Jeg er ikke sikker på, at jeg rigtig ved præcist, hvad meningen med listen egentlig er.
Men det skal nu ikke holde mig fra, at kloge mig pĂĄ emnet
NĂĄr man kommer lidt ind i trĂĄden, sĂĄ finder man ud af, at det faktisk er multibit DACs, som trĂĄden handler om.
Det jeg så spørger mig selv om er hvorfor mon det?
Ofte hører man, at lyden er forskellig på principperne, og hertil må jeg sige NÅ!
Jeg har hørt masser af multibit DACs, One bit DACs og Sigma/Delta DACs, og der er sådan set forskel imellem det hele.
IMO er der ikke noget det ene princip entydigt stĂĄr for, som man ikke kan opnĂĄ med det andet.
Der er kun det, at udviklingen af multibit DACs sĂĄdan set gik i stĂĄ omkring 1997, altsĂĄ for smĂĄ 20 ĂĄr siden.
SĂĄ man kan ikke finde kombinerede filter/DAC chips eller lign. pĂĄ markedet, hvor man faktisk i dag slet ikke kan finde rene audio DAC chips mere. De er enten kombineret med digitale filtre eller med receiver, upsampler og DAC.
Det bliver med andre ord svært, at sammenligne principperne direkte.
Det man dog kan se er, at Burr Brown (TI) endegyldigt har opgivet, at producere multibit DACs til audio. De anbefaler i stedet, at man anvender deres Multibit Delta/Sigma typer.
I den anden ende har Crystal Semi (Cirrus Logic) opgivet one bit princippet til fordel for Multibit Delta/Sigma princippet.
Analog Devices er gĂĄet samme vej som BB.
AKM har valgt ligesom Crystal
Wolfson er efterhånden ude af audio, eftersom de er blevet købt af Cirrus Logic. Deres produkter til flagship audio udgår stille og roligt.
Og så er det man kan spørge sig selv, hvorfor gider de ikke lave multibit chips mere?
Svaret er enkelt, det bedste man kan lave med multibit DACs, kan man lave med Multibit Delta/Sigma DACs bĂĄde bedre og billigere.
Nogen af producenterne kan endda lave deres DAC chips uden behov for I/V konvertering, hvilket betyder meget nem og ukompliceret implementering, og samtidig med data af en anden verden.
Her er i øvrigt en liste over de fleste DACs og CD spilleres chips
http://www.dutchaudioclassics.nl/the_co ... rter_list/