Jeg er svært begejstret for mine Ultrasone Pro 900, og de er LANGT mere komfortable end de andre Ultrasone hovedtelefoner jeg har prøvet. Der er dog stadig en bestemt lille Ultrasone svaghed ved dem: Headbandet har en lillebitte pude på ca. 2x10 cm øverst på buen, der hvor de hviler på hovedet. Det gør at efter en time eller to begynder det at gøre ondt på toppen af kraniet og jeg er nødt til lige at rykke dem en smule eller tage dem helt af. Det var jeg forberedt på da jeg købte dem, og havde udtænkt en plan - som jeg nu endelig har fået udført. Jeg monterer simpelthen den
brilliante "hovedpude" fra et par Sennheiser HD650 pĂĄ mine Ultrasone Pro 900!
Du skal bruge:
1 Par Ultrasone Hovedtelefoner
2x10cm velcro (både blød og ru)
1 Sennheiser reservedel nummer 088597
Standardpuden er bare limet fast i bøjlen, så den er lige til at pille af. Lirk en sløv kniv forsigtigt under et hjørne af puden, så kan den trækkes langsomt af. Så får du en fin fordybning som her:
Den fylder vi med velcro! Jeg køber 5cm bredt, selvklæbende velcrobånd i den lokale stofbutik og betaler formuer for det - 50 kr. pr. meter eller noget i den stil. Skær et passende stykke (ca. 2x10cm) af den bløde velcro og sæt det i fordybningen som her:
Ud af den ru side af velcroen skæres - til alles store overraskelse - et tilsvarende stykke. Det monteres på bagsiden af Sennheiser puden, således:
Så er det bare at lade de to stykker velcro mødes og voilá:
SĂĄ er dine Ultrasone hovedtelefoner pludselig meget mere komfortable! Sennheiser puden kostede mig 130 kroner med levering fra
denne forhandler og der er velcro for max. 10 kroner. Puden er med vilje kun fastgjort på midten, da den skal kunne give sig i forhold til bøjlen når man tager hovedtelefonerne på.
Update 15/02/2013: Pro 900 er forlængst videre men jeg har for nyligt fået kløerne i et par Beyerdynamic DT-770 AE der klarer jobbet som lukket, sjov hovedtelefon med bravour. Men komforten rummede plads til forbedring...
Først skiftede jeg fra pleater earpads til det sæt velour jeg fik med i byttehandlen. Det hjalp, men de var noget flade efterhånden så jeg har monteret et sæt spritnye org. Beyerpuder (EDT 770 V). På billedet er det den nye pude til højre - min finger skubber den gamle pude udad så den ser tykkkere ud end den egentlig er:
Headband'et pilles af og lukkes op. Så lægger du med en skarp hobbykniv et forsigtigt snit ca. 1-1½ cm fra enden af hovedbåndet, et par mm. fra kanten af polstringen (du kan mærke hvor skumgummiet stopper og limen begynder)
Fortsæt forsigtigt til du er 1-1½cm fra den anden ende af headbandet, så kan du pille det originale skumgummi ud:
HD650 puden er et par cm. kortere end beyerskummet, så jeg puttede et passende stykke skumgummi i hver ende af "lommen" i headbandet. Jeg brugte noget Peli plukskum jeg alligevel havde lidt stumper af, men den nemme løsning var jo at skære lidt af beyerskummet man lige har pillet ud. Med sådan en "stopklods" i hver ende holder HD650 puden sig pænt på plads og du kan montere dit Beyerheiser headband og nyde voldsomt forbedret komfort: