Bedste type lydstyrkeregulering



Bedste type lydstyrkeregulering

Indlægaf kvik » 20. mar 2019, 15:01

Måske mest møntet på gør-det-selv, men kan jo være nyttig viden generelt set også. Har selv i hvert fald leget med tanken om hvilket potentiometer jeg vil have i næste forstærker (hvis jeg frit kan vælge).

Her som andre steder kan man formodentlig let købe sig fattig, men man kan også købe for billigt. Alps Blue Velvet (RK27) er velanset, så vidt jeg har forstået, den anvendes i hvert fald vidt og bredt, også i dyrt grej.

Har læst rundt omkring for at forstå lidt mere af problematikken (se links nederst). Så vidt jeg kan forstå er der fire grundlæggende typer, der findes både færdigfremstillet og som gør-det-selv udgaver:

1. Potentiometer
2. Stepped Attenuator
3. (Auto)Transformer Volume Control (AVC/TVC)
4. Light Dependent Resistor (LDR)

Fordi 3 og 4 er lidt pladskrævende, og dermed ikke lige kan gå ind og erstatte f.eks. Alps Blue, er jeg i første omgang mest interesseret i erfaringer med 1 og 2. Så, mit spørgsmål bliver, hvilke bedre alternativer findes der end Alps RK27?

--

TVC, LDR, Resistors vs TVC vs LDR, Potentiometer overview, Potentiometers for preamps - which is best
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Bedste type lydstyrkeregulering

Indlægaf Mortenhoe » 20. mar 2019, 23:48

Jeg kender en der har en TVC, og det skulle angiveligt være "det eneste rigtige".

Jeg kan huske han forklarede det som om at lyden bliver tynd når den bliver sænket med ohmsk værdi, og fylden kommer, når man skruer op. Mens hvis den sænkes med en transformer, så lyder det stadig som det gjorde da det var højt, bare lavere. (?)

Gid jeg kunne forklare det mere teknisk :-)
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Bedste type lydstyrkeregulering

Indlægaf kvik » 21. mar 2019, 00:14

Både TVC og LDR ender hurtigt på 5-10k, så vidt jeg kan se, og det er lidt meget, når det 'bare' drejer sig om at finde noget bedre end RK27 til f.eks. en Eufonika forstærker. Alps har RK50, den ligger dog også i den dyre ende (4-5k).
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge


Tilbage til Gør det selv

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 7 gæster