Bøffer vs højtalere

Bøffer vs højtalere

Indlægaf Kolind » 8. apr 2011, 09:28

Hello folks..

Jeg sidder lige hjemme alene i min stue og har sat sving i mine højtalere på god volumen.. Det lyder jo faktisk også rigtigt fint. Tror til gengæld at det må være i hvert falde 2-3 måneder siden at jeg sidst har sat mig til at lytte til musik på mit højtaler-setup fremfor hovedtelefonerne. Når dette så er sagt lytter jeg reelt set til mit bærbare setup (ipod + bærbar amp) koblet til et sæt aktive højtalere :lol:

Er jeres head-fi setup jeres "primære" setup ?, eller blot tiltænkt situationer hvor det ikke er muligt at bruge højtalere?
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar

Geografisk sted: Holbæk

Re: Bøffer vs højtalere

Indlægaf Aquila » 8. apr 2011, 09:32

Det er et eller andet sted mit primære. Jeg bor hjemme, i et lille rækkehus med gipsvægge og gamle forældre, så en volume på højttalerne på over "On" giver trusler og tæsk. Om en uge har jeg da også lagt flere penge i mit bøf-setup end mine højttalere.
WESTONE ES5!!!!
Aquila

Brugeravatar

Geografisk sted: Kolding.

Indlægaf hks777 » 8. apr 2011, 09:35

for mig bliver det primære setup for jeg har ikke råd/plads til højtalere i Sønderborg
Gear:
custom made stationær pc->v-link III->colorfly c4->RSA sr71b->He-500
Asus u46s->Fiio E10->HyperX Cloud
ipod classic->RSA sr71b-> ????
hks777

Brugeravatar

Geografisk sted: 20 km fra kolding

Indlægaf Kolind » 8. apr 2011, 09:38

Aquila skrev:Det er et eller andet sted mit primære. Jeg bor hjemme, i et lille rækkehus med gipsvægge og gamle forældre, så en volume på højttalerne på over "On" giver trusler og tæsk. Om en uge har jeg da også lagt flere penge i mit bøf-setup end mine højttalere.

Ja det er også deraf mit headfi er udsprunget; Viljen til at høre musik uden at forstyrre. Med tiden er det dog faktisk blevet til at jeg hellere vil lytte til musik på mine hovedtelefoner. Det lyder simpelthen bare bedre..
Er for nyligt flyttet i eget hus, så nu kan jeg reelt høre musik på højtalerne, for fuld drøn, uden at forstyrre nogen som helst, men alligevel har jeg nu ikke ligefrem planer om at satse mere på højtalerne end på headfi fremover.
Jeg kan nok bare godt lide det med at have musikken helt tæt på og få den intense oplevelse man nu engang får med hovedtelefoner :)
Grej
Kolind

Brugeravatar

Indlægaf imbalance » 8. apr 2011, 09:42

Hey

Jeg bruger mest tid på hifi, jeg vil føle lyden også istedet for at få rystet mine 3 hjerneceller hele tiden med headfi, men nu er hifi-sættet sat til salg og jeg arbejder i uk, så jeg er praktisk talt aldrig hjemme...

Men headfi er så nyt for mig, men der er ingen tvivl som hifi så skal der penge på bordet, selvfølgelig skal det rigtige vælges ud fra præferencer man nu har, men der er meget forskel på lyden og prisen følger for det meste med lydkvaliteten, men et sæt til bøffer til 1000 og et sæt til 10000 er jo ikk 1000% bedre, og visse prissegmenter er giver mere for pengene end andre..
If you cant EAT it or F**K it - Then KILL it!

Dap: Sony Z-1070 - Rocoo BA - DX100

On-Ear - DT1350

C/iems - Fischer DBA02MK2 - Ety HF3/ER4P - Starkey HF-2/SA43
imbalance

Geografisk sted: På landet hvor ingen kan høre dig skrige!

Indlægaf nc8000 » 8. apr 2011, 09:44

Hovedtelefon anlæget er helt klart mit primære lytteanlæg og har kostet 3-4 gange mere end mit højtaleranlæg

hks777 skrev:.... i Sønderborg

Sønderborg er da en del mere end 20 km. fra Kolding ;)
nc8000

Indlægaf nc8000 » 8. apr 2011, 09:46

imbalance skrev:..... men et sæt til bøffer til 1000 og et sæt til 10000 er jo ikk 1000% bedre

Ej heller 900% ;)
nc8000

Indlægaf Kolind » 8. apr 2011, 09:49

Ja nu hvor jeg lige sidder og får en lille revival med højtalerne, er der lige lidt ekstra ved at man kan mærke lydtrykket også (omend jeg ikke spiller så højt generelt).. Det giver lige bassen lidt mere liv. Lydbilledet er også en del anderledes og åbent jo.
Til gengæld syntes jeg at det virker lidt "fjernt" og uengageret for mig når man er vant til hovedtelefoner..
Grej
Kolind

Brugeravatar

Indlægaf hks777 » 8. apr 2011, 09:53

nc8000 skrev:Hovedtelefon anlæget er helt klart mit primære lytteanlæg og har kostet 3-4 gange mere end mit højtaleranlæg

hks777 skrev:.... i Sønderborg

Sønderborg er da en del mere end 20 km. fra Kolding ;)

ja men hovedtelefonerne er til efter sommerferien, hvor jeg tager it supporter uddannelsen i Sønderborg

nu(hjemme 20 km fra Kolding) har jeg z5500 som jeg bruger til min stationær pc og de er ikke så nemme at flytte rundt med ;)
Gear:
custom made stationær pc->v-link III->colorfly c4->RSA sr71b->He-500
Asus u46s->Fiio E10->HyperX Cloud
ipod classic->RSA sr71b-> ????
hks777

Brugeravatar

Geografisk sted: 20 km fra kolding

Indlægaf Kolind » 8. apr 2011, 10:01

Gah.. endnu en fordel ved hovedtelefoner er helt bestemt at man undgår akustik og position af sweetspot.. Når jeg her læner sig tilbage i sofaen, kommer jeg jo så naturligvis for tæt på væggen hvilket ødelægger bassen til noget buldrende udefineret pjat :x
Grej
Kolind

Brugeravatar

Indlægaf Burning777 » 8. apr 2011, 10:33

Jeg har altid haft stor lyst til at investere i et full size anlæg men da vi kun har alt for få kvadratmeter og for mange børn er jeg blevet fortrængt til at lille hjørne af stuen. Og min bid af husholdningsøkonomien er begrænset til de håndører jeg kan snyde med når jeg bliver sendt på indkøb af konen og stikke til siden til mig selv og på den måde langsomt spare sammen til en head-fi dims i ny og næ.

Mit hjørne, der i øvrigt er blevet kæmpet hårdt for at få plads til mit head-fi setup så det kan stå permanent fremme, er der hvor alle CD'erne opbevares så jeg er nu godt tilfreds. Men eg tror aldrig jeg kommer til at gå All in i højtaler og stue anlæg så vil jeg hellere satse på mere head-fi. Jeg har ikke vænnet mig til lyden fra højtalere og jeg har kun en gang hørt et anlæg der gav mig samme intimitet i musikken som hovedtelefoner og det var et Vitus Audio anlæg med Peak Consults topmodel. Samlet pris ca 1,5 mio.... Jeg er sikker på at der kan fås god lyd til mindre penge men med hoved-fi skal man ikke gribe så dybt i foret og sælge et familiemedlem for at få råd.

Det skal siges at jeg har en af højtaler topmodellerne stående fra min arbejdsplads men det skal spille mega højt før jeg synes det lyder nogenlunde. Det lyder dødt og uden liv - sikkert en konsekvens af det dræbende acoustic lens teknologi. Jeg har heller ikke energi til at tage kampen op med kranen om at møblere om i stuen for at få rumtilpasningen til at virke optimalt. Så jeg finder mit ZEN-område i mit lille hjørne med hovedtelefonerne og jeg har bedre samvittighed for at købe lidt nyt en gang imellem.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire

Geografisk sted: Herning

Indlægaf Buyer no 1 » 8. apr 2011, 10:35

Her er det helt klart anlægget i stuen der har første prioritet :) (Håber ikke jeg får en advarsel for at skrive sådan på et head-fi forum :lol: ) Min interesse for head-fi startede faktisk først for et par år siden, da jeg flyttede til en lejlighed hvor der ikke er mulighed for at spille ret højt, før man også "underholder" naboerne.

Jeg hører derfor også en del mere musik i stuen end på head-fi anlægget. Umiddelbart synes jeg de to oplevelser er meget forskellige. Men man kan komme langt for relativt få penge når det drejer sig om bøffer og hovedtelefonforstærkere, i forhold til højttalere og forstærkere. Det gælder så desværre ikke signalkilden :(
Buyer no 1

Brugeravatar

Geografisk sted: Region Hovedstaden

Indlægaf librarian » 8. apr 2011, 11:34

Jeg begyndte at satse på head-fi af praktiske årsager, men jeg har aldrig været så bidt af hifi, som jeg blev, da jeg gik i gang med head-fi :-)
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

Geografisk sted: København

Indlægaf ebes » 8. apr 2011, 11:49

Bor på et kollegie, så man kan ret nemt komme til at genere over/under bo eller dem ved siden af, og blev samtidig træt af at skulle konkurrere med de andres musik, så fik mig et par hovedtelefoner og ja i ved jo hvordan det går "welcome to headfi, sorry bout your wallet"
Headphones: HD 600, SR225i, Hd 25-1 II adidas, DT 770 Pro (32ohm)
Amps: Udac2, Shiit Asgard, Yulong d100, LD I+, Ibasso d10
http://www.last.fm/user/eberk2310
ebes

Brugeravatar

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Sandrenseren » 8. apr 2011, 13:37

Jeg startede med head-fi for at have noget at lytte til om aftenen når jeg mente det var for sent at bruge mit stueanlæg. Jeg bor i etageejendom og synes ikke jeg kan tillade mig at give gas efter kl 22, så jeg måtte have nogle lyttebøffer for at tage trangen på de tidspunkter.

Med tiden har head-fi arbejdet sig ind til ikke blot at være nødløsningen, men rent faktisk have samme prioritet som anlægget i stuen. Endvidere har jeg efterhånden fået lavet mig et fornuftigt setup her ved computeren også, så nu er jeg oppe på at have 3 setups der deles om arbejdet. Mit stuesetup og mit head-fi får ca. lige meget spilletid, de kan to forskellige ting og jeg har ikke længere en favorit blandt de to. Computersetuppet hører jeg ikke helt så meget musik på som de to andre, så det må være mit sekundære setup, hvis jeg da kan få lov at erklære både mit stueanlæg og head-fi'en for primære setups.
Sandrenseren

Geografisk sted: Hedehusene

Indlægaf nc8000 » 8. apr 2011, 13:43

Jeg har i realiteten 4 setups.

Et anstændigt men ikke fantastisk højtalersetup i stuen der efterhånden bruges meget sjældent.
Mit primære hovedtelefon setup der bruges et antal timer hver aften/nat når jeg er hjemme.
Mit rejse setup der bruges på hotel værelset når jeg rejser (>100 nætter om året).
Et højtaler setup (Boston Accoustics 10 år gammelt 2.1 sæt købt i HiFi-Klubben som et af det første anstændige hifi computer systemer) på hjemmekontoret som bruges 8 timer om dagen når jeg arbejder hjemme (hvilket jeg gør når jeg ikke rejser).

Og sĂĄ min iPhone 4G der bruges under transport.
nc8000

Indlægaf mage » 8. apr 2011, 15:11

Hi-Fi setup'et er klart det primære anlæg. Dog skal det siges at mit Head-Fi bruges dagligt i forbindelse med hundeluftning eller på hotelværelset når jeg er på konference eller messe.
Er jeg hjemme - evt. alene (men ikke en nødvendighed) - bliver rørene varmet godt igennem og diamanten slebet!!

Mage
Bundgas! Bundgas! Bundgas!
mage

Brugeravatar
Danmarks største hoved-fier

Geografisk sted: 6818 Ă…rre

Indlægaf Niels » 8. apr 2011, 17:10

Det fremgår, med al ønskelig tydelighed, at det nye begreb: "Hoved-Fi" ikke har vundet indpas hos trådens skribenter. Jeg ser med bekymring frem mod optagelse i den store danske encyklopedia.
Hos mig er rangfølgen: "Live" > Anlæg med ht > "Hoved-Fi". Dette set ud fra en kvalitetsnorm. Fra en tidsmæssig synsvinkel, hvor meget tid får jeg lyttet til de tre muligheder, ser det, sjovt nok, modsat ud.
Niels

Tilbage til Bla Bla bla