DAC eller bærbar afspiller ?



Re: DAC eller bærbar afspiller ?

Indlægaf Morten K » 18. jan 2022, 22:04

Dejligt med de mange forskellige inputs, og jeg fornemmer der jo ikke er rigtigt og forkert her.

iPhone 11 og Airpods Pro virker udemærke og det har jeg brugt i et par år, men efter jeg har forkælet mig selv med at genopdage LPen og købt lidt udstyr til stueanlægget, så syntes jeg også jeg gerne vil næste skridt op af hifi stigen når det gælder det mobile og min arbejdsdag foran en PC.
BT er dejligt praktisk, men kabel har altid været bedre lydmæssigt. Dog er der jo kommet nye BT protokoller har jeg nu lært og måske de nærmer sig....?

Troels spørger til min musiske præferencer. Jeg lytter mest til rock musik. Både noget klassisk rock, hard rock og nogle subgenre af metal, især symfonisk metal. Sidstnævnte har enormt mange detaljer i musikken som jeg meget gerne vil kunne høre klart og uden "mudder" og adskilte fra hinanden.

Vanedannende - ja det er jeg helt med på. Det er både dyrt for husholdningsøkonomien, men også det fede ved denne hobby :-D
/Morten

Focal Clear MG | Audeze iSine 20 | Bowers & Wilkins Pi7 | B8 (købt hos hoved-grej.dk)
Morten K

 
Indlæg: 26
Tilmeldt: 8. sep 2021, 12:53

Re: DAC eller bærbar afspiller ?

Indlægaf Niels » 18. jan 2022, 22:49

Morten K skrev:
CHIbsen skrev:Det var det jeg forsøgte at skrive :-) I den semi-transportable udgave er det Earman TR-amp.
Ellers er jeg glad for Sabbat E12 ultra -men det er jeg vist den eneste der er... :mrgreen:

Tak CHIbsen!

Daf skrev:Brug din iphone som afspiller.
Køb en lightning til usb konverter, også kaldet "kamera stik" (https://www.apple.com/dk/shop/product/M ... mellemstik).
Og køb en Audioquest Dragonfly Red dac og hovedtelefonforstærker. Den lyder forbavsende godt og kan bruges sammen med din iphone eller en computer med usb udgang

Ja, det er bestemt en nem og nok den billigste løsning. Men jeg må indrømme jeg ikke var så imponeret af DragonFly Red da jeg hørte den i HiFi klubben. Uden tvivl mere power og mulighed for at skrue op. Måske er det mine øre der ikke er trænet nok....

Peter Jensen skrev:Mit bud er altså at købe en transportable DAC/Amp og tage den derfra :)

Tak for beskrivelsen af hvordan dit eget setup er. Altid interessant nĂĄr man nu gĂĄr alene og danner sig en mening om hvad der er "bedst".

Generelt vil jeg sige mange tak for al input! Flere anbefaler en transportabel DAC/Amp. Ifi laver nogle spændende produkter syntes jeg og den nye hip-dac2 kunne være et bud, hvis det ikke skal være en afspiller. Jeg tænker dog der fra iPhonen går lidt kvalitet i signalet tabt inden det når til DAC'en?


Dragonfly Red, er nævnt flere gange i tråden, og jeg kan kun opfordre til at gå den vej. Den har tjent mig vel gennem flere år og få er de hovedtelefoner, den ikke har kunnet levere varen til. Forstærkeren må give op i forhold til de allermest krævende hovedtelefoner, men i langt de fleste tilfælde er den fuldt tilstrækkelig. DAC-delen derimod er fuldt ud kapabel. Den giver et markant løft i forhold til mobil, tablet, computer lydudgang.
Lige nu fungerer den som kilde til mit STAX-setup, der er udlånt. Det betyder ikke, at det er en perfekt DAC, men at det ikke er så slemt, at det er værd at nævne,

Det er lidt vanskeligt med HiFi. Man går ikke bare ind fra gaden i butikken, og hører forskel fra den ene dac eller forstærker til den anden. Man læser reviews, tråde i fora, kigger annoncer, og vælger endelig sit udgangspunkt. Det er så her, det går helt galt og din muldvarp risikerer at blive tømt.
Det er først nu du rigtigt begynder at "lytte". Hvad var det jeg fik med den dac eller forstærker. Lytter, lytter osv.

Det første valg er ikke så vigtigt. Det vigtige er, at man nu begynder at lytte, og finder glæden ved at høre sang, instrumenter, publikums nærvær, fingre på gribebrædtet osv.

Happy listening. :-)
5musik
Niels

 
Indlæg: 116
Tilmeldt: 11. maj 2020, 19:04

Re: DAC eller bærbar afspiller ?

Indlægaf JB_dk » 19. jan 2022, 00:45

Morten K skrev:Tja, det med budget er lidt svært. Mest lyd for pengene ;-) Jeg er meget aktiv på dba.dk for at finde brugt udstyr i god stand. Det behøver ikke være de nyeste modeller og jeg behøver måske ikke købe det hele på én gang, bare jeg ved hvad jeg skal have købt hen ad vejen så venter jeg gerne på et godt tilbud eller noget brugt.

For at give lidt input til hvad jeg har kigget på er det netop den Shanling M6 du har i din signatur JB_dk som en mulighed (der var en ikke-pro udgave på dba som dog er solgt). Astell&Kern er dyrere men virker som toppen af poppen. Stationære DAC har jeg kigget på ifi Zen serien. ifi har også en række transportable DAC's. Selvfølgelig kigger jeg også på hoved-grej.dk's produkter.
Men det afhænger af hvad der kommer til at være en god løsning for mig, Umiddelbart hælder jeg dog nok mest til en bærbar afspiller, især hvis den har wifi så jeg kan køre direkte fra Tidal.

Jeg har ikke noget downloaded musik eller media-server. Jeg bruger udelukkende fysiske medier, på mit stue setup. Eller streaming fra Tidal. Dog kan jeg jo der downloade enkelte albums til en bærbar afspiller hvis jeg ved jeg er uden wifi.


Ja jeg har en Shanling M6 Pro - den er fantastisk, men også overkill alt efter hvad jeg lige lyster til at tilslutte den - men den har mange gode ting til mit brug - jeg bruger den knap så meget som en DAC tilsluttet PC/bærbar på kontoret, der ligger den egentlig bare på skrivebordet og agere afspiller.
det gør jeg ikke skal høre på windows lyde, eller afbryde musikken når jeg skifter mellem forskellige maskiner, fysisk eller virtuelt, jeg roder lidt med noget hjemmeserver hvor jeg roder rundt i forskellige virtuelle maskiner, så der er den super god.
Jeg har også et problem med at fokusere på musikken når jeg sidder foran en computer og laver alt mulig andet, så når der skal slappes af og bare lyttes sider jeg tit i min sofa med Shanlingen og et par bøffer eller in-ears tilsluttet, bare lukker øjnene og lytter musik :)
jeg anvender der primært FLAC filer eller Spotify / Tidal - egentlig ikke så tit jeg har den med mig på farten, medmindre det er på ferie eller lign.
når jeg går til og fra arbejde bruger jeg bare et sæt TWS (Sabbat E12 og Galaxy Buds 2) for nemhedens skyld.

vi har slet ikke hørt hvad bøffer eller in-ears du skal spænde til , det er i min optik det mest spændende :)
Bøffer: Hifiman Ananda, Philips Fidelio X2 HR, Sennheiser HD 569
In-ear: Linsoul Tin Hifi T2, Moondrop Starfield, Earsonics S-EM6 V2
DAC/AMP: Topping DX3 Pro, Dragonfly Black 1.5, Fiio K3
DAP Shanling M6 Pro
JB_dk

Brugeravatar
 
Indlæg: 144
Tilmeldt: 15. feb 2014, 12:40
Geografisk sted: Aarhus

Re: DAC eller bærbar afspiller ?

Indlægaf Morten K » 19. jan 2022, 10:33

Niels skrev:Det første valg er ikke så vigtigt. Det vigtige er, at man nu begynder at lytte, og finder glæden ved at høre sang, instrumenter, publikums nærvær, fingre på gribebrædtet osv.

MEGET enig i den udtalelse. Men derfor er det jo stadig sjovt at surfe rundt og læse om produkter og få én eller anden form for overblik over hvad der findes og hvad man så kan gå og drømme om :-)

JB_dk skrev:vi har slet ikke hørt hvad bøffer eller in-ears du skal spænde til , det er i min optik det mest spændende :)

De er nu tilføjet i min signatur 7musik, Shozy har jeg ikke fået endnu, da jeg købte dem brugt her på hoved-fi i går!.
Men meget interessant at høre om dine lyttevaner. Jeg har udover brugs scenarierne også forskelle i hvordan jeg lytter. Sidder jeg en aften i stuen i fred og ro og lytter, er det der jeg får flest detaljer med og svømmer hen i musikken. Sidder jeg foran en PC kommer det lidt an på hvor meget jeg skal koncentrere mig, men ofte er det mere baggrunds musik, som man alligevel lyder bare på en lidt mere overfladisk måde. Ofte også til musik podcast og playlister fra andre, hvor jeg så noterer mig en kunstner eller et album som jeg vil lytte videre til på et senere tidspunkt.
Jeg har dog pt. ikke streaming til mit stue anlæg, og derfor forestiller jeg mig også at jeg kan sidde og lytte detaljeret til mig fremtidige mobile setup i stuen eller i sommerhuset eller andetsteds.
/Morten

Focal Clear MG | Audeze iSine 20 | Bowers & Wilkins Pi7 | B8 (købt hos hoved-grej.dk)
Morten K

 
Indlæg: 26
Tilmeldt: 8. sep 2021, 12:53

Re: DAC eller bærbar afspiller ?

Indlægaf Ostebaronen » 19. jan 2022, 12:20

Jeg har ikke nærlæst hele tråden. Men på farten bruger jeg selv en Shanling UP4. Fungerer ganske fint og har balanceret output. Bruger den sammen med nogle Shour Tape IEM. Mest til lydbøger og podcasts, men indimellem også musik.

Forbinder bare den lille Shanling med min telefon via bluetooth. Kan klart anbefale et ligende setup. For mere frihed kan man også kigge på et sæt TWS, men har ikke fundet en TWS som lyder nær så godt som mit nuværende setup.
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: DAC eller bærbar afspiller ?

Indlægaf Ole » 19. jan 2022, 22:03

I samme boldgade som UP4.... jeg kunne rigtig godt lide FiiO BTR5, da jeg ejede sådan en trold. Primært bluetooth i anvendelse, men fin lyd og kunne også gå som mobil dac til pc'en i en snæver vending på farten. Og ganske prisvenlig.

Synes Dragonfly er lidt for dyre for hvad de er, særligt ift. den halv fesne byggekvalitet - men har haft både Red og Cobalt og var egentlig ok tilfreds med deres balance mellem mobilitet og lydkvaliteten de leverede. Skal man have camera kit ind imellem også til sin iPhone bliver det dog en lidt "lang hale" - brugte sådan et setup da jeg pendlede i tog, men synes det bliver besværligt blot man bevæger sig lidt rundt.
Men der findes mange alternativer til dem i dag - har ikke hørt dem, men Lotoo Paw S2 og Violectric Chronos ville jeg nok personligt have på radaren som kandidater, hvis jeg var i markedet for en dims i den kategori.
Ole

Brugeravatar
 
Indlæg: 479
Tilmeldt: 6. feb 2012, 19:50
Geografisk sted: Kolding

Re: DAC eller bærbar afspiller ?

Indlægaf Morten K » 24. jan 2022, 16:09

For at afslutte tråden så valgte jeg at gøre følgende i denne omgang.

- Brugt købt en bærbar DAC/Amp Lotoo PAW S1 som er på vej
- Brugt købt her på hoved-fi et sæt IEM Shozy Form 1.1 med nye skumpropper

Så nu kommer jeg til at køre med det setup med min mobil, Win PC på arbejdet og Linux PC hjemme. Det er i alle tilfælde et stort skridt fremad sammen med mit nyligt indkøbte Tidal abonnement (dog ikke den dyre version). Så har jeg for temmeligt få penge fået et godt lydmæssigt løft, som jeg var ude efter. Så kan andre IEM'er og en DAP afspiller kommer på tale senere når der skal opgraderes ...

MANGE tak for alle de gode rĂĄd og inspirationen.

theking
/Morten

Focal Clear MG | Audeze iSine 20 | Bowers & Wilkins Pi7 | B8 (købt hos hoved-grej.dk)
Morten K

 
Indlæg: 26
Tilmeldt: 8. sep 2021, 12:53

Re: DAC eller bærbar afspiller ?

Indlægaf JB_dk » 25. jan 2022, 22:26

Paw S1 er en rigtig lille perle! den har jeg lyttet en del til - den bliver du helt sikkert glad for!
den kan også trække en del, så kan du fokusere på bedre headphones eller in ears når opgraderingstrangen melder sig :D
Bøffer: Hifiman Ananda, Philips Fidelio X2 HR, Sennheiser HD 569
In-ear: Linsoul Tin Hifi T2, Moondrop Starfield, Earsonics S-EM6 V2
DAC/AMP: Topping DX3 Pro, Dragonfly Black 1.5, Fiio K3
DAP Shanling M6 Pro
JB_dk

Brugeravatar
 
Indlæg: 144
Tilmeldt: 15. feb 2014, 12:40
Geografisk sted: Aarhus

Re: DAC eller bærbar afspiller ?

Indlægaf Morten K » 26. jan 2022, 12:43

JB_dk skrev:Paw S1 er en rigtig lille perle! den har jeg lyttet en del til - den bliver du helt sikkert glad for!
den kan også trække en del, så kan du fokusere på bedre headphones eller in ears når opgraderingstrangen melder sig :D


Den er jeg allerede glad for! Lyttede i går aftes via iPhone og Tidal til flere forskellige typer musik, og det lød faktisk rigtigt godt i mine øre! Muligheden for EQ lader til at være ret afgørende, i hvert fald med Shozy form 1.1 IEM'erne. Jeg prøvede også med min B8 over-ear og det blev det bestemt ikke dårligere af thumbs

Så jeg er helt enig, det er nok IEM kan ville give den største lydmæssig forbedring når trangen melder sig...
/Morten

Focal Clear MG | Audeze iSine 20 | Bowers & Wilkins Pi7 | B8 (købt hos hoved-grej.dk)
Morten K

 
Indlæg: 26
Tilmeldt: 8. sep 2021, 12:53

ForegĂĄende

Tilbage til Bla Bla bla

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 27 gæster