Erfaringer med at sælge på HeadFi?



Erfaringer med at sælge på HeadFi?

Indlægaf kvik » 16. nov 2016, 03:40

Hvad er jeres erfaringer med at sælge på HeadFi? Som køber har jeg kun negative oplevelser (3 af slagsen), så jeg kvier mig lidt for at bruge den salgskanal. Er der særlige forholdsregler, jeg bør tage? Tænker bl.a. på betaling og forsendelse+forsikring? Den internationale erstatning for bortkomne pakker er jo absurd lav, så forsvinder pakken udenfor Norge får jeg kun ca 400 for noget, der er f.eks 8000 værd. Hvad gør I andre, har nogen erfaring med kurertransport (DHL/Fedex/UPS)? Hvordan afgør I, om en køber er troværdig? Her på Hoved-fi kan jeg nogenlunde finde rundt, på HeadFi føler jeg mig som sagt lidt på dybt vand (risikomæssigt).
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Erfaringer med at sælge på HeadFi?

Indlægaf nc8000 » 16. nov 2016, 04:42

Jeg har tidligere både købt og solgt en del på headfi uden problemer. Jeg har en gang brugt kurer (ved salg af AudioTechnica L3000) og det var absurd dyrt over 1.000kr men køber betalte. Ellers har jeg brugt postdk sendt som anbefalet og hvis muligt som værdi (det er kun udvalgte lande hvor man kan det),
Auralic Aries Mini > Audiolab 8200CD cd/dac > RudiStor RPX-100
Sony NW-ZX2
iPhone SE

HiFiMan HE-6, Ultrasone Signature Pro, JH13 (alle balanceret TWau Reference)
q-Jays second gen
nc8000

Brugeravatar
 
Indlæg: 1513
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:28
Geografisk sted: Kalundborgegnen

Re: Erfaringer med at sælge på HeadFi?

Indlægaf librarian » 16. nov 2016, 08:31

Jeg har også gennemført en del handler, altid gode oplevelser. Jeg tror du har været uheldig. Den eneste forholdsregel, Jeg har taget, har været at tjekke køber/sælger feedback samt gennemføre en korrespondance om produktet, hvor jeg nogle gange har trukket mig fra handlen, hvis personen på en eller anden måde har virket useriøs eller ustabil. For det meste virker head-fi'ere heldigvis lige så nørdede, skøre og ærlige som hoved-fi'ere :-)
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: København

Re: Erfaringer med at sælge på HeadFi?

Indlægaf Walbum4262 » 16. nov 2016, 10:08

Jeg har haft 13 succesfulde handler på head-fi hvor der har været bytte handler indvolveret.

Jeg kontrollere altid køber/sælgers baggrund og vurdere efter prisen om jeg vil lave handelen.
Har køber/sælger lav feedback sælger jeg kun ved giftet PayPal og køber kun med normal beskyttelse via PayPal og dokumentere pakningen af produktet samt forsendelsen så jeg står med en god sag over for PayPal. Og bruger kun PayPal.

Hvis folk har rigtig god feedback kan der lettes lidt på reglerne og også laves bank overførsel for at spare penge i forhold til PayPal

Jeg har kun benyttet mig af PostDanmark og der har aldrig været problemer med mine 13 handler inde for Europa de kommer frem inde for den estimeret tid som post Danmark har.

En af mine første handler på head-fi var fra usa med en med god feedback og for at spare penge og mulig told sendte ham dem på biligeste måde via skib/container det tog en måned men jeg fik dem og de røg igennem tolden
på skrivebordet: lenovo thinkpad/iphone6->tidal->david's mutant aune/Davids mutant moddet fostex t50rp mk3 med monkey pod træ kopper

PÃ¥ farten: iPhone 7->Airpods eller Sony wh1000x mk2
Walbum4262

Brugeravatar
Tour Kaptajn
 
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 25. mar 2015, 18:16
Geografisk sted: Sandved

Re: Erfaringer med at sælge på HeadFi?

Indlægaf kvik » 16. nov 2016, 13:45

Det, der i virkeligheden nok bekymrer mig mest, er den begrænsede erstatning for tab/skade ved international postgang (via de nationale operatører). Med en maks. erstatning på NOK 460 (plus NOK 52 pr kg) kommer man aldrig i nærheden af varens reelle værdi. Modsat PostDanmark/PostNord tilbyder Posten Norge ingen form for international værdiforsikring. Deres fragtoperatør, Bring, tilbyder så værdiforsikring, men tager sig samtidigt godt betalt for selve transporten**. Det er med andre ord noget problematisk at sælge internationalt fra Norge. Det er baggrunden for mit spørgsmål om erfaringer på HeadFi.

For dem, der tror, at forsendelse indenfor EU stort set er uden risiko, så er det værd at bemærke, at erstatningsbegrænsningen på SDR 40 også gælder, når man sender fra Danmark til f.eks. Tyskland. Forsvinder pakken i Tyskland, får man maks. 40 SDR i erstatning. Under et ophold i Danmark fik jeg tilsendt en pakke fra Spanien. Den forsvandt i PostDanmarks varetægt, og afsender fik ikke dækket pakkens reelle værdi, kun maks. SDR. Som NC nævner, kan man dog i det mindste med PostDanmark værdiforsikre til en række lande.

Nå, tak for svarene. Jeg må tænke mere over, om det er besværet værd at sælge på HeadFi heroppefra.


---


Posten Norge - Erstatning ved tab eller skade
A. Værdiforsendelse: Det beløb forsendelsen er forsikret for (angivet værdi på forsendelsen), begrænset til maks. NOK 40.000,-
B. Registreret forsendelse med vægt indtil 2 kg: NOK 1.000,-
C. Registreret forsendelse med vægt fra 2 til 20 kg: NOK 10.000,-
D. Letgods (pakke) indtil 20 kg til eller fra udlandet: SDR* (specielle trækrettigheder) 40 pr. forsendelse plus SDR 4,50 pr. kg

* 1 SDR = 11,50 NOK pr. 16.11.2016


Bring (del af Posten Norge)
**EKS: 15 kg pakke: Norden+Tyskland NOK 700 / Øvrige Europa NOK 940 / Øvrige verden NOK 1765
Cargo Insureance: Europa NOK 90 / Øvrig verden NOK 120
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Erfaringer med at sælge på HeadFi?

Indlægaf nc8000 » 16. nov 2016, 15:44

En del lande kan du sende værdipakker til med PostDK (det kunne man i hvert fald tidligere, har ikke prøver i en del år), men mange lande (deriblandt USA) kan man ikke
Auralic Aries Mini > Audiolab 8200CD cd/dac > RudiStor RPX-100
Sony NW-ZX2
iPhone SE

HiFiMan HE-6, Ultrasone Signature Pro, JH13 (alle balanceret TWau Reference)
q-Jays second gen
nc8000

Brugeravatar
 
Indlæg: 1513
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:28
Geografisk sted: Kalundborgegnen

Re: Erfaringer med at sælge på HeadFi?

Indlægaf aparthia » 16. nov 2016, 15:48

Jeg har kun et begrænset antal salg på denne side ifm. headphones, men ingen dårlige oplevelser ved nogen af salgene. Alle var decideret salg dvs. ingen byt. Jeg har dog en del erfaring med at sende andre værdigenstande med postdanmark uden at have oplevet problemet andet end lang leveringstid på det seneste.
aparthia

Brugeravatar
 
Indlæg: 215
Tilmeldt: 27. jul 2011, 16:04


Tilbage til Bla Bla bla

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 27 gæster