Audioquest Dragonfly



Re: Audioquest Dragonfly

Indlægaf kvik » 20. nov 2012, 00:02

kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Audioquest Dragonfly

Indlægaf nc8000 » 20. nov 2012, 20:29

Ketil B skrev:Det her synes jeg var smart - en right-angle usb-adapter :-o Ja, ved det godt, men har altid tænkt på diverse usb-dimser som stikkende ret ud i luften. Dragonfly passer jo nu pludselig endnu bedre sammen den bærbare 1musik

Billede


Det er eksakt samme dims og måde jeg bruger min på. Eneste problem er at den så blokerer for cd-drevet men det bruger jeg så sjældent at det næsten ikke gør noget (kun når der skal rippes nye cd'er). Hos mig er det så blot en 13,3" HP EliteBook Win7-64 maskine der driver den.
Auralic Aries Mini > Audiolab 8200CD cd/dac > RudiStor RPX-100
Sony NW-ZX2
iPhone SE

HiFiMan HE-6, Ultrasone Signature Pro, JH13 (alle balanceret TWau Reference)
q-Jays second gen
nc8000

Brugeravatar
 
Indlæg: 1513
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:28
Geografisk sted: Kalundborgegnen

Audioquest Dragonfly

Indlægaf nc8000 » 16. dec 2012, 01:25

Dragonfly er af Stereophile blevet kåret til Computer Audio Component of the year 2012 samt Budget Audio Component of the year 2012, begge med overvældende majoritet
Auralic Aries Mini > Audiolab 8200CD cd/dac > RudiStor RPX-100
Sony NW-ZX2
iPhone SE

HiFiMan HE-6, Ultrasone Signature Pro, JH13 (alle balanceret TWau Reference)
q-Jays second gen
nc8000

Brugeravatar
 
Indlæg: 1513
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:28
Geografisk sted: Kalundborgegnen

Audioquest Dragonfly

Indlægaf DavidB » 25. jan 2013, 16:54

Se hvad der lĂĄ og ventede pĂĄ mig pĂĄ hotellet da jeg ankom i aftes. Rigtig fin afslutning pĂĄ en ellers meget lang tur.
God til at slĂĄ jetlag-morgenen ihjel :)
Første indtryk er rigtig godt. Vender tilbage når jeg har lært den bedre at kende.
Billede


From Phone using Tapatalk
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: Audioquest Dragonfly

Indlægaf kvik » 25. jan 2013, 17:32

Med vinkel usb-stik og det hele, nogen har vist planlagt dette længe ;-)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Audioquest Dragonfly

Indlægaf DavidB » 11. feb 2013, 14:35

Har nu haft denne lille sag i nogen uger.

ALt i alt gør den vel alt det som den skal og som andre i den prisklasse også gør?

Åbner lyden. Giver bedre kontrol. Fjerne noget af den digitale lyd. Giver mere punch. Giver mere fylde. Altså får musikken til at lyde bedre. Og det i en grad at det er hørtbart med det samme.

Som jeg tidligere har fundet ud af, så synes jeg ikke mine se 3 way ref. har vundet specielt meget af kun en forstærker efter mac'en (eller iphone for den sags skyld). Har tænkt at jeg nok skulle dac vejen for at få løftet hørbart. Det har dragonfly kun bekræftet mig i.

Når jeg lytter udstyr leder jeg efter denne umiddelbare oplevelse "hey det lyder sku da væsentligt bedre end lige før". Den kom med dragonfly'en

Ved sammenligning med direkte ud af mac, gør den alt det ovenstående og gør musikken langt mindre hektisk. Der kommer en ro på det hele, der løfter lytteoplevelsen flere niveauer.

I sammenligning med iphone synes jeg umiddelbart at min iphone 4s giver en lidt mørkere lyd end dragonfly, men det tilskriver jeg den signatur de to kilder har, og er et spørgsmål om smag. Dog synes jeg at den lidt mørkere lyd giver det her sammensmak af den dybe ende, hvilket jeg har fundet ud af, at jeg er allergisk overfor. Samme ting som jeg oplever når producenter prøver at tilføre propper og bøffer ekstra fokus på bassen. Det ender ofter bare i sammensmask - lad så være!
Men dragonfly giver samtidig en opstramning af lydbilledet samt en langt bedre afskilelse af de enkelte lyde / instrumenter, hvilket jeg tilskriver en klar kvalitetsforskel pĂĄ de to kilder.

Mit ønske er et ultrabærbart set up, der kan streame fra Spotify. Men kan jo ikke sige at en dragonfly er et skridt i den retning. Og slet ikke da det set up (mac --- dragonfly --- se-3way ref.) er det bedste jeg har lige nu. Det vil sige at jeg uværgeligt tyer til den kombo når muligheden er der. Men dragonfly'en gør det altså bare meget bedre end direkte fra mac eller iphone at jeg ikke kan lade være at søge den når det er muligt. Mmmm..... kan godt se hvor pilen peger hen, og er bange for at hver gang jeg høre noget der er bedre, så er det svært at vende tilbage. Så jeg ender nok med en eller anden stor dac/amp kombi løsning på et tidspunkt - nej jeg vil ikke.... kom nu med en streambar ultrakompakt one box løsning!

Og så er der en ting jeg ikke helt har forstået. Dragonfly lyser forskelligt alt efter hvilken opløsning filerne man fodre den med har. Jeg havde en naiv forestilling om at den selv kunne finde ud af hvad hvilken opløsning den blev fordret med og rette ind efter det. Det ser det ikke ud til er tilfældet. Man skal manuelt ind og ændre det (på mac i "instil lyd og MIDI). Lidt irriterende hvis man høre lyd som man ikke ved hvilken opløsning den kommer i. Nåh... men jeg kan alligevel ikke høre forskel når jeg skifter mellem de forskellige opløsninger.

Når jeg bruger mine spiral ear, der er ret nemme at drive, kan det være være et problem, at jeg ikke kan skruer langt nok ned for lyden. Hvis lydkontrollen står på laveste trin, kan lyden godt være for høj, når jeg lytter stille og roligt om aftenen, eller når der kun skal være en svag baggrundsmusik.
Lydstyrken på dragonflyen styres gennem computerens lydkontrol. Der står i manualen til dragonflyen, at den har "64-position (computer-controlled) analog volume control". Men når jeg skruger op og ned er der kun 16 trin til rådighed på computeren. Jeg tænker at der må være et sted, i computeren, hvor man kan indstille start output og hvor meget hver trin skal hæve lyden. Jeg kommer nemlig aldrig over de fire første trin (herefter er lyden alt for høj), og der må derfor være en hel række trin, der ikke bliver udnyttet. Så jeg kunne godt tænke mig, at kunne ændre så der kommer mindre stigning mellem hvert lydtrin samt at startoutput skal være mindre. Er der nogen der ved hvordan man gør det på en mac?

Når vi taler dragonfly kan vi ikke komme uden om at tale størrelse. Den fylder ikke mere end et usb-drev, og med en vinkel usb ligger den sig dejligt op langs computeren. Det er sku helt fantastisk. Betaler man for størrelsen... ja mon ikke der er røget ekstra 500 kr. på for det med størrelsen. Jeg synes ihvertfald den kvalitetsmæssigt kan sammenlignes med andre dac/amp kombi jeg har prøvet. Vel prmært aune t1 som jeg tror Claus sælger for små 1500kr.
Om størrelsen er 500 ekstra værd, vil jeg lade den enkelte vurdere.

Jeg bruger også dragonfly på mit arbejder til at fodre min JVC boom blast. Jeg har længere gerne villet skifte den ud med nogen ordentlige højtalere. Men jeg oplever (som jeg også oplevede med Audinst HUD), at dragonflyen får styr på meget af det jeg er irriteret over ved lyden direkte fra mac til boom blast. Og trangen til at købe aktive højtalere til klinikken er slukket på ubestemt tid - dejligt.

Alt i alt er jeg rigtig godt tilfreds med mit køb.
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: Audioquest Dragonfly

Indlægaf kvik » 11. feb 2013, 15:00

DavidB skrev:Og så er der en ting jeg ikke helt har forstået. Dragonfly lyser forskelligt alt efter hvilken opløsning filerne man fodre den med har. Jeg havde en naiv forestilling om at den selv kunne finde ud af hvad hvilken opløsning den blev fordret med og rette ind efter det. Det ser det ikke ud til er tilfældet. Man skal manuelt ind og ændre det (på mac i "instil lyd og MIDI). Lidt irriterende hvis man høre lyd som man ikke ved hvilken opløsning den kommer i. Nåh... men jeg kan alligevel ikke høre forskel når jeg skifter mellem de forskellige opløsninger.

Dette er en begrænsning ved Mac'en, ikke Dragonfly. Det er derfor folk bruger andre software-afspillere, der automatisk sender musik-filen videre i oprindelig opløsning. Prøver du en af dem, vil du se at Dragonfly reagerer (skifter farve) løbende. Mac'en sender blot alt videre i den sidst valgte opløsning, som du har fundet ud af.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Audioquest Dragonfly

Indlægaf DavidB » 11. feb 2013, 15:14

Ketil, er "andre software-afspillere" = andre computere eller andre programmer? Og vil det sige at man aldrig vil kunne fĂĄ den til at skifte selv nĂĄr man bruger mac? (hvis altsĂĄ ikke man ligger et andet OS ind).
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: Audioquest Dragonfly

Indlægaf kvik » 11. feb 2013, 15:34

Andre afspillere er BitPerfect, Audirvana+, PureMusic mfl. Det vil sige ikke et andet OS, men blot et program der ivaretager afspilningsdelen. Det kan tænkes, at Mac OSX kommer til at indeholde automatisk sample rate switching engang, indtil da er der ingen anden vej udenom begrænsningen, end førnævnte externe afspillere. Det kedelige er, at OSX desuden også nedsampler højopløsningsfiler, hvis du ikke går ind og justerer, før de afspilles.

Nu er din sorte macbook samtidig så 'gammel', at det måske ikke er hensigtsmæssigt at opdatere OSX, selv hvis der skulle komme et nyt med auto-switching. Jeg vil tro din macbook kører 32-bit og har max 3GB ram, ligesom min. Et nyt OSX vil nok være ganske ressurcekrævende, måske for meget for vores 'gamle bøger'.

Bedste bud er derfor en software-afspiller udefra.


PS: Siden du allerede har BitPerfect liggende klar, er det bare at køre løs :-) Den er meget enkel at operere, brug de anbefalede indstillinger, så kører det garanteret problemfrit.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Audioquest Dragonfly

Indlægaf DavidB » 11. feb 2013, 15:44

Tak, og spotify falder vel ikke ind under en software afspiller udefra vel?
Jeg får snart istandsat min macbook og har fået at vide at jeg kan få fire GB ram i for 600kr. så det gør jeg:) Men jeg har ingen intentioner om at opgradere mit OS faktisk ville jeg gerne nedgradere, da jeg synes mange af de nye funktioner og layouts var bedre før. Har nu 10.7.5
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: Audioquest Dragonfly

Indlægaf kvik » 11. feb 2013, 16:16

David, de nævnte afspillere integrerer først og fremmest med iTunes, selv om de kører som selvstændige afspillere ved siden af iTunes. Hvordan eller om de kan bruges med Spotify, ved jeg ganske enkelt ikke.

Det lader til at Dragonfly kan afspille via integer mode, nyeste OSX med den mulighed/egenskab er SnowLeopard, så hvis du alligevel skal nedgradere, er det en oplagt station. Ud af de 4GB du kan få installeret, kan din macbook mest sandsynligt kun udnytte de 3 (indbygget begrænsning), men alt ekstra er jo værd at få med (og du må have ens antal GB i hver slot, dvs 2x2GB).
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Audioquest Dragonfly

Indlægaf DavidB » 12. feb 2013, 00:05

Helt ny anmeldelse... Og sĂĄ pĂĄ dansk! http://www.lydogbillede.dk/test/audioquest-dragonfly-usb-dac/
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: Audioquest Dragonfly

Indlægaf LarsHP » 12. feb 2013, 00:21

@ David
Din oplevelse, af at Dragonfly lyder lysere, kan skyldes, at den har højere udgangsimpedans i forstærkerdelen end din iPhone, hvor mærkeligt det end måtte forekomme. Høj udgangsimpedans i forstærkeren mærkes ikke på hovedtelefoner med mere elller mindre flad impedanskurve, mens multi BA IEMs er berygtede for at have varierende impedanskurve, med lavt opgivet impedans. Det gør, at IEM'en får en ændret frekvenskurve med mindre bas og mere diskant, end det den er designet til - desværre. rulle4
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Audioquest Dragonfly

Indlægaf DavidB » 12. feb 2013, 07:40

:) I det her tilfælde er det ikke desværre (hvis årsagen er det du beskriver). Kan meget bedre lide den lysere lyd i dragonfly.


From Phone using Tapatalk
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: Audioquest Dragonfly

Indlægaf DavidB » 17. feb 2013, 18:55

Ketil B skrev:PS: Siden du allerede har BitPerfect liggende klar, er det bare at køre løs :-) Den er meget enkel at operere, brug de anbefalede indstillinger, så kører det garanteret problemfrit.

Ketil B skrev:
DavidB skrev:Og så er der en ting jeg ikke helt har forstået. Dragonfly lyser forskelligt alt efter hvilken opløsning filerne man fodre den med har. Jeg havde en naiv forestilling om at den selv kunne finde ud af hvad hvilken opløsning den blev fordret med og rette ind efter det. Det ser det ikke ud til er tilfældet. Man skal manuelt ind og ændre det (på mac i "instil lyd og MIDI). Lidt irriterende hvis man høre lyd som man ikke ved hvilken opløsning den kommer i. Nåh... men jeg kan alligevel ikke høre forskel når jeg skifter mellem de forskellige opløsninger.

Dette er en begrænsning ved Mac'en, ikke Dragonfly. Det er derfor folk bruger andre software-afspillere, der automatisk sender musik-filen videre i oprindelig opløsning. Prøver du en af dem, vil du se at Dragonfly reagerer (skifter farve) løbende. Mac'en sender blot alt videre i den sidst valgte opløsning, som du har fundet ud af.

Jeg har nu fĂĄet leget lidt med BitPerfect. Med nogen oplevelser jeg rigtig gerne vil dele, men bare ikke lige nu - det bliver senere.
En af de mest spændende ting jeg i første omgang ville opleve med bitperfect, var at se min dragonfly skifte farve uden selv at skulle skifte samplings niveau i lydindstillinger. Fik installeret filer i itunes med forskellig sampling (44 og 96), men har ikke kunnet få dragonfly'en til at skifte farve. Jeg ved at Bitperfect gør noget idet jeg kan styre lyden gennem bitperfect - jeg får dog ikke det grønne ikon som de skriver om i deres brugsanvisning (er nu ikke helt klar over hvor det ikon skal komme).
Synes jeg har haft en lidt uheldig weekend med programmer og computer som ikke vil som jeg vil.
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: Audioquest Dragonfly

Indlægaf kvik » 17. feb 2013, 20:20

Prøv at opgradere til 1.0.6

Det er det sorte bitperfect-ikon i menulinien, der skal blive grønt, når der afspilles via programmet.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Audioquest Dragonfly

Indlægaf DavidB » 17. feb 2013, 23:46

Problem løst. Jeg havde ikke fået godkendt så BitPerfect har lov til at læse mit bibliotek. Jeg skulle igennem "change music directory" i BitPerfect dropdown menu. Nu bliver ikon grønt og dragonfly skifter farve rulle2
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: Audioquest Dragonfly

Indlægaf kvik » 18. feb 2013, 23:54

DavidB skrev:Når jeg bruger mine spiral ear, der er ret nemme at drive, kan det være være et problem, at jeg ikke kan skruer langt nok ned for lyden. Hvis lydkontrollen står på laveste trin, kan lyden godt være for høj, når jeg lytter stille og roligt om aftenen, eller når der kun skal være en svag baggrundsmusik.
Lydstyrken på dragonflyen styres gennem computerens lydkontrol. Der står i manualen til dragonflyen, at den har "64-position (computer-controlled) analog volume control". Men når jeg skruger op og ned er der kun 16 trin til rådighed på computeren. Jeg tænker at der må være et sted, i computeren, hvor man kan indstille start output og hvor meget hver trin skal hæve lyden. Jeg kommer nemlig aldrig over de fire første trin (herefter er lyden alt for høj), og der må derfor være en hel række trin, der ikke bliver udnyttet. Så jeg kunne godt tænke mig, at kunne ændre så der kommer mindre stigning mellem hvert lydtrin samt at startoutput skal være mindre. Er der nogen der ved hvordan man gør det på en mac?


Prøv Shift+Alt+VolumeUp/Down (F11/F12), burde give dig den finere graduering.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Audioquest Dragonfly

Indlægaf DavidB » 22. feb 2013, 12:36

Fantastisk - Tak - det giver mig 24 trin inden det bliver uudholdeligt højt, mod kun fem trin ved at bruge F11/F12 alene.
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: Audioquest Dragonfly

Indlægaf librarian » 6. dec 2013, 10:06

Jeg melder mig hermed ind i klubben af tilfredse Dragonfly-ejere! Jeg har kun lyttet ca. 20 minutter, men ingen tvivl om at dette lyder godt. Tzar350 ville nok allerede have afsløret det, hvis der var underlige ting i lydsignaturen. Tror der er noget mere bas end med min Colorfly C4. Og lyden ikke nær så blød i toppen. Men meget velopløst og stadig rar at lytte til. Den trækker mine 350 ohms in-ears med lethed, og dét er imponerende af sådan en lille dims.

OgsĂĄ thumbs-up herfra thumbs
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: København

ForegåendeNæste

Tilbage til Lydkilder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 18 gæster

cron