Teknisk begrundelse for, at amps og DAC's lyder forskellige?



Teknisk begrundelse for, at amps og DAC's lyder forskellige?

Indlægaf Krellef » 30. jul 2022, 14:29

Jeg er pĂĄ mine "gamle dage" blevet sur og skeptisk.

Jeg har, både via en ven og via Sound Science på Head-fi, dannet mig det indtryk at vores hobby mest er til for grejets skyld. Ikke fordi der er forskel på størstedelen af det, men fordi vi kan købe noget der er pænere og dyrere, og sammenligne tegnedrenge og hygge med det. Og det er fint.

Jeg ved der sidder et par gutter herinde, som ved lidt mere om de tekniske aspekter end jeg gør, så derfor spørger jeg nu: Hvad er den/de tekniske begrundelse(r) for, at for eksempel solid state amps og DAC's skulle kunne "farve" lyden? Jeg er med på at der er software filtre, men såfremt de er deaktiverede, hvad skulle så gøre en forskel på 2 DAC's/amps?

Så vidt jeg har erfaret, tager en DAC et digitalt signal, og gør det analogt. En forstærker forstærker det eksisterende signal. Hvad skulle kunne "farve" lyden her?

Jeg er ikke "ude pĂĄ ballade", men er oprigtigt nysgerrig pĂĄ teknikken bag.

Tak thumbs
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: Teknisk begrundelse for, at amps og DAC's lyder forskell

Indlægaf Claus-DK » 30. jul 2022, 15:32

Alle komponenterne i et kredsløb kan påvirke lyden.
Længere er den sådan set ikke, om man så bemærker og værdsætter forskellene er en helt anden ting..

Hvis man allerede har besluttet sig og er sur og skeptisk, vil hjernen blokere for at man kan høre forskel på to ting. Så er man af den overbevisning behøver man slet ikke bekymere sig og sådan nogle ting.

Det kommer jo ogsĂĄ an pĂĄ hvordan man vurdere tingene. Lytter man til meget af den moderne musik hvor alt er skruet op til max og er autotunet, vil man ret sikkert opleve mindre forskelle end den der lytter til klassisk musik optaget med ordentlig udstyr hvor alle tingene ikke er redigeret og tilrettet, sĂĄ det passer i en bestemt skabelon..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12674
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Teknisk begrundelse for, at amps og DAC's lyder forskell

Indlægaf Krellef » 30. jul 2022, 17:02

Havde det ikke været fordi jeg har en respekt for dig, ville jeg gerne gå dig mere på klingen, for det svar var ikke meget af en forklaring. Men jeg vil heller ikke ødelægge den gode stemning - jeg undrer mig bare over at alle andre tilsyneladende æder præmissen fordi "sådan er det bare".

Jeg har MANGE gange undret mig over, at jeg ikke kunne høre forskel på amps/dacs - længe inden jeg læse Sound Science på Head-fi. Så ligesom andre kan købe dyre kabler og dacs og få bekræftet hvor godt et købt det var, læste jeg efterfølgende på Sound Science, og fandt en ro i at det er spild af penge at købe for forbedret lydkvalitet :)
Krellef

 
Indlæg: 792
Tilmeldt: 29. mar 2017, 19:13
Geografisk sted: 8900 Randers

Re: Teknisk begrundelse for, at amps og DAC's lyder forskell

Indlægaf Mataugust » 30. jul 2022, 17:43

For nogle år siden gik jeg rundt med Koss Porta Pro direkte i min telefon og hørte radio - Madsen på P4 - Det var noget Adele e.l., noge som jeg ikke hører til hverdag. Mens jeg gik rundt tænkte jeg 'Min gud, hvad vil du mere, hvorfor spilde pengene på noget dyrt grej når det her lyder så godt'. Men så spillede Madsen Lou Reed's Dirty Blvd., et nummer jeg kender rigtig godt...Men hvor var bassen. Og hvorfor var stemmen så langt væk. Hvor var detaljerne.
Hvis ikke jeg var overbevist om udstyrets betydning før, så blev jeg det her.

Med min højtaler-adapter, der kun består modstande, har jeg prøvet både billige og lidt dyrere modstande, og de dyrere er klart bedre.

Der er også en klar forskel på forstærkerens hovedtelefon udgang og min adapter (til adapterens fordel).

Det er, for mig, klart nemmere at høre forskel på forstærkere end på Dac's. Men jeg synes også at på Dac's skal man mere høre efter det, som ikke er der.

PĂĄ et tidspunkt var jeg heldig at have 3 dac's pĂĄ samme tid, 2 Aune pĂĄ tour og min egen Nad D1050, som jeg havde pĂĄ den tid.
Der var små forskelle på dem, men den dyre Aune var bedre, især i bassen, men det krævede en del lytninger at komme frem til det.


Man kan altid spørge om den lydmæssige gevinst er pengene værd, men det er en personlig vurdering.
Senest rettet af Mataugust 30. jul 2022, 18:01, rettet i alt 1 gang.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2751
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Teknisk begrundelse for, at amps og DAC's lyder forskell

Indlægaf Claus-DK » 30. jul 2022, 17:46

Jeg har tidligere fået modded mine Xcans, hvor der blev sat bedre stumper i og jeg kunne tydeligt høre forskel, jeg kender ikke til de tekniske detaljer for hvorfor det er anderledes, men jeg må jo konkludere at samme kredsløb med andre komponenter kan lyde anderledes.
Så forskellige komponenter kan påvirke lyden forskelligt, jeg behøver ikke vide hvorfor, jeg kan høre det og det er nok for mig.

At du ikke kan høre forskel på to ting, betyder ikke at alle andre heller ikke kan..

Det er det samme med majs, Jeg har brugt 100vis af timer med forskellige majs pĂĄ hver sin krog ved siden af hinanden for at finde dem fiskene bedst kunne lide..
jeg er ligeglad med hvorfor karper hellere vil have de majs fra Rema1000 end dem fra Aldi, jeg bruger dem jeg har bedst erfaringer med og dem jeg oplever at fange flest fisk med, jeg behøver ikke vide hvorfor, karperne er bare gladere for dem fra Rema, hvad rager det mig hvorfor ?? Sådan er det bare..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12674
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Teknisk begrundelse for, at amps og DAC's lyder forskell

Indlægaf kvik » 30. jul 2022, 21:13

Fornuftigt spørgsmål. Udfordringen for de fleste af os herinde er nok, at vi ikke har studeret forstærker eller DAC design/konstruktion i dybden. Måske er du opmærksom på diyaudio.com, udover nørde-aspektet synes jeg sidens omfang viser, hvor teknisk og komplekst emnet er.

Eskil forklarer i denne tråd fordelene ved balanceret drift, men hans forklaring kunne med fordel pakkes meget mere ud, for den bygger på en række grundforståelser som mange af os ikke har erhvervet, siden vi ikke har bygget noget.

Jeg gætter på, at du selv heller ikke har sat dig ned og studeret emnet grundigt. Du har spurgt, og forventet andre fortæller dig det, men ikke meget mere.

Jeg har jo fået bygget en del forskelligt af diy-folk, både forstærkere og DAC’er. Jeg har hver gang prøvet at erhverve mest mulig viden på forhånd og undervejs, for at kunne sparre med konstruktøren, og måske derigennem bidrage med input eller vinkler, der elevaterer slutproduktet i en eller anden grad.

Jo mere jeg læser, jo tydeligere bliver det, at jeg mangler den grundlæggende tekniske lærdom og forståelse. Det folk diskuterer på diyaudio er ofte flere niveauer over, fordi det forudsættes at man allerede er godt inde i stoffet.

Man kunne sætte sig ned og studere forstærker eller DAC design, men personligt møder jeg muren hver gang, jeg orker simpelthen ikke, det er ikke vigtigt nok for mig. Jeg ender med at nøjes med et fåtal af aspekter, og overlader resten til kontsruktøren.

Så kunne man også gøre som du gør her, spørge om nogen har en forklaring. Måske er du heldig, og vi har på hoved-fi en der kan koge tingene ned og præsentere det enkelt og forståeligt. Men, hvordan vurderer du om forklaringen holder vand?

Jeg synes som sagt Eskils forklaring virker troværdig, men registrerer også, at den indeholder ting jeg vist ikke helt har forstået betydningen af.

Alt dette svarer ikke direkte på dit spørgmål, men jeg har i hvert fald prøvet at forstå, hvad der foregår i en forstærker og i en DAC, så mit spørgsmål er, har DU gjort et forsøg?
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Teknisk begrundelse for, at amps og DAC's lyder forskell

Indlægaf Daf » 31. jul 2022, 21:53

Vi taler oftest om hvordan tingene lyder. Man kunne måske diskutere teknik, men mon ikke der på et eller andet tidspunkt vil være en der spørger: "Jamen, hvordan lyder det så?". Ofte tror man på et eller andet princip som fx balanceret, fordi man har læst noget teknisk om det et eller andet sted, fx i en reklame, og derefter finder man så endnu flere argumenter for det, for at retfærdiggøre ens dispositioner, når det begynder at koste penge.
Der er "simple" tekniske argumenter for at noget lyder forskelligt, fx høj udgangsimpedans, lav udgangsimpedans, 2. eller 3. ordens harmonisk forvrængning, lav forvrængning, dynamikområde, jitter osv. Men for det meste er det vel bare en kombination af forskellige komponenter, der ender med at have en særegen lyd.
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense


Tilbage til Bla Bla bla

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 26 gæster