af Daf » 25. jan 2021, 12:48
Cambridge CXNv2 -> Rega IO -> Dali Ikon 6 mk2
Sidder og lytter her i stuen til det her og det er rigtig dejligt det jeg hører.
Jeg har de sidste mange år brugt surround receiver til mine højtalere, en Marantz sr5600.
Den skulle også være god til musik i stereo, siger man.
Men det skulle vise sig jeg overhovedet ikke havde nogen som helst fornemmelse af hvor godt højtalere kan lyde,
før jeg igen fik fat i en dedikeret stereo forstærker.
I mange år har jeg faktisk slet ikke brudt mig om lyd fra højtalere. Jeg syntes det lød skarpt og var anstrengende at høre på.
Men nu lyder det så godt at min kat ikke engang forlader rummet. Den plejer ellers altid at gå oven på eller søge udenfor, når jeg lytter musik på højtalere. Nu ligger den her på gulvet foran mig og sover. Det er usædvanligt. Og jeg har det på samme måde, den lyd der kommer fra min nyerhvervede Rega IO er noget helt andet end Marantz receiveren. Det lyder virkelig godt, det er behageligt og klangfarven er ligesom jeg kender den på hovedtelefoner.
Jeg tror surround receivere kun er egnet til film. De har en klangfarve der favoriserer tale og det betyder at musik kommer til at lyde skarpt og bliver anstrengende i længden.
Cambridge CXN v2 ->
Stax SRS-3170 & Stax SRS-4170
Cambridge CXN v2 -> Rega IO ->
AKG K702
Beyerdynamic DT 770 pro 80 ohm
Dali Ikon 6 mk2