Equalizer for specifik model



Re: Equalizer for specifik model

Indlægaf Daf » 19. maj 2023, 09:11

Jeg har fundet ud af det er meget vigtigt at den kontra-graf man konstruerer i equalizeren er så præcis som muligt. Selvom man måske ikke lige rammer helt rigtigt, vil resultatet selvfølgelig stadig være bedre end ikke at bruge equalizer. Men der opstår magi, når man rammer helt præcist.
Det kan godt tage lang tid. Jeg har over de sidste to dage brugt henved 8 timer på at måle stax og justere equalizeren yderligere. Men resultatet er også derefter. Jeg var tæt på før, men de sidste små justeringer har givet en relativt stor gevinst. Jeg opdagede i øvrigt også jeg havde glemt at slå crossfeed fra... man kan godt blive lidt træt, når man finder ud af sådan noget. Desuden satte jeg volumen til det niveau jeg normalt lytter på, før jeg gik igang med at måle. Det gav nye resultater og de er klart de bedste.

Igår modtog jeg i øvrigt også den før omtalte måling af min egen lcd-x fra audeze. Og det satte selvfølgelig noget igang. Jeg har igen været meget tæt på i de foregående indstillinger, men nu er det lykkes mig at ramme helt præcist, som jeg har gjort med stax. Nu er der ikke længere sådan en to-tre indstillinger, som jeg ikke rigtig kan afgøre hvilken en er bedst. Nu er der helt klart een indstilling, der er den rigtige indstilling.
Det er forbavsende tydeligt, når man rammer rigtigt, og det er helt klart indsatsen værd, så hav tålmodighed, hvis du går igang med det her.

Jeg har fundet ind til en strategi, som jeg hermed kan anbefale:

1. Find den største afvigelse.
2. Find ud af hvor afvigelsen starter og hvor den slutter.
3. Lav en passende justering i decibel, der i første omgang er beregnet i midten af afvigelsens frekvensområde.
4. Tilpas frekvens og q-faktor, indtil justeringen starter og slutter de rigtige steder (se pĂĄ grafen i equalizeren).
5. Indstil decibel korrekt ved den optimale frekvens og tjek q-faktor igen.

Overordnet er det selvfølgelig vigtigst at finde grænserne for hvor man vil ændre noget. Dernæst er det q-faktoren, som man skal have til at matche de her grænser. Match findes ved at flytte på frekvensen indtil q-faktoren rammer grænserne. Så justerer man decibel og retter q-faktoren til igen. Og så er man færdig. Pointen er at frekvensen afgøres af q-faktoren.

Følg den strategi og du får en hovedtelefon, der er så god, at du aldrig vil af med den igen. Intet kan konkurrere med det her.

De afgørende og endelige indstillinger til mine hovedtelefoner følger her:

Stax
+3db <150Hz "shelf", q1.0
-5.5db @ 1.3kHz, q1.4

Lcd-x
+3db <150Hz "shelf", q1.0
-2db @ 700Hz, q3.5
+6db @ 3.8kHz, q2.5
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

Re: Equalizer for specifik model

Indlægaf truebuie| » 2. okt 2023, 18:24

Jeg kan vel passende dele mine egne erfaringer med EQ eftersom at, jeg er gĂĄet hen og blevet glad for det ogsĂĄ :grin:

Det var gĂĄet op for mig at Hifiman's house sound nok reelt var min form for 'neutral' tuning. AtlsĂĄ noget alla; Flad op til 2Khz, stigning til 3Khz pĂĄ ca. 10-12db og sĂĄ langsom trille af med -15db ved 20Khz vs 3Khz.
Meget groft sagt, men bare tag et kig pĂĄ en HD560 eller Arya, sĂĄ ser man hvad jeg mener.

For en lille mĂĄned siden slog det mig at, mine elskede HD600 mĂĄske kunne blive bedre(!?). Rodede lidt i APO EQ og fandt jo sĂĄ ud af at, jeg rigtig godt kan li' det "hul" ved 2Khz ruller1
For at illustrere lidt, så smed jeg mine EQ settings ind i en Crinacle graf. Det skal jo selvfølgelig tages med et gran salt, men billeder plejer altid at hjælpe.

Billede

Den her justering lyder altså mere korrekt i mine øre. Har taget udgangspunkt i grafen foroven, men sjussede mig frem til hvor der skulle justeres. Specielt i diskanten blev jeg overrasket over hvor lidt der skulle til, før det gik hen og blev trælst.
Til dem som skulle være interesserede, så er mine settings her:

-5db preamp
5db@40Hz Q0.7 LSQ
1db@500Hz Q0.7
-5db@2000Hz Q0.9
2db@3000Hz Q1
1db@6400Hz Q1 HSQ

Som Daf også har sagt, så kan EQ få en tættere på det "perfekte", men som vi nok alle ved... Så snart man rammer det, så skal der mere til ;-)
Holder mig til justeringen dér for nu, men måske den skal ændres i fremtiden.

Med HD600 ordnet så var næste trin selvfølgelig HD800.
For sjov skyld prøvede jeg at, EQ dem til Harman over-ear target. Sad dog ikke og gjorde det her manuelt som før, men fandt Oratory1990's EQ preset til dem. Der er både HD800 - Med og uden SDR, og så HD800s. Gik jo så med den SDR moddede HD800 og endte med et ret godt resultat.

Har indtil nu ment at, over-ear ikke har brug for at bass boost, men blot skal være flade i bass området... Men der er måske noget om snakken. Harman gir' jo et ordenlig løft, og må sige at det faktisk ikke er helt tosset.
Der er jo mere til lyd end bass, og HD800 er jo nok så famøs for dens diskant - Specielt 6.3Khz peaket.
Efter EQ sĂĄ er der ingen tvivl. De er 100% mere smooth i diskant omrĂĄdet. De mister lidt deres charme (Kan jo godt li' stock HD800), men fĂĄr en mere 'korrekt' lyd, sĂĄ at sige.

Igen, sĂĄ smed jeg en visualisering sammen hos Crinacle. Den her omgang er dog en del mere hidsig.
For god ordens skyld, sĂĄ er Harman OE target ogsĂĄ pĂĄ billede 2.

Billede
Billede

Til den nysgerrige:

-8db preamp
2.5db@48Hz Q0.7 LSQ
5.5db@105Hz Q0.7 LSQ
-1.5db@210Hz Q0.7
0.4db@520Hz Q1
-1.3db@1050Hz Q2
3db@1900Hz Q0.7
-2.5db@2900Hz Q2.1
3.8db@3900Hz Q1.4
-5.5db@5600Hz Q3.5
-1db@10000Hz Q0.7 HSQ

Det er et rabbithole uden lige, men det er dælme også spændende at kigge på. Har kun rodet med det i noget der ligner 6 måneder, dog først sådan rigtigt de sidste par måneder.
Det giver jo uendelige muligheder, og det har også fået mig til at stille spørgsmål ved samlingen her hjemme ruller1
Skrivebord - Gustard X16 -> Singxer SA-1 -> Hifiman Arya
Portable - Fiio BTR5 -> Dunu SA6 Ultra / Airpods Pro
https://Kabelsnedker.dk
truebuie|

Brugeravatar
 
Indlæg: 546
Tilmeldt: 29. jun 2017, 19:31
Geografisk sted: Svenstrup

ForegĂĄende

Tilbage til Bla Bla bla

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster

cron