Det gode setup for ingen penge



Det gode setup for ingen penge

Indlægaf CHIbsen » 16. feb 2018, 17:33

Jeg ved at flere af os, finder det vældig interessant at finde god lyd til små penge. Så her vil jeg indlede en tråd omkring den billige gode lyd. Alle forslag til kombinationer, der giver vellyd for små penge er velkommen.

Jeg vil lægge ud med min seneste fornøjelse:

CD afspiller: Harman Kardon HD7500II 1-bit’er med hovedtelefonudgang. Fundet på dba til 100kr + 100kr i fragt.
Hovedtelefon: Superlux HD681 fundet til 90kr pĂĄ dba.
Og så ned på biblioteket og finde en stak gode CD’er.

Samlet investering 290kr og sĂĄ lyder det sq godt.

1-bit’eren har ikke detaljerne som Aune X1s, men tilgengæld er den vældig god til at placere musikkens udøvere i rummet og få det til at svinge. Og med dette setup indtræffer lyttetræthed aldrig.

(Hvis man selv vil eje, så smut forbi genbrugsbutikken og køb 10-20 CD’er. I min landsdel finder man let gode indspilninger af klassisk musik til udsalgspris mellem 5 og 10kr.)

Hvad har I af gode fif i lommen?
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Det gode setup for ingen penge

Indlægaf Mortenhoe » 16. feb 2018, 18:22

Jeg elsker at læse om sådan noget :-D

Jeg har en drøm om en dag at forstå PCM og I2S til sådan en grad, at jeg kan bruge DAC'en i en tudsegammel CD afspiller som USB DAC med et XMOS modul.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Det gode setup for ingen penge

Indlægaf CHIbsen » 16. feb 2018, 19:49

Mortenhoe skrev:Jeg elsker at læse om sådan noget :-D

Jeg har en drøm om en dag at forstå PCM og I2S til sådan en grad, at jeg kan bruge DAC'en i en tudsegammel CD afspiller som USB DAC med et XMOS modul.
Det ville være perfekt :-)
"tudsegammel"... Jeg gik og hørte Van Halen dengang cd'en kom frem... er vokset op med wow and flutter som kunne genere en hver båndoptager.

Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Det gode setup for ingen penge

Indlægaf Claus-DK » 16. feb 2018, 20:18

wow og flutter var det ikke grammofonplader der led af det ??
Det var en frygtelig teknologi de LPer, jeg fatter for min død ikke at de er kommet på mode igen.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Det gode setup for ingen penge

Indlægaf CHIbsen » 16. feb 2018, 21:38

Claus-DK skrev:wow og flutter var det ikke grammofonplader der led af det ??
Det var en frygtelig teknologi de LPer, jeg fatter for min død ikke at de er kommet på mode igen.
I Hi-Fi Revyen '85 er wow & flutter opgivet for bĂĄde bĂĄndoptager og pladespillere. SĂĄ jo, du har ret

Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Det gode setup for ingen penge

Indlægaf Claus-DK » 16. feb 2018, 23:01

Der kan man bare se, så lærte jeg da lige det thumbs

Tilbage til emnet.

Superlux er et godt og billigt mærke.
Takstar er ogsĂĄ godt.

Er der nogle der har været på opdagelse i Biltema ??
De har flere modeller og jeg synes at den generelle pris/kvalitet er god hos dem, sĂĄ jeg er ofte fristet, men jeg kan jo ikke selv komme til at forhandle dem. SĂĄ de er bare ikke interessante for mig at bruge penge pĂĄ.

Forstærkere der kan man lodde en fin lille sag for omkring en hund, ved ikke om man kan med ti tommelfingre, men jeg er levende bevis på at man kan med 8..

DAC er der hvor jeg vil bruge mine penge, mærker som Aune (naturligvis) Audio GD plejer også at lave gode sager, dog ikke særligt billige..

Simplet og billigt setup ?
kan godt lide det er simpelt, men jeg gider ikke spare for meget på lyden, for så gider jeg ikke bruge det ret længe..
Jeg bruger selv en afspiller af en eller anden art, gerne en Sony de er så nemme at betjene og så et par q-JAYS/Aune E1 (kommer snart til landet i øvrigt).

Billigt i fullsize, der finder jeg mine Takstar.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Det gode setup for ingen penge

Indlægaf Mortenhoe » 17. feb 2018, 22:49

Tudsegammel var ogsĂĄ en form for overdrivelse. Jeg er 30, sĂĄ jeg er ogsĂĄ vokset op med bĂĄnd :-D
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Det gode setup for ingen penge

Indlægaf Mortenhoe » 17. feb 2018, 23:33

Hvis du en dag keder dig, kan du jo taget lĂĄget af den, og tage et par hi-def billeder i god belysning. :-)

Jeg kan se 7600 bruger en DAC chip der hedder MN6471M.

Iflg. datasheet tager den både i2s og pcm. Det er tilfældigvis de 2 protokoller et XMOS modul til 250ish kroner i kina kan levere.

SĂĄ en person med lidt mere snilde end mig, ville i teorien kunne lave den CD afspiller om til en USB DAC/AMP for 250kr.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Det gode setup for ingen penge

Indlægaf kvik » 18. feb 2018, 00:05

SĂĄ tilkobler du din smartphone med OTG, og har et portabelt setup..

28D464CE-88B1-436C-939D-7D9EAAE92A12.jpeg
28D464CE-88B1-436C-939D-7D9EAAE92A12.jpeg (76.43 KiB) Vist 8010 gange


:grin:
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Det gode setup for ingen penge

Indlægaf Claus-DK » 18. feb 2018, 00:13

Mortenhoe skrev:Hvis du en dag keder dig, kan du jo taget lĂĄget af den, og tage et par hi-def billeder i god belysning. :-)

Jeg kan se 7600 bruger en DAC chip der hedder MN6471M.

Iflg. datasheet tager den både i2s og pcm. Det er tilfældigvis de 2 protokoller et XMOS modul til 250ish kroner i kina kan levere.

SĂĄ en person med lidt mere snilde end mig, ville i teorien kunne lave den CD afspiller om til en USB DAC/AMP for 250kr.


kan man også trække det digitale ud af en gammel CDafspiller og smide det i en moderne DAC ?
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Det gode setup for ingen penge

Indlægaf Mortenhoe » 18. feb 2018, 02:43

Ja. Et eller andet sted i kæden omdanner CD afspilleren dataen fra skiven til i2s, så det kan blive konverteret til analog.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Det gode setup for ingen penge

Indlægaf CHIbsen » 18. feb 2018, 15:54

Mortenhoe skrev:Hvis du en dag keder dig, kan du jo taget lĂĄget af den, og tage et par hi-def billeder i god belysning. :-)

Jeg kan se 7600 bruger en DAC chip der hedder MN6471M.

Iflg. datasheet tager den både i2s og pcm. Det er tilfældigvis de 2 protokoller et XMOS modul til 250ish kroner i kina kan levere.

SĂĄ en person med lidt mere snilde end mig, ville i teorien kunne lave den CD afspiller om til en USB DAC/AMP for 250kr.
Skal vi lave en diy tråd om at forsøge at vride en cd afspiller om til en dac?

Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Det gode setup for ingen penge

Indlægaf Mortenhoe » 18. feb 2018, 17:20

Nu har jeg hverken selv en cd-afspiller, eller et XMOS modul til rådighed, men hvis du har lyst, kan vi sagtens diskutere teorien ! Endnu bedre ville være hvis du havde mod på at prøve i praksis :-D
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens


Tilbage til Bla Bla bla

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 10 gæster