af Kena » 21. dec 2011, 11:45
Som en stor dreng omkring 1990 faldt jeg over et par Sennheiser HD 560 Ovation II i den lokal Fona. Det var ikke noget de normalt havde liggende, men en kunde havde fået bestilt dem hjem. Desværre for butikken havde han ikke penge alligevel og nu lå de bare der og lokkede. Mener de kostede 1500 (mange penge dengang), men det var stadig langt under vejledende pris. De fulgte mig troligt i mange år mens jeg som studerende fik mig et lille stereoanlæg og videre ind i voksentilværelsen. Lyden af 560 var naturligvis god, men især var jeg begejstret for den store komfort. De fik aldrig nogen forstærkning, som de måske fortjente, men efter et par år udskiftede jeg kablet af jern med et nyt af kobber. Det gav virkeligt et løft, da hovedtelefonerne ikke længere knasede bare jeg vendte mig lidt.
For få år siden måtte jeg tage afsked med dem, da de simpelthen var slidt op. Det hjalp ikke at mine små børn udviste stor interesse for dem. Det naturlige valg som efterfølger var nok Sennheiser HD600, men midlerne var i første omgang ikke til det. Derfor fik jeg mig Sennheiser HD595 brugt. Dem var jeg godt tilfreds med selvom de gamle 560 på visse områder havde lydt bedre og komforten var bedre.
Som jeg har skrevet andetsteds gik mine 595 imidlertid i stykker, og så faldt jeg over hoved-fi.dk. Et meget farligt sted, for inden for en uge fandt jeg ud af, at jeg ikke kunne undvære et par Sennheiser HD650, som jeg har købt af en anden bruger. Jeg retfærdiggør købet med, at jeg ikke længere har et godt stereoanlæg, så hvis musikken skal nydes, må der gode hørebøffer til. Det næste skridt bliver så DAC/forstærker..........
Måske burde se mig omkring efter andre mærker end Sennheiser, men jeg har altid været glad for både lyd og komforten. Men hvem ved, hoved-fi kan måske inspirere mig i en anden retning også.
AudioQuest NightOwl Carbon & PowerBeats Pro & Chord Mojo