Det er bare en blanding af mel/gær og vand med lidt tykkere konsistens end pandekagedej.
Man bruger en dej der er sådan for hvis man lavede sin færdige dej og lod den stå i lang tid vil den vokse op af skålen og det er noget gris.
Fordelen er at gæren er i fuld sving med det den nu gør og der er mange flere gærceller til stede end i en pakke gær, under optimale forhold (30-35 grader) vil gær fordoble sig på omkring en 1½ time, ved 20 grader går det selvsagt lidt langsommere. og i køleskabet går det meget meget langsomt..
Som jeg ser det giver koldhævning ikke nogle fordele, det der afgør brødets smag og hvordan den hæver er hvor meget gæren æder, så man gør bare tingene meget langsommere i køleskabet og opnår samme resultat på et par døgn, som man kan på 3-4 timer ved stuetemperatur.
Jeg koldhæver stort set aldrig, jeg synes ikke det giver nogen gevinst udover at det kan stå og passe sig selv og på den måde kræver lidt mindre opmærksomhed. Der sker også det ved koldhævning at er dit køleskab 4 grader vil det gå væsentligt langsommere end ved 5 grader, vores køleskab er 4 og det får processen til at gå næsten helt i stå. Så der er også praktiske grunde til at jeg ikke koldhæver for det ville tage en uge..
Det eneste dej jeg køler ned er Brioche, men det er for at få smørret lidt mere fast og undgå det hele bliver fedtet ind, så det har ikke så meget med hævning at gøre..