Dej-maskine



Dej-maskine

Indlægaf Claus-DK » 19. okt 2021, 13:53

Som nogle mĂĄske ved er jeg en ivrig bager.

Jeg har i flere år brugt en OBH mixer, men den døde for mig for en måneds tid siden..

Så har jeg arbejdet med en ballerup mixer, som egentligt er OK den larmer bare en del og er ikke god til små portioner og er næsten antik og jeg kan ikke forvente den holder evigt.

Jeg har også en Kenwood af de store og dyre modeller og jeg er bare så træt af den, den er elendig til at blande dejen og kommer ikke ud til kanterne, hvilket resultere i at der er melklumper i min dej når den har rørt på fuld hammer i 5 minutter, det er bare ikke i orden og jeg kan på ingen måde anbefale nogen at købe sådan en for det er simpelthen noget værre lort til at røre dej med.

SĂĄ jeg er pĂĄ udkig efter en god maskine til at lave min dejblandinger med med.

og jeg ved godt at man skal røre i hånden og alt det der, men det orker jeg ikke.

Det må gerne være en dedikeret dej-maskine den behøver ikke at kunne piske æg eller have mulighed for at lave medister pølser, eller have en blender og hvad alle de multimaskiner ellers kan, jeg vil have en maskine som udelukkende vil blive brugt til dej i stride strømme.

SĂĄ sidder du inde med info pĂĄ dette lidt specielle emne, vil jeg meget gerne have anbefalinger til en ny maskine.

Det vil ikke genere mig at den er grim eller beregnet til industrien, det eneste der betyder noget for mig er at det er den bedste dej-maskine jeg kan fĂĄ.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Dej-maskine

Indlægaf Peter Jensen » 19. okt 2021, 15:23

Jeg er ok glad for min Kitchen Aid, men har en fornemmelse af at det nok ikke er helt godt nok til mere dedikeret brug.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: Dej-maskine

Indlægaf Kolind » 19. okt 2021, 16:29

Vi har en Kitchen Aid stående. Den er helt klart mere pæn end god og praktisk.

Når det kommer til den slags køkkenmaskiner bliver det ret hurtigt lidt meget dyrt syntes jeg til gengæld. Tænk sig bare hvor meget fint hovedtelefon-grej man kan få til de penge, yes?

Kig på Bjørn Teddy f.eks hvis du vil have en typisk mixer maskine eller hvis du vil have noget ala din gamle dér en Ankarsrum.
Hvis du kan klare dig uden at kunne piske ting, måske en Famag spiral mixer som vel er mere ala et æltekar dedikeret til dej.
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Dej-maskine

Indlægaf Claus-DK » 19. okt 2021, 16:31

Kolind skrev:Når det kommer til den slags køkkenmaskiner bliver det ret hurtigt lidt meget dyrt syntes jeg til gengæld. Tænk sig bare hvor meget fint hovedtelefon-grej man kan få til de penge, yes?


Jo jo, men sparer du cirka 20 kroner hver dag på at bage selv, render det jo også op og giver lidt luft til sjovere indkøb.....
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Dej-maskine

Indlægaf Kolind » 19. okt 2021, 18:48


Jo jo. Men stadig 8k+ på en røre dims f. Eks.
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Dej-maskine

Indlægaf Claus-DK » 19. okt 2021, 19:44

Jeg synes jo en Kitchen Aid er for dyr..
SĂĄ 8K sker aldrig. Det burde du kende mig godt nok til at vide..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Dej-maskine

Indlægaf Kolind » 20. okt 2021, 13:40

Claus-DK skrev:Jeg synes jo en Kitchen Aid er for dyr..
SĂĄ 8K sker aldrig. Det burde du kende mig godt nok til at vide..


Jeg var også lidt chokeret over din udmelding tidligere om at lidt penge sparet hver dag retfærdiggjorde det. Med dit regnestykker tager det dog 'kun' 400 gange førend det så har tjent sig hjem v. 8K. rulle4
Mon ikke bare du skal nurse din eksisterende maskine lidt og satse pĂĄ at den klarer sig noget tid endnu rulle6

En Kitchen Aid er vel som sådan i kategorien ikke særligt dyr. Jeg vil dog sige at den er lidt dyr ift. sin funktionalitet.
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Dej-maskine

Indlægaf Psymon » 20. okt 2021, 13:41

Min kæreste sværger til Ankarsrum https://www.ankarsrum.com/dk/ og vil aldrig røre en ktichen aid, ved mindre man går til industriversionerne.
Psymon

 
Indlæg: 786
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:11
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Dej-maskine

Indlægaf Claus-DK » 20. okt 2021, 14:00

Jeg har jo den oprindelige ankarsrum og er ret glad for den, eneste ulempe er at den er så vidt jeg kan google mig frem ældre end mig..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Dej-maskine

Indlægaf Kolind » 20. okt 2021, 14:02

Claus-DK skrev:Jeg har jo den oprindelige ankarsrum og er ret glad for den, eneste ulempe er at den er så vidt jeg kan google mig frem ældre end mig..


'Alder er kun et tal' - Right?
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Dej-maskine

Indlægaf Kolind » 20. okt 2021, 14:04

Køb en Famag im5s og sælg den til mig når du er træt af den thumbs
Den er meget populær til at lave pizza-dej i hvert fald. Men igen ret dyr.
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Dej-maskine

Indlægaf Henrik_sdk » 20. okt 2021, 22:58

Hvis jeg kunne lave pizzadej ville jeg købe en Ooni Koda..
Henrik_sdk

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 1. apr 2011, 23:46
Geografisk sted: Ringsted

Re: Dej-maskine

Indlægaf Claus-DK » 20. okt 2021, 23:10

Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Dej-maskine

Indlægaf Claus-DK » 20. okt 2021, 23:12

Jeg overvejer kraftigt denne type.
dejmaskine.PNG
dejmaskine.PNG (476.73 KiB) Vist 2997 gange

Er der nogle der har erfaringer med sĂĄdan nogle ??
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Dej-maskine

Indlægaf Kolind » 21. okt 2021, 11:46

Henrik_sdk skrev:Hvis jeg kunne lave pizzadej ville jeg købe en Ooni Koda..


Det er ikke det store problem at lave pizza-dej. Jeg har en i køleren æltet i hånden. En spiral mixer kunne godt have gjort det lidt hurtigere/lettere naurligvis.
Jeg har en Ooni Pro 16. Den er fee :) Den nye Karu 16 ser virkeligt fin ud ogsĂĄ. De er ogsĂĄ bare lidt dyre rulle4
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Dej-maskine

Indlægaf Claus-DK » 21. okt 2021, 12:55

Det er sandt at det er nemt at lave en dej til pizza, kunsten er at lave en god dej og det er noget helt andet.

Jeg har i mange år bare lavet en dej og det virker og smager fint, men bruger man lidt ekstra omhu, laver polish, bruger mindre mel og bruger en masse tid, bliver man belønnet i sidste ende, specielt er det vigtigt at give dejen styrke ved at lave et godt og stærkt gluten netværk.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Dej-maskine

Indlægaf Kolind » 21. okt 2021, 19:59

Claus-DK skrev:Det er sandt at det er nemt at lave en dej til pizza, kunsten er at lave en god dej og det er noget helt andet.

Jeg har i mange år bare lavet en dej og det virker og smager fint, men bruger man lidt ekstra omhu, laver polish, bruger mindre mel og bruger en masse tid, bliver man belønnet i sidste ende, specielt er det vigtigt at give dejen styrke ved at lave et godt og stærkt gluten netværk.


Yes yes. Jeg har en 72 timers koldhævet pizzadej i køleren pt. på poolish, lækker mel og alt det moderne, til bagning i morgen. Det bliver bare SÅ meget bedre end pizzamandens må man bare sige. Men det er lidt bøvlet at gøre i hånden, når nu der findes maskiner til det. Jeg har dog ikke prøvet at bruge Kitchen-aid'en til det. Jeg tvivler ganske stærkt på at det ville være et hit også.
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Dej-maskine

Indlægaf Henrik_sdk » 21. okt 2021, 21:21

Bruger i alm. eller tørgær?
Henrik_sdk

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 1. apr 2011, 23:46
Geografisk sted: Ringsted

Re: Dej-maskine

Indlægaf Claus-DK » 21. okt 2021, 22:35

Jeg bruger alm gær, men det er lidt mere på "fingerspitz gefüll" end tørgær. Jeg bruger alm. gær fordi det på en eller anden måde smager bedre.
Tørgær varierer nærmest ikke i styrke og alm. gær kan varierer en del alt efter alder. Så tørgær er meget nemmere at styre og få ensartede resultater med.

Jeg koldhæver heller ikke mit brød, eller det sker en sjælden gang, jeg foretrækker at holde øje med min dej og "slå til" på nogenlunde samme punkt i hævningen hver gang, man kan gøre forskellige tiltag for at forsinke og speede processen op, går det for langsomt smider jeg skålen i et vandbad på omkring de 30 grader og går det for hurtigt ælter jeg det bare og lader det hæve igen.
Jeg synes som udgangspunkt ikke man kan hæve for lang tid.

Når jeg laver en detroit pizza, se opskriften på Brian Lagerstroms kanal, starter jeg min polish før jeg tager på job og så smider jeg resten i når jeg kommer hjem, lader hæve til en times tid før det skal i ovnen og smider den i min pizzaform, der lader jeg den så hæve en times tid og hæver den for meget trykker jeg bare noget luft ud med våde fingerspidser..
Jeg smider også et æg i dejen til forskel fra opskriften i videoen, nok bare en vane for jeg tror ikke det er nødvendigt.

Jeg bruger 300 gram vand og så 300 gram mel til min polish og noget gær, det svinger lidt men cirka en 3. del af en pakke er det helt friskt en klat på størrelse med en ært og er det lidt ældre omkring en ½ pakke, det kommer ikke så nøje, da jeg bare lade det stå og syde og boble i 8 timer ved stuetemperatur inden jeg går videre.

efter de cirka 8 timer (polishen skal helst være vokset og faldet sammen igen) smider jeg et æg i cirka 150 gram mel salt og omkring 20 gram olivenolie i og rører det sammen. Det resultere i en dej der ikke er fast men heller ikke flydende, den skal lige strækkes og foldes en 5-10 gange, så den bliver mere fast inden den hæver og venter på at komme i formen.

Min form er en saute pande (uden håndtag) på 24 cm i bunden og cirka 5 cm høj, så det bliver en ret tyk bund, som for det meste lige når at komme op over kanten af formen.

Jeg smider osten og det andet fyld på når dejen er cirka dobbelt så høj som til at starte med.

Af ost bruger jeg 350 gram mellemlagret danbo og 100 gram mozzerella og oven pĂĄ peperronien bruger jeg en Grana ost som rives fint.

cirka 25 minutter i ovnen ved fuld blæs, hvor min pande står på et bagestål (bedste opfindelse nogensinde til bagning).Den er færdig når man banker på dejen og det lyder hult, hvis man ellers kan komme til det.

Alle burde prøve at lave den pizza den er bare så lækker.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=AEV1owoLdFU&t=262s[/youtube]
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Dej-maskine

Indlægaf Henrik_sdk » 21. okt 2021, 23:07

polish? mangler en ordbog..
Henrik_sdk

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 1. apr 2011, 23:46
Geografisk sted: Ringsted

Næste

Tilbage til Bla Bla bla

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 7 gæster