God lyd fra iPhone og PC

Re: God lyd fra iPhone og PC

Indlægaf bgh » 9. feb 2014, 16:12

Hej rasse1977
Jeg kigger med spænding med på din tråd, da jeg føler at have samme "interesser".
Har selv lige fået iPhone 5s - som den første iTing - og vil gerne udnytte den optimalt.
Jeg har prøvet Hifiman RE-400 på en lånetour og jeg ser frem til at prøve Claus-Dk´s Hisound BA 100, når det bliver min tur.
bgh

Geografisk sted: Præstø

Indlægaf rasse1977 » 9. feb 2014, 18:13

Bender skrev:Rasmus når du er til de tunge genre så prøve at kigge på.

Philips X1 - fås til små 1500 på den tyske amazon, det er tæt på halvpris.

Hifiman he400

MĂĄske jeg var lidt hurtig, du har nok mere behov for en lukket hovedtelefon.

Hej Bender, ja jeg er nok mest til at starte med en lukket, da jeg tænker det vil fungere bedst på kontoret. På den anden side så giver et sæt åbne jo mulighed for at lytte på lav styrke og samtidig følge lidt med i samtalen, hvis der også er andre på kontoret...det er sådan jeg bruger mine nuværende PX-100. Jeg kan godt li det lidt retroagtige he-400 design, X1 er også fin og begge får rigtig gode anmeldelser.

Jeg så i øvrigt i din signatur, at du bruger Mac og AVI højttalere. Virker som et fedt setup, jeg har selv overvejet et sæt AVI DM5s sammen med min Macbook / iPhone og Airport Express. Er du tilfreds med dine AVI? De får masser af ros, men der er også mange der elsker at hade dem, så lidt svært at finde op og ned i det...?
iPhone --> ALAC/Qobuz/Spotify --> Chord Mojo 2 --> Campfire Audio Vega 2020
rasse1977

Geografisk sted: Bornholm

Indlægaf rasse1977 » 9. feb 2014, 18:19

DavidB skrev:Du behøver ikke hverken ud110 eller dragonfly, hvis det er iphone, der er kilden.

Er det fordi den indbyggede dac i iphone er af en ok kvalitet? Hvor dyre/gode hovedtelefoner synes du giver mening hvis de kobles til din telefon og Quickstep uden dac?
rasse1977

Indlægaf Bender » 9. feb 2014, 18:36

Det er ofte mere at hente i 1 ĂĄben hovedtelefon, sĂĄ hvis du mener det ikke generer dine kollegaer og du ikke giver den fuld hegn er jeg sikker pĂĄ de fleste godtfolk herinde vil varme anbefale det.

AVI er 1 no bollocks firma og jeg kan garanterer jeg aldrig skal på jagt efter nogle andre højtaler, jeg er sindsyge glad for dem.
Dem der taler dårlig om AVI er iøvrigt de samme tosser der "opgraderer" deres anlæg hver andet år og læser alle de tåbelige reviews
fra stereotimes, postive-feedback, 6moons, steve hoffmann etc. etc. etc. og sluger dem rĂĄdt!! :evil: :evil: :evil:
Bender

Indlægaf Claus-DK » 9. feb 2014, 20:27

Det absolut smarteste er at melde sig til vores træf i næste måned, det er nok det sted i landet hvor du vil møde det største antal modeller og forskellige løsninger på din/jeres problemstilling..

Der vil sikkert være brugt udstyr til salg og forhandlerne har uden tvivl flere gode tilbud på tapetet også, så det vil være et rent slaraffenland for alle der står og ikke rigtigt ved hvor de skal hen..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator

Geografisk sted: Kliplev

Indlægaf Kaps » 9. feb 2014, 22:35

Jeg ville godt nok nødigt have mine åbne høretelefoner med i et kontorlandskab, det ville drive både mig og kollegaer sindssyge!
I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure you realize that what you heard is not what I meant.
Kaps

Brugeravatar

Geografisk sted: Herning

Indlægaf Ole » 9. feb 2014, 23:12

bgh skrev:Har selv lige fået iPhone 5s - som den første iTing - og vil gerne udnytte den optimalt.
Jeg har prøvet Hifiman RE-400 på en lånetour og jeg ser frem til at prøve Claus-Dk´s Hisound BA 100, når det bliver min tur.

Hvis det er in-ears direkte ud af en iPhone 5S i den relativt prisvenlige ende er Etymotic HF3 også et lyt værd imho (HF5 med mic/remote). Ret fin og relativ neutral lyd til prisen, lidt mere bas end neutral. De er lidt monitoragtige i lyden og de vinder ingen skønhedskonkurrencer, men udvalget er ikke så stort i det prisleje, hvis man vil have noget ordentligt med en inline remote. Er man ligeglad med mic/remote er der til gengæld ret meget at vælge imellem.

Det kan i øvrigt anbefales at smide 24bit 44.1/48kHz Aiff/alac filer på sådan en iPhone selvom de fylder pænt. Synes der er noget at hente på dynamikken i forhold til aac/mp3, såfremt det er tale om gode indspilninger.

For maksimal udvalg i forstærkere, hvis man vil smide sådan en foran kan man anskaffe sig en lightning til 30 pin adapter for at kunne smide et LOD-kabel på. Personligt synes jeg dog det er en lidt klodset løsning, når man både skal have adapter og LOD på.

Der er også de lidt dyrere løsninger med dac/amps der kan trække digitalt signal ud, synes dog de prismæssigt er lidt dyre ift. at købe uden at have lyttet først. Dem jeg lige kan komme på er fra Cypher Labs, Centrance, Astell & Kern/Beyer Dynamic. Er man lidt mere eventyrlysten er der også camerakit-cirkuset - der er diverse tråde om det på Head-fi.org.

God fornøjelse med din iPhone som musikformidler :-)
Ole

Brugeravatar

Geografisk sted: Kolding

Indlægaf toppe » 9. feb 2014, 23:47

Claus-DK skrev:Det absolut smarteste er at melde sig til vores træf i næste måned, det er nok det sted i landet hvor du vil møde det største antal modeller og forskellige løsninger på din/jeres problemstilling..

Der vil sikkert være brugt udstyr til salg og forhandlerne har uden tvivl flere gode tilbud på tapetet også, så det vil være et rent slaraffenland for alle der står og ikke rigtigt ved hvor de skal hen..

Jeg kunne sådant set ikke være mere enig - vores træf er en ideel måde til at få lyttet til en masse forskelligt grej. :-)
Men:

rasse1977 skrev:Problemet er bare, at jeg bor på Bornholm, hvilket er fantastisk men også lidt besværligt, hvis man skal tjekke nyt udstyr ud.

Der er dælme langt fra Solskinsøen til Esbjerg...

rasse1977: Når du drager til København kan du måske også tage i Aage Jensen/4sound - de har bla nogle AKG og BeyerDynamics, men jeg må tilstå at jeg ikke ved, om man har mulighed for at lytte til dem i butikken...
Hvis din plan er først at købe hovedtelefon og først senere evt dac/amp, bør du nok overveje nogle, der er nemme at drive. Jeg tror at de modeller, som du er blevet anbefalet, er fine, men hvis du skulle forelske dig i fx en 250Ω hovedtelefon, skal du nok ikke forvente, at din iPhone har muskler nok til at drive dem ordentligt ;-)
toppe

Brugeravatar
Redaktør

Geografisk sted: Nørrebro

Indlægaf Claus-DK » 10. feb 2014, 01:32

Ups, det var da røget hen over hovedet på mig..
Ja det er en lang svømmetur man skal ud på der og vandet er alt for koldt i Marts til sådan noget.

Meld dig til vores låneture, der er lidt af hvert du kan prøve og få en bedre idé om hvad man kan for så og så mange penge..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator

Indlægaf rasse1977 » 10. feb 2014, 13:26

Kaps skrev:Jeg ville godt nok nødigt have mine åbne høretelefoner med i et kontorlandskab, det ville drive både mig og kollegaer sindssyge!

Du har nok ret :-) I den perfekte drømmeverden skal jeg selvfølgelig have både et sæt åbne og et sæt lukkede, håber jeg kan få lyttet til lidt forskelligt i næste uge.

Ole skrev:Det kan i øvrigt anbefales at smide 24bit 44.1/48kHz Aiff/alac filer på sådan en iPhone selvom de fylder pænt. Synes der er noget at hente på dynamikken i forhold til aac/mp3, såfremt det er tale om gode indspilninger.

Hvor ligger kvaliteten af 24bit 44.1 / 48kHz aiff/alac filer i forhold til Lossless? Indtil nu har "rigtig hifi" for mig været cd på et gammeldags analogt anlæg, så alle de forskellige formater siger mig ikke så meget. Jeg fandt følgende vedr. Lossless på Apples hjemmeside:

Ikke-komprimeret lyddata fra en cd fylder ca. 10 MB pr. minut (svarede til ca. 640 MB for en standard-lyd-cd). Apple Lossless koder 5 MB/min (eller omkring 320 MB i alt for en standard-lyd-cd), mens AAC koder ca. 1 MB/min.
Senest rettet af rasse1977 10. feb 2014, 13:31, rettet i alt 1 gang.
rasse1977

Indlægaf rasse1977 » 10. feb 2014, 13:29

Claus-DK skrev:Ups, det var da røget hen over hovedet på mig..
Ja det er en lang svømmetur man skal ud på der og vandet er alt for koldt i Marts til sådan noget.

Meld dig til vores låneture, der er lidt af hvert du kan prøve og få en bedre idé om hvad man kan for så og så mange penge..

Ja, der er desværre lidt for langt til Esbjerg, er der planer om noget tilsvarende i Kbh? Ellers et rigtig fedt koncept som jeg gerne vil deltage hvis jeg kan få det til at passe.

Jeg følger lidt med i de forskellige låneture og håber der dukker noget spændende op.
rasse1977

Indlægaf rasse1977 » 10. feb 2014, 13:39

Bender skrev:AVI er 1 no bollocks firma og jeg kan garanterer jeg aldrig skal på jagt efter nogle andre højtaler, jeg er sindsyge glad for dem.

Lyder godt, jeg læser lidt videre om AVI. DM5 er uden dac/preamp/fjernbetjening, så jeg skal lige have et overblik over hvad der skal til for at få dem til at spille. Jeg har pt. en macbook, iphone og en airport express og kan ikke helt overskue, om det er nok eller om der skal en boks ind imellem...?
rasse1977

Indlægaf Ole » 10. feb 2014, 14:19

rasse1977 skrev:Hvor ligger kvaliteten af 24bit 44.1 / 48kHz aiff/alac filer i forhold til Lossless? Indtil nu har "rigtig hifi" for mig været cd på et gammeldags analogt anlæg, så alle de forskellige formater siger mig ikke så meget. Jeg fandt følgende vedr. Lossless på Apples hjemmeside:

Ikke-komprimeret lyddata fra en cd fylder ca. 10 MB pr. minut (svarede til ca. 640 MB for en standard-lyd-cd). Apple Lossless koder 5 MB/min (eller omkring 320 MB i alt for en standard-lyd-cd), mens AAC koder ca. 1 MB/min.

Jeg synes godt jeg kan høre forskel i dynamik ved klassisk musik og noget akustisk musik ved gode indspilninger - om nogen så mener det er placebo eller ej tager jeg ikke så tungt.

Aiff er mig bekendt ægte lossless ligesom wav, men hvor man kan have tags etc. på, hvilket er handy i apple økosystemet. Ved ikke med de ældre, men de nyere iDevices kan nappe Aiff i op til 24bit og maks 48kHz. Man kan lave nogle fiksfakserier med andre afspillerapps for at få endnu mere hi-res filer afspillet, men så synes jeg hele idéen med iDevices ryger, for hvis man alligevel skal håndtere filer manuelt, så kan man lige så godt finde en bedre afspiller....men hey hver sin egen.

Apple Lossless (alac) er i familie med Flac, der fylder mindre end de "ægte" lossless, da de efter hvad jeg har læst mig til komprimerer skidtet ned og så pakker det ud ifm. afspilning. Har jeg en højopløst fil i højere end 48kHz plejer jeg at bruge en app der hedder XLD til at konvertere til Apple Lossless 24bit og så enten 44.1 eller 48khz alt efter om det er tale om henholdsvis 88.2 eller 96/192kHz for stadig kun at skulle håndtere ét iTunes bibliotek, hvor alt kan anvendes alle steder.

Aac er ligesom mp3 lossy format og det bruger jeg kun, hvis jeg finder nogeet jeg synes rigtig godt om, men ikke kan finde til download i hi-res - jeg burde måske købe en cd og rippe, men har droppet de fysiske medier for lang tid siden. I svage øjeblikke drømmer jeg om at købe en pladeafspiller... har aldrig ejet en, men der er noget tillokkende over konceptet, men så tager fornuften som regel over igen efter et par minutter :mrgreen:

Checkede lige lidt for filstørrelser på nogle af mine filer, det passer vel meget godt.
Apple Lossless 24bit 48khz 54 min. 583mb
AIFF 24bit 96kHz 54 min. 1,88gb
AIFF 24bit 48khz 44 min. 720mb
AIFF 16bit 48kHz 44 min. 443mb
AAC 256kbps 44.1kHz 43 min. 86mb

Edit: Det jeg mener at kunne høre forskel imellem er self lossy og lossless, ift. cd tror jeg ikke der er den helt store hørbare forskel :-)
Senest rettet af Ole 10. feb 2014, 15:55, rettet i alt 1 gang.
Ole

Brugeravatar

Geografisk sted: Kolding

Indlægaf Bender » 10. feb 2014, 15:21

Rasmus..

Ashley den ene halvdel og AVI firmaet anbefalet netop man bruger en airport express til DM5, da den måler perfekt som dac løsning ;-)

Gå ind på hddaudio.net - for at læse om DM5 ;-)
Senest rettet af Bender 10. feb 2014, 15:45, rettet i alt 1 gang.
Bender

Indlægaf bgh » 10. feb 2014, 15:44

Er der nogen, som har erfaring med streaming fra NAS til iPhone - f.eks. via 8player, som efter sigende kan spille bĂĄde flac og alac-filer ?
Man kan hurtigt få fyldt sin telefon (McNærig-modellen på 16 Gb), hvis man bruger lossless i større mængder.
En god streamingløsning kunne redde dette.
bgh

Geografisk sted: Præstø

Indlægaf rasse1977 » 10. feb 2014, 15:47

Bender skrev:Rasmus..

Ashley den ene halvdel og AVI firmaet anbefalet netop man bruger en airport express til DM5, da den måler perfekt som dac løsning ;-)

Det synes jeg også jeg havde set på deres forum et sted, var bare ikke helt sikker på at det virkelig kunne være så let...:-) Dvs. at jeg kan sende trådløst fra macbook/iphone til airport express og så via kabel fra airport express ud til højttalerne? Det virker jo übersimpelt.

Hvor gode filer skal der til før AVI'erne rigtig synger? Er lossless ok?
rasse1977

Indlægaf Bender » 10. feb 2014, 16:03

AVI er meget simpel system ;-) Begger højtaler skal have strømkabel, et analog kabel det forbinder dem sammen og optisk der forbinder venstre højtaler med airport express, så du derved kan streame din musik via iTunes.
Men har du overvejet storebror med dac, AVI ADM 9RS ?

Jeg bruger selv lossless og det bliver ikke meget bedre ;-)

Tryk på mit brugernavn og send en besked, hvis du har flere spørgsmål, så vi ikke kommer til at spamme denne tråd for meget.
Bender

Indlægaf Claus-DK » 11. feb 2014, 03:09

Bender skrev:Tryk på mit brugernavn og send en besked, hvis du har flere spørgsmål, så vi ikke kommer til at spamme denne tråd for meget.

Hah jeg havde lige skrevet et brokkeindlæg og så så jeg i vil fortsætte om højtalerne over PB thumbs thumbs
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator

Indlægaf rasse1977 » 11. feb 2014, 10:41

Claus-DK skrev:
Bender skrev:Tryk på mit brugernavn og send en besked, hvis du har flere spørgsmål, så vi ikke kommer til at spamme denne tråd for meget.

Hah jeg havde lige skrevet et brokkeindlæg og så så jeg i vil fortsætte om højtalerne over PB thumbs thumbs

Helt ok Claus :-) Jeg havde nok bare en forestilling om, at siden det nu var "min" tråd, så var det ok at den kørte lidt af sporet. Vi tager resten af højttaler-snakken over PB thumbs

Og så lige et spørgsmål, der kan bringe tråden tilbage på sporet: Jeg holder fast i, at jeg vil starte med en lukket hovedtelefon. Men så opdagede jeg lige, at der også findes semi-åbne hovedtelefoner. De bliver markedsført som "det bedste fra 2 verdener", men holder det i virkeligheden? Kan se at Beyer har semi-åbne i forskellige prisklasser, f.eks. Tesla T1 og DT 880, men de er begge 600 ohm, hvilket er lige i overkanten for min iPhone (går jeg ud fra...?).

Spørgsmålet er altså, 1) om semi-åbne hovedtelefoner er pengene værd og 2) om der findes gode semi-åbne med en passende impedans, så de kan trækkes af en iPhone uden at skulle tilslutte en amp?
rasse1977

Indlægaf jaffse » 11. feb 2014, 11:33

Daf skrev:Tjek ogsĂĄ den nye Philips Fidelio L2...

Som Daf skriver, så er L2'eren måske værd at checke ud, nu du er åben overfor semi-åbne hovedtelefoner. Headfonia har anmeldt dem og er ganske begejstrede.

http://www.headfonia.com/the-phenomenal ... bt-review/
Profile on: Bandcamp - my gear
Home: Micromega MyDAC, Burson Soloist, Sennheiser HD650
Portable: iPod Touch 32Gb, Sennheiser HD25 Aluminium
jaffse

Brugeravatar

Geografisk sted: København K

ForegåendeNæste

Tilbage til Lydkilder