mange fine inputs, nu er der lidt at kigge på. Den Zacro kolbe er godt nok billig, så billig at den nærmest må prøves. Det kan være jeg skal starte med sådan én. Skulle jeg få brug for en station senere hen, så overlever jeg jo nok de håndører jeg har smidt efter den. :-)

Og tak for tips omkring loddetin, lader til at jeg skal finde noget med lidt bly i. Så må jeg bare sørge for at lave gennemtræk når der skal loddes. :P

Er der i øvrigt nogle som kan anbefale en god afisoleringstang?
OTG: iPhone 11 Pro 256 GB, Sony WH-1000XM3
wildstyle

Brugeravatar
 
Indlæg: 181
Tilmeldt: 16. dec 2012, 21:47
Geografisk sted: København

Re: Fornuftig loddekolbe til elektronik

Indlægaf Buyer no 1 » 12. dec 2016, 00:42

wildstyle skrev:Er der i øvrigt nogle som kan anbefale en god afisoleringstang?


Min erfaring som relativ amatør på området er, at denne type er næsten ubrugelig:
Billede

mens denne type er meget effektiv:
Billede
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Fornuftig loddekolbe til elektronik

Indlægaf Mortenhoe » 12. dec 2016, 00:59

Invester i en hjælpende hånd. Sådan en med 2 krokodillenæb der kan holde ting for dig mens du lodder. Det er uundværlig til stik og lign.

Som sagt, så har jeg en Weller station. En af de blå med TC. Kan ikke huske hvilken type. De er en anelse langsomme og klodsede at finde frem og desuden er helvede at finde nye tips til. Zacroen bruger en standard tip, bliver sindsygt hurtigt varm og fylder ingenting. Jeg er simpelthen så glad for min. Jeg var meget skeptisk pga. prisen og købte den kun fordi den angiveligt var på 80W. Nu er det min go to loddekolbe.

Vedr. afisolering foretrækker jeg en kabelsaks. Ovenstående tænger skal indstilles efter kvardrat og den nederste type er ofte ret dyr i en ordentlig kvalitet(den er dog nem at anvende og hurtig) En kabelsaks er billig, men den kræver lidt øvelse.
http://www.biltema.dk/da/Vaerktoj/Handv ... 000031410/

Hvis du ikke bor ved en Biltema har Harald en Bacho i samme prisleje.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Fornuftig loddekolbe til elektronik

Indlægaf wildstyle » 12. dec 2016, 21:58

Mange tak for de fine rĂĄd. 9musik

Jeg tror jeg prøver sådan en Zacro. Jeg må en tur i Harald Nyborg og/eller Biltema og kigge på afisoleringstænger. Jeg har tidligere afisoleret kabler med en bidtang, hvilket ikke er særligt praktisk, så jeg burde kunne finde ud af at anvende en kabelsaks. :-)

'Helping hands' er skrevet på indkøbslisten. thumbs
OTG: iPhone 11 Pro 256 GB, Sony WH-1000XM3
wildstyle

Brugeravatar
 
Indlæg: 181
Tilmeldt: 16. dec 2012, 21:47
Geografisk sted: København

Re: Fornuftig loddekolbe til elektronik

Indlægaf Mortenhoe » 21. apr 2017, 21:41

Hvordan gik det med den Zacro, og kunne du finde ud af at bruge en kabelsaks? :-)
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Fornuftig loddekolbe til elektronik

Indlægaf wildstyle » 25. maj 2017, 11:26

Hej Morten,

Jeg fik faktisk aldrig bestilt den. Har ikke haft så meget tid til head-fi på det seneste, men nu nærmer sommerferien sig, så det kunne være jeg snart skulle få den bestilt. :-)

Jeg fik til gengæld sådan én foræret af en venlig sjæl.

Billede

Jeg synes den fungerer ganske udmærket, i hvert fald noget nemmere end at gøre det med en bidtang. :roll: :lol:
OTG: iPhone 11 Pro 256 GB, Sony WH-1000XM3
wildstyle

Brugeravatar
 
Indlæg: 181
Tilmeldt: 16. dec 2012, 21:47
Geografisk sted: København


Tilbage til Gør det selv

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 8 gæster

cron