"Lytte-træthed" - et dilemma



Re: "Lytte-træthed" - et dilemma

Indlægaf hbj » 7. okt 2017, 00:09

Ok mht. kabellængde. Så er det ikke det.

Mht. USB 3.0: Nogle dac drivere kan kun installeres via en USB 2.0-port, f.eks. Nad M51, men eftersom du jo har "hul igennem" og lyd i din Aune, kan det ikke være det.

Køb et optisk kabel og test optisk ud fra pc til Aune.
Test evt. først optisk ud fra dit tv til Aune, hvis dit tv har optisk ud (tror nok de fleste har det)
SĂĄ kan du checke, at din Aune lyder ok tilsluttet tv'et
hbj

 
Indlæg: 160
Tilmeldt: 6. dec 2015, 15:58

Re: "Lytte-træthed" - et dilemma

Indlægaf Krellef » 7. okt 2017, 00:12

Jeg afventer lige nu en converter så jeg kan prøve coax og optisk i stedet for USB - det med at tilslutte TV'et var en interessant idé


hbj skrev:Ok mht. kabellængde. Så er det ikke det.

Mht. USB 3.0: Nogle dac drivere kan kun installeres via en USB 2.0-port, f.eks. Nad M51, men eftersom du jo har "hul igennem" og lyd i din Aune, kan det ikke være det.

Køb et optisk kabel og test optisk ud fra pc til Aune.
Test evt. først optisk ud fra dit tv til Aune, hvis dit tv har optisk ud (tror nok de fleste har det)
SĂĄ kan du checke, at din Aune lyder ok tilsluttet tv'et
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: "Lytte-træthed" - et dilemma

Indlægaf hbj » 7. okt 2017, 00:14

Nogle folk der har problemer med at få usb til at virke ordentligt, løser der ved at sætte et PCI-kort i pc'en med usb-porte på.
Det har noget med shared IRQ at gøre imellem forskellige usb-porte påmens bundkort.
Det er sĂĄ det problem, man helt undgĂĄr med et PCI-kort.
Men igen, eftersom du jo HAR lyd igennem, er det nok ikke relevant.
Vil lige nævne det dog, man ved aldrig med computere!
hbj

 
Indlæg: 160
Tilmeldt: 6. dec 2015, 15:58

Re: "Lytte-træthed" - et dilemma

Indlægaf hbj » 7. okt 2017, 00:16

Hov, du bor i Randers, ser jeg nu. Det gør jeg også.
Vi kan prøve Aunen på min pc.
Jeg har ogsĂĄ optiske kabler en masse til at ligge, mener ogsĂĄ jeg har en Lindy coax->optisk konverter liggende fsktisk.
hbj

 
Indlæg: 160
Tilmeldt: 6. dec 2015, 15:58

Re: "Lytte-træthed" - et dilemma

Indlægaf Krellef » 7. okt 2017, 00:19

hbj det er vældig pænt af dig - det takker jeg ikke nej til. Vi kan lige aftale over PB
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: "Lytte-træthed" - et dilemma

Indlægaf hbj » 7. okt 2017, 00:29

Det gør vi :)
hbj

 
Indlæg: 160
Tilmeldt: 6. dec 2015, 15:58

Re: "Lytte-træthed" - et dilemma

Indlægaf Kolind » 8. okt 2017, 00:14

Optisk er i mine øjne optimalt i mange henseender - Så er man ude over diskussionen om dårlige usb kabler, støj i strømforsyning osv osv..
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: "Lytte-træthed" - et dilemma

Indlægaf Krellef » 8. okt 2017, 07:00

Jeg fĂĄr testet optisk i dag thumbs
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: "Lytte-træthed" - et dilemma

Indlægaf Mortenhoe » 8. okt 2017, 10:22

Kolind skrev:Optisk er i mine øjne optimalt i mange henseender - Så er man ude over diskussionen om dårlige usb kabler, støj i strømforsyning osv osv..


Er optisk ikke generelt værre ifht. til jitter?

Jeg foretrækker coax :-D
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: "Lytte-træthed" - et dilemma

Indlægaf Krellef » 8. okt 2017, 10:34

https://www.stereophile.com/content/coa ... -optical-1

Der er i hvert fald debat om emnet...
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: "Lytte-træthed" - et dilemma

Indlægaf Krellef » 8. okt 2017, 15:42

Nu har jeg siddet og læst lidt om emnet.

Så vidt jeg kan forstå (uden at have forstået meget), er clock jitter kun et problem på en synkron enhed - hvorimod en asynkron enhed skulle eliminere problemet, da den selv "trækker" den information den skal bruge, fra PC'en.
Jeg vil bruge mine egne enheder som eksempel: Jeg venter lige nu på at modtage en Musical Fidelity V-Link 2, og selvom det er 2012-teknologi, er den beskrevet som værende asynkron - er dette så lig med, at jeg vil have fjernet, eller i det mindste minimeret risikoen for clock jitter, og dermed teoretisk ville kunne få lige så "god" lyd med optisk som ved coax?

Jeg er klar over - har jeg læst mig frem til - at det ikke er specielt store forskelle, hvis nogen, man vil kunne høre, men at jitter skulle kunne indføre (meget?) små artifacts i lyden ved bestemte tonelejer.
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: "Lytte-træthed" - et dilemma

Indlægaf Mortenhoe » 8. okt 2017, 22:38

Min indskydelse var ogsĂĄ mest for at pointere at optisk vs. coax er en evig diskussion.

Du vil garanteret ikke kunne høre forskel på optisk og coaxial, på din Aune. De er også håndteret af samme chip.

Ifht. til Kolind's bemærkning om "dårlige usb kabler", så kan termineringen på optiske kabler også være rent ud sagt elendig. (Mere jitter)

Jeg har investeret i et glasfiber kabel(kontra plastik) mellem mit TV og min DAC. Jeg VIL GERNE høre at det kabel er bedre, så det er det :-) (Vigtig faktor)
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: "Lytte-træthed" - et dilemma

Indlægaf Krellef » 8. okt 2017, 22:42

Der er åbenbart tal der kan dokumentere jitter, men som du nævner i den sidste sætning, kan et kabel nok "blive" bedre fordi man gerne vil have det. ruller1

Om man kan høre forskel eller ej, synes jeg dog at teorien bag alle de her diskussioner er interessant, omend der er mange af begreberne jeg ikke har forstand på.
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: "Lytte-træthed" - et dilemma

Indlægaf kvik » 9. okt 2017, 00:09

Er det ikke meget normalt, at coax og toslink deler receiver-chip, siden begge er/anvender spdif? PĂĄ min Tento er der klar forskel i lyden mellem de to, jeg har dog ikke kunnet finde ud af, om de deler receiver.

Der er jo et hav af overførselsmåder - USB, Firewire, Ethernet, Coax, Toslink, HDMI, I2S, AES/EBU, og sikkert flere. Den teoretiske ideal-implementering nåes næppe nogensinde i virkeligheden, alt bygges til et prispunkt, så producenten må indgå kompromisser. At diskutere hvilken grundliggende lyder bedst bliver derfor lidt akademisk, det skifter fra produkt til produkt, og over tid i takt med teknologiudviklingen.

Baggrundsviden kan være nyttig for gennemskue salgssnak, men det kræver sin mand at trænge ind i stoffet.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: "Lytte-træthed" - et dilemma

Indlægaf Krellef » 10. okt 2017, 12:22

Jeg var ved ørelægen i dag, for at få at vide om jeg har "ben-æder" i venstre øre - og i den forbindelse fik jeg lavet en hurtig og simpel høretest, der pegede på, at min hørelse ikke umiddelbart fejler noget.

Samtidigt har jeg haft mulighed for at prøve en anden DAC ( Tusind tak, kvik!), og resultatet heraf leder mig til at tro, jeg:

a): Har vænnet mig til en "ekstrem EQ"
b): Måske har købt de forkerte hovedtelefoner ift. mit ønske og behov. Næste gang jeg skal købe hovedtelefoner, skal jeg være væsentligt mere opmærksom på, hvad de er lavet til.

Tak til alle jer, der har givet jeres besyv med.
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: "Lytte-træthed" - et dilemma

Indlægaf kvik » 10. okt 2017, 13:34

eller c) din computer (hardware/software) gør noget ved lyden
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: "Lytte-træthed" - et dilemma

Indlægaf Krellef » 10. okt 2017, 13:37

kvik, det er sjovt du nævner det - Jeg kan se, at der er et program kaldet Dell Audio/MAXX Audio Pro, som styrer lyden når hovedtelefonerne er sat til PC'en direkte. Jeg kom til at tænke på, om det er muligt at programmet har en negativ indvirkning på den lyd jeg oplever, når jeg har en DAC sat til min PC.

Jeg har indtil videre ikke afinstalleret det, da jeg ikke helt er sikker pĂĄ om jeg sĂĄ har lyd overhovedet.
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: "Lytte-træthed" - et dilemma

Indlægaf Krellef » 10. okt 2017, 14:06

Godt, så kom jeg et skridt videre - jeg har afinstalleret MAXX Audio og installeret en standard lyddriver, men jeg synes ikke just det har hjulpet. Jeg prøver at rode lidt mere rundt med det.
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: "Lytte-træthed" - et dilemma

Indlægaf kvik » 10. okt 2017, 15:12

HVIS det er MAXX Audio Pro, der er synderen, så giver denne sætning fra produktbeskrivelsen god mening ;-)

“With clearer highs, enhanced bass, and increased volume, MaxxAudio provides a better listening experience on any device”

Hvis det er, hvad du har vænnet dig til, så er det forståeligt, at alt andet lyder kedeligt.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: "Lytte-træthed" - et dilemma

Indlægaf Krellef » 10. okt 2017, 15:14

Det kan det ikke være - MAXX audio er kun aktiveret når man sætter hovedtelefoner direkte i Pc'en, men jeg afinstallerede det alligevel HVIS nu det kunne hjælpe.
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

ForegåendeNæste

Tilbage til Bla Bla bla

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 13 gæster