DYI balanceret kabel til HD800



DYI balanceret kabel til HD800

Indlægaf DonWerner » 1. apr 2018, 21:30

Hejsa,

Jeg overvejer at kaste mig ud i at lave mit eget balanceret kabel til mine Sennheiser HD800. Er der nogen herinde som kan hjælpe med viden omkring, hvordan sådan et kabel skal laves? Jeg påtænker enten at modificere mit nuværende kabel, dvs. klippe det gamle 6.35mm stik af og montere et 4 pins xlr eller måske at lave et helt nyt fra bunden. Jeg kan bruge en loddekolbe, men derudover har jeg ikke den store erfaring med kabelarbejde, men tænker vel ikke det er sværere end det godt kan læres af en novice - eller hvad?

Jeg har styr pĂĄ at skaffe de forskellige dele der skal bruges til projektet, det er viden omkring hvor ledningerne skal loddes jeg mangler.

Nogen der kan hjælpe? :-)
DonWerner

 
Indlæg: 30
Tilmeldt: 21. apr 2015, 19:16

Re: DYI balanceret kabel til HD800

Indlægaf Claus-DK » 1. apr 2018, 22:35

Sidder der stik i begge ender af dit nuværende kabel ??
Har du et multimeter ??
Du skal finde ud af hvilke leder der hører til hvor.

Har du et multimeter og vil bruge det gamle kabel skal du klippe 6,4 stikket af og sĂĄ mĂĄle dig frem til hvad leder der er hvad.
Den du kan måle ved begge stik er jord og den det så kun optræder en gang er venstre og højre leder, så ved du nu hvlken der er leder til venstre, højre og hvilke der er jord højre og venstre..
SĂĄ google du et 4 polet XLR stik og lodder lederne pĂĄ de rigtige pinde i stikket.

Du kan mĂĄske google dig frem til hvilke kabler der hvad, det er trods alt HD800, det burde kunne findes, sĂĄ sparer du alt mĂĄleriet og kan bare klippe og lodde.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: DYI balanceret kabel til HD800

Indlægaf Mataugust » 2. apr 2018, 01:21

Billede

You'll notice that most XLRs have the pins labeled if you look closely enough. Pin 1 is L+ (left positive), Pin 2 is L- (left negative), Pin 3 is R+ (right positive), Pin 4 is R- (right negative). Nearly all balanced headphone amps use this configuration, as well as the legendary AKG K1000


Planket fra diyaudioblog
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: DYI balanceret kabel til HD800

Indlægaf Peter Jensen » 2. apr 2018, 07:03

Som Claus siger er det nær umuligt at lave et kabel uden multimeter eller andet der kan måle gennemgang. Derfra er det bare måle. Jeg checkmåler gerne mit Audeze kabel og smider info op så det kan være en sluttest før du sætter kablet i forstærkeren.

Min umiddelbare anbefaling vil være at lave et nyt kabel og ikke klippe det nuværende. Hvis du vælger den løsning skal du dog også købe stikkene til hovedtelefonen, et Y split og kabel - så det blir dyrere men så har du 2 kabler. Det er praktisk hvis en lodning river sig løs i et stik og man ikke har tid til at fixe det med det samme. Du har også et reference kabel at lytte på for at se om du har vendt noget forkert. Kan måske også gøre salg lettere... Fordelen ved at klippe stikket kan være at du så ikke fristes til at A/B teste hvilket kabel der lyder best og evt. bliver skuffet hvis du ikke kan høre den store forskel rulle4

Hvis du vælger den løsning skal du dog også flette. Hvis du har en Tween pige og/eller kone i huset er løsningen indenfor armslængde. Ellers husk at Vikingerne også brugte denne ædle teknik. Skænk et glas mjød, start youtube og øv dig :) En løsning kan være at købe et flettet 4-vejs kabel og trævle det op til splittet. Derfra er det så overkommeligt at lave et "2-vejs" flet...

Sent from my iPhone using Tapatalk
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: DYI balanceret kabel til HD800

Indlægaf Mataugust » 2. apr 2018, 13:20

Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: DYI balanceret kabel til HD800

Indlægaf DonWerner » 14. apr 2018, 19:42

Tak for alle jeres input. Det endte med at jeg købte et originalt Sennheiser XLR kabel, da jeg fandt et godt tilbud.
DonWerner

 
Indlæg: 30
Tilmeldt: 21. apr 2015, 19:16


Tilbage til Gør det selv

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 7 gæster