Stereoforbedringssoftware



Stereoforbedringssoftware

Indlægaf pof » 30. aug 2012, 17:42

http://www.thewelltemperedcomputer.com/ ... Plugin.htm

Er der nogen der har erfaring med den slags software? Normalt vil jeg have signalet som det er, men det kunne jo være man ikke skulle være så stædig.
pof

Brugeravatar
 
Indlæg: 795
Tilmeldt: 18. aug 2011, 17:23
Geografisk sted: StorCPH

Re: Stereoforbedringssoftware

Indlægaf Alpha » 30. aug 2012, 18:40

Næ, men for et par dage siden lyttede jeg til http://www.ndr.de/wellenord/livestream158.html, og det slog mig at mine HE-500 havde et meget bredt og luftigt lydbillede. Det plejer ortho´er ikke at være kendt for, så måske "tryller" de også lidt med stereoperspektivet?
Alpha

 
Indlæg: 541
Tilmeldt: 16. apr 2011, 13:50
Geografisk sted: midtjylland

Re: Stereoforbedringssoftware

Indlægaf Mataugust » 30. aug 2012, 18:48

Jeg bruger foobar2000 med bla. et crossfeed plugin, der giver rigtig meget når jeg hører eks. The Beatles og andet fra samme tidsperiode. Software til wasapi og/eller asio er også ret vigtigt. Af det ting jeg har prøvet at forbedre i computerlyd er følgende - Når jeg skriver at noget lyder bedre end andet, så er det en ret lille, men hørbar forbedring:

Harddisk med strømforsyning lyder bedre end usb powered harddisk
Alac/wav lyder bedre end flac (pĂĄ windows)
wasapi/asio output lyder bedre end direct sound(windows - markant forbedring)
Wireworld usb kabel til dac lyder bedre end standard usb kabel

Jeg mangler endnu at høre om det gør en forskel med et kvalitets usb kabel mellem harddisk og laptop
Hver især er det måske små ting, men tilsammen kan det gøre en stor forskel. Jeg overvejer at sammenligne alac på en harddisk med strømforsyning med flac på en usb powered, bare for at høre flere elementer på en gang.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Stereoforbedringssoftware

Indlægaf pof » 30. aug 2012, 18:53

Mataugust skrev:Jeg bruger foobar2000 med bla. et crossfeed plugin...

Hvad er det?
pof

Brugeravatar
 
Indlæg: 795
Tilmeldt: 18. aug 2011, 17:23
Geografisk sted: StorCPH

Re: Stereoforbedringssoftware

Indlægaf Mataugust » 30. aug 2012, 19:02

foobar2000 er en afspiller ligesom windows mediaplayer, den har bare flere konfigurationsmuligheder.
Crossfeed bruges ved musik der er skarpt opdelt i højre/venstre kanal, ligesom beatles er med bas i den ene side og guitar i den anden side. Det kan være en plage at høre på i hovedtelefoner, så crossfeed tager lidt af lyden i venstre side og spiller i højre side og modsat. Det gør det meget mere behageligt at høre på de gamle indspilninger. Det har ingen indflydelse på nye optagelser.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Stereoforbedringssoftware

Indlægaf pof » 30. aug 2012, 19:30

NĂĄ ja, den jeg selv linkede til, har ogsĂĄ cross feed. Derudover har den ogsĂĄ noget rum akustik til dem der ikke har naturligt rumklang i hovedet.

I øvrigt har jeg tænkt på, at det meste musik er mixet til høttalere, hvor lyden fra højttalerne mister lidt af diskanten inden det rammer ørene pga forskel på frekvensernes udbreddelse. Derfor er der i virkeligheden lidt for meget diskant når vi bruger hovedtelefoner. Måske en af grundene til at detaljer ofte bliver tydligere med hovedtelefoner. Hvad siger I?
pof

Brugeravatar
 
Indlæg: 795
Tilmeldt: 18. aug 2011, 17:23
Geografisk sted: StorCPH

Re: Stereoforbedringssoftware

Indlægaf Claus-DK » 30. aug 2012, 19:39

Mataugust skrev:Jeg bruger foobar2000 med bla. et crossfeed plugin, der giver rigtig meget når jeg hører eks. The Beatles og andet fra samme tidsperiode. Software til wasapi og/eller asio er også ret vigtigt. Af det ting jeg har prøvet at forbedre i computerlyd er følgende - Når jeg skriver at noget lyder bedre end andet, så er det en ret lille, men hørbar forbedring:

Harddisk med strømforsyning lyder bedre end usb powered harddisk
Alac/wav lyder bedre end flac (pĂĄ windows)
wasapi/asio output lyder bedre end direct sound(windows - markant forbedring)
Wireworld usb kabel til dac lyder bedre end standard usb kabel

Jeg mangler endnu at høre om det gør en forskel med et kvalitets usb kabel mellem harddisk og laptop
Hver især er det måske små ting, men tilsammen kan det gøre en stor forskel. Jeg overvejer at sammenligne alac på en harddisk med strømforsyning med flac på en usb powered, bare for at høre flere elementer på en gang.


Der går historier om at filer rippet direkte til USBnøgler skulle give et løft i lyden ligeså, er det noget du har rodet med ??
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Stereoforbedringssoftware

Indlægaf Mataugust » 30. aug 2012, 20:13

Claus-DK skrev:
Der går historier om at filer rippet direkte til USBnøgler skulle give et løft i lyden ligeså, er det noget du har rodet med ??


Det har jeg hverken hørt eller prøvet, men det er da værd at prøve. Jeg kan nok finde en usb nøgle at rippe til.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Stereoforbedringssoftware

Indlægaf vaskebjørnen » 30. aug 2012, 20:19

Jeg prøvede crossfeed på min Rockboxede ipod classic den anden dag, kom forbi mammas and pappas - california dreaming og mit hoved er ikke indrettet til at lytte på det nummer på hovedtelefoner jeg opfatter det som 2 seperate omtagelser der er lagt sammen, så hurra for crossfeed her blev det meget bedre at lytte til
WARNING:DO NOT ATTEMPT TO DRIVE OR OPERATE HEAVY MACHINERY WHILE PLAYING YOUR AIR GUITAR

[GEAR] On the go: Ipod 160GB : Qusp LOD : Alo RX : Future Sonics Atrio
vaskebjørnen

Brugeravatar
Kabelsnedker
 
Indlæg: 2165
Tilmeldt: 19. nov 2011, 15:13
Geografisk sted: Næstved

Re: Stereoforbedringssoftware

Indlægaf telum » 31. aug 2012, 08:30

Claus-DK skrev:Der går historier om at filer rippet direkte til USBnøgler skulle give et løft i lyden ligeså, er det noget du har rodet med ??


Billede
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Stereoforbedringssoftware

Indlægaf Sorensiim » 31. aug 2012, 14:10

telum skrev:
Claus-DK skrev:Der går historier om at filer rippet direkte til USBnøgler skulle give et løft i lyden ligeså, er det noget du har rodet med ??


Billede


rulle2 rulle2 rulle2 rulle2
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Stereoforbedringssoftware

Indlægaf kvik » 31. aug 2012, 14:29

Claus, du skal ikke lade dem mobbe dig. Der har det sidste år på Naim-forummet været snakket om, at en usb-stick giver bedre lyd fra Naim DAC, end visse af de andre tilkoblingsmuligheder på denne dac. Jeg har ikke skænket emnet så meget opmærksomhed, men udfra hvad jeg har læst, så betragter jeg ikke historierne som ren indbildning. Nu skriver du så rippet direkte til stick'en, for Naim DAC'ens vedkommende forstod jeg det mere på den måde, at det er selve afspilning via stick, der giver bedre lyd.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Stereoforbedringssoftware

Indlægaf Claus-DK » 31. aug 2012, 18:15

De kan da bare drille løs, hvis de bliver for frække banner jeg dem bare LOL, men jeg er nu ret tykhudet og er af og til selv lidt en drillepind, så kan man give skal man også kunne tage og begge dele med et stort smil på læben..

Efter de rygter jeg har hørt skulle det både være at ribbe og afspille der kan være bedre, det er ikke noget jeg selv gider rode med, vil jeg lige indskyde, men hvis andre har trangen vil jeg meget gerne komme med inspiration til bedre lyd.
Der skulle sågar være forskel på forskellige memory sticks SDkort m.m.

Det er noget der har floreret på Rockgrotto i årevis, fra flere troværdige medlemmer, dog med vældige og voldsomme diskussioner til følge..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Stereoforbedringssoftware

Indlægaf Sorensiim » 31. aug 2012, 19:34

Claus-DK skrev:Efter de rygter jeg har hørt skulle det både være at ribbe og afspille der kan være bedre, det er ikke noget jeg selv gider rode med, vil jeg lige indskyde, men hvis andre har trangen vil jeg meget gerne komme med inspiration til bedre lyd.
Der skulle sågar være forskel på forskellige memory sticks SDkort m.m.


Jeg var sikker pĂĄ at du trollede.
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Stereoforbedringssoftware

Indlægaf helledie » 1. sep 2012, 08:34

Sorensiim skrev:
Claus-DK skrev:Efter de rygter jeg har hørt skulle det både være at ribbe og afspille der kan være bedre, det er ikke noget jeg selv gider rode med, vil jeg lige indskyde, men hvis andre har trangen vil jeg meget gerne komme med inspiration til bedre lyd.
Der skulle sågar være forskel på forskellige memory sticks SDkort m.m.


Jeg var sikker pĂĄ at du trollede.


Selvfølgelig er der nogen, der tror på det :-)
helledie

Brugeravatar
 
Indlæg: 658
Tilmeldt: 1. apr 2011, 14:33
Geografisk sted: Randers

Re: Stereoforbedringssoftware

Indlægaf telum » 1. sep 2012, 15:41

ligesom med spøgelser og julemanden, men det gør dem jo ikke til dårligere mennesker ruller1 musik13
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund


Tilbage til Lydkilder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 15 gæster

cron