Kabel indflydelse pĂĄ lyd?



Kabel indflydelse pĂĄ lyd?

Indlægaf Manse » 15. dec 2021, 16:19

Hey

Mine Soundmagic E10C jeg har været glad for stoppede lyden med at spille i det ene øre for en uges tid siden. Jeg fandt hurtigt ud af det var på grund af knæk i ledningen. Jeg prøvede derfor først at tage et stykke af og se om det var til at reparere, men det var noget af et pillearbejde at skulle høste de små ledningen ud.

SĂĄ i stedet valgte jeg at tage et par gamle AKG / Samsung in ears der fulgte med en telefon der ikke bliver brugt alligevel, lodde ledningen af der og smide pĂĄ mine E10. Det var dejligt nemt, men jeg syntes det har haft indflydelse pĂĄ lyden.

Jeg købte et par E10 magen til da de var på tilbud på Amazon alligevel og når jeg sammenligner dem er der ret stor forskel. Jeg ved ikke om det bare at fordi mine gamle E10 er meget brugte, men bassen på de gamle efter skift af ledningen er nærmest ikke eksisterende :)

De er loddet på præcis samme måde, så det skulle ikke være problemet og jeg tænkte nu ikke der skulle være den store forskel på ledningerne :)
Manse

Brugeravatar
 
Indlæg: 26
Tilmeldt: 24. aug 2016, 20:21

Re: Kabel indflydelse pĂĄ lyd?

Indlægaf Claus-DK » 15. dec 2021, 17:27

Kabler gør en forskel, men min erfaring siger at det på ingen måde er så voldsomt som det du beskriver.
Jeg har ikke den store erfaring med helt elendige kabler fra en "tiger" model i forhold til noget bare ½t anstændigt, men de kan være lavet i et andet materiale i stedet for kobber for at spare penge, om det så kan give den forskel du beskriver er jeg uvidende om

Af og til ændrer producenter på deres "recepter" uden at ændre navnet eller fortælle det til nogen og ting bliver også slidt. Jeg har dog kun hørt om et enkelt par i den tid jeg har nørdet løs der var slidt op og ikke virkede mere. og har selv almindelige højtalere der er over 20 år gamle og virker fint..

Kan der være røget nogle forbindelser inde i amaturet ? Jeg tænker hvis soundmagic bruger et dobbelt amatur at lidt for meget varme på loddefladerne kan have fået det til at slippe indeni, her taler sandsynligheden dog for at det så kun burde være den ene side der var dum og blodløs.

Jeg skyder bare fra hoften..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Kabel indflydelse pĂĄ lyd?

Indlægaf Mataugust » 15. dec 2021, 18:53

Jeg har oplevet lidt det samme hvis jeg har byttet rundt på en signal og en stel ledning. Kan det være det?
Har du mĂĄlt hvilken ledning der gĂĄr til hvad, eller har du loddet pĂĄ ledningernes farver?
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Kabel indflydelse pĂĄ lyd?

Indlægaf Manse » 15. dec 2021, 23:55

Jeg fik ud fra farve ja, de så begge ud til at være sat op på samme måde med samme farve, men det kan da naturligvis godt være der er sket et eller andet :) Jeg kan selvfølgelig også have ødelagt noget med for høj temperatur. Jeg var oppe på 400c, samme jeg bruger til at aflodde tastaturer med blyholdig loddetin, men passede nu godt på. Det er ret nemt lige at måle efter og eventuelt bytte om, så det er da værd at give det et forsøg.

Nu har jeg nye og andre, men det føles bare som spild at skrotte dem når det bare er ledningen. Hvis de så bare havde en aftagelig ledning som de andre in ears jeg har, så ville det gør det hele meget nemmere ..
Manse

Brugeravatar
 
Indlæg: 26
Tilmeldt: 24. aug 2016, 20:21

Re: Kabel indflydelse pĂĄ lyd?

Indlægaf Mataugust » 17. dec 2021, 12:24

Billede



Hvis du har et multimeter kan du mĂĄle om du har sat det rigtigt sammen

Jeg loddede K701 ud fra farverne, og det lød ad H.... til. Det hjalp rigtig meget da det blev sat ordentligt sammen
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Kabel indflydelse pĂĄ lyd?

Indlægaf Manse » 18. dec 2021, 17:30

Det har jeg og tænker lige at give det et forsøg her i weekenden, tak :)
Manse

Brugeravatar
 
Indlæg: 26
Tilmeldt: 24. aug 2016, 20:21


Tilbage til Gør det selv

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 5 gæster

cron