iPhone 5 som afspiller/streamer



iPhone 5 som afspiller/streamer

Indlægaf kvik » 15. sep 2012, 18:43

iPhone 5

1. Minus audio-out
2. Plus USB hosting
3. Plus bluetooth digital-out

Hvad betyder dette for den nye iPhone’s evner og muligheder som afspiller/streamer?


1) Den adapter der tilbydes som bro mellem nyt og gammelt stik, har indbygget dac, deraf også størrelsen på adapteren. iPhone 5 har kun digital-out, så adapterens dac overtager arbejdet for iPhone’s indbyggede dac. Med digital-out har man så andre muligheder (se pkt.2+3), men for de brugere, der f.eks. skal bruge den nye iPhone med en docking station med gammelt stik eller en portabel forstærker med line-in, så vil adapterens dac betyde alt for lydsignalets kvalitet. Det skal blive spændende at se, hvad konsekvenserne bliver, måske er alle vores pocket-amps nu historie ;-)


2) Det virker som om at iPhone 5 nu kan kobles direkte på en USB-dac. Det er lidt uklart for mig om det må ske via noget a la Camera Connection Kit, men uanset så åpner det for bedre lyd, end med iPhone’s indbyggede dac. Her vil de portable dac/amps så stadig have nytteværdi, mens enheder som CLAS og HP-P1 bliver overflødige. Samtidig vil digital-out åbne for muligheden for hi-res afspilning fra iPhone.

Så er der Airplay-konceptet.. Skal der streames til iPhone, begrænses man vel lydkvalitetsmæssigt af iPhone’s dac. Streames der fra iPhone, ligger begrænsningen i iPhone’s lagerkapacitet. Måske er Airplay-lydkvaliteteten så god, at den konkurerer ligeværdigt med kablet forbindelse, eller i hvert fald udgør et acceptabelt alternativ.


3) Blåtand, hm, kan som jeg har læst og forstået det overføre i fuld cd-kvalitet. Får vi nu bluetooth dac/amps? Eller vil det hovedsaglig blive brugt til ren data-overførsel? Kabelfrie iPhone/dac/amp-komboer er jo ikke nogen dårlig ide. iPhone i een lomme og dac/amp i en anden (eller i tasken). Lidt spændende.


Ovenstående er blot et forsøg på begribe, hvor tingene er i dag, og hvor de bevæger sig hen. Der er sikkert både fejl og misforståelser i det, så bidrag gerne med korrektioner og yderligere oplysninger/uddybninger.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: iPhone 5 som afspiller/streamer

Indlægaf Burning777 » 15. sep 2012, 21:20

Jeg går selv med planer om at erhverve en Cypher Labs Algorythm Solo. Derfor blev jeg i første omgang lidt forbeholdende for hvordan mon det nu hænger sammen med sådan en. For en iPhone 5 skal jeg nok få mig om ikke før så siden. Jeg vil gerne se at det virker først men iflg. Cypher Labs skal der blot et andet kabel til så kan de gøre det samme som tidligere.

http://cypherlabs.com/blog/post/apple-lighting-what-it-means-for-audiophiles
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: iPhone 5 som afspiller/streamer

Indlægaf DavidB » 15. sep 2012, 22:23

Fine tanker Ketil. Jeg ved ikke meget om noget af det, men synes treeren lyder meget interessant.
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: iPhone 5 som afspiller/streamer

Indlægaf kvik » 15. sep 2012, 22:40

@Burning: Som sagt, så er jeg ikke helt sikker på hverken det ene eller det andet ;-) Det er min forståelse, at Apple med sit Camera Connection Kit har flyttet Apple-Authentification processen ud af modtager-enheden og ind i stikket. Dette har så egentlig været rettet mod kameraer, men en bi-effekt har været, at man også kan trække lyd ud digitalt, og dermed forbinde iPad'en til en hvilken som helst ekstern dac (eller dac/amp) med usb-indgang. Nu ved vi jo ikke om samme mulighed vil eksistere i forhold til Lightning-udgangen. Når (og hvis) der kommer et nyt Camera Connection Kit kan det jo være lyd-muligheden er fjernet. Min logik mht CLAS og HP-P1 er baseret på dagens CCK, at med authentification i bindeleddet (CCK), hvorfor låse sig fast på en bestemt modtager-enhed (og dens dac-begrænsninger). Som dit link antyder, så vil CLAS fungere med Lightning også, så på den måde bliver den ikke ubrugelig, men hvis CCK består, har man jo mange flere valgmuligheder, hvad angår dac'er. Hm, alt sammen gætværk indtil videre :?
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

iPhone 5 som afspiller/streamer

Indlægaf Burning777 » 16. sep 2012, 11:53

Ja jeg hørte på Apples Keynote at de selv nævner at de har gjort iPod og iPhone til BETTER MUSICPLAYERS så jeg er overbevist om at de har alt dette med i deres tanker. Bare der er mere strøm i så man ikke rammes af samme begrænsninger som med cck at der ikke må trækkes ret meget strøm ud af USB.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: iPhone 5 som afspiller/streamer

Indlægaf kvik » 17. sep 2012, 19:47

Har netop opdaget, at der løber en lignende tråd på Head-fi. Det mest interessante der var oplysningen*, at der arbejdes på en dragonfly-variant til iPhone 5. Den tanke var egentlig ikke faldet mig ind. Dette kunne vise sig at være den helt rigtige løsning for rigtig mange. Spændende, ikke mindst hvis andre måske arbejder på noget lignende også. Så kunne man helt slippe for de store 'lyd-klumper' mange af os bærer rundt på.


*) It's common knowledge that Audioquest is working on iOS and Android variants of the Dragonfly, to be known as Hummingbird and Bumblebee respectively. Supposed to be out early next year.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: iPhone 5 som afspiller/streamer

Indlægaf kvik » 18. sep 2012, 14:50

En opfølger til Dragonfly/Hummingbird-sporet..

Hi Gang-

Boy this thread got heated. The DragonFly was built with the intent that it would be simple to use and require no additional drivers. This is part of the reason we decided to limit the sampling rate to 96K. In order to go beyond that Windows users would have to download a third party driver. This isn't something we think that we want to send the majority of our customers off to do.
Additionally, we decided to use the TAS 1020B and not the XMOSS chip because of size and power consumption. The 1020B is limited to 96K.

Other elements of the design mandate were that the unit had to operate from bus power, sound great, and be simple to use. adding external power supplies would have been a no-go. It would have ruined the intent of the product which is to bring great sound to a wide audience.

DragonFly will not work with any iOS device because it draws too much power. Keep in mind we are working on a device specifically for iOS and for Android called HummingBird and BumbleBee (respectively). These devices will also be asynchronous USB. They will also have rechargeable batteries built in so that they will not draw too much from the iOS and Droids. They should be available sometime early next year. That's all I can tell you for now.


Best regards,

Steve Silberman
AudioQuest



http://www.audioasylum.com/cgi/t.mpl?f=pcaudio&m=110988
(et stykke nede pĂĄ siden)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: iPhone 5 som afspiller/streamer

Indlægaf Kena » 18. sep 2012, 14:59

Spændende læsning. Er der oplysninger om den forventede pris?
AudioQuest NightOwl Carbon & PowerBeats Pro & Chord Mojo
Kena

Brugeravatar
 
Indlæg: 665
Tilmeldt: 6. dec 2011, 16:33
Geografisk sted: Amager

Re: iPhone 5 som afspiller/streamer

Indlægaf DavidB » 18. sep 2012, 17:13

Ketil B skrev:Har netop opdaget, at der løber en lignende tråd på Head-fi. Det mest interessante der var oplysningen*, at der arbejdes på en dragonfly-variant til iPhone 5. Den tanke var egentlig ikke faldet mig ind. Dette kunne vise sig at være den helt rigtige løsning for rigtig mange. Spændende, ikke mindst hvis andre måske arbejder på noget lignende også. Så kunne man helt slippe for de store 'lyd-klumper' mange af os bærer rundt på.


Det lyder sku da rigtig spændende. Mon de kun laver den til det nye stik i iphone 5?
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: iPhone 5 som afspiller/streamer

Indlægaf kvik » 18. sep 2012, 18:35

@Kena: Jeg vil tro prisen bliver i samme prisleje som dragonfly, i audioasylum-trĂĄden snakker Silberman ogsĂĄ kort om prisfilosofien.

@DavidB: Jeg tror kun det bliver til iPhone5 (og for Bumblebee til Android-tlf), men med en 30-pin/Lightning adapter burde tidligere iPhone-modeller vel ogsĂĄ kunne fungere sammen med Hummingbird.

Jeg er mest spændt på det praktiske bruger-aspekt - størrelsen og hvordan den naturligt kan kombineres med iPhone. Skal den har indbygget opladeligt batteri, så bliver den vel mindst på størrelse med adapter med indbygget dac som Apple selv har fremstillet. Skal den kobles direkte i lightning-udgangen, så får man vel en vis sårbarhed i forhold til at have kombinationen i lommen. Ja-ja, det bliver interessant.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: iPhone 5 som afspiller/streamer

Indlægaf Sorensiim » 3. okt 2012, 10:21

Umiddelbart ser det bedre ud for de gamle iPhones...
Billede
http://www.engadget.com/2012/10/02/ipho ... dio-tests/
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: iPhone 5 som afspiller/streamer

Indlægaf Kena » 3. okt 2012, 11:32

Jeg er absolut ikke kyndig udi diverse grafer, men jeg har læst artiklen igennem. Den graf du fremhæver siger vel kun noget om forstærker delen? Dvs hvis man benytter den kommende IOS version af Dragonfly, er den del ikke så relevant?

Edit: tåbeligt formuleret spørgsmål. Hvis man benytter Dragonfly eller lignende, er kvaliteten som ren afspiller/streamer vel ikke så vigtig under alle omstændigheder.
AudioQuest NightOwl Carbon & PowerBeats Pro & Chord Mojo
Kena

Brugeravatar
 
Indlæg: 665
Tilmeldt: 6. dec 2011, 16:33
Geografisk sted: Amager

Re: iPhone 5 som afspiller/streamer

Indlægaf Sorensiim » 3. okt 2012, 13:42

Kena skrev:Jeg er absolut ikke kyndig udi diverse grafer, men jeg har læst artiklen igennem. Den graf du fremhæver siger vel kun noget om forstærker delen? Dvs hvis man benytter den kommende IOS version af Dragonfly, er den del ikke så relevant?

Edit: tåbeligt formuleret spørgsmål. Hvis man benytter Dragonfly eller lignende, er kvaliteten som ren afspiller/streamer vel ikke så vigtig under alle omstændigheder.


Fuldstændig korrekt - som jeg læser artiklen skal 5'eren skrues højere op for at nå samme output, med mere støj til følge. Men det burde jo være irelevant hvis man bruger ekstern dac/amp.
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: iPhone 5 som afspiller/streamer

Indlægaf DavidB » 12. dec 2012, 20:42

bt skriver: Misek tilføjer, at han også regner med, at iPhone 5S' skærm bliver opgraderet til Retina+ og der bliver mulighed for at købe en med 128 GB plads. Sidst tilføjer han, at det ikke vil være overraskende, hvis iPhone 5S kommer i hele 6-8 forskellige farver, sådan som vi kender det fra iPod-linien.

128 GB og sĂĄ hvis hummingbird bliver en vinder, ser det rigtig fint ud:)
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: iPhone 5 som afspiller/streamer

Indlægaf Burning777 » 21. dec 2012, 17:05

Jeg fandt lige en ny App til min telefon der er dejlig at lytte til musik fra.

http://www.bbesonicmax.com

Der er godtnok tale om et filter men til en afveksling lyder det lækkert lige at kunne udvide soundstagen lidt. Så det egner sig nok ikke til purister, der skal have så lidt filtrering som muligt. Der er mulighed for flere forskellige indstillinger og man kan ændre lyden på en virkelig lækker måde. Prisen er 19 kr (for PRO udgaven og 7 kr. for den almindelige) så til de penge er det et spændende stykke software. Jeg ved ikke hvad forskellen er mellem den almindelige udgave og Pro udgaven?

Appen fĂĄs bĂĄde til Android og iOS skal det lige siges...
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: iPhone 5 som afspiller/streamer

Indlægaf pof » 22. dec 2012, 17:43

DavidB skrev:..og der bliver mulighed for at købe en med 128 GB plads.

Det havde ellers været fint hvis de havde valgt at putte "nok" i. F.eks. 256 GB eller 512 GB ;-) Eller give mulighed for ekstern hukommelse.
pof

Brugeravatar
 
Indlæg: 795
Tilmeldt: 18. aug 2011, 17:23
Geografisk sted: StorCPH

iPhone 5 som afspiller/streamer

Indlægaf DavidB » 22. dec 2012, 19:35

Burning777 skrev:Jeg fandt lige en ny App til min telefon der er dejlig at lytte til musik fra.

http://www.bbesonicmax.com

Der er godtnok tale om et filter men til en afveksling lyder det lækkert lige at kunne udvide soundstagen lidt. Så det egner sig nok ikke til purister, der skal have så lidt filtrering som muligt. Der er mulighed for flere forskellige indstillinger og man kan ændre lyden på en virkelig lækker måde. Prisen er 19 kr (for PRO udgaven og 7 kr. for den almindelige) så til de penge er det et spændende stykke software. Jeg ved ikke hvad forskellen er mellem den almindelige udgave og Pro udgaven?

Appen fĂĄs bĂĄde til Android og iOS skal det lige siges...


Dur'er den med spotify?


Sent from my iPhone using Tapatalk
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: iPhone 5 som afspiller/streamer

Indlægaf Burning777 » 22. dec 2012, 22:22

DavidB skrev:Dur'er den med spotify?


Nej. Kun med lydfiler du har liggende fra iTunes.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: iPhone 5 som afspiller/streamer

Indlægaf Burning777 » 2. dec 2013, 10:37

Ud over at de fleste mener at iOS 7 har bedre lyd end iOS 6 er der sĂĄ nogen, der har lyttet til de nye iPhone 5c og 5s, som kan kommentere pĂĄ om lyden er anderledes i de nye telefoner?
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: iPhone 5 som afspiller/streamer

Indlægaf Ole » 2. dec 2013, 21:43

Hvis der er forskel er den for lille til at jeg umiddelbart har lagt mærke til det når jeg bevæger mig rundt (efter mine ører self). Synes stadig ikke iPhone er alt for imponerende at lytte til, hvis man sidder stille og lytter ordentligt feks på en togtur - det er ikke som sådan dårligt, men alligevel kun hvad jeg vil betegne som acceptabelt og ikke mere imho (bruger Tzar 350'erne på farten).

edit, nĂĄ ja bruger den uden amp.
Ole

Brugeravatar
 
Indlæg: 479
Tilmeldt: 6. feb 2012, 19:50
Geografisk sted: Kolding

Næste

Tilbage til Lydkilder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 7 gæster