"Lytte-træthed" - et dilemma



Re: "Lytte-træthed" - et dilemma

Indlægaf kvik » 3. okt 2017, 17:59

Upsampler Aune til angivet standardformat 24/96, eller lader den signalet være i fred? Sikkert ikke noget du ved, krellef, men måske ved andre Aune ejere det.

Kan ikke helt gennemskue hvilke af oplyste indstillinger hører til i hhv Windows, Equalizer og Aune?


Tilføjelse:
viewtopic.php?t=6147&p=100470#p100508
Hvis standardformat er i Windows, der upsampler alt til 24/96, så ændr formatet til 24/44.1, og se hvad det gør ved lyden. De ekstra bits (16->24) betyder ikke noget, det er upsamplingen fra 44.1 til 96, der kan have en negativ effekt.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: "Lytte-træthed" - et dilemma

Indlægaf Krellef » 4. okt 2017, 08:23

Jeg tror at jeg har et godt argument for, at der et sted i mit setup er en fejl - om det er validt, må I mere erfarne Hoved-Fi'ere fortælle mig:

Jeg sidder lige nu og hører musik på mine Hoved-Grej No1. Jeg satte dem min telefon (Huawei P10 Lite), og lo and behold - dejlig, fyldig og "punchy" lyd kom der ud - minimum det niveau jeg ville forvente af min Aune X1, sat til min PC.

Mit argument går altså på, at der er fejl et sted i mit PC-setup, når jeg kan sætte de selvsamme hovedtelefoner en anden kilde (som teoretisk vel burde have en dårligere DAC?) og få mere rig og fyldig lyd ud af den. Der er ingen EQ på min telefon, og "testen" på telefonen er lavet med Spotify Premium.

Gælder mit argument, eller har jeg overset noget vigtigt?
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: "Lytte-træthed" - et dilemma

Indlægaf Walbum4262 » 4. okt 2017, 13:01

Krellef skrev:Jeg tror at jeg har et godt argument for, at der et sted i mit setup er en fejl - om det er validt, må I mere erfarne Hoved-Fi'ere fortælle mig:

Jeg sidder lige nu og hører musik på mine Hoved-Grej No1. Jeg satte dem min telefon (Huawei P10 Lite), og lo and behold - dejlig, fyldig og "punchy" lyd kom der ud - minimum det niveau jeg ville forvente af min Aune X1, sat til min PC.

Mit argument går altså på, at der er fejl et sted i mit PC-setup, når jeg kan sætte de selvsamme hovedtelefoner en anden kilde (som teoretisk vel burde have en dårligere DAC?) og få mere rig og fyldig lyd ud af den. Der er ingen EQ på min telefon, og "testen" på telefonen er lavet med Spotify Premium.

Gælder mit argument, eller har jeg overset noget vigtigt?


Du skal lige huske at adskille tingene lidt da du sammensætter virkelig mange variabler her.

Det setup der gav dig lytte træthed var tidal hi-fi via windows og et EQ program ud i aune X1 pg til dine Boarseman CX98

Det er i den kæde der først skal findes en eventuelt årsag til trætheden.

Du kan også prøve at skifte Boarseman CX98 ud med hoved grej no1 i din kæde og lytte efter træthed ellers gælder jo en udelukkelses metode hvor du fjernet 1 led af gangen
på skrivebordet: lenovo thinkpad/iphone6->tidal->david's mutant aune/Davids mutant moddet fostex t50rp mk3 med monkey pod træ kopper

PĂĄ farten: iPhone 7->Airpods eller Sony wh1000x mk2
Walbum4262

Brugeravatar
Tour Kaptajn
 
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 25. mar 2015, 18:16
Geografisk sted: Sandved

Re: "Lytte-træthed" - et dilemma

Indlægaf Krellef » 4. okt 2017, 13:03

Okay, jeg kan godt se at jeg var lidt hurtig - jeg starter med at skifte cx98'erne ud, og sĂĄ forbliver resten det samme
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: "Lytte-træthed" - et dilemma

Indlægaf Walbum4262 » 4. okt 2017, 13:21

Og jeg kan med sikkerhed sige at hvis du kunne lide lyden af Hovedfi no1 ud af telefonen skal du helt droppe det EQ program du har kørende of du vil med 1000% sikkerhed få en bedre lyd og oplevelse ud af Hovedfi no1 trukket af aune x1 uden alt det påstyr ind over signal linien
på skrivebordet: lenovo thinkpad/iphone6->tidal->david's mutant aune/Davids mutant moddet fostex t50rp mk3 med monkey pod træ kopper

PĂĄ farten: iPhone 7->Airpods eller Sony wh1000x mk2
Walbum4262

Brugeravatar
Tour Kaptajn
 
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 25. mar 2015, 18:16
Geografisk sted: Sandved

Re: "Lytte-træthed" - et dilemma

Indlægaf Krellef » 4. okt 2017, 13:26

Det er det, der gør det interessant, Walbum - hvorfor er lyden så meget mere levende på min telefon? Jeg synes at jeg burde kunne gå ud fra mindst ligeså levende, fyldig og "punchy" lyd fra min Aune som fra en telefon med en DAC der vel næsten kun kan være ringere - men min oplevelse ER dårligere med Aune'n og en flad EQ - meget, endda - og det forstår jeg simpelthen ikke.

EDIT: Nu er EQ-programmet afinstalleret - blot for at se, om jeg kan vænne mig til lydprofilen thumbs
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: "Lytte-træthed" - et dilemma

Indlægaf Walbum4262 » 4. okt 2017, 16:12

Krellef skrev:Det er det, der gør det interessant, Walbum - hvorfor er lyden så meget mere levende på min telefon? Jeg synes at jeg burde kunne gå ud fra mindst ligeså levende, fyldig og "punchy" lyd fra min Aune som fra en telefon med en DAC der vel næsten kun kan være ringere - men min oplevelse ER dårligere med Aune'n og en flad EQ - meget, endda - og det forstår jeg simpelthen ikke.

EDIT: Nu er EQ-programmet afinstalleret - blot for at se, om jeg kan vænne mig til lydprofilen thumbs


Nu skal jeg ikke bestemme hvad du skal bruge penge pĂĄ efter jeg sĂĄ din vurderings trĂĄd pĂĄ aune.

Men jeg syntes nu lige du skal stoppe op og klappe hesten lidt og så lige få tingene på plads inden du hælder penge ned i lokummet.

Med mindre din aune er defekt kan jeg med sikkerhed sige at hvis du oplever lyden bedre ud af sin telefon sĂĄ er der noget helt galt med din afspilning fra computeren.

Du kan eventuelt prøve en anden kilde ind i aune ( bærbar eller anden computer ) eller tag et PTG kabel på din telefon og tilslut telefonen som kilde på aunen.

Du KAN simpelhen IKKe fĂĄ dĂĄrligere lyd ud af aunen i forhold til din telefon
på skrivebordet: lenovo thinkpad/iphone6->tidal->david's mutant aune/Davids mutant moddet fostex t50rp mk3 med monkey pod træ kopper

PĂĄ farten: iPhone 7->Airpods eller Sony wh1000x mk2
Walbum4262

Brugeravatar
Tour Kaptajn
 
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 25. mar 2015, 18:16
Geografisk sted: Sandved

Re: "Lytte-træthed" - et dilemma

Indlægaf Krellef » 4. okt 2017, 16:26

Tak for din tĂĄlmodighed med mig, Walbum.
Jeg er også ret sikker på, at der er et trin i "kæden" der er hoppet af - hvilket det så lige er, er jeg tydeligvis ikke så god til at identificere.
Jeg må prøve at få den sluttet til en anden PC, og høre hvad resultatet bliver.
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: "Lytte-træthed" - et dilemma

Indlægaf Kolind » 4. okt 2017, 22:06

Har du ikke ogsĂĄ noget EQ aktiveret pĂĄ din telefon mon? Mange telefoner har div. 'dynamic-mode' og ligende til lydprofilen.

Jeg er i øvrigt enig med Walbum - Det burde være ganske udelukket at det skulle lyde bedre på telefonen end via din Aune.
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: "Lytte-træthed" - et dilemma

Indlægaf Krellef » 4. okt 2017, 22:15

@Kolind: Jeg har ikke selv aktiveret noget, og har ikke fundet sĂĄdanne indstillinger i menuerne. Ja, det undrer mig ogsĂĄ
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: "Lytte-træthed" - et dilemma

Indlægaf hbj » 6. okt 2017, 23:35

Er det en iPhone, du har? Der sidder nemlig en ganske fin dac i iPad Mini 2, som jeg har, og jeg gætter på, at de bruger samme dac i deres telefoner.
Jeg har ikke hørt den Aune dac, du har, men det kan meget vel tænkes, at du simpelthen bare bedre kan lide den dac, der sidder i din tlf.
hbj

 
Indlæg: 160
Tilmeldt: 6. dec 2015, 15:58

Re: "Lytte-træthed" - et dilemma

Indlægaf Krellef » 6. okt 2017, 23:37

Nej, min telefon er en Huawei P10 Lite

Sendt fra min WAS-LX1 med Tapatalk
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: "Lytte-træthed" - et dilemma

Indlægaf hbj » 6. okt 2017, 23:50

Ok. Kan det tænkes, at Aune dac'en er neutral/ufarvet i lyden, og at du pga. lang tids EQ-tilvænning/"farvning" af lyden simpelthen blot ikke bryder dig om neutral lyd længere?

Ellers, kan det være kablet imellem pc og Aune, der ikke fungerer ordentligt?
GĂĄr ud fra, at det er optisk ud fra pcen og over i Aune dacen, eller hvordan
hbj

 
Indlæg: 160
Tilmeldt: 6. dec 2015, 15:58

Re: "Lytte-træthed" - et dilemma

Indlægaf Krellef » 6. okt 2017, 23:53

Jeg synes ikke blot at lyden er ufarvet - den er decideret dårlig. Jeg nægter at tro at det er "sådan" det skal lyde, når der er ikke er aktiveret EQ - jeg kan ikke få det til at passe. Aune'n er sat til pc'en via USB, men en af de følgende dage får jeg prøvet at sætte den til med hhv optisk og coax.
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: "Lytte-træthed" - et dilemma

Indlægaf hbj » 6. okt 2017, 23:53

Ah kan se pĂĄ nettet, at den tilsluttes via usb.
Jeg er så gammeldags, tænkte slet ikke på, at ðet nok var usb :)
hbj

 
Indlæg: 160
Tilmeldt: 6. dec 2015, 15:58

Re: "Lytte-træthed" - et dilemma

Indlægaf hbj » 6. okt 2017, 23:54

Prøv at sætte den i en anden USB-port og se, om det gør en forskel
hbj

 
Indlæg: 160
Tilmeldt: 6. dec 2015, 15:58

Re: "Lytte-træthed" - et dilemma

Indlægaf hbj » 6. okt 2017, 23:55

Dit usb-kabel er max. 3m langt, ikke?
hbj

 
Indlæg: 160
Tilmeldt: 6. dec 2015, 15:58

Re: "Lytte-træthed" - et dilemma

Indlægaf Krellef » 6. okt 2017, 23:59

Det er nok nærmere 1 meter :-) Kan vi blive enige om, at det ikke kan være negativt for lyden at Aune'n sidder i en USB 3.0 port og ikke en USB 2.0?
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: "Lytte-træthed" - et dilemma

Indlægaf kvik » 7. okt 2017, 00:03

@Krellef: Det med at prøve en anden USB-port er ikke en tosset idé, eller om ikke andet vælge den port/bus med mindst belastning fra øvrige processer.

Før eller siden må der da komme hul på bylden :grin:
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: "Lytte-træthed" - et dilemma

Indlægaf Krellef » 7. okt 2017, 00:08

USB-port-tricket gjorde desværre ingen underværker rulle6
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

ForegåendeNæste

Tilbage til Bla Bla bla

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 15 gæster

cron