Advarsel ved brug af PayPal
Buyer nr1 og jeg har hjulpet Mikeal med at sælge hans Focal elear og en svensker har valgt at købe dem via hi-fi for all så en historie følger om hvordan man bør og ikke bør gøre når PayPal anvendes
Ved salget insistere køber på at bruge PayPal hvilket jo som udgangspunkt på det tidspunkt var dejligt da det angiveligt skal kunne beskytte køber og sælger hvis noget eventuelt går galt.
Pakken bliver sendt via postnord med track og trace med almindelig europæiske forsikring ( hvilket ikke er en skid værd ) i overensstemmelse med køber.
Skod-nord formår så at miste parken og igennem mail korrespondance med skod-nord lykkedes det efter lidt over en måned at lokalisere pakken som har cirkuleret rundt i Sverige
Imens dette står på er vi selvfølgelig i dialog med køber og instruere ham i at når pakken når frem vil vi selvfølgelig gerne have en besked tilbage om altid er som de er
Køber svarer ved modtage via mail som vi er i besiddelse af at alt er okay osv.
Nu går der så 18 dage uden lyd fra køber hvor efter vi modtager en mail hvor i han påstår at hovedtelefonen er i stykker og vedhæfter et billede hvor det tydeligt ses at det ene ophæng over koppen er tydeligt bukket. Og at han var været i kontakt med leverandør/importør i Danmark og set er for dyrt at lave og han vil have pengene tilbage.
Billede fra køber af
Vi svare igen med at det kan vi desværre ikke efterleve da han har ventet 18 dage hvor han har været i besiddelse af hovedtelefonen uden at kontakte os som sælgere og i henhold til EU lovgivning som i øvrigt ikke gælder privat handel er der som udgangspunkt minimum 14 dages retur ret.
Hvilket har så har overskredet.
Køber vælger så at starte en dispute på PayPal hvor stort set den samme dialog vi har haft på mail bliver skrevet og da vi heller ikke her efterlever hans krav op skalere han disputen til et krav hvor PayPal så tager stilling til hvem der har ret.
Jeg står så med den opfattelse at vi har en stærk sag og PayPal da på ingen måde kan efterleve købers krav men hold da op jeg taget fejl
Efter ca. en uge for jeg en meddelelse om at PayPal har bedt køber om at levere flere informationer og yderligere en uge går hvor jeg så for en besked om at pengene skal betales tilbage til køber og at pengene vil blive overført til køber fra min paypal konto så snart det track and trace nummer de for af køber er påvist at pakken er blevet returneret med de ødelagte hovedtelefoner.
Jeg er helt paf her og tænker det kan satme ikke være rigtig og læser godt op på nettet hvor det faktisk viser sig at når noget når til et krav så har hverken køber eller sælger faktisk nogle rettigheder bare PayPal tjener penge.
Jeg ringer til PayPal dagen efter hvor jeg snakker med en medarbejder og beder om at få en begrundelse for hvorfor sagen er gået købers vej hvortil efter længere tids snakken frem og tilbage hvor jeg påviser at jeg har mails der siger at pakken var modtaget i god behold han siger at køber har betalt sig til en 3rd part som har påvist at produktet er i stykker.
Ja siger jeg det har jeg jo ikke modsagt på noget tidspunkt det kan alle se på det billede han har mailet, men står der i den erklæring fra 3rd part at den var i stykker ved modtagelsen spørger jeg så det kan han ikke svare på, og de vægter bare at 3rd part har sagt den er i stykker, jeg prøver så her igen lidt mere ophidset at forklare at jeg har mails der siger at pakken og indeholder er modtaget i godt stand. Og lige fedt hjælper det og medarbejderen spørger om jeg har noget video materiale eller foto af indholdet ved nedpakningen hvilket ingen normal person vil have.
Jeg prøver virkelig at få en dialog med medarbejderen med medarbejderen er total ( blind ) fokuseret på den besked fra en 3rd part som jeg i øvrigt ikke kan få udleveret til en eventuel sag mod dem da det er person beskyttet oplysninger.
Jeg prøver så her ifølge de hjemmesider jeg besøgte for at få hjælp der siger man skal få fat på en maneger at få fat på sådan en, NEJ det kan ikke lade sig gøre der er ingen mulighed for at viderestilles og hvis jeg vil have fat på en må jeg skrive en mail ( og dette er så medarbejderes ord ) ”så må vi se om de har tid og vender tilbage til dig”
Og hvad kan man så udlede af dette.
Som sælger: dokumenter din nedpakning af produktet og dens stand og bed modtager om at dokumentere pakken før åbning med billeder så det kan be, eller afkræftes om pakken er den samme ved afsending som ved modtagelse så det kan påvises at produktet var i orden ved forsendelse. Efterleves dette ikke fraskrives alle rettigheder fra købers side.
Brug aldrig Paypal med mindre du kan tåle at miste dine penge.
Brug aldrig paypal med mindre køber har en historik der påviser ham som værende en ærlig person og hvis ikke benyt KUN!!! Gave/gift muligheden da man her fraskriver sig rettigheder som dispute og krav og paypal bare bliver en bank virksomhed som overføre penge og vær her opmærksom på kredit chargeback ( læs paypal betingelser omkring dette du har igen ikke en skid at have sagt bare paypal ikke mister penge så er de glade )
Som køber: få sælger til at dokumentere som ovennævnt og dokumenter selv ved modtagelse og benyt ALDRIG gift/gave muligheden for så kan du røvrende sælger.