Hvad koster et setup?

Hvad koster et setup?

Indlægaf Asger » 6. nov 2011, 22:26

Hejsa,

Jeg er sku gået hen og blevet lidt sulten på et head-fi setup, da jeg synes jeg har svært ved at have plads til nogle ordentlige stereo-højtalere i stuen. Inden jeg sætter drømmene alt for højt, ville jeg dog lige høre hvor ondt i lommerne jeg får mig af sådan et "eventyr".
Jeg orker ikke så meget gør-det-selv fest, og jeg orker slet ikke et kompliceret high maintenance setup - lortet skal bare spille uden så meget pis.

Spørgsmålet går altså på: Hvor meget skal jeg brænde af for at få et setup, der er nogenlunde fremtidssikret? Altså, et setup, der måske ikke er det mest fantastiske, men samtidig gør, at jeg ikke behøver at forny/købe andet et rimeligt tidsrum ud i fremtiden?

Pfh. tak for svar.

Mvh Asger
Asger

Geografisk sted: Kjøvenhavn!

Hvad koster et setup?

Indlægaf nc8000 » 6. nov 2011, 22:36

Alt fra et par tusinde og opefter. Er det kun forstærker plus hovedtelefoner vi taler eller skal der også en kilde med (dac, computer, cdafspiller, dap) og er det til stationært brug eller bærbart/transportabelt og hvad musik skal du høre og kan du beskrive lidt hvad slags lyd du kan lide (stor og voldsom Brian bas, krystalklar diskant, varm mellemtone til vokaler osv) ?
nc8000

Re: Hvad koster et setup?

Indlægaf Claus-DK » 6. nov 2011, 23:14

En anstændig DAC/amp og et par gode bøffer kan nemt købes for omkring de 2000..
Forudsat det skal bruges til din PC..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator

Geografisk sted: Kliplev

Indlægaf Sorensiim » 6. nov 2011, 23:19

Nap en Aune Dac/amp eller en fiio E10 og et par brugte bøffer, så er du overordentlig godt kørende med et budget på 2.000,-

Fortæl om din musiksmag, så kan vi nok give dig et praj om et godt setup :)
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar

Geografisk sted: Skanderborg

Indlægaf Rappo » 6. nov 2011, 23:36

I forhold til dac/amp så kunne Yulong U100 måske være et bud. Jeg har ikke selv haft lejlighed til at lytte til den, men den får god omtale og er økonomisk inden for rækkevidde.

Headfonia's review af Yulong U100
Project86's (head-fi.org bruger) review af Yulong U100
Telum's (hoved-fi.dk bruger) indtryk af selvsamme Yulong U100
Mit grej <--
I need my 1987 DG-20 Casio electric guitar, set to mandolin, yeah. Drop the drums!
Rappo

Brugeravatar

Geografisk sted: Odense

Indlægaf Asger » 7. nov 2011, 01:46

Wow, det var da godt nok nogle overraskende tilbagemeldinger! Jeg havde håbet på 10, regnet med 20, og frygtet de 30 ;-). Nå, men det er da vildt fedt, så er det jo bare med at komme igang.

Min musiksmag er meget alsidig, og de eneste genrer jeg ikke lytter aktivt til er klassisk musik, dødsmetal (-ish) og stampetechno. Resten af genrerne frekventerer jeg egentlig ret ofte, med overvægt af den blødere rock (REM, Coldplay, Kashmir-ish). Jeg har ikke nogen klar holdning til lydbilledet, andet end at en for gennemtrængende bas pisser mig lidt af, og en svag diskant ligeledes irriterer mig. Er det ikke meningen det bare skal være så tro mod indspilningen som muligt?

Mht kilden, så er jeg lidt i tvivl. Som det er pt, har jeg lagt alle mine CD'er i itunes lossless format, og så køber jeg nye plader på itunes store, men siden de kun fylder 80-90 mb, antager jeg at formatet er ret dårligt? Hvad er der af alternativer, hvis jeg gerne vil undgå at have CD'erne stå og fylde? Forslag modtages gerne ;-)

Tak for hjælpen so far!

Asger
Asger

Indlægaf Claus-DK » 7. nov 2011, 03:11

Hvis dine plader kun fylder 80-90MB i lossless, er der godt nok få CDer i din samling, eller er det de nye der ikke fylder noget ??

Du kan mere eller mindre bruge lige så mange pæng du har lyst til på dit setup, men 30 kilo vil give dig frit valg på øverste hylde, du kan sæføllig bruge endnu flere men så er vi ude i noget som svarer til om man skal have en eller to indørs svømmebassiner i sit nye hus..

Om det skal være tro mod indspilningen er jo et smagsspørgsmål, nogle vil mene ja andre nej og alle grader imellem de to er der også..
Jeg kan godt lide at alt min musik ikke lyder "ens" altså en rimelig neutral bøf for den skal være i stand til at ændrer sig med musik genren, men her snakker vi om mine "arbejdsheste" jeg har favoritbøffer til forskellige genrer og sågar musikere, men når jeg er på job/tur med afspilleren stående på "shuffle" vil jeg gerne have noget lidt neutralt..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator

Geografisk sted: Kliplev

Indlægaf Asger » 7. nov 2011, 05:41

Hey Claus, tak for dit svar!

iTunes lossless fra CD'er fylder de almindelige 700 mb ca. Det er når jeg køber plader i iTunes store at de kun fylder ~10mb pr nummer.

Og ja, jeg havde nu nok også håbet at kunne gøre det for et stykker under de 30! Det er bare når folk (du bl.a.) poster en masse must-owns på de her fora, så bliver en rookie som mig i tvivl om, hvor meget man kan "klare" sig for. Heraf denne tråd, selvfølgelig.

Sådan en "arbejdshest" lyder fin til mig. Hvor mange dimser skal jeg sætte til den, og hva' koster krikken i øvrigt? ^^
Asger

Hvad koster et setup?

Indlægaf nc8000 » 7. nov 2011, 08:10

CD'er ripped i alac (iTunes lossless som du kalder det) fylder omkring 3-400 MB per styk da alac giver en pladskomprimering på 30-50% afhængig af musiksignalet (en ukomprimeret cd fylder op til 700 MB).

Musik købt i iTunes store kommer i 256 KB aac hvilket er en relativt hård lossy komprimering der gør at en fuld cd fylder omkring 100 MB +-.

Et muligt setup kunne være en Aune X1 mini dac som kobles til computeren med usb, optisk eller coax afhængig af hvad computeren kan. Den koster 1.300 hos Claus og er både dac og hovedteleforforstærker i en kasse.

Skal hovedtelefonen være åben eller lukket, altså må den lække lyd til omgivelserne så de klart kan høre hvad du spiller og du kan høre hvad der sker omkring dig eller skal de være lukkede så ingen kan høre hinanden ?

Hvis du kan og der stadig er plads ku du jo komme til meetet hos Brian i Ringsted 19/11. Fordelen er at du vil kunne høre en masse grej før du farer ud og køber. Bagdelen er at du kan risikere at det anlæg til 2.000 som du ville være blevet rigtig glad for hvis du ikke havde hørt andet nu pludselig alligevel ikke er sagen. Der er en grund til at standard hilsenen til nye er "Welcome du head-fi, sorry about your wallet"
nc8000

Indlægaf nc8000 » 7. nov 2011, 09:37

En hovedtelefon mulighed hvis den må være åben kunne være den Beyerdynamics DT880/250 som Ostebaronen har til salg her på sitet til 1.100 kr. Sæt den sammen med den Aune X1 jeg nævner og du har et allround anlæg til 2.400 kr. som jeg tror du vil være yderst tilfreds med i lang tid.
nc8000

Indlægaf Burning777 » 7. nov 2011, 10:25

nc8000 skrev:En hovedtelefon mulighed hvis den må være åben kunne være den Beyerdynamics DT880/250 som Ostebaronen har til salg her på sitet til 1.100 kr. Sæt den sammen med den Aune X1 jeg nævner og du har et allround anlæg til 2.400 kr. som jeg tror du vil være yderst tilfreds med i lang tid.

Rent lydmæssigt kan næsten alle være rigtigt godt tjent med Aunen og et sæt DT-880. Det var noget jeg selv kunne leve med i lang tid. Så det køb vil jeg gerne anbefale især efter jeg selv har haft Aunen hjemme i test.

Men du skal passe gevaldigt på. Jeg kan læse mellem linierne at pengene brænder i lommen på dig så hvis du får ørerne i den kombination gætter jeg på at du hurtigt kigger efter noget mere high end 1musik
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire

Geografisk sted: Herning

Indlægaf Alpha » 7. nov 2011, 11:47

Hvis du allerede har erfaring med vellydende hifi, vil du formodentlig hurtigt få smag for noget bedre, end 2000 kroners klassen byder på (selvom Aune X1+DT880 sikkert er godt :mrgreen:) , som Burning777 også er inde på.
Har du ikke noget imod brugtkøb, er der et Stax sæt til salg her: http://hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=203569. Gengivelsen via en elektrostathovedtelefon er virkelig god, og her får du en god introduktion til (næsten?) highend hovedtelefongengivelse 4musik . Det eneste der mangler er en god DAC.
Alpha

Geografisk sted: midtjylland

Indlægaf librarian » 7. nov 2011, 13:44

Et set-up kan koste næsten hvad som helst. Men først og fremmest tror jeg, at det koster tid og engagement at finde ud af, hvad man kan li', hvad der lyder godt sammen, hvad man har af behov og præferencer osv. og disse parametrer ændrer sig hele tiden...

Der er måske nogle, der har det bedst med at købe et enkelt rigtig dyrt og sikkert godt set-up fra begyndelsen og så holde sig til det. Andre - og det tror jeg gælder flertallet her på sitet - vil aldrig rigtigt blive tilfredse. Der er hele tiden et eller andet, der kan blive lidt bedre og så en gang imellem bliver det hele skiftet ud fordi man har set lyset et helt andet sted...

Det koster selvfølgelig nogle penge hen ad vejen, og om man objektivt set ender med et bedre set-up, ved jeg ikke. Men det er heller ikke så vigtigt.
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

Geografisk sted: København

Indlægaf Asger » 7. nov 2011, 17:31

nc8000:
Tak for svaret.
Det er godt nok irriterende med iTunes formatet. Er der ikke nogen måde, man kan købe CD’er til download i lossless format? Du har nok ret med de 400 vs 700 mb ved alac, men er det ikke også ”ok”, eller duer det heller ikke?

DAC/forstærker i samme box lyder fedt, og jeg synes din model Aune/DT880 lyder rigtigt god – af hvad jeg kan læse af tilfældige reviews på nettet (og her på siden). 2400,- er også så billigt, at jeg ikke ville have noget imod at sælge videre med et tab, hvis jeg hellere vil have noget andet.
Jeg har ikke nogen speciel holdning til åbne vs lukkede. Som udgangspunkt bruger jeg in-ears når jeg er på farten om dagen, noise cancelling når jeg rejser/flyver, så det er kun til hjemmebrug for mig selv (og mon ikke hunden er ligeglad med lidt headphone-støj ☺..).

Jeg kan desværre ikke komme til meet d. 19/11, men det ser nu også ud til at der er rigeligt fyldt op ;-).

@Burning777: Du kan meget vel have ret. Hvor tror du jeg bør havne henne, før jeg ikke ”hurtigt kigger efter mere high end”..? Jeg hører nok til den gruppe, librarian beskriver som den minoritet, som bare vil have et godt setup, jeg ikke behøver at ændre for meget på fremover.

@Alpha: Haha, de ser eddermame vilde ud de der Stax’ere. Jeg tror lige jeg venter med de mere interessante/særprægede modeller ;-). Der var ellers lidt godt læsestof her: http://www.6moons.com/audioreviews/stax2/stax.html.

@librarian: Tak for betragtningen, og du har helt sikkert ret. Som nævnt, hører jeg nok lidt til den minoritet der, på hifi-fronten anyways, forsøger at købe noget ret godt første gang, og så håber at det kan holde en årrække. Det er det jeg forsøgte med mit stereo/surround setup, og det er også lidt målsætningen med head-fi delen. Men måske er det bare et udtryk for graden af audiofili ;-)
Asger

Indlægaf Kolind » 7. nov 2011, 18:07

Det er også noget mere bøvlet at udskifte højtalere i forhold til hovedtelefoner som frit igen kan sendes afsted i en lille pakke hvis de ikke falder i god jord. Det med at købe en highend bøf i blinde er lidt tricky. Gør du det alligevel vil du uden tvivl ikke blive skuffet over lyden. Problemet kommer først når du hører en anden som er lige så god, men har en lyd som passer dig bedre :D
"Neutrale" bøffer som f.eks DT880 eller lignende kan man dog næppe gå helt galt i byen med. Når du så har købt det bør du tænke fint; done deal og ikke længere bekymre dig, om hvorvidt der mon findes noget bedre derude til en realistisk pris :D
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar

Geografisk sted: Holbæk

Indlægaf Kolind » 7. nov 2011, 18:10

Det med at du ikke vil blive skuffet mener jeg i og med at du næppe finder nogle herinde som syntes at bøffer som HD800, T1 eller LCD-3 eksempelvis lyder decideret skidt, men om man er til den ene eller anden er jo lidt blondiner og brunetter - Der findes ingen endegyldig sandhed.
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar

Geografisk sted: Holbæk

Indlægaf kvik » 7. nov 2011, 18:17

Problemet med at ramme plet første gang, er at man som 'nybegynder' sjældent ved hvad man søger rent lydmæssigt. Det betyder man, i større grad end ellers, læner sig op ad andres meninger. Det er her let at glemme at disse personer har forskellige udgangspunkter (dvs erfaring/præferencer/interesser/mm) for at bedømme/beskrive/mene som de gør. Man kan selvfølgelig være heldig, men en vis fejlmargin (også økonomisk) bør man næsten give/have plads til. Efterhånden som man lærer sine egne behov/præferencer bedre at kende, så vil sandsynligvis en vis udskiftning af udstyret alligevel presse sig på. Eller man vil opdage, at man klarer sig fint uden (head-fi i dette tilfælle)!
kvik

Brugeravatar

Geografisk sted: Norge

Hvad koster et setup?

Indlægaf nc8000 » 7. nov 2011, 19:12

Jeg ville nok bruge de 2.400 på Aune + DT880 og så leve med det en periode og så deltage i et meet og høre et bredt udvalg og så tage næste skridt defra. Du vil formentlig kunne få det meste af de 2.400 retur ved gensalg.

Apple sælger ikke højere opløsning end 256 KB aac men det ændrer sig måske i fremtiden. De cd'er du ripper i alac er fuld cd kvalitet da alac er en lossless komprimering der bare sparer plads men kan pakkes ud til det originale signal lige som zip filer.

Download i fuld cd kvalitet eller bedre findes der en del sites der understøtter men så er det typisk i flac formatet som iTunes og iDevices ikke umiddelbart spiser, så skal det først krydskonverteres til alac under anvendelse af tredieparts software
nc8000

Indlægaf Asger » 7. nov 2011, 20:29

Tak til Kolind og Ketil for nogle rigtigt gode pointer ifht køb af head-fi - I har vist fået mig overtalt til den discplinerede løsning ;-)

nc8000 skrev:Apple sælger ikke højere opløsning end 256 KB aac men det ændrer sig måske i fremtiden. De cd'er du ripper i alac er fuld cd kvalitet da alac er en lossless komprimering der bare sparer plads men kan pakkes ud til det originale signal lige som zip filer.

Download i fuld cd kvalitet eller bedre findes der en del sites der understøtter men så er det typisk i flac formatet som iTunes og iDevices ikke umiddelbart spiser, så skal det først krydskonverteres til alac under anvendelse af tredieparts software

Konvertering til alac kan jeg nok finde ud af. Kan du anbefale nogle sites?
Asger

Indlægaf nc8000 » 7. nov 2011, 20:36

Asger skrev:Konvertering til alac kan jeg nok finde ud af. Kan du anbefale nogle sites?

viewtopic.php?f=36&t=91
nc8000

Næste

Tilbage til Bla Bla bla