rasse1977 skrev:Hvor ligger kvaliteten af 24bit 44.1 / 48kHz aiff/alac filer i forhold til Lossless? Indtil nu har "rigtig hifi" for mig været cd på et gammeldags analogt anlæg, så alle de forskellige formater siger mig ikke så meget. Jeg fandt følgende vedr. Lossless på Apples hjemmeside:
Ikke-komprimeret lyddata fra en cd fylder ca. 10 MB pr. minut (svarede til ca. 640 MB for en standard-lyd-cd). Apple Lossless koder 5 MB/min (eller omkring 320 MB i alt for en standard-lyd-cd), mens AAC koder ca. 1 MB/min.
Jeg synes godt jeg kan høre forskel i dynamik ved klassisk musik og noget akustisk musik ved gode indspilninger - om nogen så mener det er placebo eller ej tager jeg ikke så tungt.
Aiff er mig bekendt ægte lossless ligesom wav, men hvor man kan have tags etc. på, hvilket er handy i apple økosystemet. Ved ikke med de ældre, men de nyere iDevices kan nappe Aiff i op til 24bit og maks 48kHz. Man kan lave nogle fiksfakserier med andre afspillerapps for at få endnu mere hi-res filer afspillet, men så synes jeg hele idéen med iDevices ryger, for hvis man alligevel skal håndtere filer manuelt, så kan man lige så godt finde en bedre afspiller....men hey hver sin egen.
Apple Lossless (alac) er i familie med Flac, der fylder mindre end de "ægte" lossless, da de efter hvad jeg har læst mig til komprimerer skidtet ned og så pakker det ud ifm. afspilning. Har jeg en højopløst fil i højere end 48kHz plejer jeg at bruge en app der hedder XLD til at konvertere til Apple Lossless 24bit og så enten 44.1 eller 48khz alt efter om det er tale om henholdsvis 88.2 eller 96/192kHz for stadig kun at skulle håndtere ét iTunes bibliotek, hvor alt kan anvendes alle steder.
Aac er ligesom mp3 lossy format og det bruger jeg kun, hvis jeg finder nogeet jeg synes rigtig godt om, men ikke kan finde til download i hi-res - jeg burde måske købe en cd og rippe, men har droppet de fysiske medier for lang tid siden. I svage øjeblikke drømmer jeg om at købe en pladeafspiller... har aldrig ejet en, men der er noget tillokkende over konceptet, men så tager fornuften som regel over igen efter et par minutter
Checkede lige lidt for filstørrelser på nogle af mine filer, det passer vel meget godt.
Apple Lossless 24bit 48khz 54 min. 583mb
AIFF 24bit 96kHz 54 min. 1,88gb
AIFF 24bit 48khz 44 min. 720mb
AIFF 16bit 48kHz 44 min. 443mb
AAC 256kbps 44.1kHz 43 min. 86mb
Edit: Det jeg mener at kunne høre forskel imellem er self lossy og lossless, ift. cd tror jeg ikke der er den helt store hørbare forskel