Subbas ?? hvad skriver manden om ???



Subbas ?? hvad skriver manden om ???

Indlægaf Claus-DK » 29. apr 2018, 17:35

Det er sikkert noget vi alle har læst af og til, hvor god den er hvor kraftig og eller hvor fraværende den er..

Hvis jeg har forstået begrebet er det noget der ligger under vores tærskel for hørelsen i Hz altså toner der pulser langsommere end de 16-17 gange i sekundet der er grænsen for ??? Ja hvad hulen sker der lige her ?

Jo, det der sker er at vores sanser holder op med at opfatte impulsen som værende lyd ??
Hvordan filan kan folk så hører det ??

Svar det kan man heller ikke, man vil ganske enkelt ikke opfatte det som værende en lyd, det er vi fysisk ude af stand til, nogenlunde ligesom vi heller ikke kan flyve eller trække vejret under vand..

Jeg har altid haft det svært med de fine ord som reviewer benytter sig af, nogle prøver at fremstå mere vidende og dygtige ved at bruge fine ord, som de ofte selv opfinder undervejs i teksten..

Subbas er et af de ord, ja du kan nok finde det i en ordbog, men det hører bare ikke hjemme i vores verden, da det er en type svingninger vi ikke opfatter som lyd og derfor ikke rigtigt er noget vi behøver at spekulere et eneste sekund på, når vi lytter til vores musik..

for lige at føje endnu et søm til kisten, så er der ikke noget på vores filer der ligger i "subbas" området, det er klippet væk, hvis der nogensinde har været noget, som i sin tid blev opfanget af en mutantmicrofon nede i kælderen, så er det også fjernet..

Er jeg helt galt pĂĄ den ???
Ved hifinørder mere om vores sanser end forskerne kan hitte ud af ??
Oplever du subbas og hvordan hører du den ??
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Subbas ?? hvad skriver manden om ???

Indlægaf Mataugust » 29. apr 2018, 17:43

I gamle dag var der subsonisk filter på mange forstærkere. Filteret skulle fjerne de dybeste bastoner, som ikke var hørbare for os.
Selv om vi ikke kunne høre det, så ville højtalermembranerne bevæges til de frekvenser alligevel, og jeg tror filterets funktion var at forhindre den bevægelse.
Jeg har aldrig kunnet høre forskel om jeg brugte det eller ej.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Subbas ?? hvad skriver manden om ???

Indlægaf Mortenhoe » 29. apr 2018, 17:49

Det er en farlig diskussion, som der sikker nemt kan forekomme en masse uenighed om.

Men tag nu f.eks. mine Fostex TH-600. FANTASTISK bass! På en bass sweep begynder man dog først rigtigt at fornemme noget omkring de 25hz, hvorimod Hifiman HE-560, kunne man allerede "fornemme" at der skete noget helt nede ved 10hz. - Det ville jeg kalde subbass.

Kan bone conduction have noget indspil? Forskel på individuelle menneskers hørelse?

Kilden kan nu også have en stor betydning. Min TDA1543 virker til at have mere aktivitet udenfor det "hørbare spektrum" end f.eks. min Aune. Dette kan ISÆR høres på bineurale lydklip.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Subbas ?? hvad skriver manden om ???

Indlægaf Claus-DK » 29. apr 2018, 17:51

Mon ikke det var i grammofonpladerne´s tid ? der var de laver svingninger jo et stort problem da det skabte resonans og kunne trigger akustisk tilbagekobling ?? bare et skud fra hoften..

Musikken er også fundamentalt anderledes indspillet/optaget, man kunne godt forestille sig at der i de "analoge" dage ville opfanges noget af mikrofonerne som kunne komme i rillerne ved et tilfælde, i dag er det jo bare således at selve formatet vi lytter til ikke gengiver de toner der hører til dybas, de kan ikke gengives af vores udstyr, måske hvis man har en gammel LP, kan man finde det, men i dag er alt jo digitaliseret og lyd som er lavet af 1 og 0 er cuttet ved 19 Hz, i det mindste i de versioner vi kan få fingrene i..

Jeg ved ikke om de finere lydformater som SuperAudioCD har et dybere cut, så der kan være endnu lavere toner, men det giver bare ikke megen mening at bruge plads og ressourcer på noget som ikke "findes", så det tvivler jeg på, jeg ved Redbook formatet er cuttet ved 20 Hz..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Subbas ?? hvad skriver manden om ???

Indlægaf Claus-DK » 29. apr 2018, 17:53

Mortenhoe skrev:
Kilden kan nu også have en stor betydning. Min TDA1543 virker til at have mere aktivitet udenfor det "hørbare spektrum" end f.eks. min Aune. Dette kan ISÆR høres på bineurale lydklip.


Hvordan hører du noget der ikke er lyd ??
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Subbas ?? hvad skriver manden om ???

Indlægaf Mataugust » 29. apr 2018, 18:28

Man kunne jo ogsĂĄ forestille sig, at en skribent kalder alt under 50hz for subbas.
Der findes meget begrebsforvirring blandt skribenter.


Sendt fra min LON-L29 med Tapatalk
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Subbas ?? hvad skriver manden om ???

Indlægaf Claus-DK » 29. apr 2018, 18:33

Ja definere man at bas gĂĄr ned til 50 Hz, er ordet jo pĂĄ sin plads.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Subbas ?? hvad skriver manden om ???

Indlægaf Mataugust » 29. apr 2018, 19:09

Punch bassen, altså den der kan mærkes i kroppen (fra højtalere især), begynder vist ved 75-100 Hz, de lavere frekvenser kan høres, men ikke i samme grad mærkes.
I den sammenhæng giver det for mig lidt mening at snakke om subbas, altså det der ligger under punch bassen.

Jeg sad lige og hørte på nogle billige jvc hovedtelefoner, som min datter har købt i bilka. Min første tanke var at det var egentlig en ok bas for den pris, men hurtigt fik jeg ørerne op for at det kun var imponatorbas der kom frem -- Det samme som punch bassen. Subbassen var der slet ikke noget af.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Subbas ?? hvad skriver manden om ???

Indlægaf Mortenhoe » 29. apr 2018, 21:08

Claus-DK skrev:
Mortenhoe skrev:
Kilden kan nu også have en stor betydning. Min TDA1543 virker til at have mere aktivitet udenfor det "hørbare spektrum" end f.eks. min Aune. Dette kan ISÆR høres på bineurale lydklip.


Hvordan hører du noget der ikke er lyd ??


Det hørbare spektrum er diskuterbart.

Jeg citere lige Christophe fra Starting Point Systems(som jeg basere ovenstĂĄende pĂĄ)
Why do audiophiles do not like the sound of current oversampling DACs ?
Oversampling DACs are textbook correct, right ? So they should sound perfect, no ? Well ...
While it is true that oversampling DACs are textbook correct, if you make the wrong assumptions about the human hearing system, you may end up making mistakes, even if you do the math right !
Let me give you a simple example : it is generally assumed we hear the spectrum of sounds, but can't hear the phase.
Now try "binaural beats" on Google and listen for yourself. These clearly show the phase information IS sensed, AND remains present far inside the brain.
So maybe the spectrum-only approach to DAC design is not telling the whole story...


Dette er hans NOS DAC versus en DAC efter moderne principper.

Jeg skal ikke gøre mig alt for klog på det, da jeg basere stort set alt hvad jeg ved om dette, på ovenstående citat (Kilde kritik) men jeg kan på et par gode planar sagtens detektere bass nede i 10hz. Edit: baseret på en random bass sweep fra google
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Subbas ?? hvad skriver manden om ???

Indlægaf Claus-DK » 29. apr 2018, 21:27

Det hørbare spektrum vil variere fra person til person, det kan ikke være anderledes..

Et argument fra en producent ?? han kan i sagens natur kun tale om lyde der er i filerne, altsĂĄ ned til de 20

Der stĂĄr hvorfor det er sĂĄdan her
Sample rate
Further information: 44.1 kHz
The sampling rate is adapted from that attained when recording digital audio on a PAL (or NTSC) videotape with a PCM adaptor, an earlier way of storing digital audio.[8] An audio CD can represent frequencies up to 22.05 kHz, the Nyquist frequency of the 44.1 kHz sample rate.

The selection of the sample rate was based primarily on the need to reproduce the audible frequency range of 20–20,000 Hz (20 kHz). The Nyquist–Shannon sampling theorem states that a sampling rate of more than twice the maximum frequency of the signal to be recorded is needed, resulting in a required rate of at least 40 kHz. The exact sampling rate of 44.1 kHz was inherited from a method of converting digital audio into an analog video signal for storage on U-matic video tape, which was the most affordable way to transfer data from the recording studio to the CD manufacturer at the time the CD specification was being developed


Sakset fra wiki

Jeg taler om vores sanse system som ikke opfatter det jeg kaldte subbas i første indlæg, som lyd, det vil opleves som et tryk, men det er bare ikke en lyd..
Det er en grundpræmis i vores hjerner at Hz mellem ca 17-21.000 er lyd, alt uden for det vil ikke blive opfattet som værende lyd.

Jeg har en del af min info fra Tor Nørretranders "mærk verden" (mener det er kapitel 8), det er iøvrigt en fantastisk bog, man bliver lige så rundtosset af den som af kvantefysik.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Subbas ?? hvad skriver manden om ???

Indlægaf Mataugust » 29. apr 2018, 22:06

Wikipedia skrev:Sub-bass sounds are the deep, low- register pitched pitches approximately below 60 Hz and extending downward to include the lowest frequency humans can hear, assumed at about 20 Hz.
Sounds below sub-bass are called infrasound.


Tror det er uaktuelt, at nogle hovedtelefoner går ned til 5 hz, der mærker vi nok ikke noget alligevel, men fra højtalere kan det vel mærkes, selv om det ikke høres.
Men det er sĂĄ ikke sub bas, men infralyd.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Subbas ?? hvad skriver manden om ???

Indlægaf Claus-DK » 30. apr 2018, 15:45

SĂĄ har jeg det bedre, under 60 hz er altsĂĄ subbas..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Subbas ?? hvad skriver manden om ???

Indlægaf Sweppesfetterlein » 30. apr 2018, 18:52

Skyldig. Jeg har ofte brugt betegnelsen uden videre at tænke over den reele betydning. For fremtiden hedder det bare dyb bas thumbs Eller noget esoterisk vrøvl der hopper ud af mine fingre. Sådan er det bare, jeg har lært at leve med det efterhånden.
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Subbas ?? hvad skriver manden om ???

Indlægaf Mataugust » 30. apr 2018, 19:40

Sweppesfetterlein skrev:Skyldig. Jeg har ofte brugt betegnelsen uden videre at tænke over den reele betydning. For fremtiden hedder det bare dyb bas thumbs Eller noget esoterisk vrøvl der hopper ud af mine fingre. Sådan er det bare, jeg har lært at leve med det efterhånden.


Men der er jo faktisk noget der hedder sub-bas. Også hørbart.....
Det er vel også derfor det hedder en sub-woofer i højtaler regi.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Subbas ?? hvad skriver manden om ???

Indlægaf Sweppesfetterlein » 30. apr 2018, 20:45

Jovist men det er stadig et fjollet begreb i og med sub betyder under dvs underbas, hvilket jo er noget vrøvl. Dyb bas er en bedre betegnelse efter min mening.
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Subbas ?? hvad skriver manden om ???

Indlægaf Claus-DK » 30. apr 2018, 21:19

Gad vide hvordan det er kommet til at hedder subbas ??
hvor langt ned gĂĄr en kontrabas ?? den er sĂĄ vidt jeg ved det instrument der frembringer de dybeste toner

edit
den gĂĄr sĂĄ til 60 hz cirka, jeg havde lugtet lunten..
Ifølge dette.
https://www.recordere.dk/2012/09/klumme-din-subwoofer-spiller-ikke-bas/ og sĂĄ endda skrevet af Otto ruller1 ruller1
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Subbas ?? hvad skriver manden om ???

Indlægaf toppe » 30. apr 2018, 23:18

Claus-DK skrev:...hvor langt ned gĂĄr en kontrabas ?? den er sĂĄ vidt jeg ved det instrument der frembringer de dybeste toner...


Mon ikke de store kirkeorgler gĂĄr meget dybere...?

edit: det største orgel går ned til 4Hz :shock:

Fjollet video med virkelig dĂĄrlig lyd :roll:
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Subbas ?? hvad skriver manden om ???

Indlægaf toppe » 30. apr 2018, 23:50

Claus-DK skrev:...Jeg taler om vores sanse system som ikke opfatter det jeg kaldte subbas i første indlæg, som lyd, det vil opleves som et tryk, men det er bare ikke en lyd..
Det er en grundpræmis i vores hjerner at Hz mellem ca 17-21.000 er lyd, alt uden for det vil ikke blive opfattet som værende lyd...


Det giver imho ikke mening at påstå at hhv lavere og højere frekvenser, end hvad vore ører kan opfatte, ikke er lyd. Hunde og elefanter vil næppe være enige ;-)
Bare fordi vort sanseapparat (eller i hvert fald vore ører) ikke opfatter de høje og lave frekvenser forsvinder de jo ikke, og er dermed fortsat lyd - bare ikke lyd vi kan høre (men sagtens kan måle). Ellers er vi ude i noget af en (pseudo) filosofisk diskussion a la den om træet i skoven...
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Subbas ?? hvad skriver manden om ???

Indlægaf Claus-DK » 1. maj 2018, 05:10

Jo det giver mening. Det er ikke noget jeg påstår, det er noget man har eksperimenteret sig frem til og undersøgt et hav af mennesker og ja lyd er noget andet for en flagermus, men det er ikke flagermus der skriver eller læser...
Jeg skriver heller ikke at det ikke er lyd, vi opfatter det ikke som lyd, der er en ret stor forskel.

Lyd er jo bare et ord vi mennesker har fundet på til at beskrive de sanseindtryk vi får via øret fra forskellige svingende (og stående) bølger, det er bare så pokkers langt, så vi skriver "lyd"..
Så lyd er et eller andet sted en fællesbetegnelse for bølger mellem 20 og 20.000 Hz og jeg ved godt at andre væsner har andre område de ville kalde lyd, hvis de kunne tale og hvis det var udfra deres opfattelse vi har beskrevet verden, ville det give mening at tale om et væsentligt større område som værende lyd.
tror jeg nok jeg er ved at blive rundtosset.. 5musik

Jeg synes det var et lorteord hvis det henviste til toner under vore høreevne, for det er noget der ikke giver mening. Det er så bare det de fleste kalder den dybe bas, eller bassen under bassen, det referere sikkert direkte til en kontrabas, så et kirkeorgel kan dele subbas ud, så man får røde kinder og blå mærker af det.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Subbas ?? hvad skriver manden om ???

Indlægaf Krellef » 17. sep 2018, 09:59

Jeg vækker lige emnet igen.

Jeg har fundet følgende video på Youtube, fordi jeg blev nysgerrig efter at høre et bass sweep. Jeg skal ikke kunne sige, om det er lyden i videoen den er gal med, men det må det næsten være, for jeg kan høre 1 hz-tonen - er der en forklaring på det?

Her tænker jeg ift Claus har skrevet i #0: "toner der pulser langsommere end de 16-17 gange i sekundet der er grænsen for"

EDIT: God idé at huske linket: https://www.youtube.com/watch?v=ukQ6OSs3dWo
Focusrite Solo Gen 3 --> ZS10 Pro
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Næste

Tilbage til Bla Bla bla

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 30 gæster

cron