MP3 vs FLAC



MP3 vs FLAC

Indlægaf truebuie| » 26. nov 2019, 09:52

FLAC. Et dejligt fil format der fylder af pommeren til. Er det virkelig det værd at bruge pladsen på det? Sidder selv med godt og vel 100GB musik lokalt i FLAC, og det har da slået mig et par gange, hvor meget plads jeg egentligt har brugt på det.

Personligt synes jeg ikke at jeg kan høre forskel på 320kb/s og FLAC. Selv med de få DSD filer jeg nu har, synes jeg ikke der er forskel.
Har mest af alt det musik i FLAC liggende, da jeg gerne vil vide at, det ikke blive bedre når jeg sætter mig ned for at lytte. Jeg ved nok inderste inde at der ikke er nogen synderlig forskel, men kan nu godt li' tanken om at det er så godt som det nu engang bliver rulle2

Jeg har prøvet noget AB test i sin tid med mine HD800 balanceret på Aune s6Pro og det var vitterlig 50/50 om jeg gættede rigtigt musik10 Ville mene at det er high-end / resolving nok, men jeg kan vel tage fejl.

Måske er jeg halvdøv og aner ikke, hvad jeg snakker om, men synes nu, det er lidt fjollet, det jeg selv laver ruller1

Nogle inputs til hvad jeg mon misser?
Skrivebord - Gustard X16 -> Singxer SA-1 -> Hifiman Arya
Portable - Fiio BTR5 -> Dunu SA6 Ultra / Airpods Pro
https://Kabelsnedker.dk
truebuie|

Brugeravatar
 
Indlæg: 546
Tilmeldt: 29. jun 2017, 19:31
Geografisk sted: Svenstrup

Re: MP3 vs FLAC

Indlægaf Claus-DK » 26. nov 2019, 10:43

Prøv med noget klassisk musik eller musik der ikke er blevet smadret af loudnesskrigen.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: MP3 vs FLAC

Indlægaf Euklid » 26. nov 2019, 12:55

Når det kommer til hvad man egentlig kan høre, så er det er en svær og meget lang og til tider følelsesladet diskussion :ugeek:
Jeg har kæmpe respekt for folk der tør indrømme at de ingen som helst forskel kan høre på forskellige formater, men lytter også gerne til dem der kun kan nyde musik, der er optaget for flagermus og kun kan transporteres gennem et kabel med tykkelse som en voksen mands lår.

NĂĄ, hvis du vil spare lidt pĂĄ pladsen sĂĄ se pĂĄ ogg i stedet for mp3, det er et noget bedre format til komprimering
https://da.wikipedia.org/wiki/Ogg_Vorbis.
Euklid

Brugeravatar
 
Indlæg: 510
Tilmeldt: 12. okt 2013, 14:16
Geografisk sted: Køge

Re: MP3 vs FLAC

Indlægaf truebuie| » 26. nov 2019, 14:19

Har skam været i gang med diverse klassiske nummer. Ikke noget jeg normalt lytter til, men her er da lidt jeg har fanget hvis det var:
-Bach: Orchestal Suite No. 2 in B Minor, BWV 1067: VII. Badinerie
-Toccara and Fugue in D minor, BWV 565
-Peer Gynt, Op. 23, Act IV: No. 12, Prelude Morning Mood
(HĂĄber jeg fik skrevet dem alle rigtigt)

Og det er bĂĄde som 320kb/s mp3 og ~6000kb/s 24bit/192Khz FLAC. Ingen forskel.

Kan dog være jeg kigge på det Ogg Vorbis der. Ser da lidt spændende ud, men kunne forestille mig det ikke, gør en forskel i sidste ende ruller1
Skrivebord - Gustard X16 -> Singxer SA-1 -> Hifiman Arya
Portable - Fiio BTR5 -> Dunu SA6 Ultra / Airpods Pro
https://Kabelsnedker.dk
truebuie|

Brugeravatar
 
Indlæg: 546
Tilmeldt: 29. jun 2017, 19:31
Geografisk sted: Svenstrup

Re: MP3 vs FLAC

Indlægaf Claus-DK » 26. nov 2019, 16:27

Jeg vil heller ikke vædde en bajer på at kunne hører forskel på 320 og FLAC.
Bruger dog FLAC bare for det tilfælde at jeg kan hører forskel, for så risikerer jeg ikke at gå glip af noget.

Hvis jeg rigtigt nørder er det i toppen af registret jeg synes jeg kan hører forskel, men jeg vil som sagt ikke sætte en bajer på højkant i en blindtest
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: MP3 vs FLAC

Indlægaf Euklid » 26. nov 2019, 16:56

Man kan evt. snyde lidt ved først at konvertere til en meget komprimeret mp3-fil, hvor man tydeligt kan høre fejlene. Så kan man konvertere til en lidt bedre mp3 og lytte efter de værste ting fra den første fil osv. på den måde ved man præcis hvad man skal lytte efter og også hvornår filen bliver så god at man ikke længere kan høre fejlene.
Euklid

Brugeravatar
 
Indlæg: 510
Tilmeldt: 12. okt 2013, 14:16
Geografisk sted: Køge

Re: MP3 vs FLAC

Indlægaf truebuie| » 26. nov 2019, 17:54

Kan være at jeg skal give AB en chance igen. Eftersom jeg ikke rigtigt har vidst hvad man skulle lytte efter, så har jeg blot hørt musik, så at sige ruller1
Jeg må lige bruge noget tid, hvor jeg fokuserer på det høje register. Kan jo være at mine ~100GB ikke er helt spildt rulle2

Kunne også være spændende nok at se hvor grænsen egentligt går. Har diverse gamle skralder MP3 filer til at ligge også, og synes at kunne huske omkring 280-290kb/s er hvor jeg ikke kan høre forskel længere, men synes da lige jeg vil prøve igen ruller1 Det er altid hyggeligt at finde ud af hvad man kan og ikke kan jo thumbs
Skrivebord - Gustard X16 -> Singxer SA-1 -> Hifiman Arya
Portable - Fiio BTR5 -> Dunu SA6 Ultra / Airpods Pro
https://Kabelsnedker.dk
truebuie|

Brugeravatar
 
Indlæg: 546
Tilmeldt: 29. jun 2017, 19:31
Geografisk sted: Svenstrup

Re: MP3 vs FLAC

Indlægaf CHIbsen » 26. nov 2019, 19:18

Jeg har selv en Aune s6 som jeg nyder at høre musik på. Så jeg kan vel godt tillade mig at mene, at der findes udstyr, hvorpå den slags forskelle er tydeligere at høre. Som forskellen på mp3 og flac. Og det er skrevet med al ære og respekt for s6.

Tapatalk
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: MP3 vs FLAC

Indlægaf CHIbsen » 26. nov 2019, 20:30

DR har oplyst at de sender P2 koncerten ud i 320kb/s mp3.

Tapatalk
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: MP3 vs FLAC

Indlægaf Claus-DK » 26. nov 2019, 20:37

Vi var til et træf engang hvor vi testede det med flac og MP3 og det var på en sansa Clip og der var faktisk et par stykker der havde gode procenter..
Det er ørerne og træning der gør forskellen.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: MP3 vs FLAC

Indlægaf librarian » 27. nov 2019, 12:06

Claus-DK skrev:Vi var til et træf engang hvor vi testede det med flac og MP3 og det var på en sansa Clip og der var faktisk et par stykker der havde gode procenter..
Det er ørerne og træning der gør forskellen.

Ja, det kan jeg godt huske. Jeg skulle egentlig have vundet, men der var byttet om på rækkefølgen af filerne ved afgørelsen. Det blev først opdaget efterfølgende. Så jeg vandt ingenting selvom jeg havde gættet bedst. Ja, der var muligvis også lidt held indblandet, det kan være svært. I givet fald var det vel så uheld i held ruller1
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: København

Re: MP3 vs FLAC

Indlægaf Claus-DK » 27. nov 2019, 13:17

Ja ifølge mine testresultater den dag, foretrak jeg MP3 filerne, men det arbejder jeg på at fortrænge
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: MP3 vs FLAC

Indlægaf superpronker » 28. nov 2019, 09:10

Jeg har også forsøgt mig med en AB test online, men jeg kunne ikke høre forskel på 320 og lossless. Dog kunne jeg godt høre forskellen ned til 256.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Bøffer: LCDD-XC | LCD-X | k340 | k701
Amp/dac: M-dac | Hegel HD12
In-ear: Jabra 65t
superpronker

Brugeravatar
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 20. mar 2012, 09:58

Re: MP3 vs FLAC

Indlægaf Claus-DK » 28. nov 2019, 13:58

I de goé gamle dage på head-fi, var der enormt mange diskussioner om lossless Vs. lossy formaterne, tit blev hydrogenaudio bragt ind i debatterne, ved ikke om den findes mere, men på det tidspunkt var der regulære doktorafhandlinger om hvorfor man ikke kan høre forskel på 320 og lossless, det er noget der hedder psycokacustic, eller på dansk "hvordan hjernen hører musik". Yderst spændende læsestof.

Heldigvis løb tiden lidt fra de lossless formater, da de fleste afspillere i dag har masser af lagerplads og man har i realiteten ikke sådan et vitalt behov for at have 2-300 album med i lommen, det er dejligt man kan, men et sådan rigtigt behov er det slet ikke.

For mit eget tilfælde har jeg mest i FLAC (for en sikkerheds skyld) der er dog omkring 1000 sange i MP3 320 på min afspiller, så jeg er ikke spor konsekvent..

Jeg oplever dog at der er nogle dage hvor jeg slet ikke kan holde MP3 filer ud, de mangler luft og liv, men de fleste dage lægger jeg ikke mærke til at der er lossy filer i lommen..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

MP3 vs FLAC

Indlægaf superpronker » 28. nov 2019, 14:29

Jeg kender en, der arbejder i Jabra. Han siger at der er lyttetestere, som godt kan høre forskellen. Det er lidt ligesom at have latterligt godt syn eller at have fotografisk hukommelse. Nogle kan bare mere. Sådanne eksperter beskriver lyd efter begreber som defineres sådan liiiiidt mere præcist end vi andre måske kan. Se fx The Sound Wheel: https://assets.madebydelta.com/assets/d ... dio_UK.pdf

For os andre er der nok andre ting der spiller ind. Fx er min bror mest glad for instrumenter med tydelig mellemtone. Og netop der har han åbenbart lidt hørenedsættelse (når det måles his en ørelæge). Så måske en overdrevet mellemtone lyder mere subjektivt neutral for ham.

Det fik mig til at tænke, at man burde få målt sin hørelse og så bruge en EQ til at invertere sine egne begrænsninger for at se, om det lød bedre. Jeg er fx helt tosset med bas, så måske jeg ikke kan høre det så godt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Bøffer: LCDD-XC | LCD-X | k340 | k701
Amp/dac: M-dac | Hegel HD12
In-ear: Jabra 65t
superpronker

Brugeravatar
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 20. mar 2012, 09:58

Re: MP3 vs FLAC

Indlægaf Mataugust » 29. nov 2019, 19:20

Det alt afgørende for lyden kommer meget tidligere i processen, ved optagelsen og mastering.

Jeg vil hellere høre Rickie Lee Jones i 320 mp3 frem for Adele i 24/96 flac.

Når det er sagt, så kan et analytisk setup nemt afsløre forskelle på flac og mp3, men jeg tror ikke det høres, hvis ikke man lytter efter forskellene.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: MP3 vs FLAC

Indlægaf CHIbsen » 30. nov 2019, 14:47

Mataugust skrev:Det alt afgørende for lyden kommer meget tidligere i processen, ved optagelsen og mastering.
Jeg vil hellere høre Rickie Lee Jones i 320 mp3 frem for Adele i 24/96 flac.


Det er en rigtig god pointe thumbs
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: MP3 vs FLAC

Indlægaf kvik » 30. nov 2019, 15:55

superpronker skrev:For os andre er der nok andre ting der spiller ind. Fx er min bror mest glad for instrumenter med tydelig mellemtone. Og netop der har han åbenbart lidt hørenedsættelse (når det måles his en ørelæge). Så måske en overdrevet mellemtone lyder mere subjektivt neutral for ham.

Det fik mig til at tænke, at man burde få målt sin hørelse og så bruge en EQ til at invertere sine egne begrænsninger for at se, om det lød bedre. Jeg er fx helt tosset med bas, så måske jeg ikke kan høre det så godt.

How's your hearing

Heroppe på et hifi-forum løber en (endeløs) tråd om DAB vs FM. Brancheaktører lobbyet i sin tid kraftigt for udskiftning af FM med DAB (flere kanaler = mere reklame = flere kroner i kassen). De folkevalgte åd agnet, FM-senderne blev afmonteret og sendt til de varme lande, og FM-tunerne i de mange små hjem blev ubrugelige.

Skal man forsøge at uddrage essensen i vores sammenhæng, bliver det noget med, at DAB er helt fint for dem, der ikke hører særligt godt, eller i støjende omgivelser, hvor alle nuancer uanset går tabt. Selv om DAB-bitraten ikke er i nærheden af 320, viser den norske tråd, at folk simpelthen ikke hører det samme, og heller ikke vægtlægger de samme ting omkring lyd og musik.

Det er for så vidt helt i tråd med de foregående indlæg, og mest tænkt som et konkret eksempel på endeløse diskussioner på grund af forskellige udgangspunkter.

Selv afspiller jeg altid ukomprimeret, fordi jeg indbilder mig, at jeg kan høre en lille forskel. Men jeg hører så også forskel på DAC'er, kabler og strømforsyninger, så er nok fortabt uanset :grin:
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: MP3 vs FLAC

Indlægaf truebuie| » 1. dec 2019, 14:50

Hvis ikke det var fordi heg sad i Irland lige pt. sĂĄ havde jeg sku nok taget det tilbud thumbs
Hvis det er et "tilbud" som stĂĄr og kan vente til en dag ved lejlighed, sĂĄ vil jeg i hvert fald meget gerne ruller1
Skrivebord - Gustard X16 -> Singxer SA-1 -> Hifiman Arya
Portable - Fiio BTR5 -> Dunu SA6 Ultra / Airpods Pro
https://Kabelsnedker.dk
truebuie|

Brugeravatar
 
Indlæg: 546
Tilmeldt: 29. jun 2017, 19:31
Geografisk sted: Svenstrup

Re: MP3 vs FLAC

Indlægaf Claus-DK » 1. dec 2019, 15:16

Kommer der en "eksamen" i form af en dobbelt blindtest ??

Alle vil kunne høre forskel hvis de får at vide "nu kommer der så en losslees, læg mærke til det og det" eller "nu kommer der så en MP3 fil, læg mærke til hvordan det og det er blevet dårligere".
Selv hvis man spiller to ens filer, vil man på den måde kunne "prime" folks hjerner til at høre forskelle der ikke findes, vores hjerner er nogle forræderiske elementer..

Der er mange "fælder" i sådan noget som vi mennesker elsker at falde i.
Selv en ikke hørbar volumenforskel vil kunne gøre at den ene ting lyder bedre end den anden, vores hjerne vil altid foretrække den der er højere, bare for at nævne et eksempel..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Næste

Tilbage til Bla Bla bla

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 11 gæster