Stress' effekt på hørelse og hifi



Stress' effekt på hørelse og hifi

Indlægaf Victor Halgaard » 15. mar 2019, 00:59

Hey, som nogle måske har bemærket har jeg været fraværende herinde i længere tid - det skyldes delvist at jeg løb tør for ting i hoved-fi at udforske, men i høj grad min "mentale tilstand" så at sige, hvilket bringer mig til emnet i denne post, som har vakt min interesse og lidt nysgærrighed, om andre skulle have oplevet noget lignende:
Fra starten har min smag i hifi lænt til lidt ekstra bund (startede med Denond AH-D2000 og Cervin Vega), men har for hovedparten lænt til det ekstremt detaljerede, neutrale og precise; skiftede til Beyerdynamic T1, som jeg sågar brugte transportabelt igennem et par år, og senere HD800 som på mange punkter længe har været mit referencepunkt. Ligeledes på højtalerfronten fik jeg mig et par Monitor Audio Platinum PL 100 som er meget liniære og ufatteligt detaljerede.
Men i løbet af de sidste par år har jeg observeret en ændring; efterhånden som stress, depression etc. blev værre og værre, oplevede jeg at mange af disse hovedtelefoner/højtalere jeg holdte sådan af, begyndte at lyde lyse, tynde og generelt bare ikke så engagerende/godt som de havde før; jeg havde ikke lyst til at lytte til dem - det var ikke besværet værd.
Derimod fik jeg et par trådløse Bose Quiet Control 30 (til at kunne få fred og ro i min lejlighed til at sove) og et par B&W P7, som begge er varme i lyden, med en pæn mængde ekstra bund. Og om end den kritiske del af min hjerne stadig sagde mig at de ikke var nært så detaljerede som fx. mine Sennheiser IE800 etc. og generelt teknisk langt under T1 eller HD800, så foretrækker jeg dem langt frem for mine langt "bedre" hovedtelefoner for tiden.
Jeg bemærkede på et par dage som idag, hvor jeg har haft det lidt bedre end ellers, at jeg igen kunne lytte til og værdsætte T1 og IE800.
Ligeledes med musik, lyttede jeg før mest til metal, men har længe lyttet mest til ambient og jazz - men idag kan jeg lytte til metal på mine T1 igen.

Med andre ord, tyder noget på at min tolerance for høje frekvenser, og generelt min "smag" i lyd ændrer sig efter mit nivau af stress etc. På en dårlig dag er jeg stadig fint i stand til at høre at HD800 teknisk er en brilliant hovedtelefon, men finder den ikke interessant at lytte til og vil hellere lytte til P7 som har mere bund eller en Hifiman HE1000 som er mere tilbagelænet.

Har andre oplevet lignende? - Og beklager at min første post er en essay :mrgreen:
The Headphone Viking - Courtesy of the sixth circle of Hell... | Mine Kabler kan ses her: http://huginmunincables.blogspot.dk/

Astell&Kern AK240 > Questyle CMA800r / ALO Rx Mk3b > Sennheiser HD800 / Beyerdynamic T1 / IE800 / Beyer DT1350 / Heir 4.A / Fostex TH600 / Pioneer SE-L40 / Koss KDE-250 /
Victor Halgaard

Brugeravatar
 
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 17. sep 2011, 15:28
Geografisk sted: AsgĂĄrd

Re: Stress' effekt på hørelse og hifi

Indlægaf Moonhead » 15. mar 2019, 10:33

Hej Victor
Jeg kan hvertfald relatere til den du skriver, da jeg har søvnproblemer som påvirker min hverdag en del og det gør det ikke nemmere med støjende naboer, på disse dage har jeg slet ikke lyst til at, lytte musik og hvis jeg gør er det med HD650.
Jeg har haft cans som HE6, HD800, TH900 & 007 og der kunne nemt gå uger imellem jeg lyttet til dem pga. overstående problem og en mild tinnitus på venstre ører gør, at In-ears er udelukket og tildels også lukket kander og jeg meget i tvivl om jeg skal have HD800 igen, selvom jeg utrolig gerne ville.

Det er ligesom når man har feber eller har en grundig forkølelse, så er immunforsvaret naturligvis i bund og man ville bare gerne restituere ved at få ekstra meget søvn og de der høje frekvenser er en no-go, jeg smækker mit ellers udemærket anlæg i bund og lytter allerhøjest til et par video på tuben!

Jeg tror helt sikker du har fat i noget med de høje frekvenser kan gå ind og irritere hjernen og derved give tinnitus og hovedpine, der kan vinyler være en løsning, da de slet ikke har de detaljer i toppen eller et mindre godt anlæg eller kander og generelt... skru nu bare helt ned eller ganske enkelt tag et par dage uden musik, hvilket kan være ganske ubehagelig :)

Det er også en af grundene til jeg er fan af midt sekment af dåse som HD650, DT880 og de andre drenge, da jeg føler man er mindre koncenteret når man lytter til dem, da de næppe er hyper detaljeret som f.eks HD800 og de andre tunge drenge!
Moonhead

 

Re: Stress' effekt på hørelse og hifi

Indlægaf Kolind » 15. mar 2019, 11:02

Jeg har helt klart forskellige bøffer som bruges i forskellige sindstilstande. Hvis man er træt eller stresset duer det ikke med den lidt lyse aggressive signatur jeg plejer at fortrække med punch og detaljering for fuld skrue. Nej, så skal der noget andet blødere til. Gerne ligefrem teknisk ringere, så der ikke er helt så meget at lytte til. Jeg tænker simpelthen bare at det er mere krævende at lytte til bøffer som byder på mere. Noget som man ikke har overskuddet til på det tidspunkt. Og så gør det kun tingene værre.
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Stress' effekt på hørelse og hifi

Indlægaf Peter Jensen » 15. mar 2019, 12:25

Jeg har engang læst at lydstyrken ikke opfattes lineært, altså at når man skruer ned så ryger top og bund, mens mellemtonen bliver. Derfor skulle V og U shaped som f.eks TH900 være bedre ved lavere vol da de har ekstra top og bund...

Har desværre ikke referencen lige her, men kan evt lede.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Stress' effekt på hørelse og hifi

Indlægaf Claus-DK » 15. mar 2019, 12:33

Jeg læste en undersøgelse en gang, den kom frem til sådan i store træk at rock musik var beroligende og satte hjernen i stationære bølger..
Hvorimod klassisk musik virker lige modsat, det fremkalder ikke depressioner og sådan, men hjernen kommer i tungere svingninger og bliver mere presset og det ligner det mønster der er i en deprimeret hjerne..

Hvis man direkte oversætte dette i hovedtelefoner, må der være samme forskel på HD800 og en mere fodvippe og bas orientret hovedtelefon, eller der må ikke være, der kan være samme forskel..

En højtopløst hovedtelefon, kræver mere af hjernen og det er specielt de høje toner der kræver arbejde..

Så det er slet ikke mærkeligt det du oplever, det er helt naturligt..

Ked af at høre du har fået et problem på det punkt og krydser fingrene for at du hurtigt kommer ovenpå igen..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Stress' effekt på hørelse og hifi

Indlægaf CHIbsen » 22. mar 2019, 23:47

Tak for en god trĂĄd, som jeg faktisk har gĂĄet og funderet over den sidste uges tid.
For at musik bliver musik, skal man vel på en eller anden måde konnekte med det man hører. Det vil i min bog altid kræve mentale resourcer. Noget man vel er lidt i bekneb med hvis man har en stresset hverdag.
Og selvfølgelig jo flere detaljer i musikken, jo mere skal hjernen processerer og dermed skal man bruge flere mentale resourcer. Igen, det er min udlægning.
Jeg ved, at hvis jeg sidder med en høj detaljeret Hovedtelefon, så har jeg også en tendens til at vælge musik hvor den valgte hovedtelefon får lov at brillere. Så måske vælge du lettere fordøjligt musik når du lytter til bose og P7, og derfor nyder du det bedre. Jeg har tidligere haft en P7, og det er da en fin hovedtelefon.
Da jeg var yngre lyttede jeg meget til heavy rock. med yngre mener jeg dengang jeg studerede :-) og hvis jeg ser tilbage, sĂĄ blev musikken mere aggresiv, jo mere frustreret jeg var.
I dag rummer jeg bedre omverdenen, men har måske mere brug for nogen frirum som jeg finder i musikken via Hoved-fi. Så selvom jeg elsker Testament og Hellyeah, så lytter jeg kun til det hvis jeg er overskudsagtigt stjerne humør. Jeg lader batterierne op ved at lytte til klassisk musik. Det er måske 95% af det musik jeg lytter til for øjeblikket. Hvilket kan lyde lidt besynderligt, hvis jeg også afslører at jeg i de sidste 10 år har spillet guitar i det samme Rock Band. Så hver Onsdag står jeg og øver gammel ZZ top, Van Halen og Motörhead. Men jeg gider sq ikke høre det til hverdag lige for tiden. Faktisk synes jeg det er pænt irriterende hvis vi skal øve et nyt nummer, og jeg så er nødsaget til at høre Heavy hver dag indtil jeg har lært nummeret :-)
Altså pointen er. Nogen gange skal man være åben for at skifte lydformidler (Hovedtelefon) for at matche ens mentale tilstand, i stedet for at gøre det til en olympisk disciplin, hvor man skal høre det musik ens udstyr gør bedst.
Musik først, Hovedtelefon bagefter :-)
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern


Tilbage til Bla Bla bla

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 10 gæster