Allo Digione Player

Re: Allo Digione Player

Indl√¶gaf Mortenhoe » 23. jan 2019, 22:08

Mig bekendt er minimuskravet for en Raspberry Pi 3B+ også 5V/2.5A
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Fostex TH-600 med balanceret Silver Dragon kabel.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens

Indl√¶gaf kvik » 24. jan 2019, 01:18

Digione/RPi f√•r str√łm fra den medf√łlgende switchmode-forsyning, s√• det er nok ikke problemet. Den mister (mistede) j√¶vnligt forbindelsen til den eksterne USB-harddisk, hvor musik og server-cache ligger. M√•ske fordi den kina-dims, jeg har monteret SATA-disken i, tr√¶kker mere str√łm end de 1A Aqvox kan yde. Er dog lidt underligt, siden 2 USB-porte vel ogs√• (teoretisk) skulle yde maks. 1A samlet (for USB 2.0). M√•ske foreg√•r der et eller andet hokus-pokus protokolm√¶ssigt ift str√łmtr√¶k, m√•ske er Aqvox'en eller kina-dimsen defekt, jeg ved/forst√•r det ikke.

Hvorom alting er, det forkr√łblede systemet permanent. S√•, selv om pCP og Squeezelite i sig selv virkede up√•virkede, virkede LMS til geng√¶ld s√• √łdelagt/korrumperet, at ingenting fungerede, medmindre jeg startede helt forfra og installerede alt fra scratch (br√¶nde diskimage, installere pCP, installere LMS, mounte HDD, scanne musik, ops√¶tte LMS). Er for s√• vidt ikke voldsomt tidskr√¶vende, tager m√•ske en halv times tid, men er mildt sagt irriterende.
kvik

Brugeravatar

Geografisk sted: Norge

Indl√¶gaf kvik » 27. sep 2020, 13:16

T√¶nkte jeg ville genbes√łge tr√•den med lidt opdateret info.

Problemet med mistet forbindelse til harddisken blev l√łst med en ny (Toshiba 2TB) HDD, kina-dimsen var mao (m√•ske ikke overraskende) synderen.

Jeg k√łrer fortsat med b√•de pCP og LMS p√• Allo‚Äôen, og filerne ligger p√• ekstern HDD, der str√łmf√łdes af AQvox‚Äôen, mens jeg bruger iPeng som fjernbetjening.

Det er vel et √•rs tid siden den nye HDD blev installeret, og som sagt afbrydes forbindelsen ikke l√¶ngee vilk√•rligt. Det betyder nu ikke, at systemet er helt us√•rligt. Str√łmbrud kan fortsat f√• systemet til at ‚Äėcrashe‚Äô, dvs pCP starter op igen, men LMS strejker. Her m√• jeg s√• fjerne LMS p√• Allo‚Äôen og dens cache p√• harddisken, og derefter geninstallere+genops√¶tte LMS og genscanne filerne p√• harddisken.

Kontrolleret nedlukning af pCP+LMS for√•rsager ikke noget crash. Som n√¶vnt tidligere i tr√•den er det ikke optimalt med b√•de streamer (pCP) og server (LMS) p√• Allo‚Äôen, og jeg har stadig en (del)plan om at flytte LMS over p√• anden hardware, m√•ske vil det ogs√• l√łse str√łmbrudsproblematikken.

Konkret er det en ‚Äėgammel‚Äô MacMini jeg overvejer. Jeg har dog ikke opgivet tanken om en dedikeret streamer/server √† la den Aurender msp n√¶vner tidligere i tr√•den. Alt koster, og midlerene er relativt begr√¶nsede, s√• her og nu er det istedet blot blevet til en ny str√łmforsying til Allo‚Äôen, deres egen Nirvana SMPS. Den kommer om en uges tid, og s√• f√•r vi se, om den g√łr nogen forskel. Den og storebroren Shanti er vist prim√¶rt tilt√¶nkt Signature-udgaverne, men en tusse er en overkommelig investering.

Har haft DAC-g√¶stebes√łg, og det st√•r klart for mig at Tento PortaDAC p.t. er den begr√¶nsende faktor. Det er nu ikke nogen overraskelse, men var fint at f√• det bekr√¶ftet ift hvor pengene b√łr inveteres n√¶ste gang.
kvik

Brugeravatar

Indl√¶gaf kvik » 8. nov 2020, 20:34

Har ændret lidt på tingene, har anskaffet en RPi4, så streamer- og serversiden kan fysisk adskilles.

Allo Digione Player fungerer nu som ren streamer. Bruger fortsat piCorePlayer, men har afinstalleret LMS. Desuden er pCP nu tweaket baseret på råd/forslag her og her.

Har ogs√• installeret pCP p√• RPi4, men kun for at bruge det som platform for LMS, afsplleren (squeezelite) er deaktiveret. Her har jeg forel√łbigt ikke tweaket pCP, mangler at unders√łge hvad evt kan v√¶re gunstigt her p√• serversiden. Den eksterne HDD med musik er nu tilkoblet RPi4, hvor de tre ubenyttede USB-porte s√• er deaktivieret.

Og, jeg har beg√•et en slags helligbr√łde, b√•de streamer og server k√łrer nu tr√•dl√łst, via den indbyggede wifi. Bagtanken er prim√¶rt at teste om det giver en lydm√¶ssig gevinst at fjerne homeplug‚Äôen (til den kaplede forbindelse), der ellers ville dele stikkontakt/sikringskreds med str√łmforsyningerne til switch‚Äôen og de to t√¶rter (dvs 3x switch-mode).

Herunder et billede af hvordan det s√• ud under lyttestolen f√łr jeg fjernede switch+homeplug..

PCP_LMS.jpg
PCP_LMS.jpg (780.4 KiB) Vist 2532 gange
kvik

Brugeravatar

Indl√¶gaf Krellef » 1. dec 2020, 12:59

Det ser alt sammen spændende ud. Jeg har selv rodet med en Rpi 4B ift. at lave den til en NAS, men valgte at parkere projektet og sælge min Pi, da det krævede mere tid, end jeg synes (den manglende) forskel i lydkvalitet retfærdiggjorde. Her snakker vi ift. Tidal Hifi samt Deezer.
Krellef

Geografisk sted: 8900 Randers

Indl√¶gaf kvik » 28. feb 2021, 12:16

Sikkert ikke så forfærdeligt interessant for folk flest, men her et billede af wifi-versionen..

pcp_lms.JPG
pcp_lms.JPG (832.01 KiB) Vist 2212 gange
kvik

Brugeravatar

Indl√¶gaf kvik » 6. sep 2022, 23:02

Efter√•ret kom tidligt i √•r, s√• har n√łrdet med t√¶rterne de sidste par uger. To udfordringer har presset sig p√•: 1) Hvad g√łr jeg med det faktum, at LMS g√•r i koma, hver gang str√łmmen g√•r ? 2) Kan jeg forbedre DAC'ens ydelse ved at software-upsample?

Punkt 2 har jeg p√• sin vis allerede teste lidt med Audirvana, men s√• gik det op for mig, at Squeezelite jo ogs√• har SoX indbygget, og dermed kan upsample. Vender tilbage til det, og starter istedet med den komat√łse LMS.

En kort genopfriskning.. RPi 3B+ k√łrer pCP/Squeezelite, og streamer til DAC'en. RPi 4B k√łrer pCP/LMS, fungerer som server, og er tilkoblet USB-harddisk med AIFF-musikfiler. Styrer afspilningen med iPeng p√• min iPhone, bruger Mac'en n√•r der skal pilles ved indstillingerne. Det hele foreg√•r tr√•dl√łst.

Det har undret mig, at jeg aldrig s√• andre klage over at str√łmafbrydelser forkr√łblede LMS. Godt nok viser pCP en lille notits om, at LMS som server b√łr afsluttes 'ordentligt', hvilket vil sige vha Shutdown i brugergr√¶nsefladen, og ikke ved bare tr√¶kke str√łmstikket ud. P√• den anden, der m√• v√¶re mange andre, der bruger pCP/LMS som jeg g√łr, og nogen af dem m√• da blive udsat for str√łmafbrydelser i ny og n√¶.

En nordmand har startet en tr√•d med tips til brug af LMS. Han anvender Raspberry Pi OS, ikke pCP, og er desuden Windows-mand, s√• det tog mig lidt tid at fange nyttev√¶rdien, men tll sidst t√¶nkte jeg, tja, hvorfor ikke pr√łve RPi OS.

pCP's brugergr√¶nseflade er nogenlunde forst√•elig og brugbar for en amat√łr. Med RPi OS bev√¶ger vi os over i noget ssh og sudo hall√łjsa. Her har Carsten (McM_dk) igen ydet uvurderlig hj√¶lp, uden den havde jeg givet op ved f√łrste forhindring (og der var nogle stykker af dem undervejs).

Hvor om alting er, jeg fik RPi OS igang, fik sl√•et un√łdvendige RPi features fra (HDMI, bluetooth, mm), fik installeret LMS, og fik mountet (tilkoblet) harddisken. Men, ak, n√•r str√łmmen gik, forsvandt ogs√• harddisken permanent. Med hj√¶lp fra nordmanden fik jeg identificeret problemet, et s√łlle mellemrum for meget i en vigtig kommandolinje, jeg havde lagt ind. Nu tror jeg s√łrme, at str√łmafbrydelsesproblematikken er l√łst, i hvert fald baseret p√• de tester jeg efterf√łlgende har gennemf√łrt.

Det er dejligt med en succesoplevelse, og jeg m√• tilst√•, at jeg har f√•et lidt blod p√• tanden i forhold til installere RPi OS/Squeezelite p√• streamer-t√¶rten. Vi f√•r se, i f√łrste omgang er jeg g√•et i gang med rode med punkt 2 n√¶vnt indledningsvis.

Jeg har en DAC, der upsampler fra PCM til DSD. Den endelige opl√łsning afh√¶nger af indgangssignalets opl√łsning, hvor 44.1 ender som DSD128 og 176.4 ender som DSD256. Dette er i hvert fald, hvad min research siger, DAC'ens dokumentation er meget mangelfuld, s√• jeg har skilt den ad og googlet intensivt.

Med Audirvana p√• Mac'en og en Singxer usb-spdif converter har jeg sammenlignet en opsamplet musikfil med den originale via streameren (DAC'en har to indgange og indgangsv√¶lger). Her syntes jeg at h√łre lidt forskel, uden at ville till√¶gge vurderingen for meget v√¶gt, fordi det var kortere lyttesessioner.

Som sagt så kan Squeezelite upsample (det kan LMS for så vidt også), og den bruger samme SRC som Audirvana, nemlig SoX (i Audirvana kan man alternativt vælge iZotope). Så nu har jeg ledet i dagevis på nettet efter en god SoX-indstilling, mindedes en tråd med folks favoritindstillinger, men fandt den ikke igen, fandt i det hele taget ikke så meget som jeg havde håpet. Her og her er det jeg endte med.

Har netop lagt soundchecks indstillinger ind (dog med 192kHz som maks.), og sidder nu og lytter. Der er lyd, og det er altid et godt tegn :grin: men der er ogs√• noget galt et sted, for indimellem springer den midt i nummeret til n√¶ste nummer. Det beh√łver ikke v√¶re SoX'en, kan ogs√• v√¶re andre indstillinger (RPi, pCP, LMS), m√•ske noget s√• simpelt som bufferst√łrrelsen. Det m√• unders√łges n√¶rmere..

[forts√¶ttelse f√łlger]
kvik

Brugeravatar

Indl√¶gaf Claus-DK » 7. sep 2022, 15:55

Det er et stort arbejde du har med at få en billig afspiller..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator

Geografisk sted: Kliplev

Indl√¶gaf kvik » 7. sep 2022, 21:21

Jeg bider mig fast som en terrier 8-)
kvik

Brugeravatar

Indl√¶gaf kvik » 18. sep 2022, 16:39

Nu har jeg vist f√•et l√łst problemet med de afkortede numre, jeg kan dog ikke gennemskue hvordan og hvorfor :-)

F√łrst gik det op for mig, at jeg havde valgt 64-bit pr√¶cision til opsamplingen, men min pCP-version k√łrte kun med 32-bit. Jeg startede derfor med at √¶ndre SoX-pr√¶cisionen til 32-bit. Det gjorde dog ingen forskel, korte numre (under ca. 3 minutter) spillede fint, men l√¶ngere numre blev fortsat afkortet.

S√• kiggede jeg p√• output bufferen, der var sat til 500000 (500MB). Jeg regnede mig frem til, at en 32-bit / 176.4 kHz fil fylder sm√• 85 MB per minut, hvilket med valgte buffer burde give sm√• 6 minutters spilletid. Hm, m√¶rkeligt, s√• pr√łvede jeg at √łge bufferst√łrrelsen, f√łrst til 700MB, men uden at afspille nogen filer. Derefter tjekkede jeg hvor meget pCP egentlig fylder, og √łgede igen st√łrrelsen, nu til 900MB. CRASH! jeg mistede kontakten med pCP, og heller ikke genstart p√• den h√•rde m√•de (tr√¶kke stikket ud) kunne genoprette kontakten.

Ok, hvad g√łr man s√•? Jeg besluttede at simpelthen installerede pCP p√•nyt, denne gang i 64-bit udgaven. √Ündrede SoX-pr√¶cisionen tilbage til 64-bit, og satte output bufferen til 100MB. Og, nu fungerer det s√• som det skal.

Herunder ses de forskellige indstillinger, jeg bruger. Alt i denne lange tråd har jo handlet om at optimere lyden. Nu hvor 'systemet' fungerer, kan jeg begynde at lege med SoX-indstillingerne, for at se om jeg kan pejle mig ind på den lyd, der fungerer bedst for mig, med den DAC jeg bruger.

Jeg overvejer fortsat, om det vil v√¶re hensigtm√¶ssigt at installere RPi OS + Squeezelite p√• streamer-t√¶rten, i stedet for nuv√¶rende pCP+Squeezelite. Jeg overvejer ogs√•, om det vil v√¶re hensigtm√¶ssigt at flytte opsamplingen over p√• server-t√¶rten, for at have mindst mulig CPU-belastning p√• streamer-t√¶rten. Jeg kigger desuden igen p√• DAC'ens opbygning, fordi det valgte filter der vil kunne indikere, hvilket filter jeg ideelt set b√łr anvende i SoX.

--

squeezelite settings.png
squeezelite settings.png (119.97 KiB) Vist 265 gange
kernel tweaks.png
kernel tweaks.png (64.18 KiB) Vist 265 gange
overclocking.png
overclocking.png (34.61 KiB) Vist 265 gange
kvik

Brugeravatar

Indl√¶gaf kvik » 21. sep 2022, 19:47

Af nysgerrighed pr√łvede jeg Soundcheck's sKit, der er en pakke-l√łsning med hans foretrukne indstillinger/tweaks. Installationen gik fint, men pakken er m√łntet p√• RPi 4, og jeg har jo RPi 3B+ (Allo streameren), s√• jeg fik aldrig squeezelite i gang. Nu anvender jeg stort set samme indstillinger allerede, s√• det g√łr ikke noget, men har man en RPi 4, kan man jo teste sKit selv.
kvik

Brugeravatar

Foregående

Tilbage til Lydkilder