Beskrivelse af ønsker til hovedtelefoner - how is it done?



Beskrivelse af ønsker til hovedtelefoner - how is it done?

Indlægaf Krellef » 11. mar 2018, 19:07

Jeg havde en rigtigt god snak med Claus i forbindelse med den nuværende søgning efter en hovedtelefon.

Vi snakkede om hvordan man som lytter beskriver lyd, samt de ønsker man måtte have til en hovedtelefon. Han brugte som eksempel de ord jeg i min tråd brugte til min søgning af en hovedtelefon, og sagde at det var en for generel beskrivelse. Der er ifølge ham ganske enkelt ikke nok ord til at beskrive hvordan vi hver især opfatter lyd (som jeg forstod på ham).

Der er selvfølgelig de generelt anerkendte ord, men som I uden tvivl ved, kan én mands lyse hovedtelefon være en andens mørktlydende. (I ved hvad jeg mener)

Så blev jeg nysgerrig (som jeg nu gør):

Hvis du som jeg ikke var (eller ikke er) bekendt med nogle af de forskellige mærkers signatur, har du så lært at specificere dine ønsker til lyd udover de gængse ord?

Kender eller bruger du metoder der kan spare dig (og potentielt mig rulle2 ) for at skulle hele rækken af mærker igennem, eller er det bare at starte fra en ende af?

Nu må I ikke misforstå mig - havde jeg pengene, havde jeg købt en af hver model jeg fandt interessant - men det har jeg ikke, så det kan jeg ikke musik13

Hvad gør DU selv?
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: Beskrivelse af ønsker til hovedtelefoner - how is it don

Indlægaf telum » 12. mar 2018, 10:46

læser reviews, køber brugt, beholder/sælger - repeat!

Det du vil spare dig selv for er alt det gode/sjove/spændende! Køb brugt og sælge igen koster næsten gratis, og du behøver ikke købe super dyre ting for at skyde dig ind på preferencer, så kan du altid overveje at købe dyrere ting senere. Husk også at dyrt ikke altid er lig godt eller bedre end noget der koster det halve...
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Beskrivelse af ønsker til hovedtelefoner - how is it don

Indlægaf Claus-DK » 12. mar 2018, 12:15

Problemet er at vi mangler ord, de ord vi har brug for findes ikke og hvis de findes er der kun 6-8 mennesker der ved hvad de betyder..
Alle vil have en god bas, klar diskant og lækker mellemtone, det er meget nemt at beskrive hvad man vil have.

Man vil have en HEST når vi læser ordet HEST får vi alle et billede af en eller anden HEST i hovedet, for vi har alle vores egen definition af hvad en er hest i hovedet, der vil være billeder af heste fra 50 Kg og op til 1200Kg, fra ½meter høje til kollosale bryggerheste, de er alle sammen beskrevet med et ord HEST..
Så når jeg skal ud og købe en HEST til min nieces konfirmation, har jeg brug for et billede af den hest min niece har i hovedet.
En hest er endda nem at beskrive for den kan vi jo se, det er straks værre når vi skal beskrive hvordan vi oplever lyd, for der kommer vores sprog til kort, ganske enkelt fordi vi sjældent har brug for at beskrive lyd detaljeret, så vi mangler træningen og ordene..

Der er kun een vej, som er som Telum beskriver, dan egne erfaringer, find review skrivere du deler musik og lydsmag med, så der et fælles grundlag at vurdere ud fra.

Du skal jo også tænke på at hvis vi i rammer den hellige gral, så forsvinder du jo og har ikke brug for os mere, det ville være en tragedie af græske dimensioner..
Rejsen er det der gør tingene spændende og lærerige, det er på rejsen man lærer om sig selv og omgivelserne, det er godt med guider og gode rejsebeskrivelser, men det er kun et supplement til den rigtige vare.

Jeg har jo gjort i at anbefale og rådgive folk i mange år og hele hemmeligheden er at kunne huske hvordan ting lyder og der har jeg været heldig, når jeg får præsenteret de ting som noget jeg kender gør godt, ved jeg hvilke andre kendte modeller der kan det og så er det i princippet bare at malke den stakkels sagesløse kunde for alle de oplysninger jeg kan, med andre ord finde fælles værdier..
Det er et hit and miss spil, men man bliver bedre til at afkode tingene og så trøster jeg mig selv med at når jeg rammer helt skævt, er det sproget vi skal brokke os over ruller1 ruller1
En lidt pudsig detalje er, at det er nemmere når ønskerne ligger langt fra det jeg selv holder af..

HD681 burde være i alle medlemmers gemmer, den er så god og billig, at der ikke er nogen undskyldning for ikke at have den.
På et tidspunkt tror jeg at over 90% af vores medlemmer havde HD681, det var godt for fællesskabet og det var sjovt at hjælpe hinanden med at fumle med dem og få dem til at yde mere efter den enkeltes ønsker.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev


Tilbage til Bla Bla bla

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 18 gæster

cron