Hovedtelefonkabel custom



Re: Hovedtelefonkabel custom

Indlægaf Claus-DK » 24. apr 2017, 19:00

Har de forstærkere med balanceret output, ikke altid en jackudgang med det normale signal??

For det er da en fæl risiko, at lave på en forstærker, der kan blive købt at meget ukloge personer, som uden vores store indsigt vil brænde deres ting af til næste drukfest...
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hovedtelefonkabel custom

Indlægaf Peter Jensen » 24. apr 2017, 19:08

Aner ikke om det altid er tilfældet. Syntes at have hørt om forstærkere der kun har balanceret.

Så det er vel en rissiko, men kablet skal jo også være forkert - ment på den måde at det skal passe i en hovedtelefon der internt bruger fælles jord samt have balanceret stik i den anden ende. Tvivler på at der findes særligt mange konfigurationer der kan gå galt. Tænker at næsten alle hovedtelefoner med stik i hver kop kan køre balanceret.

Men mon ikke der er nogle der har gjort det selv lavet et balanceret kabel til en hovedtelefon med et kopstik og delt jord - med smerte og grĂĄd som resultat :-/


Sent from my iPhone using Tapatalk
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Hovedtelefonkabel custom

Indlægaf Claus-DK » 24. apr 2017, 19:20

Peter Jensen skrev:
Men mon ikke der er nogle der har gjort det selv lavet et balanceret kabel til en hovedtelefon med et kopstik og delt jord - med smerte og grĂĄd som resultat :-/




Ork jo, masser af amerikanere.. ruller1 ruller1 ruller1
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hovedtelefonkabel custom

Indlægaf krededk » 25. apr 2017, 18:41

Peter Jensen skrev:Hmm, ville man ikke kunne køre balanceret med blot 2 ledere til hver kop? Min Centrance mini mate har balanceret stik, det er der 4 ledere i, så det er så stadig kun 2 til hver kop/in-ear side... Det er jo alligevel kun 2 loddepunkter på driveren, pos og neg, så har svært ved at se hvordan man kan bruge mere end 2 ledere.

Dog kræves der minimum 4 ledere i det stik der går ind i forstærkeren til balanceret drift, hvis jeg husker og forstår rigtigt.

Ved ikke vildt meget om balanceret, sĂĄ ret mig hvis jeg tager fejl :)

Mit bud ville være at stilket oprindeligt er lavet til andre audio formål og at Mr Speakers (og evt andre) bare har valgt det fordi det passede dem bedst.

Sent from my iPhone using Tapatalk


Puha, jeg kan ikke finde nogen god information om lodning af sådan et Hirose stik til et 6.3mm Jack , så håber du igen kan være behjælpelig, da du allerede har været igennem det :) Eller måske nogen andre elektronikguru'er kan være behjælpelige:

MrSpeakers Hirose stikket har som førnævnt i tråden 4 pins:

Billede

Så vidt jeg kan læse mig frem til, er pin 4 jord, og pin 1 positiv.

Billede

L til pin 1 pĂĄ det ene stik, R til pin 1 pĂĄ det andet stik, og jord til pin 4 pĂĄ begge stik. Er dette korrekt forstĂĄet?
krededk

 
Indlæg: 22
Tilmeldt: 17. mar 2017, 10:53
Geografisk sted: København

Re: Hovedtelefonkabel custom

Indlægaf Peter Jensen » 25. apr 2017, 19:03

SĂĄ vidt jeg husker er pin 1 positiv og pin 2 jord i mr speakers case. Mener det stĂĄr i open alpha trĂĄden, men kan ikke lige komme pĂĄ den pt.

Hvis du vil være helt sikker, så vent med lidning til du får hovedtelefonen. Et der et stock kabel kan du måle gennemgang på det og dermed få svar. Er det intet stock kabel måler du modstand istedet, og vil så se en modstand svarende til impedancen over de to relevante pins. Det kræver dog at du kan se orienteringen på stikket og gennemskuer hvilket ben det svare til. Ikke umuligt, men kræver lidt... check evt open alpha tråden først og så gør som der. Hvis det driller at finde linket kan jeg grave det frem når jeg kan komme på igen.

Jeg har kun prøvet mit kabel på hjemnebygget open alpha, hvorfor jeg er i tvivl om ægte mr speakers. Men jeg loddede som beskrevet pin 1 og 2, og er overbevist om at jeg læste mig til at det skulle være sådan :-)

Det ser rigtigt ud med jack stikket...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Hovedtelefonkabel custom

Indlægaf krededk » 25. apr 2017, 20:20

Fandt lige det her:

Billede

4: positiv
1: jord

yep, bliver nok nødt til at måle på stock kablet der følger med :)
krededk

 
Indlæg: 22
Tilmeldt: 17. mar 2017, 10:53
Geografisk sted: København

Re: Hovedtelefonkabel custom

Indlægaf Peter Jensen » 25. apr 2017, 20:39

I dit tilfælde er det jo kun relevant hvordan mr speakers har valgt at bruge stikket ikke det generelle datablad.

Jeg checkede head-fi open aloha posten. Første post af mr speakers har en pdf der hedder openalpha exploded view. I den pdf står der at pin 1 er positiv og pin 2 er negativ... Det garantere self ikke at alle hans hovedtelefoner er sådan, men jeg vil tro det er et rigtigt godt bud... Hvis du samtidig har modstand over ben 1 og 2 i enheden ville jeg ikke være nervøs for at lodde sådan :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Hovedtelefonkabel custom

Indlægaf Peter Jensen » 25. apr 2017, 20:44

Rent lavpraktisk kunne du også maile og spørge mr speakers direkte. Eftersom at han sælger stikkene til DIY kabelsmede er det nok ingen hemmelighed hvordan de skal loddes :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Hovedtelefonkabel custom

Indlægaf krededk » 25. apr 2017, 20:49

Haha, det kunne have spare mig en del besvær. Jeg skrev lige til ham, og han svarede præcist det du også skrev tilbage:

Left:

1 = L+
2 = L - (or ground for single ended cables)
3 = open
4 = open


Right:
1 = R+
2 = R - (or ground for single ended cables)
3 = open
4= open

SĂĄ pin 1 positiv og 2 jord. Hallelujah ruller1
krededk

 
Indlæg: 22
Tilmeldt: 17. mar 2017, 10:53
Geografisk sted: København

ForegĂĄende

Tilbage til Gør det selv

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster