How’s your hearing?



How’s your hearing?

Indlægaf kvik » 8. sep 2015, 14:18

HearingTrumpet.jpg
HearingTrumpet.jpg (250.26 KiB) Vist 8889 gange


Ok, jeg har fået lavet en høretest, og den forklarer mangt og meget :grin: Her på siden bruger vi jo meget tid på at beskrive og diskutere lyd. Af og til får man det indtryk, at vi snakker om vidt forskellige produkter, selv om det på papiret drejer sig om samme hovedtelefon eller forstærker - klinisk, organisk, basmonster, anæmisk, fyldig, præcis, mudret, skinger, etc etc. Selvfølgelig spiller ting som lytteerfaring og formuleringsevne en rolle i beskrivelserne, men alligevel..?

Selv har jeg spekuleret over ting som, hvorfor Beyerdynamic T70 har den helt rigtige lyd for mig, når f.eks. Claus ikke kunne få sendt den hurtigt nok ud af døren. Eller hvorfor lyden fra PortaDACs indbyggede forstærker for mig har føltes helt forkert, når ingen andre synes at bemærke det overhovedet. Eller hvorfor jeg synes at opleve ekstrem stereo-separation med Zigis Rock'n Glass, når igen ingen andre testere har bemærket dette. Gennem de seneste år har jeg derudover bl.a. noteret mig, at jeg tåler dyb bas dårligt, samt at jeg hører bedre (og anderledes) på den ene øre.

Så, høretesten i dag var beregnet på at få en bedre fornemmelse af, hvad jeg egentlig har at gøre med. Resultatet var interessant, og jeg er stadig i gang med at prøve at forstå implikationerne. Her ville det være nyttigt at kunne trække på andres viden og forståelse, for jeg er nok på lidt for dybt vand. Derudover vil jeg tro, at emnet bredere set er interessant/relevant for mange. Personlige præferencer nævnes ofte som den ultimative ledestjerne i vores hobby, men hvad ligger egentlig til grund for disse præferencer, hvor stor en rolle spiller selve hørslen heri.


Herunder ses mine målinger. Testen er udført på et AudioNova hørecenter. Der måles kun i spektret 125-8000 Hz, og antallet af målepunkter (10) er heller ikke stort. Nedre grænse for normal-hørsel i denne sammenhæng er 20 dB iflg hørecentret. Der er anvendt hovedtelefoner til testen.

Høretest.jpg
Høretest.jpg (338.44 KiB) Vist 8889 gange


Nu begynder så det interessante, nemlig at sammenligne målingerne med mine egne observationer. Hyperfølsomheden på bas-området kan forklares af 125-250Hz-målingen for højre øre. Selv ville jeg have gættet på, at følsomheden lå længere nede (60-100 Hz) , men den er nok bare kraftigere, end jeg formodede.

Så er der også udpræget følsomhed ved 2 kHz og 6 kHz. Her er det lidt mærkeligt, at jeg er vild med Beyerdynamic T70, for ikke at snakke om min forkærlighed for violin-musik (og jo mere skingert, jo bedre :-) ). Til gengæld forstår jeg bedre, hvorfor jeg ofte ender med at sove på højre øre, fremfor på venstre.

Jeg noterer mig desuden, at følsomheden stiger i overgangene mellem frekvensbåndene (750/2000/6000 Hz, se illustrationen længere nede). Hvorvidt dette er signifikant, ved jeg ikke, måske er det normalt, eller betinget af målemetoden.


Det venstre øre har sin helt egen historie at fortælle. Jeg har længe været opmærksom på, at hørslen her er dårligere. I det daglige går det egentlig ok, også ved lytning med hovedtelefoner. Selvfølgelig har jeg indimellem spekuleret på, hvad denne slagside betyder for min lydopfattelse, og de deraf følgende lydbeskrivelser. Kan jeg (og andre) overhovedet stole på, hvad jeg mener, at jeg hører.

Hvor højre øre ligger godt indenfor normalen, så ligger venstre enten på grænsen eller under. Der er desuden ikke kun tale om, at kurverne er forskudt niveaumæssigt, der er også signifikant forskel på frekvensgangen (skævridning). Yderligere er der så et meget kraftigt dyk ved 750 Hz.


Hvad betyder så alt dette i forhold til f.eks. opfattelsen af stereo-separation, eller opfattelsen af en bestemt enheds frekvensgang? Forstærkes stereo-separation af niveauforskel? Vil en hovedtelefons V-kurve forstærke effekten af dykket ved 750 Hz, og en lineær kurve delvist neutralisere effekten? For højre øres vedkommende hvilken effekt har så hyper-sensitiviteten ved 250 Hz, udover at gøre mig bas-skræmt? Og hvorfor tåler (og elsker) jeg violin-musik, hvis jeg er følsom ved 6 kHz?

Som det fremgår, så har høretesten også efterladt mig med en række spørgsmål. Derfor kunne det være meget interessant at høre jeres tanker omkring ovenstående, gerne med udgangspunkt i mine målinger, men også på mere generel basis.



Frekvenser1.jpg
Frekvenser1.jpg (821.8 KiB) Vist 8889 gange

Frekvenser2.jpg
Frekvenser2.jpg (716.98 KiB) Vist 8889 gange
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: How’s your hearing?

Indlægaf telum » 8. sep 2015, 14:37

Super spændende tilgang!

Hvad måtte du bløde for sådan en måling?

Hvad sker der hvis du prøver at ændre på balancen mellem højre og venstre, lyder det underligt fordi du er vant til at hørelsen er nedsat på det venstre øre?
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: How’s your hearing?

Indlægaf Claus-DK » 8. sep 2015, 15:01

Hmmm, med de ører kan du lige så godt holde udsalg og skifte til noget nede fra Tigerbutikken... ruller1 rulle4

Det åbner døren for en masse spændende eksperimenter når du kender en vigtig del af frekvensområdet og hvordan du hører dem, med lidt avanceret software kunne det bruges til at EQe forskellene ud på højre og venstre samt kompensere for styrkeforholdet..

Det kunne være interessant om du bedre kan lide lyden når den er "rigtig" eller om du foretrækker den ægte vare og lader hjernen om at fikse resten..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: How’s your hearing?

Indlægaf sorenb » 8. sep 2015, 18:07

Har du fået skyllet ørene forud for testen? (i al respekt, ørevoks kan sagtens påvirke hørelsen)
Har du fået lavet testen i en af de utallige butikker der lever af at fortælle os, at hørelsen nok kunne være bedre, og de sandelig har et apparat der kan hjælp (med tilskud fra staten)?
sorenb

 
Indlæg: 162
Tilmeldt: 7. jun 2013, 00:50

Re: How’s your hearing?

Indlægaf Engelskhorn » 8. sep 2015, 18:48

Spændende tilgang. Ved audiometri (høretest) er der normalt en fejlmargen på mindst 5db, så det kan jo godt flytte lidt på kurven. Det ville være spændende, hvis du også havde fået målt "bone-conduction" (på dansk benledning - hørelse testet med vibrator lige bag øret), så kunne man se om det var den mekaniske overledning (konduktivt) eller på nervesiden (perceptivt) høretabet lå.
Engelskhorn

 
Indlæg: 157
Tilmeldt: 30. maj 2014, 17:49
Geografisk sted: København

Re: How’s your hearing?

Indlægaf kvik » 8. sep 2015, 20:30

telum skrev:Super spændende tilgang!

Hvad måtte du bløde for sådan en måling?

Hvad sker der hvis du prøver at ændre på balancen mellem højre og venstre, lyder det underligt fordi du er vant til at hørelsen er nedsat på det venstre øre?

De fleste hørecentre tilbyder gratis test. Normalt måles i første test kun på 4-5 punkter, for at se, om der er tegn på høretab. Først derefter køres fuld test ifm tilpasning af evt høreapparat. Jeg bad om fuld 10-punkts måling med det samme, hvilket ikke var noget problem. Udstyret er det samme i begge tilfælde, så vidt jeg forstod.

At justere balancen opleves helt normalt, der har hjernen nok for længst lært sig at kompensere.

Claus-DK skrev:Hmmm, med de ører kan du lige så godt holde udsalg og skifte til noget nede fra Tigerbutikken... ruller1 rulle4

Det åbner døren for en masse spændende eksperimenter når du kender en vigtig del af frekvensområdet og hvordan du hører dem, med lidt avanceret software kunne det bruges til at EQe forskellene ud på højre og venstre samt kompensere for styrkeforholdet..

Det kunne være interessant om du bedre kan lide lyden når den er "rigtig" eller om du foretrækker den ægte vare og lader hjernen om at fikse resten..

Ja, holder garagesalg på lørdag, ALT skal ud :grin:

Var ikke kommet så langt i min tankerække, men du har selvfølgelig ret i, at jeg bør teste effekten af EQ.

sorenb skrev:Har du fået skyllet ørene forud for testen? (i al respekt, ørevoks kan sagtens påvirke hørelsen)
Har du fået lavet testen i en af de utallige butikker der lever af at fortælle os, at hørelsen nok kunne være bedre, og de sandelig har et apparat der kan hjælp (med tilskud fra staten)?

Der var frit indsyn til trommehinden, ja. Eneste 'forbehold' ift testen er, at den ikke blev gennemført to gange. Jeg burde nok få lavet en ny et andet sted, som kontroltest. AudioNova lever af at sælge høreapparater, ja, men også af tilfredse kunder, så både måleudstyret og anvendelsen deraf er nødt til at være i orden. Jeg gjorde det forøvrigt klart fra starten, at jeg ikke var der som potentiel kunde. Desuden synes jeg, at målingerne egentlig meget godt dækker min egen oplevelse af situationen.

Engelskhorn skrev:Spændende tilgang. Ved audiometri (høretest) er der normalt en fejlmargen på mindst 5db, så det kan jo godt flytte lidt på kurven. Det ville være spændende, hvis du også havde fået målt "bone-conduction" (på dansk benledning - hørelse testet med vibrator lige bag øret), så kunne man se om det var den mekaniske overledning (konduktivt) eller på nervesiden (perceptivt) høretabet lå.

Konduktivt vs perceptivt høretab er sikkert primært interessant, hvis fokuset er behandling. Så langt var jeg ikke kommet i mine overvejelser, det var mest nysgerrighed, der fik mig i stolen. Benledning og skelneevne testes vist normalt også i den fulde pakke, jeg nøjdes så blot med den luftbårne del.

En let forskydning af kurverne (pga fejlmargin) vil så vidt jeg kan bedømme ikke ændre særligt meget. Højre/venstre-forskellen vil stadig være signifikant, det samme gælder dykket ved 750 og spidsen ved 250. Spidserne ved 2000 og 6000 føles også reelle nok, hvor de er nu.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: How’s your hearing?

Indlægaf sorenb » 8. sep 2015, 20:47

kvik skrev:Desuden synes jeg, at målingerne egentlig meget godt dækker min egen oplevelse af situationen.

Nok en meget god rettesnor, omend en anden måling med identisk resultat vil være en god ting ...
sorenb

 
Indlæg: 162
Tilmeldt: 7. jun 2013, 00:50

Re: How’s your hearing?

Indlægaf Burning777 » 9. sep 2015, 11:47

Vi har vel næsten allesammen ændringer i hørelsen af en eller anden karakter? Jeg har også fået konstateret et fald i nogle frekvenser på det ene øre. Jeg har dog ikke målinger på det men det kunne bestemt være interessant at kende skadens omfang.

Især os, der har lyttet meget til hovedtelefon gennem livet og når man ikke længere er teenager må nok påregne et vist slid på hørelsen. Jeg mener ikke det ændrer på, at man sagtens kan nyde god lyd og godt udstyr. Dårlig lyd er vel stadig dårlig selv med nedsat hørelse i enkelte frekvensområder? Jeg mener også man sagtens kan vægte en udtalelse fra folk med nedsat hørelse omkring hovedtelefoner og forstærkere lige så godt som fra folk med perfekt supersonisk hørelse. En garvet lytter med nedsat hørelse kan sagtens være bedre til at spotte forskelle på udstyr end en ny med perfekt hørelse, der ikke har træningen.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: How’s your hearing?

Indlægaf Henrik_sdk » 9. sep 2015, 12:03

Findes der ikke nogle studerende der har lyst til teste med udstyr og det hele ved næste meet?
Henrik_sdk

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 1. apr 2011, 23:46
Geografisk sted: Ringsted

Re: How’s your hearing?

Indlægaf kvik » 10. sep 2015, 00:47

Efter lidt søgning er det lykkedes mig at finde en equalizer plugin, DDMF IIEQ Pro, jeg tror vil kunne dække mine behov..

DDMF IIEQ Pro.png
DDMF IIEQ Pro.png (198.97 KiB) Vist 8889 gange

- separat H/V-justering
- 10 bånd der kan vælges frit
- auto-filtre med mulighed for eget valg istedet
- spektrum-analyse af input og output
- og ikke mindst et enkelt grænsesnit

Med Audio Hijack Pro kan jeg teste/lege i real-time. Senere kan eventuelle brugbare justeringer køre i baggrunden hos Audirvana, permanent eller ad hoc.


Lige nu overvejer jeg, om der er en måde at køre analyse/justering på signalet fra forstærkeren også. Har to hos mig i øjeblikket, PortaDAC og Trīsstūris, med temmelig forskellig lyd, og det ville være oplysende at vide, hvori forskellen består frekvensmæssigt.

Umiddelbart tænker jeg, at headphone out på forstærkeren kan kobles på mic in på Mac'en, og routes til Audio Hijack Pro. Det må prøves en af dagene, når jeg har fået fat i et ekstra mini-jack til mini-jack kabel.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: How’s your hearing?

Indlægaf Claus-DK » 10. sep 2015, 01:20

Man kan sige meget, men du er en grundig mand, jeg er helt vild med den måde du gang på gang skubber til grænserne..

PortaDAC burde have en graf liggende et eller andet sted, mon ikke Meier selv har den, han plejer ikke at snyde hjørner, jeg ved ikke med den tetris om der er et blokdiagram et eller andet sted.... ahhhhhhhh nu gik det lige så godt...

Så skal du have dine hovedtelefoners profil plottet ind sammen med din hørelse og så interpolerer dig frem til en ret linje, eller noget der ligner og så kommer det store øjeblik hvor du oplever hvordan neutralt faktisk lyder, det har jeg tørstet efter at vide hele mit liv...
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: How’s your hearing?

Indlægaf kvik » 4. maj 2017, 12:10

Tråden er lidt gammel, men faldt over denne helt nye artikel om emnet hos innerfidelity. Han tester en dims, der netop forsøger at korrigere for hørselstab. Han gør sig nogle interessante overvejelser omkring, hvad der egentlig skal til. Den aktuelle dims falder igennem til hovedtelefonbrug, men andre er åbenbart på vej:

"In future, we will see a whole new category of earphones called assisted listening devices (ALD), that will do everything from simple music playback and noise canceling, to advanced features like speech intelligibility enhancement, augmented reality audio, and even language translation. These products will be in-ear designs intended to be worn as a lifestyle enhancement on a fairly continuous basis while awake—think interchangeable fashion plates in your ears; hearing aids without the shame. "
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge


Tilbage til Bla Bla bla

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 11 gæster