god USB-kabel forber de lyden ?

Re: god USB-kabel forber de lyden ?

Indlægaf Claus-DK » 19. dec 2012, 01:52

Min holdning er at troen flytter bjerge og det er uanset om det er en blindtest eller ej, fĂĄr man at vide at nu er der skiftet noget er det troen pĂĄ at det forandrer noget der spiller ind, lige sĂĄ meget som det er en virkelig effekt..

Efterhånden som tweaksne tager til i galskab, vil flere og flere af dem der kan høre forskel falde fra, for deres fornuft siger dem at det er noget urealistisk vås der skrives om produkterne, der er vel ikke nogen ved deres fulde fem der tror på "magic pebbles" det der glas med krystaller der skal stå et sted i rummet og fjerne mislyde...

Nogle kan høre forskel på kabler andre kan ikke, men jeg tror ofte at "kan" burde være vil som i at ville høre en forskel..

Skal man lave en seriøs test af den blinde slags, er det f.eks meget vigtigt at man bruger den samme komponent fire-fem gange og dermed prøver at "snyde" lytteren, for er der forskel mellem 5 identiske setup, må det jo være vores fantasi der spiller os et pus..

Cryo:
Jeg har altid interesseret mig meget for fysik og kemi og har læst mange tykke bøger om disse emner og sammenholder man den officielle viden med f.eks de lovprisninger der er af cryobehandlinger holder de ganske enkelt ikke vand og de kan tage alle de fotos med elektronmikroskoper og dokumentere herfra og til evigheden, jeg tror ikke på det (Det har dog ikke afholdt mig fra at have flere cryobehandlede kabler i huset)..

Man kan hærde metal med temperatur påvirkninger, men det er jo helt andre temperaturer der er i spil hos en smed, der bliver stålet varmet op til omkring de 1500 grader og hurtigt kølet ned, men den tempeeratur forskel der er ved en cryo behandling er minimal i forhold til og det bliver jo ikke "chokopvarmet" bagefter og det der gør at metal ændrer karakter ved temperatur behandlingen er jo netop de store temperaturpåvirkninger og det er der ikke ved en cryobehandling, der snakker vi omkring 200 grader i forskel..

På den anden side så ved jeg også fra mit fag at jeg ved at temperatur behandle en fløde med "normale" temperaturer kan påvirke smørrets (fedtets) fasthed, så jeg kan lave blødere smør om sommeren og hårdere smør om vinteren, da fedt sammensætningen ændrer sig hen over året..
Men her er der tale om samspillet mellem de forskellige fedtkrystaller, hvor man laver enten mange smĂĄ krystaller eller fĂĄ store.

Man har de samme principper når man laver ispinde, sådan en "fryser" er et langt rør med noget meget koldt udenom og så en roterende kniv der skraber det der fryser fast væk, den er omkring en meter lang og i det rør, dannes ALLE krystallerne på de første 10 cm, turen gennem resten af røret gør bare krystallerne større en lav sluttemperatur på et produkt fortæller intet om hvor mange krystaller der er, den indikerer mere hvor meget flydende vand der er tilbage i produktet..

De sidste 2 år har mit job så været at styre mængden og størrelsen af fedtkrystallerne i margarine, så jeg har i omkring 20 år arbejdet med at manipulerer med krystaller og har mange års praktisk erfaringer med det og når jeg læser de der rapporter om krystaldannelser i metaller sidder jeg altså og krummer tæer for min praktiske viden fortæller mig at det ganske enkelt er noget VÅS. du får ikke flere om mindre krystaller i noget som helst ved at køle på noget der allerede er fast, smeltede man metallet og dermed fjernede krystallerne og så smed det i en nitrogenspand ville jeg tro på dem, men gør man sådan vil den hærdning man laver jo sikkert gøre metallet meget skørt og glasagtigt..
Hvorom alting er skal man smelte nogle krystaller for at danne nye og man smelter ikke kobber ved -196 grader..

Jeg har så også arbejdet med flydende nitrogen og ved derfra at man ved at køle to forskellige typer is får helt forskellige resultater, en istype som f.eks en magnum har mange små krystaller, den vil blive ligesom glas og nærmest springe i luften når man smider den på gulvet, tager du derimod en "spade" is (F.eks kæmpe eskimo) som har få og store krystaller og gør det samme vil du få en is der opfører sig mere som et stykke metal og vil risikere at flække klinken når den ryger i gulvet..
Men her er der ogsĂĄ tale om to meget forskellige udgangspunkter INDEN cryobehandlingen..

Så cryo ja tak, men spar mig for deres langt ude teorier, "ja men du kan jo se på billederne at det passer", nej jeg kan ej, det er det letteste i verden at fuske med ingen af os ved jo hvordan kobber ser ud en million gange forstørret og kan man stole på at de ikke snyder med deres fotos når de sælger kabler der koster 2000 kroner for en meter ???

Men for at vende tilbage til Stollesen´s oprindelige spørgsmål, vil mit bud være, det kan vel ikke skade...
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator

Geografisk sted: Kliplev

Indlægaf Henrik_sdk » 19. dec 2012, 02:18

Jeg ville ikk udtale mig om lyd/billeder kvaliteter ved digitale kabler. Jeg har lige købt et lækkert hdmi kable i lidl til 36 kr og da der var focus på hifiklubben anbefallinger dyrere kabler kunne jeg kun grine lidt... MEN så er det lige at jeg selv har det sådan at hvis jeg købte en forstærker, tv eller andet til 5-10000 kr ville jeg bare have det bedre med mig selv at der være røget en kvalitets kabel i kurven vel vidne om at det ikke gjorde noget som helst for lyd og billede.
Henrik_sdk

Brugeravatar
Administrator

Geografisk sted: Ringsted

Indlægaf AffeX » 19. dec 2012, 08:39

Eksempel på at Cryo KAN påvirke elektriske kredsløb (om det er kobberet eller scilicium krystallerne ved jeg dog ikke lige):
http://www.zdnet.com/blog/security/cryo ... ethods/900
Det ser ud til at nedkølingen sløver elektronvandringen dramatisk.
Jeg har dog absolut ingen eksempler på at samme elektronik skulle have ændret karakter efter optøning...
Mac mini (BitPerfect) -> Stello DA-100 signature DAC -> Violectric V200 -> Sennheiser HD 800 (Moon Audio Blue Dragon recabled + Anaxilus MOD) / Grado SR325i
AffeX

Brugeravatar

Geografisk sted: Herning

Indlægaf Sorensiim » 19. dec 2012, 09:10

AffeX skrev:Eksempel på at Cryo KAN påvirke elektriske kredsløb (om det er kobberet eller scilicium krystallerne ved jeg dog ikke lige):
http://www.zdnet.com/blog/security/cryo ... ethods/900
Det ser ud til at nedkølingen sløver elektronvandringen dramatisk.
Jeg har dog absolut ingen eksempler på at samme elektronik skulle have ændret karakter efter optøning...

Jeps, det er det samme med superledere - ved ekstrem nedkøling sker der sjove ting, så længe det er nedkølet. At noget kobber engang har været koldt tror jeg ikke påvirker noget som helst andet end prisen.

For at vende tilbage til det oprindelige spørgsmål så kan jeg end ikke på det teoretiske niveau forestille mig en forskel. Hvis et USB-kabel overholder gældende standarder så kommer der præcis de samme 0'er og 1-taller ud som man putter ind. Ellers er der fejl på kablet. Hvis ét digitalt kabel giver flere detaljer end et andet, så er der fejl på et af de kabler. Færdigt arbejde.
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar

Geografisk sted: Skanderborg

Indlægaf nc8000 » 19. dec 2012, 09:33

Og der kan ikke være timing issues og lignende ?

Et musiksignal skal jo helst komme kontinuerligt og til tiden hvorimod timing og retries vel ikke er det store problem med data andet end at det så tager længere tid.
Auralic Aries Mini > Audiolab 8200CD cd/dac > RudiStor RPX-100
Sony NW-ZX2
iPhone SE

HiFiMan HE-6, Ultrasone Signature Pro, JH13 (alle balanceret TWau Reference)
q-Jays second gen
nc8000

Brugeravatar

Geografisk sted: Kalundborgegnen

Indlægaf Sorensiim » 19. dec 2012, 10:02

nc8000 skrev:Og der kan ikke være timing issues og lignende ?

Et musiksignal skal jo helst komme kontinuerligt og til tiden hvorimod timing og retries vel ikke er det store problem med data andet end at det så tager længere tid.

Naturligvis kan der det, hvis kablet ikke lever op til gældende standarder :-)
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar

Indlægaf Claus-DK » 19. dec 2012, 10:03

Jeg tror ikke at flydende Nitrogen er koldt nok til at der opstår superledere og andre spøjse ting..

Jeg har oplevet en gammel harddisk der kun ville virke med et af de utallige USBkabler jeg havde liggende, så der kan være forskel..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator

Geografisk sted: Kliplev

Indlægaf kvik » 19. dec 2012, 10:38

SĂĄ dette er ren BS?

audiophile USB cables from AQVOX - the inventor of audio USB-cables

The AQVOX audiophile USB cable is for sure one of the best, if not THE best USB cable on the market.

AQVOX was the first company who started the development of dedicated highend USB cables many years ago, we know how to do it right.

Aqvox was 2006 the first manufacturer, who developed USB-cables specially for the audiosector. Since 2006 we do offer audiophile USB cabels, which are technically and acoustically optimized that every user can instantly hear the improvenment.

Why is there any sound degradation ? it all depends on signal quality. In USB-audio the computer sends the data to the USB-DAC in datapackets.
If the DAC receives error/missing packets there is only a very small timeframe during what the DAC can tell the computer to re-send the packets.
If this timeframe is passed, the music is played without these packets and this degrades the soundquality. USB-Audio transfer is a completely different thing as USB-data transfer.

Ferrite
Ferrite rings/beads have to be avoided, as they affecting the highs. Because they filter in same frequency bandwith as the transmitted USB-audio datastream.

USB signal quality
Digital Audio signal cables for USB. Just because it is a USB-signal, it is not automatically resistant against signal-alteration due to different influences! The trivial argument: that is digital, so 0 or 1, yes or no, there can nothing be wrong, is a statement in general only made by users who have no own experience in developing digital- or data-technology.
The development of best USB-cables requires appropriate measuring equipment, where signal-problems can be detected and on construction level and proper material selection nearly be eliminated.
Even here: the ear is also a development tool.

USB Signal Measurements
If we find the time, we will publish here some screenshots and measurement protocols of USB-signals. Professional USB-developers will explain the results in an understandable manner. We will compare and analyse standard USB-cables with AQVOX USB-cables.

To be honest: for our experience, the audible differences between USB cables can be huge when it comes to audiophile standards. The AQVOX USB cable sounds very open, transprent and natural, without any harshness. Our customers can go sure, that the AQVOX highend USB cable is made of the very best materials, provides maximum soundquality. A good hifi set will reveal the advantages of a good USB connection. The sound improves over the complete frequency bandwidth and in all aspects.
Just try it !

Design
Not to forget the mechanical strength, craftsmanship build quality and the attractive professional design.

Product-Details
90-ohms Impedance corrected and audio optimized audiophile High End USB cable.
Massive full metall USB plugs, 24k gold plated contacts, silver solder joints, double shielding is optimized for low inductivity and capacity.
No ferrite-elements. Specially Gas-filled conductor insulation, this has far better damping values as the mostly used cheap PVC insulation and keeps the signal quality in better shape.

Accessories
for sound improvement we recommend our USB-LowNoise Power Supply, this interrupts and replaces the mostly dirtorted 5V USB-power from computer with very low noise and more powerfull 5V energy. More info here:

Length of the USB cable
Our experiments with cable length showed, that the sonic degradation issued by the length of a quality USB-cable has very little/no effect

http://www.aqvox.de/cable.html#USB
kvik

Brugeravatar

Geografisk sted: Norge

Indlægaf nc8000 » 19. dec 2012, 11:06

Ketil B skrev:SĂĄ dette er ren BS?

Why is there any sound degradation ?
it all depends on signal quality. In USB-audio the computer sends the data to the USB-DAC in datapackets.
If the DAC receives error/missing packets there is only a very small timeframe during what the DAC can tell the computer to re-send the packets.
If this timeframe is passed, the music is played without these packets and this degrades the soundquality. USB-Audio transfer is a completely different thing as USB-data transfer.

Dette var mit primære point
Sony NW-ZX2
iPhone SE

q-Jays second gen
nc8000

Brugeravatar

Indlægaf Sorensiim » 19. dec 2012, 11:10

Ketil B skrev:SĂĄ dette er ren BS?

Til det modsatte er pĂĄvist ved blindtest vil jeg svare et uforbeholdent ja.
Sorensiim

Brugeravatar

Indlægaf AffeX » 19. dec 2012, 14:46

Mac mini (BitPerfect) -> Stello DA-100 signature DAC -> Violectric V200 -> Sennheiser HD 800 (Moon Audio Blue Dragon recabled + Anaxilus MOD) / Grado SR325i
AffeX

Brugeravatar

Geografisk sted: Herning

Indlægaf nc8000 » 19. dec 2012, 15:34

Den artikel fra HiFiNews kan jeg faktisk godt huske at have læst nu da jeg ser den igen
Sony NW-ZX2
iPhone SE

q-Jays second gen
nc8000

Brugeravatar

Indlægaf stollesen » 19. dec 2012, 17:37

så der kan ikke betal sir at købe et usb-kabel til 350kr eller 800 kr??
mm jeg tro jeg vil prøve det til 300kr så må vi ser om der er en forbening, eller jeg bar ser dum ud og har kaste 300kr ud. rulle6
Current headphones: hifiman he-1000
Amps: schiit mjolnir 3
DAC:
NAD M50 Digital Music Player
stollesen

Geografisk sted: Næstved

Indlægaf Daf » 19. dec 2012, 18:09

Jeg har for kort tid siden købt mig et supra usb og et supra strøm kabel. Jeg har købt dem for at få ordenligt afskærmede kabler. Usb kablet er desuden opdelt i en del til signal og en anden til strøm. Disse er så individuelt afskærmede og modstanden i kablet skulle også være korrekt til formålet. Strømkablet er med jord ud over den ekstra skærm. Det er simple kabler med specifikke forbedrede egenskaber... men om det giver nogen hørbar forbedring ved jeg faktisk ikke.
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

Geografisk sted: Odense

Indlægaf pof » 19. dec 2012, 18:17

På min M-DAC kan man afspille en specifik "Bit-perfect" fil som indeholder et helt bestemt bitmønster.

M-DAC kan sættes til at vente på dette signal, og så starter man afspilningen fra afspilleren. Herefter kommer en status for om det gik godt. Jeg tror at dette er lavet for at man kan checke om en pc afpiller er sat korrekt op med f.eks. ASIO. Denne test kan vel også sige om et kabel overfører korrekt, og hvis DAC'en har buffer nok, kan der vel ikke være forskel på kablerne, hvis resultatet af testen er positiv.
pof

Brugeravatar

Geografisk sted: StorCPH

Indlægaf Buyer no 1 » 19. dec 2012, 20:54

Det står naturligvis også enhver frit for, helt at lade være med at teste. Og så bare antage, at der ikke kan være forskel rulle4
Buyer no 1

Brugeravatar

Geografisk sted: Region Hovedstaden

Indlægaf Sorensiim » 19. dec 2012, 21:01

Buyer no 1 skrev:Det står naturligvis også enhver frit for, helt at lade være med at teste. Og så bare antage, at der ikke kan være forskel rulle4

Netop fordi jeg ikke engang på et teoretisk niveau kan forstå at en forskel kunne opstå, vil jeg rigtig gerne teste det - sammen med andre, helst nogen der mener at høre forskel 1musik
Sorensiim

Brugeravatar

Indlægaf pof » 19. dec 2012, 21:05

Jeg var stensikker på at højttalerkabel var fint hvis det bare har tværsnit nok. Så selvfølgelig kunne jeg ikke høre forskel, da jeg lånte nogle forskellige med hjem. Men det kunne jeg så alligevel.

USB kabel har jeg ikke haft lyst til at bruge tid på, men hvis nogen til et meet stiller blindtest op, vil jeg rigtig gerne prøve.
pof

Brugeravatar

Geografisk sted: StorCPH

Indlægaf Buyer no 1 » 19. dec 2012, 21:37

Sorensiim skrev:
Buyer no 1 skrev:Det står naturligvis også enhver frit for, helt at lade være med at teste. Og så bare antage, at der ikke kan være forskel rulle4

Netop fordi jeg ikke engang på et teoretisk niveau kan forstå at en forskel kunne opstå, vil jeg rigtig gerne teste det - sammen med andre, helst nogen der mener at høre forskel 1musik

Jeg er heldigvis( ;-) ) helt fri for, at kunne forstå noget teknisk på et teoretisk plan. Så jeg er simpelthen nødt til at teste ved at lytte til musik, for at finde ud af, om der er forskel eller ej.

Og jeg er også helt fri for ønsket om at fælde en generel dom, gældende for alle. Jeg ønsker ikke at få hverken af- eller bekræftet skeptikerne eller tilhængerne. Jeg er fuldt ud tilfreds med at få konstateret, om JEG kan høre forskel. For det er jo det der afgør, om JEG vil bruge penge på det eller ej. Er det for egoistisk en tilgang?

Jeg vil gerne tilføje, at jeg naturligvis respekterer den naturvidenskabelige tilgang, og ønsket om at fastlægge en generel årsag/virkning sammenhæng. Og dermed også en mere sikker grund at bevæge sig på, inden man kaster mange penge efter et usb-kabel 1musik
Buyer no 1

Brugeravatar

Geografisk sted: Region Hovedstaden

Indlægaf Søren » 8. jan 2013, 20:50

Jeg har en anmeldelse af 15 USB kabler liggende fra det Norske Fidelity liggende på min mailbox i PDF form.....måske har nogen interesse i at læse den?.......aner bare ikke hvordan jeg ligger den online herinde.....men jeg kan videresende den til en mailadresse.....
Søren

Brugeravatar

Geografisk sted: 2300 København S

ForegåendeNæste

Tilbage til Lydkilder