Side 2 af 2

Re: Årsagen til S-lyde, og hva kan man gøre ?

Indlæg: 23. nov 2014, 20:50
af SNI
Lige præcist hvor S lyde eller det man også kalder sibilanter, som dækker lidt bredere (s, t, z, sch - lyde) kommer fra, kan være meget forskelligt, men jeg kan da forsøge mig med et bud.
Hvis vi kigger lidt tilbage til dne tid, hvor det analoge medie var dominerende, da havde man et meget simpelt middel mod overstyrede sibilanter, nemlig et apparat der hed en "Deesser" Frit oversat en "Af S´ér". Det er et apparat man anvender til, at beskytte skærehovedet på en skæremaskine, som skærer masteren til pladepresning.
Skærehovedet på sådan en svend er en transducer, hvor der afsættes endog meget store effekter, en skæreforstærker kan snildt være på 2*500Watt. Kølingen af sådan et skærehovede er meget krævende, og visse typer anvender sågar kvælstof til opgaven.
Når man skærer plader, så skærer man ikke signalet frekvensliniært, men i stedet forbetones signalet efter RIAA standarden. RIAA kurven forskriver hævning af niveauet over 2.120 Hz med 20 dB frem til 20KHz, hvilket er godt 6 dB/okt. Dvs at den færdige LP plade skulle indeholde et meget højt energi indhold i mellemtone og diskantområdet, hvilket gjorde "S" lyde og i øvrigt også andre diskantrige lydkilder såsom bækkener, triangler m.m. til farlige lydkomponenter for skærehovedet. Det kunne ganske enkelt brænde af, og hvis det ikke gjorde det, så kunne en alm. pick-up ikke spore pladen, med ødelæggelser til følge.
Derfor "De S´ede" og diskantlimiterede man ganske enkelt indholdet på LP plader.
Da de digitale lydkilder så kom på banen, forsvandt behovet for forbetoning, diskantkomprimering og "De S´ing" fra den ene dag til den anden, og pludseligt kom der CDér på markedet, med uhørt skarphed i forhold til LP pladerne.
Nu var det ganske enkelt ikke længere muligt, at skjule evt. unoder i optage - eller afspillekæde vha. små finurlige tricks, som havde virket fint i fortiden.
Det bringer os så lidt nærmere kilden til de her famøse S lyde. Rigtig meget peger nemlig på, at det ikke har nogen digital oprindelse, men i stedet opstår i de analoge kredsløb, som pludseligt har fået en hel del mere at arbejde med.
Der hvor jeg har oplevet, at kunne reducere den slags tendenser, har ofte haft med strømforsyninger at gøre. Det er ikke så meget størrelsen på strømforsyningen, som har været udslagsgivende, men mere forsyningens indre impedans, som igen har noget at gøre med villigheden til, at afgive strøm i en fart ved alle frekvenser.
En anden metode er klasse A, det behøver man dog ikke bekymre sig om, når man hører musik i headphones, fordi de fleste kredsløb på line level altid kører klasse A. Men selvom man har klasse A, så bliver resultatet alligevel bedre, når man øger bias yderligere, lige indtil røgen slipper ud musik11 .
Man kan så yderligere finde mange flere små kilder, som spæder til problemet, i flæng kan nævnes: kontaktmodstand i stikforbindelser, omskiftere og relæer m.m., jitter, forvrængning i forstærkere, ditto i højttalere osv. Et er dog IMHO sikkert, det er ikke det digitale medie der er problemet i sig selv.

Just my 5 cents

Re: Årsagen til S-lyde, og hva kan man gøre ?

Indlæg: 23. nov 2014, 20:59
af Claus-DK
Man må ikke slippe røgen ud, det er røgen der får tingene til at virke efter hensigten, slipper røgen først ud så dutter tingene ikke mere, jeg har dog læst et sted på internettet at der er nogle firmaer der kan putte ny røg ind i delene igen, men det er vist bare et hoax.....

Meget spændende input, har du din viden via hobby eller job ??

Jeg kan godt lide når jeg bliver lidt rundtosset af at læse tekniske indlæg....

Re: Årsagen til S-lyde, og hva kan man gøre ?

Indlæg: 23. nov 2014, 21:59
af SNI
Som nævnt har 2 gutter og jeg selv konstrueret en komplet signalkæde som et DIY projekt.
Det drejer sig konkret om en DAC, en Preamp og en poweramp. Oprindeligt blev projekterne tænkt som noget vi ville lave til os selv, men tingene greb om sig, og pludselig havde vi en gedigen stor skare af nørder, som ønskede at deltage i foretagendet.
Det er så blevet til en helt pæn produktion af apparater, hvoraf de sidste blev fremstillet af robotter hos en EMS provider.
Op til de færdige konstruktioner, har vi nærmest haft fingrene i alt der havde relevans, og vi blev sågar kontaktet af ESS Technologies, som sendte os sine evaluation boards og samples.
Så vi har været godt og grundigt rundt om det meste igennem de seneste 5-6 år.
Projekterne blev færdige sidste år i August, og hedder i øvrigt eLABS som brand, og apparaterne hver især hedder "digiLOG", "frontEND" og "bigFOOT". Hvis ikke jeg tager helt fejl, så har der været en af DACsene med på et HP træf.
Så de fleste af mine erfaringer kommer fra vore projekter, som i sig selv har krævet grundige tilbundsgående studier, for at nå det niveau vi havde som udgangspunkt.

Hvis man har interesse i detaljerne, så kan man tilmelde sig vores Face Book gruppe, den hedder eLABS, hvor man skal anmode om medlemsskab, så skal vi nok åbne porten på vid gab.

Re: Årsagen til S-lyde, og hva kan man gøre ?

Indlæg: 23. nov 2014, 22:13
af LarsHP
Tak, SNI, for dit indlæg vedr. de-essing på vinyl.

Det forklarer noget, jeg oplevede, da jeg først rippede nogle af mine LP'er med største omhu og derefter købte samme albums som CD (inkl. gamle CD'er, der ikke er remastered). Guess what? LP-rippene havde tydeligeligvis mindre diskant end CD'erne - og jeg troede, at det var min pickup, der ikke var justeret godt nok. Det kan selvfølgelig stadig godt være tilfældet, men dit indlæg åbner op for, at det ikke behøver at være tilfældet.

Det bringer også temaet med begrebet "analog lyd" på banen: Er der i virkeligheden tale om en afrundet diskant, når vi siger, at noget lyder "analogt"? Dynamik er så en anden faktor, hvor loudness war fænomenet ikke har været, mens især mainstream musikken på digitale medier har lidt kraftigt under det. (Klassisk og jazz er mindre udsatte genrer, er mit indtryk.)

Tilbage til trådens tema: Jeg mener nu bestemt at "de-essing" fortsat foregår i 2014, men måske mindre end i den rent analoge periode? Hvis man googler "de-essing" kommer der bl.a. plugins og andet, der helt tydeligt bruges i digital lydproduktion.

Uanset - interessant perspektiv i forhold til "skarp diskant" på digitale medier versus LP, at man ved skæringen af LP'er aktivt fjerner "skarpheden".

Re: Årsagen til S-lyde, og hva kan man gøre ?

Indlæg: 23. nov 2014, 22:50
af Claus-DK
Jeg glemte noget....
rullw3 rullw3 rullw3 SNI

Du har ingen idé om hvor velkommen en mand med din viden er, jeg håber inderligt at du fortsætter i samme gode stærke stil, for det er SÅ godt..

Re: Årsagen til S-lyde, og hva kan man gøre ?

Indlæg: 23. nov 2014, 23:40
af SNI
Jamen mange tak for de pæne ord.
Jeg bliver dog nok nødt til, at bekende kulør mht. Hoved-Fi.
Ærligt talt har jeg ikke en dyt begreb om netop hovedtelefoner.
Sagt lige ud så ejer jeg lige pt. et sæt Bang & Olufsen A8 in ears, og et sæt digitale ANC hovedtelefoner fra Sony.
Så jeg er jo ikke helt på standard med i andre herinde.
Mine erfaringer med HI-FI hovedtelefoner er tilmed oldnordiske, jeg husker mest Jecklin Float og så stax Lambda og Sigma.
I skal altså ikke påregne megen assistance fra mig på det område. 4musik

Alligevel var vi faktisk på et tidspunkt igang med, at fable om en HPA til vores apparat serie. Det blev dog ved fableriet, fordi vi ikke rigtigt var sikre på, at vi kunne holde det samme niveau i den, som vi havde opnået i vore øvrige apparater pga. manglende erfaring.
Den blev altså valgt fra, ligesom alle tanker om en RIAA også blev skrinlagt.
Men måske kan interessen for øreklappofoner jo dukke op 1musik

Re: Årsagen til S-lyde, og hva kan man gøre ?

Indlæg: 23. nov 2014, 23:57
af davidsh
SNI skrev:Jamen mange tak for de pæne ord.
Jeg bliver dog nok nødt til, at bekende kulør mht. Hoved-Fi.
Ærligt talt har jeg ikke en dyt begreb om netop hovedtelefoner.
Sagt lige ud så ejer jeg lige pt. et sæt Bang & Olufsen A8 in ears, og et sæt digitale ANC hovedtelefoner fra Sony.
Så jeg er jo ikke helt på standard med i andre herinde.
Mine erfaringer med HI-FI hovedtelefoner er tilmed oldnordiske, jeg husker mest Jecklin Float og så stax Lambda og Sigma.
I skal altså ikke påregne megen assistance fra mig på det område. 4musik

Alligevel var vi faktisk på et tidspunkt igang med, at fable om en HPA til vores apparat serie. Det blev dog ved fableriet, fordi vi ikke rigtigt var sikre på, at vi kunne holde det samme niveau i den, som vi havde opnået i vore øvrige apparater pga. manglende erfaring.
Den blev altså valgt fra, ligesom alle tanker om en RIAA også blev skrinlagt.
Men måske kan interessen for øreklappofoner jo dukke op 1musik

Så vil det måske overraske dig at få at vide at lydkvaliteten ikke er kommet betydeligt videre siden dengang..

Re: Årsagen til S-lyde, og hva kan man gøre ?

Indlæg: 24. nov 2014, 00:43
af SNI
Davidsh
Desværre er der mange områder, hvor der ikke er sket det store i en del år, så det overrasker mig ikke så vildt 8-)

Anyways så går tråden jo også ud på hvad man kan gøre, for at undgå S-lyde.
Mit bedste råd er, at lytte til instrumentalmusik ;-)
Eller også bliver det en møjsommelig og nogen gange pænt kostbar manøvre, at sno sig ud af problemerne.
Jeg har hørt hundedyre poweramps, som lød stressede og anstrengte allerede ved hygge niveau.
Også højt besungne DACs som i tilgift skulle kunne optræde som preamps, har jeg hørt trykke sig under opgaven.
Så hvad man lige gør i det enkelte tilfælde ved jeg ikke. Måske et nyt kabel, en ny højttaler, et sæt nye hovedtelefoner eller hvad ved jeg.
Dog vil det være en god idé, at finde nogle optagelser, som man helt sikkert stoler på ikke er forurenede, og så arbejde sig videre derfra.
Hvem sagde det skulle være nemt :grin: