En nybegynders vej ind i filernes verden.



En nybegynders vej ind i filernes verden.

Indlægaf DavidB » 5. sep 2012, 09:04

Jeg har kigget lidt pĂĄ de forskellige filtyper osv. i forhold til brug i afspiller.

Det er nu med gru gået op for mig at Itunes sælger i det format de nu engang sælger i, og at det ikke er muligt at få al den musik, jeg har købt gennem Itunes de sidste 5 år, opgraderet. Det troede jeg egentlig var muligt. Nu skal jeg til at bestemme mig for hvilken af min musik jeg gerne vil have opgraderet og til at købe for anden gang.

Hvorhenne køber I jeres musik på nettet til download? Og kan Iting spille andre formater end AAC og ALAC.
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: En nybegynders vej ind i filernes verden.

Indlægaf Sorensiim » 5. sep 2012, 09:42

iTing med touchskærme kan installere forskellige apps der æder flac. Jeg vil dog under allle omstændigheder anbefale at du smider pengene på bordet for et program der er intet mindre end fantastisk (selvom det er til Windows): http://www.dbpoweramp.com/dmc.htm

i dBPowerAmp kan du konvertere mellem formater som du har lyst, up- og downsample, komprimere til Mp3 osv. Ripning af cd'er inkl. tagging, artwork osv klarer det ogsĂĄ.

Musik køber jeg enten som CD der så rippes og smides i en kasse eller som flac downloads hos f.eks. www.hdtracks.com. Flere kunstnere er også begyndt at sælge flac eller wav downloads direkte fra egen hjemmeside, bl.a. Fink: www.finkworld.co.uk
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: En nybegynders vej ind i filernes verden.

Indlægaf Ole » 5. sep 2012, 09:48

Jeg køber primært fra hdtracks.com og en enkelt gang imellem fra linnrecords.com
Ole

Brugeravatar
 
Indlæg: 479
Tilmeldt: 6. feb 2012, 19:50
Geografisk sted: Kolding

En nybegynders vej ind i filernes verden.

Indlægaf nc8000 » 5. sep 2012, 10:07

Hdtracks, linnrecords, naim og sĂĄ har jeg abonnement pĂĄ B&W Society of Sound samt Boston Symphony Orchestra/Tanglewood Festival. Og sĂĄ stadig cd'er
nc8000

 

Re: En nybegynders vej ind i filernes verden.

Indlægaf Claus-DK » 5. sep 2012, 10:15

dbpower x2 herfra
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12675
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

En nybegynders vej ind i filernes verden.

Indlægaf nc8000 » 5. sep 2012, 10:43

Ja dbpoweramp er næsten uundværlig
nc8000

 

Re: En nybegynders vej ind i filernes verden.

Indlægaf DavidB » 5. sep 2012, 11:23

Sorensiim skrev:i dBPowerAmp kan du konvertere mellem formater som du har lyst, up- og downsample, komprimere til Mp3 osv. Ripning af cd'er inkl. tagging, artwork osv klarer det ogsĂĄ.


Lidt dumt spørgsmål men vil være helt sikker på at jeg forstår rigtigt. Programmet kan vel ikke gøre en fil bedre? altså f.eks. en aac fil til alac? - Jo den kan sikkert godt konvertere men vel ikke få samme kvalitet som hvis den kom i alac fra starten?
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

En nybegynders vej ind i filernes verden.

Indlægaf nc8000 » 5. sep 2012, 11:25

Nej den kan ikke gøre filen bedre. Hvis du konverterer fra aac til alac får du bare en større fil mem med samme kvalitet. Og hvis du konverterer fra f.eks. Mp3 til aac får du endnu dårligerr kvalitetet da du laver en lossy udgave af en allerede lossy udgave
nc8000

 

Re: En nybegynders vej ind i filernes verden.

Indlægaf DavidB » 5. sep 2012, 11:28

Tænkte nok at det ikke var SÅ fantastisk:)
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: En nybegynders vej ind i filernes verden.

Indlægaf Sorensiim » 5. sep 2012, 11:37

DavidB skrev:Tænkte nok at det ikke var SÅ fantastisk:)

Nej man kan jo selvfølgelig ikke genskabe information der allerede er skåret væk - men har man nu f.eks. en Colorfly C4 der er meget specifik med sin formatunderstøttelse og vil have 24/48 .wav filer så kan man skalere sine andre filer op 1musik
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: En nybegynders vej ind i filernes verden.

Indlægaf DavidB » 5. sep 2012, 12:06

Jeg ved allerede nu at jeg højst sandsynligt investerer i en dx100 på et tidspunkt. Og tænker at jeg lige så godt nu kan begynde at købe musik og rippe med det i tankerne. Er de noget jeg skal være opmærksom på fil vice.
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: En nybegynders vej ind i filernes verden.

Indlægaf Sorensiim » 5. sep 2012, 14:20

DavidB skrev:Jeg ved allerede nu at jeg højst sandsynligt investerer i en dx100 på et tidspunkt. Og tænker at jeg lige så godt nu kan begynde at købe musik og rippe med det i tankerne. Er de noget jeg skal være opmærksom på fil vice.

Den æder stort set alt, men sørg for at der er styr på dine tags! Det kan du klare med det særdeles fremragende Mp3Tag. (Som også tagger flac, alac, aac osv) Og så er det endda gratis 1musik
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: En nybegynders vej ind i filernes verden.

Indlægaf Buyer no 1 » 5. sep 2012, 16:13

Jeg bruger ogsĂĄ dbPoweramp :-)

Og hvis det var mig der skulle starte forfra med at rippe samlingen, ville jeg overveje meget kraftigt hvor mange genrer jeg egentlig har brug for ;-)
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: En nybegynders vej ind i filernes verden.

Indlægaf Mataugust » 5. sep 2012, 16:24

Et gratis alternativ til dpPoweramp kan være foobar2000. Det bruger jeg til al ripping. Det var lidt besværligt at finde frem til apples codecs, men nu klarer den alt og konverterer også imellem alle filformater.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2752
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: En nybegynders vej ind i filernes verden.

Indlægaf librarian » 5. sep 2012, 16:40

Dbpoweramp i gratis version konverterer også filer udmærket...
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: København

Re: En nybegynders vej ind i filernes verden.

Indlægaf DavidB » 5. sep 2012, 17:39

Buyer no 1 skrev:Og hvis det var mig der skulle starte forfra med at rippe samlingen, ville jeg overveje meget kraftigt hvor mange genrer jeg egentlig har brug for ;-)


Hvad mener du. Genrer musik eller?

Kan egentlig ikke bare bruge iTunes til at rippe. Den ripper vel udemærket til alac og filerne kan vel godt afspilles af andre afspillere end iting?
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: En nybegynders vej ind i filernes verden.

Indlægaf Buyer no 1 » 5. sep 2012, 18:00

NĂĄr jeg stopper en cd i pc'en, finder dbPowerAmp selv informationer om cd'en pĂĄ nettet. Den udfylder dermed ogsĂĄ automatisk feltet "Genre", med det der nu er flest andre der har brugt.

Det betyder at jeg har mindst 50 forskellige udgaver af genren "Rock". Fx "Progressive Rock", "Alternative Rock", "Elec. Rock", "Electronic Rock", "Alternative Electronic Rock", "Progressive Electronica", "Alternative Electronica", etc. etc.

Da jeg godt kan lide at spille random inden for en given genre, giver dette lidt praktiske problemer, i det jeg skal foretage rigtig mange "afkrydsninger" for fx at lave en "random rock" spilleliste :-)
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: En nybegynders vej ind i filernes verden.

Indlægaf Sorensiim » 5. sep 2012, 21:36

Buyer no 1 skrev:NĂĄr jeg stopper en cd i pc'en, finder dbPowerAmp selv informationer om cd'en pĂĄ nettet. Den udfylder dermed ogsĂĄ automatisk feltet "Genre", med det der nu er flest andre der har brugt.

Det betyder at jeg har mindst 50 forskellige udgaver af genren "Rock". Fx "Progressive Rock", "Alternative Rock", "Elec. Rock", "Electronic Rock", "Alternative Electronic Rock", "Progressive Electronica", "Alternative Electronica", etc. etc.

Da jeg godt kan lide at spille random inden for en given genre, giver dette lidt praktiske problemer, i det jeg skal foretage rigtig mange "afkrydsninger" for fx at lave en "random rock" spilleliste :-)

Indlæs dit musikbibliotek i Mp3tag og sæt den til at sortere på genre, så kan du markere alle de filer du mener er rock og i menuen til venstre sætte genren til at være "Rock" på dem alle. Tager op til 5 minutter hvis du er langsom til at markere. 1musik
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: En nybegynders vej ind i filernes verden.

Indlægaf Sleazy » 5. sep 2012, 21:39

Jeg bruger http://www.beatport.com/ og http://www.junodownload.com/ til det meste af mit (primært elektronisk)
Sleazy

 
Indlæg: 531
Tilmeldt: 20. nov 2011, 21:03
Geografisk sted: Aarhus C

Re: En nybegynders vej ind i filernes verden.

Indlægaf Buyer no 1 » 5. sep 2012, 22:16

Sorensiim skrev:
Buyer no 1 skrev:NĂĄr jeg stopper en cd i pc'en, finder dbPowerAmp selv informationer om cd'en pĂĄ nettet. Den udfylder dermed ogsĂĄ automatisk feltet "Genre", med det der nu er flest andre der har brugt.

Det betyder at jeg har mindst 50 forskellige udgaver af genren "Rock". Fx "Progressive Rock", "Alternative Rock", "Elec. Rock", "Electronic Rock", "Alternative Electronic Rock", "Progressive Electronica", "Alternative Electronica", etc. etc.

Da jeg godt kan lide at spille random inden for en given genre, giver dette lidt praktiske problemer, i det jeg skal foretage rigtig mange "afkrydsninger" for fx at lave en "random rock" spilleliste :-)

Indlæs dit musikbibliotek i Mp3tag og sæt den til at sortere på genre, så kan du markere alle de filer du mener er rock og i menuen til venstre sætte genren til at være "Rock" på dem alle. Tager op til 5 minutter hvis du er langsom til at markere. 1musik


Mener jeg har et program der hedder noget i retning af "Tag & rename" der kan cirka det samme.

Problemet er bare, at ikke alle numre med fx genren "Alternativ rock", bare over en kam kan omkategoriseres til "Rock". Nogle af dem burde måske nærmere være "Folk" eller "Pop". Eller noget helt tredie.
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Næste

Tilbage til Lydkilder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 9 gæster