Burn-in - Virker det?



Burn-in - Virker det?

Indlægaf truebuie| » 2. jan 2020, 13:34

Har altid været af den overbevisning at burn-in var en ting. Ikke sådan at ting lyder af pommeren til, hvis de ikke har fået 1000 timer, men snarre at bøffer og iems havde "godt" af en 10 timer med bare lyd. For at strække driver materialet? Noget i den dur i hvert fald ruller1

Jeg sjusede mig ind på Head-fi og fandt en tråd omkring netop burn-in, og det de skriver lyder jo faktisk ikke helt ude i hampen. Frem for burn-in på bøffen, så er det måske snarre hjernen der lige skal have en tur. Noget tid til at tilvende sig den nye lyd/sinatur.

Så sent som for 2 uger siden, synes jeg at burn-in virkede som det skulle. Havde lige fået et par nye iems, og synes umiddelbart de var noget skarpe i det, dog efter en dag eller to, så var de ganske fornuftige. Jeg tænkte at det da bare var burn-in på de iems, men efter den head-fi tråd, så er der måske ikke så meget hold i det alligevel? rulle4

På trods af den tråd, så mener jeg nu stadg at burn-in på bøffen ikke kan skade, og at det muligvis har betydning for lyden, men det satte nu alligevel lidt tanker i gang.

Nogen med erfaringer som de lyster at dele ud af? Er burn-in reelt eller er det bare noget man siger?
Skrivebord - Gustard X16 -> Singxer SA-1 -> Hifiman Arya
Portable - Fiio BTR5 -> Dunu SA6 Ultra / Airpods Pro
https://Kabelsnedker.dk
truebuie|

Brugeravatar
 
Indlæg: 546
Tilmeldt: 29. jun 2017, 19:31
Geografisk sted: Svenstrup

Re: Burn-in - Virker det?

Indlægaf kvik » 2. jan 2020, 13:40

Sound Science er et farligt sted at opholde sig for længe :grin:
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Burn-in - Virker det?

Indlægaf CHIbsen » 2. jan 2020, 13:53

Jeg købte jo fornyelig et sæt Arya.
Inden da havde jeg lĂĄnte Henriks tilspillede par i adskillige uger.
Der gik nogen timer før mine egne lød lige så godt som det sæt Henrik fik tilbage.

Tapatalk
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Burn-in - Virker det?

Indlægaf Claus-DK » 2. jan 2020, 13:59

Jeg synes det sjove ved burnin er at det kommer ALTID til at lyde bedre ??
Der findes ganske enkelt ikke nogle der synes bedre om lyden før burnin, det er da lidt spøjst..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Burn-in - Virker det?

Indlægaf Claus-DK » 2. jan 2020, 14:21

Da jeg startede i denne hobby, fyldte de tre store en del HD650/600 fra Senn, DT serien fra Beyer og 701 fra AKG.
Den sidste af dem 701eren skulle spilles til og det i over 100 timer, gerne 200 og helst 300, prøv bare at søg på head-fi, det var i min optik helt skørt, jeg er med på at mekaniske ting som en driver kan ændrer sig over tid, det bevæger sig og bliver slidt, det er logik for perlehøns, man skal heller ikke kører sin nye bil hårdt de første par tusinde kilometer, tingene skal lige slides til, men 100 timer+ ??

Der er også den ting, at hvis burnin var en realitet, hvorfor gør producenterne det ikke inden de sætter tingene til salg, jeg forstår godt man ikke gør det på "Tiger hovedtelefoner", men på dyre ting som koster måske 10 tusinde, virker det helt forkert at man ikke lige bruger et par dage på at spille tingene til, så tingene lyder som de skal når de sættes på hovedet første gang. At konstruere en maskine til sådan en opgave kan ikke koste en bondegård og det må være i en producents interesse at deres udstyr yder 100% fra den pakkes ud til den lægges i graven..

Der hvor filmen knækker for mig er når folk snakker om forstærkere/DACs sågar kabler skal have burnin, at sådan noget som kobber i et kabel skulle få andre elektriske egenskaber af at der render elektroner igennem er lidt for søgt til min smag.

Min personlige holdning er at burn-in eksistere, men den forgår mindst lige så meget i hjernen som på udstyret, man vil gerne at ens fine nye hovedtelefoner lyder skønt og det kim man planter i sin hjerne med sådan en holdning, tror jeg betyder rigtigt meget om det er 10 eller 90 % ved jeg intet om, men jeg er helt overbevist om at det er en del af ligningen.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Burn-in - Virker det?

Indlægaf truebuie| » 2. jan 2020, 15:08

Min umiddelbare tanke med hvorfor det altid lyde bedre, er at man altid lægger mærke til det dårlige, inden det gode sådan rigtigt tar' fat. Sådan er det da i hvert fald med mig ruller1 Og hvis man så lige skal bruge lidt timer til tilvendingen, så lyder det vel ikke helt ud i skoven, eller hva'?

Vil dog mene at det burn-in der måske er reelt. Uden at vide alt for meget om tingene, så ville jeg da mene at driver materialer flexer, og derved udvide sig minimalt meget? Om det så er noget man kan høre er vel noget helt andet

Det med kabler og burn-in er nu også noget underligt noget. Skulle kobberet/sølvet blive slidt af strømmen, eller hvad er det lige der foregår.
Skrivebord - Gustard X16 -> Singxer SA-1 -> Hifiman Arya
Portable - Fiio BTR5 -> Dunu SA6 Ultra / Airpods Pro
https://Kabelsnedker.dk
truebuie|

Brugeravatar
 
Indlæg: 546
Tilmeldt: 29. jun 2017, 19:31
Geografisk sted: Svenstrup

Re: Burn-in - Virker det?

Indlægaf telum » 2. jan 2020, 15:46

Enig i det hele - jeg tror dog også på at der må være forskel på IEM's, dynamiske, eletrostatiske, planars osv. - jeg tror på de mekaniske bevægelige dele har godt af lidt massage, men den reelle effekt er nok ikke så vild og voldsom...
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Burn-in - Virker det?

Indlægaf msp » 2. jan 2020, 16:10

Jeg har oplevet det på et par biler, lyden er virkelig ringe de første par 1000km

Min var henne for at få skiftet forruden, min låner var helt ny den lød trist...

Så jeg er overbevist om højtalere skal have noget motion før de lyder godt. Men enig med Claus om det virkligt kan hjælpe med kabler 1musik
msp

 
Indlæg: 271
Tilmeldt: 6. maj 2011, 19:49

Re: Burn-in - Virker det?

Indlægaf telum » 2. jan 2020, 16:44

Sko derimod - de er nærmest allerbedst når de har fået så meget burn-in at de er ved at falde fra hinanden ruller1
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Burn-in - Virker det?

Indlægaf Claus-DK » 6. jan 2020, 21:04

Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Burn-in - Virker det?

Indlægaf Daf » 13. apr 2020, 10:42

Jeg synes jeg har kunnet høre forbedringer på hovedtelefoner efter noget burn in på typisk 10-20 timer, men jeg tror egentlig bare det er mig, der har vænnet mig til hovedtelefonen. De frekvenser der "stikker ud" i lyden i starten, dem vænner jeg mig til og så lægger jeg ikke mærke til dem mere.
Lidt ligesom at skifte fra en relativt neutral hovedtelefon til en med mere bas. Først tænker man "wow", der er godt nok fed bas her. Men så går der ikke ret lang tid, før man har vænnet sig til lyden i den nye hovedtelefon, og så er den "wow"-effekt væk.
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

Re: Burn-in - Virker det?

Indlægaf kvik » 13. apr 2020, 13:03

Burn-out virker i hvert fald :grin:

burnout.jpg
burnout.jpg (27.7 KiB) Vist 5113 gange
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Burn-in - Virker det?

Indlægaf Daf » 13. apr 2020, 13:06

:grin:.....
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense


Tilbage til Bla Bla bla

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 12 gæster