god USB-kabel forber de lyden ?



Re: god USB-kabel forber de lyden ?

Indlægaf Claus-DK » 8. feb 2013, 16:26

Da de der etter og nuller i praksis er et strømstød af Xantal volt er det jo ikke et og nul, men to voltværdier der hverken er 1 eller 0, er det jo et godt spørgsmål..
Jeg bliver helt rundtosset af sådan nogle tråde.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12675
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: god USB-kabel forber de lyden ?

Indlægaf Anda » 8. feb 2013, 16:30

Claus-DK skrev:Da de der etter og nuller i praksis er et strømstød af Xantal volt er det jo ikke et og nul, men to voltværdier der hverken er 1 eller 0, er det jo et godt spørgsmål..
Jeg bliver helt rundtosset af sådan nogle tråde.

Præcis. Han skriver det også selv længere nede.

endrea skrev:Så vidt jeg kjenner til er det analoge spenninger som blir overført i kabelen. En såkalt digital "o" er gjerne overført med en 2 volt analog spenningsverdi og en såkalt digital "1" er overført med en 5 volt analog spenningsverdi. De såkalte digitale verdiene som blir overført i USB kabelen er altså analoge spenninger som blir overført. På samme måte som det er analoge spenninger som blir overført i en vanlig signalkabel.
Tar jeg feil?
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: god USB-kabel forber de lyden ?

Indlægaf LarsHP » 8. feb 2013, 16:57

De 2 Volt bliver længere nede i tråden korrigeret til 0,2 Volt, som så er 0 (nul). Værdien 1 skal så være 5 Volt. Der er med andre ord så langt mellem de to værdier, at der skal meget til at de kan byttes om / fejltolkes. Årsagen til at værdien 0 ikke er 0 Volt, skal være at man derved kan skelne mellem signal og brud på signal.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: god USB-kabel forber de lyden ?

Indlægaf Sorensiim » 10. feb 2013, 21:20

LarsHP skrev:De 2 Volt bliver længere nede i tråden korrigeret til 0,2 Volt, som så er 0 (nul). Værdien 1 skal så være 5 Volt. Der er med andre ord så langt mellem de to værdier, at der skal meget til at de kan byttes om / fejltolkes. Årsagen til at værdien 0 ikke er 0 Volt, skal være at man derved kan skelne mellem signal og brud på signal.

Bingo - og så er der protokoller til at tage hånd om det hvis værdierne ikke falder indenfor de rammer. Det er derfor jeg ikke kan forstå hvordan der kan kan være hørbar forskel på to kabler der begge overholder USB 2.0 standarden :?
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: god USB-kabel forber de lyden ?

Indlægaf LarsHP » 10. feb 2013, 22:41

Squeezebox Touch (muligvis alle Squeezebox'er) har i tillæg en buffer på 30 sekunder. Dvs., hvis der går noget galt, så bliver det korrigeret, med mindre at bufferen kun lige er begyndt at blive "fyldt op", f.eks. kort efter man har valgt et nyt nummer. Med computer er bufferen angiveligt meget kortere, så det er en anden sag. Personligt har jeg ikke nogen som helst tro på, at et USB kabel har nogen betydning med Squeezebox'erne af ovennævnte årsager. Noget andet ville være, hvis man bruger USB output fra Squeezebox Touch til en USB DAC, for så er det bufferen i DAC'en, der mest sandsynlig vil være kort. Der ville det være klogt med et USB 2.0 specificeret kabel.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: god USB-kabel forber de lyden ?

Indlægaf Claus-DK » 10. feb 2013, 23:51

Kan man benytte USBen til en DAC på en klemmeboks ??
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12675
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: god USB-kabel forber de lyden ?

Indlægaf LarsHP » 11. feb 2013, 00:12

Ja, med et lille tillægsprogram udviklet af en glad entusiast, kan ihvertfald Touch'en køre USB ud - helt op til 192kHz / 24 bit. App'en hedder "Enhanced Digital Output". Det er en bruger på Squeezebox forum'et, der har lavet den.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: god USB-kabel forber de lyden ?

Indlægaf Buyer no 1 » 20. mar 2013, 17:57

Pearsondk skrev:Eneste krav, er at når den har været på tour, at den sælges og pengene doneres til siden.


Så er jeg klar til at sende videre, hvis der er flere der vil prøve.

Hvis ikke der er flere der vil prøve, kan du godt sætte gang i salget. Så skal jeg nok sende kablet til køberen :-)
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: god USB-kabel forber de lyden ?

Indlægaf Buyer no 1 » 5. apr 2013, 20:38

Hermed mine indtryk fra denne ”tour” med Supra USB. Og eftersom jeg vist endte med at være den eneste deltager, må nedenstående naturligvis betragtes som værende den endegyldige og for alle gældende sandhed ... :mrgreen:


Intro

Udgangspunktet for mig var, at jeg ikke rigtig har tænkt så meget over kvaliteten af mit usb-kabel. Et usb-kabel er vel et usb-kabel. Så det jeg spiller med er et undseeligt lilla standardkabel, der i sin tid fulgte med en ekstern harddisk.

BilledeBillede

1. Omgang

Efter at have modtaget Supra-kablet, spillede jeg først nogle timer med forskelligt musik, med det billige lilla kabel. Herefter koblede jeg Supra-kablet til.

Ved første lyt synes jeg der er rimelig klar forskel. Til det bedre, med Supra-kablet. Efter at have lyttet til dette i omkring 14 dage, skifter jeg tilbage til det billige. Igen synes jeg det er rimeligt tydeligt at høre, at kvaliteten af gengivelsen falder.

Herefter gennemførte jeg en række AB-test. På de fleste numre synes jeg det lyder som om der er mere luft, mere kontrol og mere ”ro” i lydbilledet, med Supra. Det er ikke store forskelle vi taler om, og det kræver at jeg lytter godt efter. På nogle numre kan jeg stort set ikke høre forskel. På enkelte numre synes jeg bassen bliver mere kontant med det lilla kabel, men her er vi nok ovre i en gråzone, da jeg normalt har svært ved at beskrive oplevede forskelle på kabler på andet end et relativt overordnet niveau.

Samlet set oplever jeg at det bliver mere ”tyndt” eller fladt og uden den samme klang, med det lilla kabel. Det er som om der kommer mere fylde med Supra. Lyden bliver mere ”rund”, mens den med det lilla kabel bliver mere skarp.

Om der kan ligge noget alene i at Supra-kablet er skærmet(eller noget i den stil), og det er det lilla kabel måske ikke, ved jeg ikke. Men hvis jeg skulle træffe et valg mellem disse to kabler, her og nu, ville jeg sige at Supra-kablet klart ville blive det foretrukne.


2. Omgang

For at have en andet sammenligningsgrundlag, investerede jeg i et ViaBlue KR-2 Silver USB kabel. Prismæssigt er det cirka samme niveau som Supra-kablet, og på ViaBlues hjemmeside kan man bl.a. læse "The triple insulation serves to completely block any external interference and prevent distortion of the frequency of the transmitted signals". Det må være sagen ;-)

Fuldstændig som i sammenligningen mellem det lilla kabel og Supra, foretrak jeg klart Supra i sammenligning med ViaBlue. Og af nogenlunde de samme årsager, som jeg foretrak Supra frem for det lilla kabel. Tillige oplevede jeg, specielt på måske knap så gode indspilninger, en snigende lyttetræthed på ViaBlue, som der slet ikke er med Supra.

BilledeBillede


Votering

Nå, hvor bærer alt dette så hen? Min konklusion er, at jeg oplever en forskel. Og indtil videre er det en forskel mellem Supra og så ”de andre”, med Supra som det foretrukne. Jeg har ikke blindtestet, og man kan derfor naturligvis godt tillade sig at være forbeholden overfor mine audiologiske observationer. Jeg kan heller ikke selv afvise, at der kan være tale om placebo, ønsketænkning, suggestion eller lignende, og dermed ikke reelle hørbare forskelle. Men det ændrer ikke ved, at jeg oplever en forskel. Og vel og mærke en forskel der for mig er både signifikant og repetérbar nok, til at jeg betragter Supra-kablet som det bedre kabel.


Perspektivering

Tilbage står så min nysgerrighed omkring, hvorvidt Supra nu er det ”ultimative”, eller om det er muligt at komme endnu længere med andre kabler. Også usb-kabler kan jo prismæssigt fås fra ”smidt i nakken” til ”lille mellemklassebil”, men hvor meget forskel kan der være (opleves)?

Jeg kan kun anbefale alle at prøve at lytte til forskelle på usb-kabler. Enten for at få bekræftet, at der ingen forskel er, eller for at opleve en forskel. Begge konklusioner vil være konstruktive bidrag til debatten i denne tråd.

1musik
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: god USB-kabel forber de lyden ?

Indlægaf pof » 5. apr 2013, 21:33

Jeg oplevede noget ubehageligt forleden... Jeg havde min M-DAC med hjem til en af mine nørd-venner, og vi spillede musik på hans anlæg via laptop -> USB -> M-Dac -> forstærker osv.

Jeg er elektronikingeniør, og kan derfor ikke høre snakeoil. og min logik har flere gange grinet af forumlæsning mht USB kabler. Der er jo en buffer i min DAC, så selvfølgelig er der ikke forskel. Jeg havde taget et grimt og langt USB kabel med, så vi kunne sidde i sofaen med labtoppen.

Og det lød rædselsfuldt... Øv, min DAC kunne jo ikke være god, det havde jeg da ellers syntes mange gange....

Men lad os da bare prøve det lidt dyrere og korte USB kabel for sjov. Så kunne min nørdven da overbevises om kabler er pjat... Ehh, nu lød det pludselig godt... Tja... bum bum... Jeg plejer da ellers at have ret, gør jeg ikke?
pof

Brugeravatar
 
Indlæg: 795
Tilmeldt: 18. aug 2011, 17:23
Geografisk sted: StorCPH

Re: god USB-kabel forber de lyden ?

Indlægaf Claus-DK » 5. apr 2013, 21:36

Næ det gør du da ikke .. ... .. ruller1 ruller1 ruller1

Nogle bolde er for gode til ikke at blive slået til.. sorry
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12675
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: god USB-kabel forber de lyden ?

Indlægaf Claus-DK » 5. apr 2013, 21:37

Er i øvrigt meget spændt på at høre om jeg oplever nogen forskel, nu hvor jeg har købt kablet..
Har jo altid ment at kabler var lidt noget voodoo og snakeoil..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12675
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: god USB-kabel forber de lyden ?

Indlægaf LarsHP » 5. apr 2013, 23:22

rullw3 Jeg må ærlig talt sige, at jeg er DYBT overrasket over resultatet! rulle4
Selv har jeg hørt forskel på IC kabler og andre småting, men USB kabler - DET havde jeg ikke forventet. Hvad var det nu for et kabel - og hvad kostede det? musik11
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: god USB-kabel forber de lyden ?

Indlægaf pof » 5. apr 2013, 23:42

Claus-DK skrev:Næ det gør du da ikke .. ... .. ruller1 ruller1 ruller1

Nogle bolde er for gode til ikke at blive slået til.. sorry

Jo-jo, jeg plejer da at have ret rulle6 Og jeg vil have ret igen - så jeg må jo prøve igen. Det skal tilføjes at DAC'en ikke var gennemvarm da vi skiftede, men forskellen var så tydelig, at den ikke kan varme så hurtigt op på skiftetiden. Næste gang skal det være mere ordnede forhold og ingeniør-agtigt.

Jeg havde købt det her, kun med den begrundelse at det måtte da godt se lidt lækkert ud.
http://www.av-cables.dk/usb-a-usb-b/usb-kabel-2-0-usb-a-han-usb-b-han-0-5-m-2234.html
Det lange skrammelkabel, kan jeg ikke sige hvad var, da det noget der blev tilovers fra et-eller-andet. Men det bestod af et tyndt kabel og en forlænger.
pof

Brugeravatar
 
Indlæg: 795
Tilmeldt: 18. aug 2011, 17:23
Geografisk sted: StorCPH

Sv: god USB-kabel forber de lyden ?

Indlægaf Mataugust » 6. apr 2013, 01:04

Jeg er da glad for at der er kommet nogle flere, der kan høre forskel. Forskellen er nok meget afhængig af musik type og indspilnings kvalitet - jeg kunne ikke høre forskel ved Adele, men en kæmpe forskel ved Antiphone blues.

Sendt fra min Galaxy Nexus
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2752
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Sv: god USB-kabel forber de lyden ?

Indlægaf Psymon » 6. apr 2013, 08:43

Den forskel du hørte Pof, kan det ikke skyldes at skrammel kablet var så dårligt at der blev tabt så mange bits at bufferen ikke kunne følge med?

Jeg er også af den overbevisning at så længe signalet kommer frem, uden fejl, så vil signalet være det samme i begge ender. Uanset om kablet koster 100kr eller 10000kr.

Jeg tror dog helt og holdent på at et godt kabel (læs kabel der overholder USB standarden) kan sikre mod tab af bits, men da det fortsat blot er 0 og 1 der sendes så betyder det ikke det store om det er et flot 1 eller 0 der kommer frem, så længe dac'en kan forstå det.


Sendt fra min Nexus 4 med Tapatalk2
Psymon

 
Indlæg: 786
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:11
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Sv: god USB-kabel forber de lyden ?

Indlægaf pof » 6. apr 2013, 09:37

Psymon skrev:Den forskel du hørte Pof, kan det ikke skyldes at skrammel kablet var så dårligt at der blev tabt så mange bits at bufferen ikke kunne følge med?

Jeg er også af den overbevisning at så længe signalet kommer frem, uden fejl, så vil signalet være det samme i begge ender. Uanset om kablet koster 100kr eller 10000kr.

Jeg tror dog helt og holdent på at et godt kabel (læs kabel der overholder USB standarden) kan sikre mod tab af bits, men da det fortsat blot er 0 og 1 der sendes så betyder det ikke det store om det er et flot 1 eller 0 der kommer frem, så længe dac'en kan forstå det.


Sendt fra min Nexus 4 med Tapatalk2

Det kan sagtens være forklaringen. Min første tanke også. På displayet kan man vælge at vise bufferstatus, og den holder sig altid ca i midten, men det kan jo være at displayet er for langsomt til at kunne vise noget fornuftigt.

Edit: Men det betyder jo også at man skal have et "godt" kabel, hvis skrammel ikke duer.
pof

Brugeravatar
 
Indlæg: 795
Tilmeldt: 18. aug 2011, 17:23
Geografisk sted: StorCPH

Sv: god USB-kabel forber de lyden ?

Indlægaf Psymon » 6. apr 2013, 09:42

Helt enig i at skrammel ikke dur, men synes der er langt fra "godt kabel" til "super ekstrem Audio USB gold Diamond kabel" ;-)

Sendt fra min Nexus 4 med Tapatalk2
Psymon

 
Indlæg: 786
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:11
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Sv: god USB-kabel forber de lyden ?

Indlægaf pof » 6. apr 2013, 10:07

Psymon skrev:Helt enig i at skrammel ikke dur, men synes der er langt fra "godt kabel" til "super ekstrem Audio USB gold Diamond kabel" ;-)

Sendt fra min Nexus 4 med Tapatalk2

Der er da også guld på mit ruller1
pof

Brugeravatar
 
Indlæg: 795
Tilmeldt: 18. aug 2011, 17:23
Geografisk sted: StorCPH

Re: god USB-kabel forber de lyden ?

Indlægaf LarsHP » 6. apr 2013, 18:10

Efter hvad jeg har set, så koster det der Supra kabel omkring 300,- så det er vel prismæssigt i kategorien "ordentligt", men ikke "eksotisk". Med andre ord er jeg lidt varm på det, hvis jeg skulle gå over til USB - DAC i stedet for S/PDIF - DAC.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

ForegåendeNæste

Tilbage til Lydkilder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster