Jeg har fundet ud af det er meget vigtigt at den kontra-graf man konstruerer i equalizeren er så præcis som muligt. Selvom man måske ikke lige rammer helt rigtigt, vil resultatet selvfølgelig stadig være bedre end ikke at bruge equalizer. Men der opstår magi, når man rammer helt præcist.
Det kan godt tage lang tid. Jeg har over de sidste to dage brugt henved 8 timer på at måle stax og justere equalizeren yderligere. Men resultatet er også derefter. Jeg var tæt på før, men de sidste små justeringer har givet en relativt stor gevinst. Jeg opdagede i øvrigt også jeg havde glemt at slå crossfeed fra... man kan godt blive lidt træt, når man finder ud af sådan noget. Desuden satte jeg volumen til det niveau jeg normalt lytter på, før jeg gik igang med at måle. Det gav nye resultater og de er klart de bedste.
Igår modtog jeg i øvrigt også den før omtalte måling af min egen lcd-x fra audeze. Og det satte selvfølgelig noget igang. Jeg har igen været meget tæt på i de foregående indstillinger, men nu er det lykkes mig at ramme helt præcist, som jeg har gjort med stax. Nu er der ikke længere sådan en to-tre indstillinger, som jeg ikke rigtig kan afgøre hvilken en er bedst. Nu er der helt klart een indstilling, der er den rigtige indstilling.
Det er forbavsende tydeligt, når man rammer rigtigt, og det er helt klart indsatsen værd, så hav tålmodighed, hvis du går igang med det her.
Jeg har fundet ind til en strategi, som jeg hermed kan anbefale:
1. Find den største afvigelse.
2. Find ud af hvor afvigelsen starter og hvor den slutter.
3. Lav en passende justering i decibel, der i første omgang er beregnet i midten af afvigelsens frekvensområde.
4. Tilpas frekvens og q-faktor, indtil justeringen starter og slutter de rigtige steder (se pĂĄ grafen i equalizeren).
5. Indstil decibel korrekt ved den optimale frekvens og tjek q-faktor igen.
Overordnet er det selvfølgelig vigtigst at finde grænserne for hvor man vil ændre noget. Dernæst er det q-faktoren, som man skal have til at matche de her grænser. Match findes ved at flytte på frekvensen indtil q-faktoren rammer grænserne. Så justerer man decibel og retter q-faktoren til igen. Og så er man færdig. Pointen er at frekvensen afgøres af q-faktoren.
Følg den strategi og du får en hovedtelefon, der er så god, at du aldrig vil af med den igen. Intet kan konkurrere med det her.
De afgørende og endelige indstillinger til mine hovedtelefoner følger her:
Stax
+3db <150Hz "shelf", q1.0
-5.5db @ 1.3kHz, q1.4
Lcd-x
+3db <150Hz "shelf", q1.0
-2db @ 700Hz, q3.5
+6db @ 3.8kHz, q2.5