af Claus-DK » 2. feb 2019, 15:13
Da jeg trådte mine spæde barnesko på head-fi, var det før priserne gik amok.
På det tidspunkt 2005 var toppen ar poppen Senn HD650/600, Beyers DTserie 770,880 og 990 samt AKG 701 og naturligvis Grado.
De modeller er stadig rigtig gode og kan ofte følge med og tit rende i cirkler om nyere produkter, upåagtet af priserne.
Priserne eksploderede da BEATS ramte hylderne, de blev markedført på en helt ny måde og hang på alle mulige kendisser indenfor sport og musik, at kostede cirka det dobbelte af den gamle garde og mellem os sagt, var de slet ikke på samme niveau i hverken byggekvalitet og da slet ikke i lydkvalitet, men det var dem de unge ville have og alle rammer for salg af hovedtelefoner blev sprunget til grus..
De lå enormt for had blandt nørderne på head-fi og afløste BOSE som var "fjenden" inden da. Bose var slet ikke så dårlige, bare mere lækre og lidt dyrere end de anerkendte mærker..
Inddirekte var de min billet til at blive et kendt ansigt i vores hobby, for jeg ville den anden vej, godt og billigt har altid været mit mantra og da vi opdagede Superlux på grotten i 2007 tror jeg det var, eksploderede det for mig og jeg begyndte at få en masse forbindelser, som igen gav inspiration til at finde nye ting.
Takstar var en af dem, deres Hi2050 og Pro80 var intet mindre et er fund til prisen, jeg begyndte at genoplive en tråd på head-fi om dem, den er i dag på et godt stykke over 300 sider.
Superluxtråden jeg havde på hejfej, var også med afstand den største tråd der har været i deres hovedtelefon afdeling, at den så samtidigt lidt blev både starten på dette forum og deres underforums død, er en anden historie..
Hvor kom jeg fra ?? Nå jo BEATS, BEATS viste verden at det var mindre vigtigt hvordan ting lød, bare de hang på de rigtige mennesker og var dyre og eksklusive solgte de, jeg ved naturligvis ikke om det er sandt, men jeg tror at det viste mange små iværksættere at alene det at sætte en høj pris gjorde en vare mere attraktiv, så i de efterfølgende år eksploderede priserne for vores udstyr,det var også her omkring Iphonen begyndte sin sejrsmarch, de var til at starte med bedre end konkurrenten´s produkter, Android var på det tidspunkt et kludetæppe med en hulens masse børnesygdomme og NOKIA ?? De sov i timen og er i dag intet, på få år gik Nokia fra at være nærmest enerådende på mobilmarkedet til ingenting..
Det hele styret af mantraet jo mere kostbar en vare var des bedre og mere særlig var varen og i særdeleshed dem der købte dem, for det er lige præcis det der udnyttes..
For at forstå det, skal vi tilbage i 70erne, da jeg gik i folkeskolen fik alle at vide "vi var alle noget særligt og nærmest forudbestemt til noget stort" sådan er verden bare ikke, vi er alle ret kedelige og ordinære, men den higen efter at leve op til de forventninger gav et hul i mange personer´s inderste, hvordan kunne vi dog blive den særlige person, vi var blevet lovet vi ville blive..
Apple råbte at "du skal bare have vores telefon" det var løsningen, køb en vare der er dyrere end den din nabo har så var man mere/bedre/sejere/smukkere end ham..
Det var noget hifi branchen kunne lide, så samtidigt med at produktionspriserne styrtdykkede på grund af teknologien, steg priserne til astronomiske højder..
Som eksempel kan man tage eksklusive rørforstærkere, folk betaler 20-30 tusinde for en forstærker, hvor indmaden er meget simpel og komponenterne meget billige og ikke rigtigt er blevet forandret siden 60erne, hvor rørteknologien blev kørt over af opfindelsen af transistoren, hvilket fik priserne til at styrtdykke samtidigt med at størrelsen blev mere håndterbar.. En rørforstærker er dyrere at fremstille end en baseret på transistorer, men den koster meget langt fra de priser der dyre eksklusive ting sælges til..
Hvad gør man så hvis man som transistor radio producent vil gøre sit billige og gode produkt mere eksklusivt ?? vi sætter prisen op..
Alle de ting kan kun lade sig gøre fordi vi som mennesker har et uendeligt behov for opmærksomhed, den trang har vi til fælles med alle andre specielt handyr i naturen. studere man dette emne lidt nærmere møder man Darwin, Darwin havde andre teorier end "den stærkeste overlever" for det nytter ikke noget at være stærk, hvis man ikke viser det til potentielle mødre, for så dør arten ud..Vi skal have noget på den dumme og formere os, ellers er det game over, så hjælper det ikke noget man kan tæve alle de små, hvis de små render med tøserne er det dem der vil vinde..
Det har i løbet af evolutionen udviklet sig helt vildt, spørg jeg selv hvorfor er den påfugl med den største hale mest attraktiv, for en hun ?? Det er ikke fordi den er flottere, det bliver man ikke en bedre partner af, heller ikke bedre til at samle mad, eller undvige fjender, på alle måder er den store flotte hale noget lort at rende rundt med, et enormt HANDICAP og det er lige der, forklaringen ligger, vi udvikler handicaps for at vise tøserne at selvom jeg har den her store lange og besværlig hale, kan jeg stadig løbe fra ræven, jeg kan på trods af den stadig indsamle føde osv.osv og så er den gået fra bare at være flot, til at være et symbol på styrke og at være en god partner..
Det er derfor vi bygger broer, maler billeder, hugger statuer, køber dyre ting, skriver alen lange indlæg på fora, for at vise at selvom vi bruger vores sparsomme ressourcer på ligegyldige ting stadig er i stand til at være en god partner, vi blærer os med vores handicap..
Ind fra højre kom der så for vores race en ny og kunstig målestok Penge, penge er det største symbol på status og styrke og ved at bruge alt for mange penge på lige gyldige ting, lige gyldige når vi taler om artens overlevelse vel og mærke...for der ville vi være bedre tjent med at kunne tænde et bål med flintesten og finde de sunde og gode ting at spise i skoven, end eje en stor flot BMW.. Det er bare ham med den store flotte bil der render med tøserne, netop fordi han udviser et større handicap..
Nui det blev langt, håber ikke det blev for langt...
Men det er derfor vi køber ting og specielt dyre ting er gode her..