Audiomyter og (mĂĄske) lidt stof til eftertanke



Audiomyter og (mĂĄske) lidt stof til eftertanke

Indlægaf Sweppesfetterlein » 17. jun 2018, 15:44

For ikke så længe siden blev jeg overordentligt overrasket over det faktum, at jeg ikke kunne høre nogen som helst forskel på min Myryad z40 og en Violectric V200. V200eren koster over dobbelt så meget som Myryaden og bliver ellers igen og igen nævnt som en virkelig ypperlig ss bøfforstærker...hvilket den også er. Jeg kunne bare ikke skelne imellem den og min egen...på NOGEN måde.
Dette ledte mig til at søge lidt på audiofile folks sludder og myter og fandt så denne perle af en tråd over head fi (af alle steder!): https://www.head-fi.org/threads/testing ... hs.486598/

Jeg er så glad for at have faldet over den. Jeg har lært utrolig meget og føler næsten at tråden burde være obligatorisk læsning for enhver, der ønsker at tage sine første spæde skridt ind i hi fi verdenen.
Pt har jeg det sådan, at jeg vitterligt ikke behøver at opgradere noget som helst (bortset fra måske en ny pladespiller) - jeg kan blot koncentrere mig om bøffer rulle2

Specielt EthanWiner er en fornøjelse at læse og gør det meget enkelt at forstå ellers komplicerede elektriske processer.

Jeg undskylder på forhånd hvis denne tråd (eller dette emne) er blevet diskuteret til døde over hoved fi, men jeg finder det virkelig interessant og lidt af en øjenåbner. Har også virkelig sparet mig for en god spandfuld skejser....som jeg så kan bruge på bøffer ruller1
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg

Re: Audiomyter og (mĂĄske) lidt stof til eftertanke

Indlægaf Claus-DK » 17. jun 2018, 16:40

Som en lille biting synes jeg, lige jeg vil påpege de "audiofiles" alder, for at blive til noget i den branche er man nødt til at nå en alder hvor ens hørelse er nedsat med mindst 20 %, der er ikke mange under 50...
Jeg siger ikke de ikke kan vurdere de ting, men skal man lave sådan noget burde man undgå at teste med gamle grå mænd og få nogle yngre og bedre ører ind i rummet.

Forstærkere lyder ikke ens, men man kan bliver meget overrasket over hvilken man foretrækker, når man tester dem blindt.

Det er også noget vanskeligt noget at teste, for lydtrykket skal matches 100 %, ellers vil det der lyder højest rende med præmien, det fortæller biologien os.
Det var basal viden og teknik i radiohandlere, den gang der var noget der hed det, de skruede altid mere op for de dyre ting, nemt og enkelt..

Der er så mange faldgruber i blindtest at, de er nogenlunde lige så gyldige som de audiomyter de så ivrigt vil bekæmpe.
Hvem laver testen ??
Ofte kan man med sin forsøgs opstilling tilskynde til det "ønskede"svar og dem der laver de test har altid interesse i at have ret, når de så har testet kan de stå på en bundgarnspæl ude i fjorden og råbe af de audiofile der heldigvis har placeret sig på pælen lige ved siden af..
De lever af hinanden og deres uendelige krig..

Der ikke noget derude, derude som John Wheeler skrev.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Audiomyter og (mĂĄske) lidt stof til eftertanke

Indlægaf Sweppesfetterlein » 17. jun 2018, 17:07

Jeg kan godt se problemer fra begge sider af argumentationen specielt ifm blindtestning, men dét at læse videnskaben bag fx forstærkere har virkelig været en øjenåbner. Det var selvfølgelig også rart at blive konfirmeret i hvad jeg kort inden selv havde oplevet i egen stue.
Jeg bryder mig i det hele taget ikke om dramaet i tråden, men mere de reele oplysninger der kommer fra mennesker der professionelt har arbejdet med forstærkere, dac chips og ledninger. Hvad man så udleder herefter er helt op til den enkelte.
Jeg har ingen problemer med folk der bruger 20 jern på en forstærker. Hvis det gør dem glade og de mener de kan høre forskel, så er det penge godt brugt i min bog...uanset hvad kittelbærende mænd med oscillatorer og mærkelige hornbriller mener om videnskaben bagved.
Smør til folket!
Sweppesfetterlein

 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 4. jul 2017, 23:18
Geografisk sted: Aalborg


Tilbage til Bla Bla bla

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 6 gæster

cron