Hello hello, my fellow heads
Jeg har købt flere album gennem HDTracks.com med stor tilfredshed. Det eneste jeg gjorde for at kunne købe, var at bruge en amerikansk "registreringsadresse" jeg fandt på Google Earth, som var et amerikansk universitet i CA. Derefter købte jeg fint med dansk visa kortet - The danish way . Meget smukt campus i øvrigt :).
Omkring kvalitet af hi-res synes jeg man må kigge kritisk på hvert led i kæden fra optagelsen, dac, kabel, head- amp og ens hovedtelefoner. Jeg oplever at en 24 bit optagelse kan lyde helt fantastisk, men der er selvfølgelig forskel. Har købt "Ole Gjeilo - Stone Rose - jazz 24 bit.96Khz " hos 2L som er flot, men ikke totalt meget bedre end en god "red book" cd optagelse. Så er vi et helt andet sted henne med "Ottmar Liebert - up close - 24 bit-96Khz" hos HDTracks og som er lavet særligt til os hovedtelefonfolk, med en særlig optageteknik. Det er 2 akustiske guitar + 1 mand der trommer på forskelligt. Det lyder helt fantastisk livagtigt som 3D, hvor de går rundt i rummet hos én. Det er en demo jeg meget varmt kan anbefale til et hvert hoved. Hvis det skulle være upsamle fra 16 bit spiser jeg gladelig mine Grado hovedtelfoner til et meeting. Jeg har selvfølgelig også en Calyx 24/192 dac til over 10K, mens resten af mit udstyr ikke er super imponerende ....endnu. Så min dac trækker helt sikkert en del op i gengivelsen.
Så det handler om kvaliteten på indspilningen og så hvilken genre man går efter, fordi der netop blive fiflet meget med produktionen i f.eks. popudgivelserne idag, så alle med en billig mp3 afspiller forbliver glade med deres køb. Jeg var også utroligt skuffet over den nyeste Cee lo Green cd, som jeg synes lød ret usselt, men har så siden læst forklaringen bla. her på Steve Guttenberg´s High- end blog om lousy lossy music:
"I'm not the only one complaining about the overuse of dynamic range compression (which is unrelated to the lossy data compression used in MP3s) that squashes music's natural soft-to-loud dynamic range. But the plain fact is most people like music that doesn't change volume from soft to loud. In a car or train you don't want music that changes volume; that's why record companies compress music, to make it loud all of the time."
Read more:
http://news.cnet.com/8301-13645_3-20071 ... z1QJYpfnmiDer er også en længere artikel om dette frygtelige forfald i musikproduktionen, som vi alle her på siden må kæmpe imod :
http://www.lydogbilde.no/nyheter/lydkva ... se-forfall Min holdning er jeg helt sikkert gerne vil noget ekstra for at købe hi-rez udgivelser hos steder som HDtracks, 2L, Linn, B&W og Naim, fordi du kan høre tydeligt forskel på 16 og 24 bit. Hvis altså det er en god optagelse, men flere af stederne kan man høre smagsprøver inden man køber og hos HDtracks kan man vælge at høre i flere kvaliteter.
Og der er altid plads til at kigge sit system igennem. Læste på digital audio blog om en slags driver som hedder "JPLAY" som for kun 99 EURO sørger for, at din PC slår alt andet fra der forstyrre en perfekt overførsel af dine HD tracks.
http://www.digitalaudioblog.com/2011/06 ... ndows.htmlSom sagt intet system er bedre end det svageste led, men det hele starter jo nok med den gode indspilning om, som åbenbart har meget svære tider. Jeg siger vi må støtte 24 bit udgivelserne noget mere, så Køb noget High-rez musik folkens, det er i en større sags tjeneste :).