Hovedtelefonkabel custom



Hovedtelefonkabel custom

Indlægaf krededk » 22. apr 2017, 14:56

Har besluttet at kaste mig ud i at lave mit eget custom kabel til et par MrSpeakers, som er lige på trapperne.

Nogen der kan anbefale et par gode sider til indkøb af diverse wires, sleves, stik, krymp osv.?
krededk

 
Indlæg: 22
Tilmeldt: 17. mar 2017, 10:53
Geografisk sted: København

Re: Hovedtelefonkabel custom

Indlægaf Peter Jensen » 22. apr 2017, 15:27

Er det med Hi-rose connectors ligesom Alpha Dog? I så fald kan stik findes på Conrad elektronik, eller billigere på aliexpress. Kan lige lægge partnumre op senere samt et billede af mit kabel.

Jeg anbefalet helt klart at lodde.
Kabel og Y-split kan også købes på Ali, eller evt Lunashops...



Sent from my iPhone using Tapatalk
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Hovedtelefonkabel custom

Indlægaf krededk » 22. apr 2017, 16:49

Peter Jensen skrev:Er det med Hi-rose connectors ligesom Alpha Dog? I så fald kan stik findes på Conrad elektronik, eller billigere på aliexpress. Kan lige lægge partnumre op senere samt et billede af mit kabel.

Jeg anbefalet helt klart at lodde.
Kabel og Y-split kan også købes på Ali, eller evt Lunashops...

Sent from my iPhone using Tapatalk


Tak for svar. Nemlig det er Hi-Rose, MrSpeakers sælger dem også løst men ville gerne undgå porto osv. https://mrspeakers.com/shop/3-accessori ... om-cables/

Det der forvirre mig mest er hvilken wire jeg bør vælge... kopper, OCC dit og dat, sølv, hybrid osv. til et simpelt braid. Så isoleringen skal jo ikke være så stiv i det tænker jeg.
krededk

 
Indlæg: 22
Tilmeldt: 17. mar 2017, 10:53
Geografisk sted: København

Re: Hovedtelefonkabel custom

Indlægaf Peter Jensen » 22. apr 2017, 18:46

Hmm, den slags ved jeg ikke så meget om... Jeg købte selv et 8 braid og trådede det op til splittet, lavede så 4 vejs flet til hver side. Det ser sådan ud:

Billede

Det er købt genbem Lunashops for ca 40 usd, og er blødt og lækkert.. kan evt sende nogle links når jeg kommer i nærheden af min computer.

Så vidt jeg forstår bør sølv give en mere analytisk lyd og kobber en varmere. Tvivler dog på at det er en meget tydelig effekt.
Jeg har loddet sølv til positiv og kobber til stel... aner ikke hvad det så giver, men det lyder godt og kablet er lækkert :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Hovedtelefonkabel custom

Indlægaf krededk » 22. apr 2017, 19:19

Fedt, kan dog ikke se billedet? Er bare et kryds. Nej, det er nu heller ikke fordi jeg går så meget op i hvad der er hvad, det er primært et kosmetisk mod, men har ikke noget imod at betale en smule for kvalitet, når det nu skal være.
krededk

 
Indlæg: 22
Tilmeldt: 17. mar 2017, 10:53
Geografisk sted: København

Re: Hovedtelefonkabel custom

Indlægaf Peter Jensen » 22. apr 2017, 20:44

Det var åbenbart ingen success at forsøge med link til flickr via tapatalk. Det skulle have set sådan her ud:

Billede

Kablet er: http://www.lunashops.com/goods.php?id=5354

Jeg syntes det er rigtigt lækkert, men om det passer til designet af dine hovedtelefoner er self. en anden sag. Man kunne i så fald overveje et sleeve. Jeg vil også anbefale dig ta købe et lidt mere lækkert jack stik :).

Hos Conrad Elektronik købte jeg part nr. 749358. Jeg vil dog ikke udelukke at de har andre der også kunne bruges. Der er nok også en chance for at finde 2 stik til under import grænsen i Kina, men har ikke lige noget link.

Hvis det har interesse kan kablet lånes kortvarigt eller ses i Kbh.
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Hovedtelefonkabel custom

Indlægaf krededk » 23. apr 2017, 09:28

Hej Peter. Ser rigtig fint ud! Jeg regner med at sleve kablet i en eller anden farve indtil Y splitteren, og så køre råt kabel derefter. Sjovt man ikke kan købe det uden pre-braid derinde på Lunarshops.

Hvordan er flexen på kablet nu da det er Teflon og ikke fx PE som vel er blødere
krededk

 
Indlæg: 22
Tilmeldt: 17. mar 2017, 10:53
Geografisk sted: København

Re: Hovedtelefonkabel custom

Indlægaf Peter Jensen » 23. apr 2017, 10:24

Man kan godt købe enkelt kabel som man så selv kan flette, f.eks.http://www.lunashops.com/goods.php?id=5333. Under "DIY Cables and Adapters" har de mange forskellige kvaliteter. Jeg tror det jeg har linket svare til kobber delen i mit, men er ikke helt sikker. De har også andre kobber kabler samt silver plated og endda pure silver, not plated.

Det jeg har syntes jeg er fint smidigt og et lækkert kabel. Vil umiddelbart ikke mene at det er dårligere end det der kom med min Beyer T5p (som dog er sleeved).

Bemærk dog at Lunashops generelt har lidt højere priser end e.g. Aliexpress. Det er dog en butik der næsten har alt, så man slipper for at bestille fra flere forsk. sælgere på Ali. De er også fleksible, så du kan typisk bestille den længde du vil have hvis du kontakter dem.
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Hovedtelefonkabel custom

Indlægaf krededk » 23. apr 2017, 18:21

Jamen jeg siger stort tak for hjælpen! Tror jeg snupper 10m af det rene kobber, så har jeg også til et par forskellige ;)
krededk

 
Indlæg: 22
Tilmeldt: 17. mar 2017, 10:53
Geografisk sted: København

Re: Hovedtelefonkabel custom

Indlægaf Peter Jensen » 23. apr 2017, 18:46

Well, der er nok til 2 1.2m 4 vejs flet, men det er lige til øllet... :) vil tro man kun kan lave 1 på lige omkring 2 meter, så 10 meter er ikke voldsomt når det skal flettes min 4 tråde.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Hovedtelefonkabel custom

Indlægaf krededk » 24. apr 2017, 07:40

Nu jeg lige tænker over det, Hirose connecterne kræver vel 4 wires hver, så det er en 8 vejs flet jeg skal lave indtil Y splitteren. Ouch
krededk

 
Indlæg: 22
Tilmeldt: 17. mar 2017, 10:53
Geografisk sted: København

Re: Hovedtelefonkabel custom

Indlægaf Peter Jensen » 24. apr 2017, 07:47

Burde ikke være nødvendigt, i Alpha Dog bruges kun ben 1 og 2. Jeg vil tro det er det samme for de øvrige Mr Speakers modeller også. HiRose connectoren er sikkert valgt for sin form factor og click on, og ikke pga den har 4 ben.

Umiddelbart ville det ikke give mening med mere end 2 forbindelser til hver side, det er kun systemer med variabel bas (JH siren series) eller lign. hvor det er nødvendigt.

Hvis du vil være helt 100% sikker kan du bare måle på det stock kabel du modtager, eller direkte på hovedtelefonen, men regn med at det kun er ben 1 og 2 der skal bruges...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Hovedtelefonkabel custom

Indlægaf krededk » 24. apr 2017, 13:19

Ahh.. Dvs. R og jord og L og jord, eller hvordan? :roll: :roll:

Kablet skal terminere i et 6.3mm Jack stik

Billede

(Ved godt der ikke er jord L/R, blot for illustrationens skyld)
krededk

 
Indlæg: 22
Tilmeldt: 17. mar 2017, 10:53
Geografisk sted: København

Re: Hovedtelefonkabel custom

Indlægaf Peter Jensen » 24. apr 2017, 13:40

Jeps, hvis der er tale om hovedtelefoner med stik i begge kopper, som mr speakers primært har.

Jord samles så naturligvis i jack, mens L og R loddes respektivt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Hovedtelefonkabel custom

Indlægaf krededk » 24. apr 2017, 14:24

Perfekt. Ved du egentlig hvorfor der er 4 tilslutninger på sådan et HiRose stik?
krededk

 
Indlæg: 22
Tilmeldt: 17. mar 2017, 10:53
Geografisk sted: København

Re: Hovedtelefonkabel custom

Indlægaf Claus-DK » 24. apr 2017, 15:47

det er for at kunne køre balanceret, at der er fire ledere..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hovedtelefonkabel custom

Indlægaf Peter Jensen » 24. apr 2017, 15:59

Hmm, ville man ikke kunne køre balanceret med blot 2 ledere til hver kop? Min Centrance mini mate har balanceret stik, det er der 4 ledere i, så det er så stadig kun 2 til hver kop/in-ear side... Det er jo alligevel kun 2 loddepunkter på driveren, pos og neg, så har svært ved at se hvordan man kan bruge mere end 2 ledere.

Dog kræves der minimum 4 ledere i det stik der går ind i forstærkeren til balanceret drift, hvis jeg husker og forstår rigtigt.

Ved ikke vildt meget om balanceret, så ret mig hvis jeg tager fejl :)

Mit bud ville være at stilket oprindeligt er lavet til andre audio formål og at Mr Speakers (og evt andre) bare har valgt det fordi det passede dem bedst.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Hovedtelefonkabel custom

Indlægaf Peter Jensen » 24. apr 2017, 16:01

Claus pointe er selv helt rigtig hvis samme stik bruges ibd i forstærkeren, min kommentar går på når stikket bruges i kopperne.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Hovedtelefonkabel custom

Indlægaf krededk » 24. apr 2017, 16:56

L R og Jord er vel balanceret, L R uden jord er ubalanceret, så vidt jeg ved. Jeg vil også skyde på, at de 4 pins er til at bære fx både lyd -og videosignal

Oh well! Så længe mit diagram ovenover er korrekt, vil jeg ikke begynde at dykke ned i noget teoretisk jeg slet ikke har hjernekapacitet til at forstå ;) ;)

4 vejs braid indtil Y splitteren kan jeg dog lige overskue musik17
krededk

 
Indlæg: 22
Tilmeldt: 17. mar 2017, 10:53
Geografisk sted: København

Re: Hovedtelefonkabel custom

Indlægaf Peter Jensen » 24. apr 2017, 18:13

Hmm, så vidt jeg ved er der jord plus signal til hver kop i ubalanceret, hvor et balanceret kabel ikke har jord, men har signal i begge ledere til hver kop, dog er det ene signals polaritet omvendt. Det er hvist også derfor du kan brænde din balancerede amp af hvis du bruger ubalancerede hovedtelefoner der så kortslutter de to omvendte signaler i en jord i hovedtelefonen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Næste

Tilbage til Gør det selv

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster

cron