Er god musik detaljeorienteret eller en helhedsoplevelse?



Er god musik detaljeorienteret eller en helhedsoplevelse?

Indlægaf Krellef » 1. okt 2017, 20:09

Jeg sad og kom til at tænke:

Jeg har siddet med et par AudioTechnica M50x på en Aune X1 og tænkt "Det her - det spiller sgu egentlig ret godt" - og har så siden set en anmeldelse af hovedtelefoner der koster både 10 og 20.000 kr, som bliver rost til skyerne.

Jeg ved godt at god lyd er subjektivt og at det opleves individuelt, men hvor god kan lyd blive? Hvis man går fra at bruge et par hovedtelefoner til 1.000 kr på en 1.000 kr's forstærker til f.eks et par Stax SR-L300 med tilhørende forstærker, som jeg har set en anmeldelse af, hvilket "aspekt" af lytteoplevelsen forbedres da?

Er det de små detaljer? Eller forbedres lyden i en sådan grad, at man er nødt til at have prøvet lignende highend setups for at kunne forstå, hvor vidt "spektret" af god lyd spænder?

Jeg håber at jeg har gjort mig forståelig, og at der måske sidder en af jer derude, som har et virkeligt highend setup, som kan prøve at forklare sit svar på mit spørgsmål.

God aften thumbs
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: Er god musik detaljeorienteret eller en helhedsoplevelse

Indlægaf Claus-DK » 1. okt 2017, 22:14

Jeg er lige så splittet/forvirret som dig, for helheds indtrykket gør om jeg fravælger eller vælger en hovedtelefon, graden af detaljer er så de ting der gør mig glad for dem i det lange løb, at jeg af og til oplever noget nyt er vigtigt for om jeg gider lytte mange gange til dem..

Det er mĂĄske lidt som med kvinder, hvad nytter det hun ser godt ud, hvis hun ikke kan lave nogle gode frikadeller ??
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Er god musik detaljeorienteret eller en helhedsoplevelse

Indlægaf kvik » 1. okt 2017, 22:25

Spørgsmålet er forståeligt nok formuleret. Svaret er vanskeligere at sætte ord på. Du nævner highend, sikkert for at skabe stor nok afstand til dit nuværnede setup. Man behøver ikke bevæge sig så langt, for at få aha-oplevelse. Det kan også ske, når kæden bare er helt rigtigt (uaktet prisleje). Har siddet og lyttet til Naim+Trafomatic+TakeT, og tænkt dette er den mest livagtige bas-gengivelse, jeg har hørt. Kan sidde og lytte til Tento+Trissturis+Nail2, og hver gang blive fascineret af klangrigdommen. Det første setup lå vel på ca 80k, den andet omkring de 10k, og begge gav mig en aha-oplevelse. Det du spørger om, kræver egenttlig, at du oplever det selv. Mine og andres beskrivelser bliver ligesom bare at høre havet beskrevet, men aldrig have badet i det selv.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Er god musik detaljeorienteret eller en helhedsoplevelse

Indlægaf Krellef » 1. okt 2017, 22:28

Tak for svaret til jer begge.
Jeg kan især godt lide beskrivelsen af at bade i havet uden at have gjort det - det sætter det lidt i perspektiv.
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: Er god musik detaljeorienteret eller en helhedsoplevelse

Indlægaf kvik » 1. okt 2017, 22:39

Der er jo ikke langt fra Randers til Århus, hvor tapeconnection/4sound/proshop har et nogenlunde udbud af head-fi grej. Selv om du ikke måtte være kunde her og nu, er du da potentiel kunde, så ingen grund til at ikke gå på opdagelse med god samvittighed.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Er god musik detaljeorienteret eller en helhedsoplevelse

Indlægaf Krellef » 1. okt 2017, 23:04

Det er rigtigt, men da jeg har meget små midler til rådighed, vil jeg med næsten sikkerhed blive træt af at møde op i butikken og høre alt deres dejlige grej og ikke have råd til noget af det ruller1
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: Er god musik detaljeorienteret eller en helhedsoplevelse

Indlægaf Mortenhoe » 1. okt 2017, 23:16

Jeg startede med en Aune T1 og et par M50X. Jeg har faktisk lige generhvervet mig M50X.

Problemet med highend er at det koster op mod 800% mere end VFM grej(Value for money). Ja, det er bedre. Det der er værd at bide mærke i, er at det er de sidste få procent der koster kassen.

Jeg er personligt begyndt at interessere mig for VFM(i den grad) earbuds(Earbuds Anonymous på FB). De har åbnet mine øjne for at lydsignatur og generelt "musikalitet" ofte er en mere tungtvejende faktor ens pris. Desuden er head burn in også en enormt vigtig faktor!

Når jeg skifter fra Spotify til Tidal HIFI, hører jeg ofte ikke forskellen med det samme. Men hvis jeg skifter fra Tidal HIFI til Spotify er forskellen mere iørefaldende.

Jeg hĂĄber bare lidt af det jeg skriver giver mening...

Tag ned til 4sound alligevel. De begøver jo ikke vide at du ikke lige har nye hovedtelefoner på budgettet. Målet er vel at lytte til alle hovedtelefoner på planeten, om de så skal erhverves eller ej.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Er god musik detaljeorienteret eller en helhedsoplevelse

Indlægaf Krellef » 1. okt 2017, 23:21

Mortenhoe skrev:Jeg startede med en Aune T1 og et par M50X. Jeg har faktisk lige generhvervet mig M50X.

Problemet med highend er at det koster op mod 800% mere end VFM grej(Value for money). Ja, det er bedre. Det der er værd at bide mærke i, er at det er de sidste få procent der koster kassen.

Jeg er personligt begyndt at interessere mig for VFM(i den grad) earbuds(Earbuds Anonymous på FB). De har åbnet mine øjne for at lydsignatur og generelt "musikalitet" ofte er en mere tungtvejende faktor ens pris. Desuden er head burn in også en enormt vigtig faktor!

Når jeg skifter fra Spotify til Tidal HIFI, hører jeg ofte ikke forskellen med det samme. Men hvis jeg skifter fra Tidal HIFI til Spotify er forskellen mere iørefaldende.

Jeg hĂĄber bare lidt af det jeg skriver giver mening...

Tag ned til 4sound alligevel. De begøver jo ikke vide at du ikke lige har nye hovedtelefoner på budgettet. Målet er vel at lytte til alle hovedtelefoner på planeten, om de så skal erhverves eller ej.


Jeg er selv lige skiftet til Tidal HiFi her til aften for at give mig selv den bedst mulige oplevelse når mine Hoved-Grej No1 lander i Randers, hvilket de nok gør onsdag.
Jeg er - grundet mit budget - nødt til at gøre VFM til lidt af en sport, hvis jeg vil være med i det her "game", og det er ganske sjovt indtil videre - men det ville også være så fedt at finde ud af hvordan f.eks. sådan et par Stax spiller. musik17
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: Er god musik detaljeorienteret eller en helhedsoplevelse

Indlægaf Kolind » 2. okt 2017, 08:15

X1 og M50X er en solid kombination! Jovist, det kan godt blive større og vildere, men den ekstra udgift som skal lægges for forbedringen står ikke mål med det. Især ikke hvis man er på et stramt budget. Du kan evt. forsøge dig med nogle andre hovedtelefoner for at prøve noget anderledes. Jeg vælger selv ofte M70X fremfor Beyerdynamic T5p på kontoret selvom prisforskellen skulle diktere at T5p burde være længder bedre.

Med udgangspunkt i M50x (Som jeg også selv har) er det du ville kunne få med nogle andre bøffer, en lidt mere detaljeret lyd præseneret lidt finere. M50x kan være lidt hård at lytte med over længere perioder og lidt skarp i toppen. Jeg fortrækker M70X som er lidt mere flade i frekvenskurven, hvor M50X er lidt mere U-formet så at sige. Det du kan gøre er f.eks at prøve noget helt anderledes med en anden teknologi - planar eksempelvis med Fostex RP50. Det vil give en helt anden oplevelse indenfor et rimeligt budget.
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Er god musik detaljeorienteret eller en helhedsoplevelse

Indlægaf M.Gjøl » 2. okt 2017, 20:43

Jeg har efterhånden fået prøvet en del udstyr. Jeg har det lidt som Morten har det med skifte mellem Spotify og Tidal Hifi. Der er ikke så iørefaldende når iman går op af i lydkvalitet, men hvis man så går ned igen, bliver det meget tydeligt hvor mange detaljer og musikalitet der kan mangle.
En stor del af denne hobby er for mit vedkommende "rejsen". Min første rigtige aha oplevelse var med et par Sennheiser HD650 som virkelig ændrede min opfattelse af god musik.
Men efter at have lyttet til mange andre lydsystemer, og lært mig selv bedre at kende, finder jeg HD650 virkelig kedelig. Og det er ellers en hovedtelefon der får meget ros..

Min metafor ville nok være at god lyd er som god vin.
Jeg er vokset op med at en rigtig god vin måske kostede 50kr og alt over var utænkeligt. Så det var min reference da jeg flyttede hjemmefra. Men når man senere bliver tilbudt en god Brunello, lærte jeg hurtigt at værdsætte et godt glas vin. Så nu vil jeg hellere have et godt glas engang imellem en et ringe ofte..

Jeg har selv for nyligt opgraderet til at okay STAX setup. Det jeg finde kontra meget af det andet grej jeg har haft, er at jeg på intet tidspunkt savner noget fra dem. Alt er bare som det skal være og selv efter mange timer har jeg lyst til at høre mere musik rulle2
Dog har jeg tidligere haft 2 andre STAX setup hjemme uden at blive fanget af deres lyd.

Første sæt var SRS 2170, deres mindste sæt på daværende tidspunkt og senere SRS 4170 bestående af hovedtelefonmodellen SR-407 og forstærkeren SRM-006ts. Jeg fandt de sidste enormt kedeligt at lytte til, jo det havde en god opløsning men kunne slet ikke fange mig.

Hvad ville jeg sige med alt dette.. Jo, det er en god ide at lære din smag inden for hovedtelefoner at kende, enten ved meets, butikker nær dig eller købe/sælge brugt.
Det er også vigtigt at sætte nogle rammer for hvor meget man kan/vil ofre, da det ellers hurtigt kan komme til at løbe af sporet.
M.Gjøl

Brugeravatar
 
Indlæg: 1296
Tilmeldt: 8. okt 2012, 21:59
Geografisk sted: Sjælland

Re: Er god musik detaljeorienteret eller en helhedsoplevelse

Indlægaf Krellef » 2. okt 2017, 20:50

Tak for indlægget M.Gjøl
Jeg er i fuld gang med at prøve på at finde min "smag", men jeg synes at der er mange variabler indblandet, så jeg kan have lidt svært ved enten at skrue på den rigtige variabel, eller blot at nøjes med at skrue på én i ren og skær spænding over dette fantastiske lyd-univers jeg så småt er gået i gang med at udforske.

Jeg har blandt andet lige fundet ud af, at jeg nok bør få min hørelse tjekket, hvilket betyder at jeg nok ikke bør handle alt for meget udstyr, før jeg ved om min hørelse rent faktisk er nedsat, og hvad det kan få af betydninger.

Det er bare så pokkers spændende, alt det her rulle2
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers


Tilbage til Bla Bla bla

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 13 gæster