Fostex T50RP mk3 modding



Fostex T50RP mk3 modding

Indlægaf truebuie| » 16. mar 2019, 01:09

Så prøver vi igen. Det må vel være tredje gang denne driver er blevet brugt til modding projekter. Først den Open-back Alpha dog. Så var det en "Alpha prime" og nu ender den altså ud i et lidt mere down to earth projekt.

Efter som jeg ikke just var helt tilfreds med mine "Alpha primes", eller hvad vi nu vil kalde dem, så tænkte jeg altså at lave noget af resterne fra de 2 sæt T50rp jeg havde købt. Eftersom der var 2 højre kopper uden port til 3.5mm, så tænkte jeg da man kunne lave noget gøgl med 2x3.5mm. Og så var det ellers bare i gang.

Jeg tog lidt udgangs punkt i den anden T50RP jeg havde købt. Det var jo åbenbart en Mayflower 1 mod allerede, så hvorfor ikke genbruge lidt. Jeg bruger altså baffel fra det mod af ruller1 Det er vist bare noget modellervoks med nogle "skruetrækker huller" i. Tænkte dog at jeg ville lave lidt mere ud af dem end blot at genbruge det mod.
Billede

Så begynder arbejdet med at finde noget som lyder fornuftigt. Prøvede først med bare at fylde bagvæggen med noget Paxmate. Ved blot at gøre det blev lidt for bulleret at høre på om man vil. Bassen bleedede lige langt nok op i mid tonenerne.
Billede

Videre til næste ting ruller1
Vi prøver lidt createlogoy foam. Tror det hedder Eva skum på dansk. Don't quote me on that one though. Havde en hel del tilbage efter mit SuperDupont mod på min HD800, så tænkte at jeg lige så godt kunne prøve det. Det var ikke helt dumt, men var som om den nu tog for meget af bassen væk.
Billede

Prøvede at mindske hvor meget creatology skum jeg brugte og fyldte derfor kun den aller bagerste væg.
Billede

Det var faktisk ikke helt sĂĄ dumt endda. Der kom lige lidt mere low-end ind end "stock", men stadig ikke alla Alpha dog low-end. Der er nok til at jeg er glad for den thumbs En ren klar bass som har godt med slam. Men eh.. der jo lidt mere til lyd end blot bass rulle2 Mid tonerene var lidt meh og diskanten var meget trukket tilbage.
Jeg havde jo lært fra mine Alpha dogd af at bomulds vat var godt til at "styre" hvordan diskanten træder frem. Så jeg smider altså lige en bette portion i. Hvis man er interesseret i hvor meget, så er det en fyldt Brainwavz round pad. Ja... Det var den nemmeste måde jeg kunne, næsten, sikre mig at der kom lige meget i hver kop.
Billede

Det hjalp til at bringe diskanten godt der op ad. Nu er diskanten altsĂĄ fjong.
Mid tonerne træder lidt bedre frem nu, men de er stadig lidt trukket tilbage.
Jeg opdagede dog ved at smide bomulds vat i røg lidt af low-end responsen igen. Tænkte at noget paxmate vel kunne gøre noget ved det. Sjusesde mig lidt frem til hvad der var nok, og endte altså ud i sådan noget her.
Billede

Så er den der sku næsten. Jeg samlede bøffen igen og det lød da egentligt meget godt, men... der var en form for hul lyd. Der var lidt genlyd. Ikke sådan vanvittigt meget, men lige nok til det var halv træls.
Jeg havde jo brugt det gamle foam til de gamle projekter, så det passede ikke rigtigt længere med bafflen. Dog heldigvis, så fungerer paxmate meget godt som erstatning. Ved ikke om det er perfekt, men der i hvert fald ikke den der hule lyd længere.
Billede

Jamen så har jeg da et "færdigt" mod klar rulle2 Så skal der males og gøres flot.
Havde noget fint lilla spraymaling til at stå fra tidligere projekt, og tænkte at jeg skal da have nogle flotte lilla T50Rp'er.
Slut resultatet blev alright. Man skal ikke alt for tæt på dem. De er nu meget kønne, bare man ikke ser på detaljerne, men hva' pokker. Det er trods alt kun til hjemme brug 1musik
Billede
Billede
Billede

Ikke sĂĄ dĂĄrligt endda hvis jeg selv skal sige det. Nu er der bare et halv stort problem. Komfort. Jeg havde endnu ikke fĂĄet en comfort strap i matchende farve, sĂĄ de var ikke just behagelige at have pĂĄ. SĂĄ her til aften lidt over halv 11 sniger min mor sig ind med en fin lilla comfort strap. SĂĄ er den jo i hus thumbs
Billede
Billede

Så tror jeg godt jeg tør sige, at de her drivers ikke kommere videre end her til. Jeg er tilfreds med resultatet.

Hvis mine Alpha dogs og HD600 blev krydset, så ville man nok ende ud i dem her. Ikke ret meget soundstage. Faktisk lige om trend lige så meget som HD600. En fin fyldig low-end, men stadig detaljeret. Der er mere low-end end hos HD600, men ikke nær Alpha dogs. Diskanten kommer ganske skønt frem. De er ikke aggressive eller noget. Tænker man nok godt kan chille ud i sofaen med dem her ruller1
Det eneste der ikke er sådan super amazing er mid tonerne. Nu skal det ikke lyde som om de er åndsvagt V-shaped og slet ingen mids har, men jeg elsker altså bare når mid tonerne kommer rigtigt godt frem i selen rulle2 Den giver vokaler sådan en lidt "radio sound". Er ikke sikker på om jeg er vild med det eller om det bare er træls, men det finder jeg vel nok ud af.

Men alt i alt en fed hovedtelefon jeg nok skal komme til at bruge thumbs
Skrivebord - Gustard X16 -> Singxer SA-1 -> Hifiman Arya
Portable - Fiio BTR5 -> Dunu SA6 Ultra / Airpods Pro
https://Kabelsnedker.dk
truebuie|

Brugeravatar
 
Indlæg: 546
Tilmeldt: 29. jun 2017, 19:31
Geografisk sted: Svenstrup

Re: Fostex T50RP mk3 modding

Indlægaf Kolind » 17. mar 2019, 21:22

Spændende erfaringer.
Jeg må til at have brækket mine åbne igen og pille lidt. De er blevet dæmpet lige rigeligt sidste gang jeg havde dem åbne tror jeg.
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Fostex T50RP mk3 modding

Indlægaf CHIbsen » 11. aug 2022, 19:58

SĂĄ er det lilla farve orgie landet her pĂĄ matriklen :-)
fostex.JPG
fostex.JPG (101.78 KiB) Vist 1935 gange
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Fostex T50RP mk3 modding

Indlægaf telum » 11. aug 2022, 21:20

Det samme er T90 her, men jeg har ikke en fin stander til at vise dem frem :) Strik hovedbånd kan altså bare noget! Hvis bare man havde færdighederne og en butik der solgte unikt tilbehør til hovedtelefoner 4musik
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Fostex T50RP mk3 modding

Indlægaf CHIbsen » 14. aug 2022, 15:31

telum skrev:Det samme er T90 her


Lyder godt thumbs
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern


Tilbage til Gør det selv

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 10 gæster

cron