DAC eller bærbar afspiller ?



DAC eller bærbar afspiller ?

Indlægaf Morten K » 17. jan 2022, 17:15

Hej alle kloge hi-fi hoveder

Jeg er i tvivl om hvilken løsning jeg skal gå efter og søger lidt hjælp / inspiration til nedenstående. Hvis dette spørgsmål er stillet før må I meget gerne smide links til tråde, så I ikke skal svare på det samme igen. Men jeg har ikke kunne finde nogen.
I skal vide jeg ikke er audiofil (endnu) og først det seneste 1½ års tid er begyndt at interessere mig for bedre lyd. Jeg vil ikke bruge mange mange tusindvis af kroner, men ved jo også godt at god lyd ikke er gratis.

Jeg har et stue-anlæg jeg nyder når der er tid, men er jo ikke altid i min stue hvor jeg primært hører LP'er. Jeg har dog et Tidal abonnement som jeg bruger alle andre vegne og vil gerne have bedre lyd på det.

Brugs scenarier:
1. Jeg sidder ved min bærbare på mig hjemme kontor og bruger Tidal via PC. I dag med over-ear høretelefoner via en mini-forstærker som desværre ikke er særlig god.
2. Jeg sidder ved min bærbare på arbejds kontoret, og bruger Tidal via PC. I dag med en enkelt højtaler.
3. Jeg er on-the-road (i bil eller til fods) og vil gerne have bedre lyd. I dag med en iPhone og AirPods Pro.

Umiddelbart ser jeg følgende valg (men jeg er meget åben for forslag):
1. En stationær DAC med høretelefon forstærker til hjemmekontoret. Hvilket jo kun løser ét brugs scenarie.
2. En bærbar hi-res musik afspille med gode in-ear høretelefoner (jeg er ikke til on/over-ear når jeg er på farten), som måske også kan bruges som DAC og dermed løser begge kontor pladser. Derudover kan jeg jo også wifi-streame fra afspilleren og ikke bruge PC.
3. En bærbar DAC som jeg sætter til min iPhone og et par gode in-ears.

Jeg har ikke noget imod ledning pĂĄ in-ears i stedet for Bluetooth, hvis jeg fĂĄr den meget bedre lyd.

Hvad er jeres forslag? Overser jeg noget?
/Morten

Focal Clear MG | Audeze iSine 20 | Bowers & Wilkins Pi7 | B8 (købt hos hoved-grej.dk)
Morten K

 
Indlæg: 26
Tilmeldt: 8. sep 2021, 12:53

Re: DAC eller bærbar afspiller ?

Indlægaf JB_dk » 17. jan 2022, 17:22

jeg vil mene det kommer lidt an på budget / hvad du tænker at bruge af penge.

en Hi-Res afspiller med streaming er ikke helt billig og mange af de gode er også lidt klodset og tunge men tilgengæld fantastisk lyd og muligheden for at smide microSD kort i til at downloade / opbevare musik hvis man er et sted med dårlig dækning eller i udlandet.
vær obs på en bærbar DAC også kan bruges ved din bærbar ;)
omvendt finder nogen det besværligt at have bærbac dac / ekstra kabler på sin telefon, det er meget grej der skal i lommen.
men der findes selvfølgelig mange forskellige formfaktorer osv.
Bøffer: Hifiman Ananda, Philips Fidelio X2 HR, Sennheiser HD 569
In-ear: Linsoul Tin Hifi T2, Moondrop Starfield, Earsonics S-EM6 V2
DAC/AMP: Topping DX3 Pro, Dragonfly Black 1.5, Fiio K3
DAP Shanling M6 Pro
JB_dk

Brugeravatar
 
Indlæg: 144
Tilmeldt: 15. feb 2014, 12:40
Geografisk sted: Aarhus

Re: DAC eller bærbar afspiller ?

Indlægaf Morten K » 17. jan 2022, 18:26

Tja, det med budget er lidt svært. Mest lyd for pengene ;-) Jeg er meget aktiv på dba.dk for at finde brugt udstyr i god stand. Det behøver ikke være de nyeste modeller og jeg behøver måske ikke købe det hele på én gang, bare jeg ved hvad jeg skal have købt hen ad vejen så venter jeg gerne på et godt tilbud eller noget brugt.

For at give lidt input til hvad jeg har kigget på er det netop den Shanling M6 du har i din signatur JB_dk som en mulighed (der var en ikke-pro udgave på dba som dog er solgt). Astell&Kern er dyrere men virker som toppen af poppen. Stationære DAC har jeg kigget på ifi Zen serien. ifi har også en række transportable DAC's. Selvfølgelig kigger jeg også på hoved-grej.dk's produkter.
Men det afhænger af hvad der kommer til at være en god løsning for mig, Umiddelbart hælder jeg dog nok mest til en bærbar afspiller, især hvis den har wifi så jeg kan køre direkte fra Tidal.

Jeg har ikke noget downloaded musik eller media-server. Jeg bruger udelukkende fysiske medier, på mit stue setup. Eller streaming fra Tidal. Dog kan jeg jo der downloade enkelte albums til en bærbar afspiller hvis jeg ved jeg er uden wifi.
/Morten

Focal Clear MG | Audeze iSine 20 | Bowers & Wilkins Pi7 | B8 (købt hos hoved-grej.dk)
Morten K

 
Indlæg: 26
Tilmeldt: 8. sep 2021, 12:53

Re: DAC eller bærbar afspiller ?

Indlægaf Claus-DK » 17. jan 2022, 19:14

Velkommen til, undskyld det med pengene..

Mest mulig lyd for pengene er jo mit slogan...
De fleste større afspillere har en DAC funktion så du kan benytte den ved PCen eller med din telefon hvis du skulle ønske det, mange af dem kan også tage BT signalet fra din telefon og fungerer som DAC/Amp på den led.
Jeg har selv en HiBy R5 og kan varmt anbefale sĂĄdan en.

Du kan ogsĂĄ se pĂĄ f.eks en IKKO Zerda som du kan koble op til telefon/PC eller en BU2 fra Aune, som har samme funktion, men i tilgift BT og balanceret udgang.

Jeg ville klart gå efter afspilleren da den på en let og enkel måde kan løse alle dine brugssituationer og det behøver slet ikke være topmodellen, men du skal heller ikke rende ud ag tage den billigste hold dig på midten af vejen, så kan du altid opgradere over tid når og hvis trangen melder sig.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: DAC eller bærbar afspiller ?

Indlægaf CHIbsen » 17. jan 2022, 19:36

Det var vist min M6 du sigtede efter -eller det er jo så ikke min længere :-)
Jeg foretrækker min Earman TR-amp fremfor M6. Den er jo så lige knap så transportabel som M6, men stadig ikke større end den kan være i lommen.
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: DAC eller bærbar afspiller ?

Indlægaf Morten K » 17. jan 2022, 20:26

@Claus-DK : ha ha ha det havde jeg slet ikke tænkt på, men det er jo et meget rammende slogan :-)
Hiby er ikke et mærke jeg er kommet forbi. Det må undersøges sammen med en IKKO Zerda....
Afspilleren virker som det mest fleksible til mit behov, især hvis den har indbygget DAC. Og nej mine øre er slet ikke trænet til de aller bedste modeller, så en entry-level model fra en af de "gode"/seriøse leverandører eller en mellem model fra nogle af de mindre seriøse er nok det jeg går efter, når det ikke lyder på I erfarne hifi-hoveder mener der er en bedre løsning til det jeg beskriver.

@CHIbsen : Sjovt du også er herinde på hoved-fi.dk men det kunne jeg måske have sagt mig selv, når du også er enthusiast, ellers har man sikkert ikke en Shanling M6! Må jeg spørge hvad du er gået over til?
/Morten

Focal Clear MG | Audeze iSine 20 | Bowers & Wilkins Pi7 | B8 (købt hos hoved-grej.dk)
Morten K

 
Indlæg: 26
Tilmeldt: 8. sep 2021, 12:53

Re: DAC eller bærbar afspiller ?

Indlægaf Daf » 17. jan 2022, 20:33

Brug din iphone som afspiller.
Køb en lightning til usb konverter, også kaldet "kamera stik" (https://www.apple.com/dk/shop/product/M ... mellemstik).
Og køb en Audioquest Dragonfly Red dac og hovedtelefonforstærker. Den lyder forbavsende godt og kan bruges sammen med din iphone eller en computer med usb udgang.
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

Re: DAC eller bærbar afspiller ?

Indlægaf CHIbsen » 17. jan 2022, 20:42

Morten K skrev:@CHIbsen : Sjovt du også er herinde på hoved-fi.dk men det kunne jeg måske have sagt mig selv, når du også er enthusiast, ellers har man sikkert ikke en Shanling M6! Må jeg spørge hvad du er gået over til?


Det var det jeg forsøgte at skrive :-) I den semi-transportable udgave er det Earman TR-amp.
Ellers er jeg glad for Sabbat E12 ultra -men det er jeg vist den eneste der er... :mrgreen:
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: DAC eller bærbar afspiller ?

Indlægaf librarian » 17. jan 2022, 21:46

Hvordan går det med at drive akg's ældre modeller, f. Eks. K400 og DF med den der earman?
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: København

Re: DAC eller bærbar afspiller ?

Indlægaf Peter Jensen » 17. jan 2022, 22:00

Min profil er umiddelbart ret sammenlignelig, jeg har dog ikke stueanlæg med pladespiller, og måske et lidt større budget.
Personligt har det med en afspiller aldrig rigtigt fanget mig. Jeg har kun Tidal til at levere lyd og orker ikke at vedligeholde et musik bibliotek. Jeg vil også helst undgå downloads i Tidal og bare streame alt. Jeg forstår sagtens at andre gør det anderledes, men dette er nemmest for mig ok virker ok.

Jeg er så heldig at min bil har en Tidal app og ok anlæg. På gåben er komfort vigtigere end de sidste dråber lydkvalitet for mig, så der bliver det ofte en Bluetooth dongle og kort ledning til in-Ears.
En overgang brugte jeg min Centrance Mini-M8 en del på farten. Det er en transportable DAC/Amp som også kan sættes til PC, lidt alla Dragonfly. Den løsning kan jeg godt anbefale.

Jeg har dog besluttet at jeg trives bedre med et fast setup på hhv. hjemme og firma kontoret, så har investeret i 2 stationære setups, Aune X1s GT på kontoret og WA7 hjemme.

Mit bud er altså at købe en transportable DAC/Amp og tage den derfra :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Peter Jensen

 
Indlæg: 894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 12:31
Geografisk sted: København

Re: DAC eller bærbar afspiller ?

Indlægaf CHIbsen » 17. jan 2022, 22:27

librarian skrev:Hvordan går det med at drive akg's ældre modeller, f. Eks. K400 og DF med den der earman?

Det bliver vist lidt op ad bakke. Den kan da godt fĂĄ liv i sextet'en. Men kan forestille mig at batteritiden bliver reduceret noget.
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: DAC eller bærbar afspiller ?

Indlægaf Morten K » 18. jan 2022, 08:15

CHIbsen skrev:Det var det jeg forsøgte at skrive :-) I den semi-transportable udgave er det Earman TR-amp.
Ellers er jeg glad for Sabbat E12 ultra -men det er jeg vist den eneste der er... :mrgreen:

Tak CHIbsen!

Daf skrev:Brug din iphone som afspiller.
Køb en lightning til usb konverter, også kaldet "kamera stik" (https://www.apple.com/dk/shop/product/M ... mellemstik).
Og køb en Audioquest Dragonfly Red dac og hovedtelefonforstærker. Den lyder forbavsende godt og kan bruges sammen med din iphone eller en computer med usb udgang

Ja, det er bestemt en nem og nok den billigste løsning. Men jeg må indrømme jeg ikke var så imponeret af DragonFly Red da jeg hørte den i HiFi klubben. Uden tvivl mere power og mulighed for at skrue op. Måske er det mine øre der ikke er trænet nok....

Peter Jensen skrev:Mit bud er altså at købe en transportable DAC/Amp og tage den derfra :)

Tak for beskrivelsen af hvordan dit eget setup er. Altid interessant nĂĄr man nu gĂĄr alene og danner sig en mening om hvad der er "bedst".

Generelt vil jeg sige mange tak for al input! Flere anbefaler en transportabel DAC/Amp. Ifi laver nogle spændende produkter syntes jeg og den nye hip-dac2 kunne være et bud, hvis det ikke skal være en afspiller. Jeg tænker dog der fra iPhonen går lidt kvalitet i signalet tabt inden det når til DAC'en?
/Morten

Focal Clear MG | Audeze iSine 20 | Bowers & Wilkins Pi7 | B8 (købt hos hoved-grej.dk)
Morten K

 
Indlæg: 26
Tilmeldt: 8. sep 2021, 12:53

Re: DAC eller bærbar afspiller ?

Indlægaf Daf » 18. jan 2022, 15:12

Jeg bruger selv en iphone som afspiller.
Jeg kan ikke registrere nogen forringelse af nogen art, i forhold til en computer.
Og en iphone har ingen problemer med at afspille lossless- eller 24bit 192kHz hi-res-formater, hvis du bruger sĂĄdan noget.
NĂĄr man sender digitalt via usb pĂĄ den her mĂĄde, er den eksterne dac altid master clock.
Det betyder det er ligegyldigt om din afspiller ikke er super fantastisk ren i sin clock, den eksterne dac re-clocker signalet til det bedst mulige, og alle nyere re-clocks er fantastisk præcise nu om dage.
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

Re: DAC eller bærbar afspiller ?

Indlægaf Morten K » 18. jan 2022, 15:53

Daf skrev:Jeg bruger selv en iphone som afspiller.
Jeg kan ikke registrere nogen forringelse af nogen art, i forhold til en computer.
Og en iphone har ingen problemer med at afspille lossless- eller 24bit 192kHz hi-res-formater, hvis du bruger sĂĄdan noget.
NĂĄr man sender digitalt via usb pĂĄ den her mĂĄde, er den eksterne dac altid master clock.
Det betyder det er ligegyldigt om din afspiller ikke er super fantastisk ren i sin clock, den eksterne dac re-clocker signalet til det bedst mulige, og alle nyere re-clocks er fantastisk præcise nu om dage.

Jeg har læst at (nogle) smartphones resampler lyden inden den sendes videre, og det er rigtigt eller forkert ved jeg ikke. Og om min iPhone 11 gør det ved jeg heller ikke. Min tanke er blot at der er én yderligere enhed i et smartphone->dac->iem setup end i et dap->iem setup og den simple signalvej burde være et plus, men som sagt er jeg bestemt ikke hifi erfaren.
/Morten

Focal Clear MG | Audeze iSine 20 | Bowers & Wilkins Pi7 | B8 (købt hos hoved-grej.dk)
Morten K

 
Indlæg: 26
Tilmeldt: 8. sep 2021, 12:53

Re: DAC eller bærbar afspiller ?

Indlægaf Daf » 18. jan 2022, 16:02

Min iphone gør i hvert fald ikke noget ved signalet, andet end at sende det videre i det rigtige format.
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

Re: DAC eller bærbar afspiller ?

Indlægaf Claus-DK » 18. jan 2022, 16:23

Ved et produkt som Zerda og Dragonfly er det ikke musikken du sender videre, det er selve filen du afkoder et andet sted, men ellers har du helt ret i det med at det ikke altid er en fed idé at have mange led i sin lydkæde..
Så længe vi er i det digitale domæne burde der ikke ske nogen former for degradering af lyden og det er så lidt et hvepsebo at sparke til, for der er bestemt nogle der mener at digitale kabler som f.eks et USB kabel kan lyde forskelligt også nogle der mener at den ene harddisk eller hukommelseskort lyder forskelligt.

I teorien burde der ikke være nogen forskel, må jeg hellere sige, for jeg vil ikke gøre mig til dommer over hvad der er rigtigt og forkert og har nogle glæde af f.eks at bruge et specielt SDkort til deres musik, skal de gøre det og være glade for det, uden at der er andre der slår dem oveni hovedet med teorier og algoritmer.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: DAC eller bærbar afspiller ?

Indlægaf kvik » 18. jan 2022, 18:50

Er der en grund til, at du ikke bare bruger iphone+airpods pro i alle dine scenarier? Uden at have hørt dem selv, så har jeg fået indtryk af, at propperne er ganske gode. Skal du på jagt efter inears, kan det let koste at skulle prøve sig frem indtil du finder den rette for dig. Hvad er det helt konkret du savner, med det grej du bruger nu? Er det stue-anlægget der er blevet målestokken her?
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: DAC eller bærbar afspiller ?

Indlægaf Troels » 18. jan 2022, 20:42

Hej Morten

Sådan et spørgsmål er dømt til at efterlade dig med en bunke svar, som vil forvirre enhver på et højere sokratisk niveau :)

Det kunne være spændende at vide hvilken genre, som du lytter mest til.
Det lyder som om, at du er godt vant med den analoge lyd fra en pladespilller, fedt......Jeg tror at AUNE BU2 kunne være et godt bud, den har en varm og lækker lyd, som sammen med TIDAL i høj opløsning og FLAAC filer lyder hamrende godt. Jeg bruger den sammen med Hovedgrej No1 bøffer og er ret fornøjet med det!
Men pas pĂĄ, jeg har opdaget at det her land er vanedannende! Trangen til opgradering lurer konstant.
Med lydelige hilsner

Troels
Troels

 
Indlæg: 22
Tilmeldt: 13. sep 2021, 09:24
Geografisk sted: Slagelse

Re: DAC eller bærbar afspiller ?

Indlægaf Claus-DK » 18. jan 2022, 21:06

Air pods er begrænset af AAC som er 256 i maximal bitbredde, hvis Morten bruger penge på en lossless musiktjeneste er det da lidt synd at voldtage filerne med komprimering. Ikke et ondt ord om air pods på nogen måde, men den begrænsede bitbredde sætter altså en prop i inden det sjove overhovedet er begyndt.

Jeg har ikke hørt Air pod pro, men har et ret godt kendskab til TWS med bedre BT codecs end aac og selvom de har næsten dobbelt op på de 256, kan de stadig ikke følge med en løsning med kabel, sidder man i bussen eller toget er det fint, men vil man gerne sidde og nyde musikken i dens fulde udfoldelse er BT ikke vejen frem.

Der er simpelthen for mange flaskehalse i kæden, og det starter allerede med komprimering af filen, så er der en DAC og forstærker der ikke kan være blevet kælet ret meget for, det er der ganske enkelt ikke plads til. så selv om Air pods havde verdens bedste drivere ville det ikke løse de grundlæggende problemer.

Det med at prøve sig frem gælder jo i lige så høj grad ved TWS som ved alle andre inears, det er bare noget dyrere at prøve sig frem når f.eks airpods koster det samme som 3 gode inears med kabel og skal man så prøve Sony´s bagefter er vi jo allerede oppe på mellem 4 og 5000 pisk, du kan altså få et seriøst godt sæt med kabel for de penge og stadig have penge til at invitere konen på en god middag..

Sidst men bestemt ikke mindst er der jo det faktum at batterier løbe tør for strøm på de mest irriterende tidspunkter.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: DAC eller bærbar afspiller ?

Indlægaf kvik » 18. jan 2022, 21:44

Ja, specielt med en dongle tilkoblet telefonen.

Morten har jo allerede Airpods Pro.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Næste

Tilbage til Bla Bla bla

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 19 gæster