Hovedtelefoner - En underlig mellemting?

Hovedtelefoner - En underlig mellemting?

Indlægaf truebuie| » 11. apr 2025, 18:02

Nu har jeg jo været i hobbyen en god håndfuld år, og har da egentlig også fået lidt af en samling; både bøffer, men også IEMs.
For noget der ligner 1.5 års tid siden, begyndte jeg endelig på at tjekke højtalere lidt nærmere. Havnede på et par Adam T5v... og så starter det ligesom :-)
Har efterfølgende anskaffet et par JBL 305P MKII, og er faktisk jævnt glad for dem.

Med det sagt, så har det godt nok været begrænset hvor meget, jeg har brugt mine hovedtelefoner, siden der er kommet højtalere på skrivebordet,
Der er ingen tvivl om, at de JBL'er der ikke er tunet helt så godt som nogle af bøfferne, men de har trods alt en noget anden præsentation, og det opvejer det på sin vis fint nok.
Der er altså ikke megen bøf tid ved skrivebordet længere, hvor de førhen var det eneste som blev brugt.

Er jo så også en del på farten, og der fungerer IEMs jo så bare langt bedre - I hvert fald hvis man spørger mig ;-) Så min samling der skal der ikke røres ved... Eller måske skal der tilføjes lidt, men det er en helt anden diskussion.

Så jeg er altså havnet i en situation, hvor højtalere bliver brugt herhjemme, og når det foregår udenfor eller på kontoret, så er det altså IEMs.
Synes det er lidt en skam, at de skønne hovedtelefoner, som jeg har brugt år på at samle sammen, reelt set ikke får ret meget lyttetid længere.
Har ikke planer om at sælge dem, siden de betyder mere end bare god lyd for mig, men på den anden side, så samler de også bare støv nu om stunder... :-(

Har brugt mine Hifiman Arya v2 de sidste par dage, og de lyder jo ganske formidabelt, dog er det sku ogsĂĄ fristende, bare at flippe og til pre-ampen og fĂĄ lyd ud i gennem de JBL'er der.
Lige præcis Arya der, er nok det tætteste, jeg kommer på en højtaler præsentation i en bøf. De har så sin måde at fremvise lag i musikken, og har i bund og grund min favorit tuning. Selv om det er tilfældet, så har de jo så stadig lagt på hylden en rum tid.

Er det bare sådan det sker, når man endelig kigger mod højtalere, eller er jeg bare blevet doven, og gider ikke have headset-hår længere? :grin: Måske mere korrekt med headphone-hår, men lad nu det ligge.
Lidt nysgerrig på om andre har samme oplevelse, eller om det måske "bare er en fase" som man skal over, på sin fær til audio Nirvana.
Skrivebord - Gustard X16 -> Singxer SA-1 -> Hifiman HE560 v2
Portable - Fiio BTR5 -> ThieAudio Hype 4
https://Kabelsnedker.dk
truebuie|

Brugeravatar

Geografisk sted: Svenstrup

Re: Hovedtelefoner - En underlig mellemting?

Indlægaf Mataugust » 12. apr 2025, 12:46

Jeg bruger et sæt Dynaudio Audience 5.2 som computerhøjtalere. De står alt andet end optimalt, men det er stadig en fantastisk lyd der kommer ud af dem.
Så jeg bruger mest hovedtelefoner for ikke at genere min kone for meget med høj lyd. Især når hun ser tv ;-)
NAD M50 --> Denafrips Ares --> Luxman LV-107u --> Robinettebokx --> AKG K701/Grado GS100
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse

Indlægaf Kolind » 14. apr 2025, 12:42

Jeg er lidt overrasket over at hvad google fortæller er relativt små aktive højtalere til 2x1000 kr kan vippe habile hørebøffer af pinden.
De fleste steder og tidspunkter jeg lytter til musik egner sig bestemt ikke til højtalere, hvorved hørebøffer er at absolut krav, men det ville dog alligevel også være min antagelse af lyden fra et sæt gode hørebøffer slår langt de fleste højtalere, heriblandt 'budget monitors'?
Jeg har dog nogle gange hjemmearbejde i dagtimerne - Der kunne jeg reelt godt bruge smĂĄ aktive speakers.

Kan vi få nogle flere ord på dine oplevede fordele? Lydbillede formentligt og self. convenience ved ikke at have hørebøffer på.
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar

Geografisk sted: Holbæk

Indlægaf Claus-DK » 14. apr 2025, 14:34

BLASFEMI...
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator

Geografisk sted: Kliplev

Indlægaf truebuie| » 14. apr 2025, 18:53

Skal ikke ku' kommentere på hvor meget man får for pengene med højtalere, men tør godt sige, at både de Adam T5v og nuværende JBL 305P MKII er ganske fornuftige - Ikke bare til prisen.
Begge med en relativ neutral tuning, sĂĄ de afviger ikke meget fra "hifi normen".

Tror måske det er lydbilledet der bare er bedre. Som sagt bruger jeg IEMs på farten, og der er ikke snak om soundstage. Med hovedtelefoner kommer vi nærmere, men jo slet ikke i samme boldgade.
Der er måske også bare lidt mere "frihed" med høftalere. Sidder ikke just limet fast til stolen, men det er nu rart nok, at man bare kan rejse sig som man lyster, og der ikke sidder en krone på én. Der er selvfølgelig også det med varmen om sommeren, men det er måske mere et mig-problem :-)

Må dog indrømme, at hvis jeg bare sætter mig i lænestolen med musik, så er det godt nok IEMs eller en god hovedtelefon. Den mere "intime" musiklytning foregår så stadigvæk med hoved-fi.
truebuie|

Brugeravatar

Indlægaf Steffench » 14. apr 2025, 22:09

Enig med Claus. Dette må jo være på grænsen til udelukkelsesgrundlag - Heldigt at vi pt ikke kan undvære medlemmer.. Hvad bliver det næste? Du er begynder, at bruge sko med sål?
Steffench

Geografisk sted: Aalborg, Nordjylland

Indlægaf truebuie| » 16. apr 2025, 14:45

Det kan der vel selvfølgelig være noget om ruller1
Kan være det næste bliver en boombox... Who knows
truebuie|

Brugeravatar

Indlægaf Claus-DK » 16. apr 2025, 16:00

Du skal have to, en på hver skulder og så skal der monteres en bøjle mellem dem..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator

Indlægaf telum » 22. apr 2025, 08:39

Claus-DK skrev:Du skal have to, en på hver skulder og så skal der monteres en bøjle mellem dem..

Det lyder som en sag for AI det der!

Billede
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi

Geografisk sted: Dronninglund

Indlægaf Mataugust » 22. apr 2025, 11:43

Chatgbt svarer:
Billede
NAD M50 --> Denafrips Ares --> Luxman LV-107u --> Robinettebokx --> AKG K701/Grado GS100
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse

Indlægaf telum » 22. apr 2025, 14:45

jeg brugte også chatgpt, men med "create photo realistic image" - de er vist lige ringe begge to, man skulle nok have bedt den om at vende højttalerne ind mod ørerne :)
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi

Geografisk sted: Dronninglund

Indlægaf Claus-DK » 22. apr 2025, 15:10

Jeg tror det er fremtiden det der, ligesom vi rendte rundt med vores gettoblastere på skuldrene i 80erne, altså indenfor, ellers gik mine forældre bananas...
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator

Tilbage til Bla Bla bla