Ostebaronen skrev:Ifølge USB Audio specifikationen skal endpoint understøtte 1000 PPM fejl i bufferen. Overstiges dette vil forbindelsen blive resat eller smidt, som klart er hørbart.
Men 1000 PPM svarer til at 1 promille af dataen går tabt. Hvis nogen som helst kan høre dette, så er jeg svært imponeret.
USB kører desuden ved 24 MHz, hvilket er ganske svært at påvirke, så dine kabler skal være rigtig dårlige før der sker noget som helst med dataoverførslen.
Kabler, som koster over 50 kr i dette tilfælde = snakeoil.
Op til en promille tabt data (max 1000PPM) kan gå gennem = (teoretisk) mulighed for at fejlen kan høres, hvis jeg forstår dig ret.
Kan du eller andre teknisk kyndige så fortælle hvordan eller hvor meget det vil være i tid?
Og hvor ofte vil en fejl sĂĄ kunne dukke op?
Det, jeg tænker på her, er hvor meget og hvordan, det vil arte sig i det ananloge domæne naturligvis.
F.eks. er 1/1000 sekund veldig kort - så kort at der skal en hel del til, at man vil kunne høre det - og specielt hvis det f.eks. kun er en gang hvert minut at en fejl dukker op. På den anden side - hvis fejlen medfører en drastisk ændring i lyden (f.eks. et kraftigt højfrekvent peak) - så kunne jeg forestille mig at det kunne være hørbart - specielt hvis det sker med relativt korte mellemrum.
Nu bruger jeg Squeezebox Touch, og der er bufferen vist nok på 30 sekunder, så jeg tror ikke småfejl vil gå igennem så stor en buffer. På den anden side havde jeg i en periode signalet gående trådløst fra serveren til Squeezebox'en, og der var det ikke vanskeligt at høre, når der var fejl, for så kom der slet og ret udfald (korte og knap så korte stop i musikken). Med andre ord er selv en buffer på 30 sek. ikke altid nok. Med netværkskabel fra server til Squeezebox-enheden er problemet løst, og jeg har aldrig haft udfald siden da.
PS. Jeg bruger ikke USB-kabler i mit stue-opsæt, men på skrivebordet sker det af og til, at jeg bruger sådan en forbindelse til en DAC.
H-tlf: Stax SR-007 Mk2, HiFiMan HE-6 (mod), Hovedgrej No. 1 (mod), Unique Melody Miracle (CIEM)
Forst.: KGSSHV Carbon (e-stat), Audio-gd Master 6, Atrox V2, Rega Brio-R (til HE-6)
Kilder: Gustard R26 (LAN input), Squeezebox Touch (Fidelity Audio mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC
DAP: FiiO M11 Plus, HiFiMan HM-901s